Amplifikatör ve hoparlör ilişkisi.

@sasen1 e ilave olarak benim favorim olan bir ürün.
https://www.genelec.com/1238a
Bu ürünün teknik verilerini incelediğimizde şu gerçekleri görüyoruz.
35Hz-20kHz +/-2.5db
İnsan kulağının duyma sınırındaki frekans doğruluğu sadece 2.5db imiş ki bu kadar küçük fark insan kulağı tarafından algılanamaz.
Doğal olarak en alt frekans olan 30Hz in kaybı -6 db. Bu kaybın karşılanabilmesi basit bir ton kontrolde veya grafik EQ ile rahatlıkla sağlanabilir. (Eğer duymak isterseniz)
Fiyat bilgisi (1 çift için)
https://www.frontendaudio.com/genelec-1238a-dsp-studio-monitor-package/
Bu fiyata pahalı diyenler çıkabilir. Ancak yüzbinlerce dolar gibi ücretlerle satılan bazı ürünleri ele alırsak hiç te pahalı olmadığı anlaşılacaktır.
Yani audio-phile sayfalarında görülen yüzbinlerce dolarlık sistemlere hiç te gerek yoktur. Al bu monitörlerden bir çift, bir tane de uygun fiyatlı mikser yani konsol, bağla cihazlarını konsole istediğini dinle.
İkinci önemli husus..
Max. SPL=121db
İnsan kulağı için tehlike sınırı 120db/SPL dir. Bu da demektir ki bu monitörü max güçte birkaç saat dinlerseniz kulaklarınıza elveda demeniz gerekmektedir. Literatürde belirtilmiş olan gerçek tehlike sınırı ise 100db/SPL olup bu şiddette belli bir süre dinleseniz dahi kulaklarınız gider
@ozgurece35 nin sistemini analiz edersek...
Amplisi 30W 8 ohmda 40W 4 ohmda.
Hoparlörleri 4 ohm ise...
Hoparlörlerinin duyarlılığı =87db/SPL 1W at 1m..
O halde...
1W =87db
2W =90db
4W =93db
8W =96db
16W = 99db
32W = 102db/A
Bu hesaplamalar gösteriyor ki tıbben belirtilmiş ve uzun süreli yüksek seste müzik dinleme tehlike sınırı olan 100db/SPL ses şiddetini Özgür'ün sistemi karşılayabilmektedir.
Yani Özgür amplisini max seste (Volüme 8 seviyesinde ve input level 0dbU iken) birkaç hafta dinlerse kulakları hasar görmeye başlar
Bu da teknik olarak göstermektedir ki evde 30-40W gibi bir ampli gücü gayet yeterlidir.

Konu ile ilgili her türlü soru kabul edilir.
 
Onursal hocam anfide volume 2 de dinliyorum benim için yeterli sizin belirttiğiniz 8 seviyesinde apartmandaki komşular değil yan apartmanda kilerde olaya mudahil olurlar. O seviyede ben müzik dinliyordum evet ama 19 ,28 yaşlarında. Bakın aşağıdaki eğlenen insanların işitme seviyeleri sanıyorum şimdi % 50 kayıptır. (Gizli çekim yapılmış görüntü kaydı yasak) Ses seviyesinin kaç db olduğunu siz az çok tahmin edersiniz.



Onursal hocam şimdi ses seviyesinde ölçüm yaptım uyduruk temel bir ses seviye ölçüm cihazıyla demekki 1W altında müzik dinliyorum.



 
Son düzenleme:
Bu tür mekanlarda ses şiddeti 120db/SPL yi geçebiliyor.
Bu yüzden uyarı tabelaları konulmaktadır.
Ben ömrümde bir kere 140db/SPL ye maaruz kaldım.
Askerde tepede ileri gözetleyici iken tepemden JET uçtu.
Bir kere de 130db/SPL kadar şiddete maaruz kaldım.
Bu da Ankaradaki bir sinemada GODZILLA adlı filmin tanıtım fragmanında idi.
Fragmanda bir müzedeki öğrenciler önce hafif bir GÜÜRRF sesi duyuyorlar.
Önce önemsemiyorlar.
İkinci GÜRRF sesi biraz daha yüksek bazı öğrenciler kulak kabartıyorlar.
3. gürrf sesi öğrencilerin yarısından fazlasının dikkatini çekiyor.
4. gürrf sesinde herkesler nooluyoruz oluyolar.
5. gürrf te ortalık sallanıyor deprem mi oluyor sanıyorlar.
6. gürrf te godzillanın ayağı müzeden içeri giriyor ve şiddet takribi 130db.
Sinemanın ses sistemi 7.1 ve her bir bass hoparlörün boyutu ortalama yarım metre çapında. her kabinde 2 bass 2 medium ve birkaç tane de tweeter var.
Sub woofer zaten görünmüyo. Perdenin arkasında.
 
Onursal hocam evet sinemada yüksek ses efektleri çok etkili oluyor gerçekten millet hop oturup hop kalkıyor.
Ben şimdi size Orjinal 3915 li DIN PPM leri paylaşayımda gözünüz gönlünüz açılsın.
Not: ( Bu anfi ve DIN PPM Her yerde bulunmaz! Çok nadirdir)







 
Son düzenleme:
Onursal hocam şimdi ses seviyesinde ölçüm yaptım uyduruk temel bir ses seviye ölçüm cihazıyla demekki 1W altında müzik dinliyorum.
Senin hoparlörlerin yanlış hatırlamıyorsam 87db/SPL duyarlılıkta idi.
Bu durumda 1W güç verdiğinde 87db/A şiddete ulaşmalısın.
Tabii ki ölçümün stabil olabilmesi için sabit bir sinüs işareti ile test edilmelidir.
Ancak müziğin bass vuruşlarında da anlık ölçümler alınabilir.
 
@ozgurece35 Technics amplide pikap preamplisi var mı? Yani şunu sormak istiyorum varsa Technics in mi yoksa Yamyam hocanın tasarımı olan preampli mi?
 
Değerli forum arkadaşım @sasen1 Onursal hocamın Technics ampli projesinde pikap preanfisi var ama cihazın kendi orjinal preanfisi. Onu hiç kullanmadım. Onursal hocamın kendisi için yaptığı pikap preanfisinin yanına bile yaklaşamaz. Malesef ki birçok longplay ve 45 liklerim vardı .Kayboldu. Ne olduğu bilinmiyor. :-( O nedenle pikap sistemlerine ilgi duymuyorum. Kaset, CD ve MD lere . odaklandım.
 
Son düzenleme:
Plaklarının kaybolmasına üzüldüm.Gerçi bende de pikap yok.Ama plaklardaki kayıt kalitesi de bir başka oluyor bilirsin.Yamyam hoca ile bir ara pikap preamplisi yapımı üzerine yaptığımız bir sohbetde bu işin hiç de kolay olmadığından bahsetmişti.Aslında bize mikrofon preamplileri ,enstruman preamplileri, pikap preamplileri ,aralarınde ne gibi farklar olduğu ile ilgili bilgi verirse memnun olurum.
 
Aslında bize mikrofon preamplileri ,enstruman preamplileri, pikap preamplileri ,aralarınde ne gibi farklar olduğu ile ilgili bilgi verirse memnun olurum.
Temel olarak iki pre ampliyi incelersek...
Normal pre ampliler sınıfında olan enstruman pre amplilerin kazanç faktörü enstruman seviyesinin çıkış gerilimine göre belirlenmektedir.
Örneğin bir elektro bağlama manyetiklerinin çıkış gerilimi 100mV civarıdır. Demekki bu sisteme uygun bir pre ampli yapacaksak, kazancının 10Gv yani 20dbU olması yeterlidir.
100mV luk gerilimi 1V a yükseltiyoruz.
Pikap pre amplileri ise iki temel unsurda incelenmektedir.
1 Kazanç faktörü
2 RIAA eğrisi.
Pikap pre amplilerindeki kazanç faktörü 1kHz temel frekansa bağlı olarak hesaplanmaktadır. Çünkü bir pikap pre amplisinin frekans karakteristiği lineer değildir.
Pikap pre amplilerinin kazanç faktörü 20Hz te +20db 20kHz te ise -20db dir.
Bu da demektir ki bir pikap pre amplisi bass sesleri 10 katı yükseltmekte, tiz sesleri yani 20kHz lik frekansları ise 10 katı düşük yükseltmektedir.
Temel bir hesap yapıldığında bir pikabın okuma eğrisinde 20Hz frekansların 1mV civarı okunduğu hesaplandığında, bu frekanstaki kazancımızın 60db gerektirdiğini buluruz. Yani 1000 katı yükseltme gerekmektedir.
Diğer frekanslarda ise RIAA eğrisi kadar düşük kazanç söz konusu olduğuna göre, tiz bölgesinde yani 20kHZ te 100 katı (40db) kazanç gerekmektedir.
TEKNİK bilgiler için KAYNAK:
https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

Mikrofon pre amplilerinde ise frekans responsu lineerdir. Yani bir mikrofon pre amplisi tüm frekansları eşit olarak yükseltecek şekilde tasarlanmaktadır.
Bir mikrofonun çıkış seviyesi ortalama 1m mesafe için 1mV olarak ifade edilmektedir. (Mikrofon türüne bağlıdır)
Bu durumda basit olarak bir mikrofon pre amplisinin 60db kazanca sahip olması istenmektedir. Gv=1000
Yani mikrofon pre amplisi sinyallerimizi 1000 katı yükseltmektedir.
Tabii ki mikrofonun uzaklığı olsun kazanç ve çıkış gerilim faktörü olsun çok farklı olabildiği için, mikrofon pre amplilerinde kazanç ayarlayıcı POT bulunmaktadır.
Amatör sistemlerde bu kazanç ayarı 60db ye kadar, profesyonel sistemlerde ise 72db ye kadar olmaktadır.
 
mikrofon pre amplilerinde kazanç ayarlayıcı POT bulunmaktadır.
Bu güzel bilgiler için teşekkür ederim Yamyam Hocam.Peki biz kazanç ayarını pot ile arttırdığımızda bütün frekansları yükseltirken mutlaka bir dip gürültü de oluşuyordur.İyi bir mikrofon preamplisinde kabul edilebilecek dip gürültü kaç dB olmalıdır?
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…