ÜLE bu nasıl iştir. (ŞARK BÜLBÜLÜ) filminden alıntıdır.

İşte zor bir soru geldi :D DAW üzerinde ham bir kayıt yaparken DIGITAL SCALA üzerinde -18dB ile -6dB arası bir kayıt yaparım .Ama bu PPM de ne görünür bilemedim.Yani burada kabibrasyon mu yapmak gerekiyor?
Digital skala 1Vp e göre ayarlanmış ise DIN PPM de de aynı değerleri görürsün.
Ancak digital skala fast veya true peak PPM ise DIN PPM de seviyeler olağandan daha az görünür.
Ama sorum o değildi.
KLASİK MÜZİK kaydederken en düşük ve en yüksek ne olmalıdır.
Buna bağlı olarak ta ortalama seviyen ne olmalıdır.?
 
Digital skala 1Vp e göre ayarlanmış ise DIN PPM de de aynı değerleri görürsün.
Ancak digital skala fast veya true peak PPM ise DIN PPM de seviyeler olağandan daha az görünür.
Ama sorum o değildi.
KLASİK MÜZİK kaydederken en düşük ve en yüksek ne olmalıdır.
Buna bağlı olarak ta ortalama seviyen ne olmalıdır.?
Bu konuda doğru bir bilgiye sahip değilim.Ama sizden öğrenirsem sevinirim hocam.
 
Bu konuda doğru bir bilgiye sahip değilim.Ama sizden öğrenirsem sevinirim hocam.
Klasik müzikler dinamik alan olarak çok geniş alana sahiplerdir.
Eserin icrasında bir ÜFLÜT, FÜRÜLÜ FÜRÜLÜ çalarken kayıt seviyesi -30 ila -40db lerde bile olabilir.
Öte yandan tüm orkestra çalarken ses şiddeti de artacaktır.
İşte bu andaki seviye takribi -9db veya -6db olmalıdır.
Adobe PPM de dikkatlice izlenirse -9db den sonra sarı bölgedir.
Ama tüm enstrumanlar SİMON değilde FF çalarlarsa işte o zaman PPM seviyesi max 0db seviyesini gösterebilir.
Buradaki tüm orkestranın birlikte çalması ile birlikte FF çalması arasındaki fark teknikte HEADROOM olarak ifade edilirler.
0db seviyesi kırpılma seviyesinin başlangıcı olduğu için, asla bu seviyenin aşılmaması gerekmektedir. Her ne kadar bizim amplimiz +3 ila +5db ye kadar over girişlerde kırpılma yapmasa da başka cihazların 0db seviyesinden sonra kırpma yapabileceği daima hesaba katılmalıdır.
İşte bu sebepten dolayı, hem kaset teyplerde, hem CD lerde ve hatta hemen hemen tüm amatör cihazlarda güvenli çalışma seviyesi akıldan çıkarılmamalıdır.
Sonuç itibarı ile -9db seviyede kaydedilmiş bir eser amplide dinlenirken, illa son güce erişilecek diye bir kural yoktur.
Dinleyici bu seviyeyi hangi şiddette duymak istiyorsa ampli volümünü ona göre ayarlayacaktır.
 
Klasik müzikler dinamik alan olarak çok geniş alana sahiplerdir.
Eserin icrasında bir ÜFLÜT, FÜRÜLÜ FÜRÜLÜ çalarken kayıt seviyesi -30 ila -40db lerde bile olabilir.
Öte yandan tüm orkestra çalarken ses şiddeti de artacaktır.
İşte bu andaki seviye takribi -9db veya -6db olmalıdır.
Adobe PPM de dikkatlice izlenirse -9db den sonra sarı bölgedir.
Ama tüm enstrumanlar SİMON değilde FF çalarlarsa işte o zaman PPM seviyesi max 0db seviyesini gösterebilir.
Buradaki tüm orkestranın birlikte çalması ile birlikte FF çalması arasındaki fark teknikte HEADROOM olarak ifade edilirler.
0db seviyesi kırpılma seviyesinin başlangıcı olduğu için, asla bu seviyenin aşılmaması gerekmektedir. Her ne kadar bizim amplimiz +3 ila +5db ye kadar over girişlerde kırpılma yapmasa da başka cihazların 0db seviyesinden sonra kırpma yapabileceği daima hesaba katılmalıdır.
İşte bu sebepten dolayı, hem kaset teyplerde, hem CD lerde ve hatta hemen hemen tüm amatör cihazlarda güvenli çalışma seviyesi akıldan çıkarılmamalıdır.
Sonuç itibarı ile -9db seviyede kaydedilmiş bir eser amplide dinlenirken, illa son güce erişilecek diye bir kural yoktur.
Dinleyici bu seviyeyi hangi şiddette duymak istiyorsa ampli volümünü ona göre ayarlayacaktır.

Bu dediklerinize güzel bir örnek verebilirim.Ludvig van BEETHOVEN 'in keman konçertosu.Aşağıdaki linkden dinleme imkanı olanlar dinleyebilir.Ben eseri iyi bilmeme rağmen hiç kayıt düzeyleri açısından incelememiştimŞimdi inceledim.Eser o kadar hafif(pianissimo) başlar ki -37dB civarı hem de Timpani (vurmalı bir çalgı ) ile başlamasına rağmen.Sonra 25.saniyede orkestra kemanları neredeyse -50dB den -40dB kadar bir yükselme ile devam eder.1.05 inci dakikada orkestaranın tamamı FF (fortissimo) çok kuvvetli çalarak -5dB e kadar çıkar.Eserin daha ileriki dakikalarında 8.dakikasından itibaren solist kemancının çaldığı trill notaların hafifliği neredeyse -50dB ile -40dB arasında.(Burası PPM ULA da görülmüştür.Bizim DIN PPM -37dB)Ve yine müziğin crescendo (sesin artarak) ile orkestranın tamamının birlikte çalarak FF ye ulaştığı yer -5dB.Eser bu şekilde devam ediyor.Merak edenler dinleyerek PPM lerinde müziğin geniş dinamik alanını gözlemleyebilir.

Burada benim için önemli olan , Yamyam hocama her zaman söylediğim beklentim şuydu ;müziğin en hafif çaldığı anda amplimizde müziğin dışında bir ses olmamalı ve pırıl pırıl sesler duyulmalı.İşte bunu gerçekleştirmiş durumdayız Yamyam hocam sayende .-50dB de dahi cam gibi sesler sanki orkestranın içinde akustik enstrumanları dinliyorum.Ayrıca DIN PPM ile de gözlemliyorum.Tekrar teşekkür ederim.

Bir de Yamyam hocam dediğiniz gibi kaliteli bir kayıt için 0dB görmemiz gerekmiyormuş :D
 
Son düzenleme:
Atalarımız KÖTEK cennetten çıkmadır demişler.
Ama ben burada KÖTEK teknikten çıkmadır diye lanse edebilirim :p
Burada benim için önemli olan , Yamyam hocama her zaman söylediğim beklentim şuydu ;müziğin en hafif çaldığı anda amplimizde müziğin dışında bir ses olmamalı ve pırıl pırıl sesler duyulmalı.İşte bunu gerçekleştirmiş durumdayız Yamyam hocam sayende .-50dB de dahi cam gibi sesler sanki orkestranın içinde akustik enstrumanları dinliyorum.Ayrıca DIN PPM ile de gözlemliyorum.Tekrar teşekkür ederim
Aynı eseri senin PC deki herhangi bir VU metre ile gözlemlersen, ibrenin hiç oynamadığını, sadece yüksek seslerde gımıl gımıl ettiğini görebilirsin.
-50db de dahi sesleri rahat ayırt edebiliyorsan dinamik alanımız oldukça iyi demektir.
Yani amplimizin toplam gürültü faktörü örneğin -65db ise (CCIR) algılanan ses ise 8-15kHz ler mertebesinde ise bu bölgedeki dinamik alanımız en azından 30db civarı demektir ki, bu da bu frekans bölgesindeki gürültü faktörümüzün ortalama -80db civarı olduğunu gösterir.
Hadi hata payı koysak ve 20db lik bir dinamik alana sahip olduğumuzu bile varsaysak max HF gürültü faktörümüz -70db dir ki, audio-fil herifler bu kadar düşük seviyedeki enstrumanın dinamik alanı sağlayabilmek için binlerce dolarlık ampli ve zilyon dolarlık hoparlör satıyorlar.
Üzerini süsleyip püsleyip de binlerce dolara satılan GABLO'lardan bahsetmeye bile gerek yok.

NOT:
Violin konçertoyu azcık dinledim.
Bazı enstrumanları vatandaşlar çalmıyor dalga geçiyorlar :p
Orkestra şefi ÇAL ULAN DÖVERİM dese de bir iki nota çalıp yine kaytarıyorlar :D
 
Son düzenleme:
Bazı enstrumanları vatandaşlar çalmıyor dalga geçiyorlar :p
Az para vermişler demek:D:D

Aynı eseri senin PC deki herhangi bir VU metre ile gözlemlersen, ibrenin hiç oynamadığını, sadece yüksek seslerde gımıl gımıl ettiğini görebilirsin.
Bunu test etmek için aynı eseri DAW üzerinde çaldım.Programın VU metresi için bir kalibre gerekiyor mu bilemiyorum.Eser -7dB lere çıkıyor ama ibre de hayat yok.
NOT:
Görüntüde ses kaydı yok çıkmamış.MB yükseliyor yükleme sorunu çıkıyor.
 

Ekli dosyalar

  • VU meter.rar
    1.9 MB · Görüntüleme: 1
Bunu test etmek için aynı eseri DAW üzerinde çaldım.Programın VU metresi için bir kalibre gerekiyor mu bilemiyorum.Eser -7dB lere çıkıyor ama ibre de hayat yok.
NOT:
Görüntüde ses kaydı yok çıkmamış.MB yükseliyor yükleme sorunu çıkıyor.
VU metreler doğru çalışıyo. Gudurabilirsin bile :D
 
VU metre de 0db=-18dbFS olarak bir şey okudum bu neyi ifade ediyor?
 
VU metre de 0db=-18dbFS olarak bir şey okudum bu neyi ifade ediyor?
-18db full skala olmaz. Altta true peak değeri yazıyor o değer farklıdır.
PPM VU.png

Buradaki M/S ölçümleri farklıdır. L ve R olmalıdır.
 
-18db full skala olmaz. Altta true peak değeri yazıyor o değer farklıdır
Ben yanlış ifade etmişim. Okuduğum yabancı bir kaynakta şöyle yazıyordu.
"Analog sayaç göstergeleri dBu'ya atıfta bulunur. Sayaç 0dB gösteriyorsa, bu mikser çıkışında +4dBu'ya eşittir ve zengin bir tavan boşluğundan memnunuz. Bir dijital sayaç genellikle -80 ila 0dBFS aralığında ölçeklenir ve 0dBFS kırpma sınırını temsil eder. Karşılaştırma yapmak için hatırlayalım: 0dBu (analog) = -18dBFS (dijital). Bu, Yamaha dijital mikserler gibi birçok dijital cihaz için geçerlidir, ancak hepsi için geçerli değildir. Örneğin ProTools, 0dBu = -20dBFS referans seviyesiyle çalışır. Bu farkı genellikle Avrupa ve ABD ekipmanlarını karşılaştırırken buluyoruz."
Buradaki M/S ölçümleri farklıdır. L ve R olmalıdır.
Ayarlarına tekrar bakacağım
 

Forum istatistikleri

Konular
128,859
Mesajlar
921,063
Kullanıcılar
450,973
Son üye
muz35

Yeni konular

Geri
Üst