Frekans Konvertörü-SS Beslemeleri

Katılım
19 Haz 2009
Mesajlar
277
Puanları
1
Arkadaşlar;

Frekans konvertörlerinin ya da softstarterlerinin beslediği onlarca motor sistemini düşünelim. Böyle bir sistemde kompanzasyon yapılır mı? Teknik olarak nedenini de belirtirseniz sevinirim.

Saygılar
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Şayet bahsettiğiniz frekans konvertörü ve softstarterlerin giriş güç faktörü 1 değilse kompanzasyon yapılması gerekecektir. Ayrıca muhtemelen harmonik oluşacağından, harmonik filtreli kompanzasyon gerekecektir.
 
Çoğu asenkron motorun cosq değeri 0,78 ile 0,85 arasındadır.bu değerler motor etiket değerlerine kadar yüklendiğinde geçerlidir.Motor etiketinden ne denli düşük akım çekiyorsa cosq o kadar küçüktür.Arzu edilen cosq 1 ;mevcut 0,80 civarında olsa bile yükseltmeye gerek olduğu matematiksel bir sonuçtur.
Sürücü ve yolvericiler ile çalışan bir sistemde-şayet cosq'yu yükselten omik yük,redresör benzer yük yoksa-kompanzasyona ihtiyacı vardır.Peki ne kadar?
Özellikle sürücüler kısmen endüktif yükü karşılamakta dolayısıyla ;kompanzasyonun daha küçük kapasiteli seçilmesi-işletilmesi mümkün olabilmektedir.
Buna karşın harmonikler sebebiyle aktif filtre uygulamaları gerekebilir.
 
FREKANS KONVERTÖRLERİ

Frekans konvertörleri, AC gerilimle beslenen cihazın çalışması için şebekeden farklı bir frekans gerektiren cihazlar ve teçhizat için bir elektrik sağlama sistemidir. Bunun anlamı, ülke Şebeke frekansının örneğin ülkemiz için 50Hz olan şebeke frekansının cihazın çalışması için gereken 400Hz veya 60Hz’e frekansına dönüştürülmesidir.

Uçak sistemleri, gemi sistemleri, askeri sistemleri gibi başlıca alanlarda kullanılan frekans konvertörleri, dinamik ve statik olmak üzere ikiye ayrılır.



1) Dinamik Frekans Konvertörü:

Bütün dinamik frekans konvertörleri için frekans dönüşümü motor ve jeneratör kutup sayısı arasındaki bağlantı ile yapılır. Motor ve jeneratörü birleştirmek ve frekans değişimini başarmak amacıyla ekstra bir bant veya şanzıman kutusu kullanılmaz. Motor ve jeneratör sadece iki yatak tarafından desteklenen şaft üzerinde bir tek yapıda birleştirilir. Makineyi soğutmak için kullanılan pervanede aynı konvertörde şaft üzerine yerleştirilir.
Dinamik Frekans Konvertörleri gerek asenkron gerekse senkron motorlar ile akuple edilebilir. Asenkron motorlu dinamik frekans konvertörleri yükten-bağımsız hızda çalışırlar, ve giriş güç faktörü düzenlenmemiş olur. Senkron motorlu dinamik frekans konvertörleri sabit bir hızda çalışırlar, ve rotorun tahriğini değiştirerek güç faktörü 1’e ayarlanır. soft starterler içinse komp.şart malesef...
 
Bana şöyle bir bilgi geldi. Bunun üzerine bu konuyu açma ihtiyacı duydum. "Frekans Konvertörleri AC'yi DC'ye, DC'den de AC'ye çevirerek frekans da ayarlama yaparak motoru sürerler ve hız ayarı yaparlar. DC'de cosq olmadığından ve kompanzasyonda güç de değişiklik olmadığından Frekans konvertörü ile beslenen sistemlerde kompanzasyon yapmaya gerek yoktur." İlginç, doğruluk payı olan bir açıklama???
 
Bana şöyle bir bilgi geldi. Bunun üzerine bu konuyu açma ihtiyacı duydum. "Frekans Konvertörleri AC'yi DC'ye, DC'den de AC'ye çevirerek frekans da ayarlama yaparak motoru sürerler ve hız ayarı yaparlar. DC'de cosq olmadığından ve kompanzasyonda güç de değişiklik olmadığından Frekans konvertörü ile beslenen sistemlerde kompanzasyon yapmaya gerek yoktur." İlginç, doğruluk payı olan bir açıklama???

Pretikte sürücü kullanmanın faydası olsada tek başına yeterli değildir.KISMEN faydası olacaktır. Çok sayıda sürücü kullanılan bir işletmede çalışıyorum.Gözlemim bu şekildedir.Yumuşak yol vericilerinse bu anlamda faydası yok.
 
Bana şöyle bir bilgi geldi. Bunun üzerine bu konuyu açma ihtiyacı duydum. "Frekans Konvertörleri AC'yi DC'ye, DC'den de AC'ye çevirerek frekans da ayarlama yaparak motoru sürerler ve hız ayarı yaparlar. DC'de cosq olmadığından ve kompanzasyonda güç de değişiklik olmadığından Frekans konvertörü ile beslenen sistemlerde kompanzasyon yapmaya gerek yoktur." İlginç, doğruluk payı olan bir açıklama???

Kompanzasyonun gerekli olmaması için gerilime bağlanan bir sistemde gönderilen akımın aynı anda geri dönmesi esastır. Gönderdiğiniz akım ne kadar geç geliyorsa o kadar endüktif yükünüz var demektir.
Gerilimin yolda DC ye çevirilip AC ye geri çevilirilmesi sisteme uygulanan gerilim ile, akım arasındaki faz farkını azaltmaz. Böyle birşeyin olabilmesi için konvertörün kendisinini kapasitif özellik göstermesi gerekir. Eğer reel gözlemlerden çıkan sonuç bir nebze cos fi yi iyileştirdiği ise, bunun nedeni sürücününün içinde bulunan, anlık olarak enerji depolamak için kullanılan DC-LINK kapasitörlerdir.
 
Giriş güç faktörü değeri nedir bu konvertörlerin, 1 ise yada çok yakınsa dedikleri gibidir, değilse kompanzasyon gereklidir.
 
Benim denediğim birkaç varyatör-sürücü-de sayaç sonrasında yalnızca bir sürücü ve motor bağlı olduğu durumda sayaç reaktif ve bir miktarda kapasitif yazmıştı... Ama yüzde oranlarını hatırlamıyorum...
Benim bildiğim tüm sürücülerde kıyıcı devresinde kondansatör var...Bu da kapasitif etki oluşturuyor...

Ayrıca bazı sürücülerde dahili şok bobini kullanılıyor...Ayrıca reaktöre gerek kalmıyor...
 
Giriş güç faktörü değeri nedir bu konvertörlerin, 1 ise yada çok yakınsa dedikleri gibidir, değilse kompanzasyon gereklidir.
Girişi diyot köprülü cihazlarda cos fi yaklaşık 1'dir. Pratik açıklaması da (yukarda da verildiği gibi) şebeke tarafından baktığınızda diyot köprüsü + DC link görmenizdir. DC'nin cosfisi 1 olduğundan, diyot üzerinde de akım-gerilim faz farkı çok az olacağından bu cihazların kendilerinin kompanzasyon kondansatörleri gibi çalıştığını söyleyebiliriz.

Ancak bu cihazların harmonik yarattığı malumunuzdur. Nedeni de diyotların sadece şebeke sinüs dalgasının dc link geriliminden büyük olduğu kısa zamanda akım iletebilmesidir. Dolayısıyla şebekeden çekilen akım tam sinüs olmadığı için harmonik bileşenlere sahiptir ("Sinüzoidal olmayan her akım harmoniklerin toplamı olarak ifade edilebilir" Fourier kuralı gereğince). Yani bu cihazların tesisteki ağırlıklarına göre (özellikle 5. ve 7. harmonikte) harmonik kompanzasyon gerekebilir.

Yol vericiler zaten sadece motor devreye girerken devrededir, sonrasında çoğu cihazda dahili yarı iletkenler by-pass edilir (By-passı olmayan cihazı almayın zaten). Yani kompanzasyon açısından yolvericiler yok kabul edilebilir, dolayısıyla kompanzasyon gerekir.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,212
Mesajlar
915,856
Kullanıcılar
449,991
Son üye
multiroots

Yeni konular

Geri
Üst