Gelin Rüzgar Türbini Yapalım

merhaba, herkese kolaygelsin..
sormak istediğim birkaç soru var:

1. en kullanışlı ve verimli kanat tipi hangisi?
a. Şefimizin branda ile yaptığı tip mi?
a1. mil ortada mı olmalı?
a2. profillerle kenarlardan mı desteklenmeli
b. klasik kanat tipi mi? (3 kanatlı kuyruklu türbinler)
2. Şefim anladığım kadarı ile sesten rahatsız olmamak için yatay tip rüzgar türbini kurmak gerekecek.
3. dikey tip rüzgar türbininde rüzgar çok fazla olunca frenleme nasıl yapılıyor?
4. dikey tip rüzgar türbininde ilk hereketi diyelim kendimiz dışarıdan verdik. tahminen kaç m/s 'lik rüzgar kaybımız olur?
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
sayın:şef ustam dediklerinizden doğru dürüst bişii anlamadım resiztans seçimi ampul seçimi v.s ya acemilik yada kafam basmadı neyse. Bende zener diyotlarla 3 fazı birleştirmiştim ya tek faz yetmiyordu zaten 3faz dc akım, elle çevirmede 10 ila 60 volt idi ne yapsam ne yapsam derken aklıma 10 13 plc balans'ı geldi zener çıkışı balans'a giriş çıkış yaptım 13 vot'u geçmiyor şimdi.ayrıca burada bana yeni komşu olan devre tasarım ve imalatçısı ile tanıştık akü şarj kontrol devresi yaptırmak istiyorum ne dersiniz?

Sn. saftilki,aslında sn.ŞEF'imiz jeneratörü zorlamayan küçük değerler(Küçük bir ampül,düşük bir direnç,vb.) ile,direkt olarak jeneratörle aküyü şarj işleminde(Bire bir bağlantısındayken,akü bir de boş ise,zorlayıcı çok büyük bir değerdir) akü voltajının ve diğer zayıf değerdeki düşük değerli tüketicilerin(Lamba,direnç,vb.),jeneratörle bağlantısındaki farklı davranışlarından ayrıca söz etmek istemiştir ve son derecede doğrudur,uygulamalarda da,ayrıca bunu bizzat siz de görebilirsiniz.

Bir akü şarj devresi yaptırmanız çok iyi olacaktır,çünkü akülerin şarjı tamamlandığında,otomatik olarak şarjdan çıkabilmesi için,akülerin uzun ömürlü kalabilmesı açısından bu konu oldukça önemlidir.13 volt dc.yi geçmeyen bir yöntemi,bir şekilde elde etmişsiniz,bu da ayrı bir başarıdır.Bu durumda,benim son örnek olarak verdiğim regüle devresini kullanmanıza ayrıca gerek yoktur.Bu devre,sabit gerilim gerektiren çok hassas ve yüksek amper gerektiren özel cihazlar için idealdir aslına bakarsanız,akü için bu devre fazla lükstür de diyebiliriz.Siz çok ısrarla istediğinizden,o anda bunu bir örnek olarak da göstermiştim,ama bu devre,akü şarjını,akü tam dolduğunda kesmez prensipte.Ancak,sabit ve düşük voltajda olduğundan da,akü hücre geriliminin,örneğin 15 voltun üstüne çıkıp kaynamasını bir ölçüde önlemiş olur,yani 13.2 volta gelinceye kadar regüle devresi, kaynaktan(Jeneratörden) akım çeker,13.2'voltta ise 0 akım çeker,çünkü verici ve alıcı(Besleme kaynağı ve akü) ayni voltajlardadır.Akım geçişi,voltaj farkı kalmadığından tamamen durur.

Şarj akımı ile akünün çektiği amper arasındaki ilişkiyi kısaca size hatırlatayım,çünkü sizin önünüzde olan ve yapıp uygulayacağınız bir konudur bu.Güç kaynağı,örneğin 13.2 volt ve 16 volt dc. olarak seçilmiş bulunsun.Her iki durumda da,sn.ŞEF'imizin de ifade ettiği gibi,akü hücresi bir amortisör(Kompanse edici) görevi görerek,verilen voltaj ne olursa olsun,şarj başlangıçlarında ayni avometre şarj ölçüm değerine(Volt) sahiptir.Devir sayısı,rüzgarla arttığında da,yine sn.ŞEF'imizin ifade ettiği gibi,akü voltajında değişme olmaz,sadece geçen amper değeri artar.Ayni durum otomobil alternatörünün rölanti ve normal çalışma devirlerinde verdiği az ve fazla,motor deviri ile değişen akım miktarlarına da benzemektedir,bundan hiçbir farkı yoktur.

Ama şarj sonunda,akü hücre gerilimi 6 adetlik hücrede,yani 12 voltluk bir aküde,13.2 volt(Hücrede 2.2 volt) değerini aşmaya başladığında,13.2 voltluk kaynak artık hiç akım vermez(Çünkü 13.2-13.2=0 volt fark olur),buna karşın 16 volt dc olarak seçilen kaynak akım vermeye devam eder,akü voltajı 15 volt sınırlarını geçip 16'a yaklaşıncaya kadar bu şarj,akım verme gerçekleşir.Yani şunu demek istiyorum,ya sabit voltajlı bir güç kaynağı,akü dolsa da zarar vermeyecek(Çünkü kaynaklar eşit olduğunda şarj akımı da otomatik kesilmiş olacak)şekilde sabit regüleli olmalı(Sizin benden ilk talebinizdi) ya da 16-17 volt dc.lik akımda ise,bir akü şarjörü devresi olmalı ki,akü şarj olduğunda boşa çıkan gazlar seperatör ve akü plakalarındaki aktif kimyasallara bir zarar veremesin,ömrü azami uzamış olsun.Tüm şarj işlemlerinde,ister nikel kadmiyumlu şarjlı pil olsun,ister kurşunlu,nikel demirli akü bataryası olsun,batarya ile şarjı sağlayan güç kaynağı arasında,bir voltaj farkı şartı vardır,fark yoksa hepsinde de,bir şarj ayrıca söz konusu olamaz.Tüm bataryaların şarj işlemlerinde şarj voltajı,ne kadar büyürse,ohm yasasına göre,devreden geçecek akım şiddeti(Amper)de artar,voltaj düşerse giderek azalır,ayni voltajda ise 0'a iner,yani hiç akım geçişi olmaz.Şarjı yaratıp ortaya çıkaran bu voltaj farkı ve güç kaynağının,yeterli kapasitedeki akım verebilme gücü(Amper değeri)dir aslında.

Son olarak karar verdiğiniz şarj kontrol cihazı,akülerin otomatik şarj kontrolünün sağlanması,şarjın otomatik olarak kesilmesi açısından uygundur.Komşunuza yaptırmanız da çok iyi olacaktır.Ama bu şarjör devresinin de beslenebilmesi için de,min.bir giriş voltajı şartı da olacaktır,devredeki şarj ayarının doğru olarak gerçekleşebilmesi,bu alt voltaj limitiyle ilişkili de olabilecektir,yapılırken buna dikkat edilmesi de gerekebilecektir.

Şarj devresini yapılıp teslim aldıktan sonra kutularken de,mutlaka hava sirkülasyonunun çok iyi sağlanmasını sağlayın.Kutu üzerinde yer alacak uygun yeterlilikte ve gerekli olan hava deliklerinin,ızgaralarının,devredeki soğutucudan çıkan sıcak havayla,yerini dolduracak olan soğuk havanın,kolayca,rahatça sirkülasyon yapabileceği bir şekilde ve açıklıkta bulunmasına azami dikkat ederseniz,devrenin sağlıklı çalışması açısından da çok iyi olur.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
sayın: Binbaşı hocam uzuunca ayrıntılı bir şekilde tane tane anlatmışsınız ALLAH razı olsun daha öncede dediğim gibi bir cevabınız bin kişiye yardımı olur,tekrar teşekkürlerimi sunarım saygılar.
 
Sayın binbaşı'm. Hani bazen çok iyi bildiğin bir konuyu anlatmakta zorlanırsınız, acaba nasıl izah edersem iyi anlaşılır diye düşünürsünüz de bir türlü anlatamazsınız ya. İşte aynen öyle oldu. Saftilki'nin sorusuna ancak bu kadar güzel cevap verilebilirdi. Benim yerime cevap verdiğiniz için çok teşekkür ediyorum. Sağolun.

Sayın saftilki.
Şarj kontrol ünitesini yaptırdıktan sonra ilave olarak, akü dolduğu zaman alternatör yükü boşa çıkmaması için harici bir yük bağlayın.
Yani akü dolduğu zaman devreden çıkacağı için boşta kalan alternatör çok hızlı dönmeye başlar. Kanatlara zarar vereceği gibi gerilim de çok yükseleceğinden şarj devresine zarar verir. Şarj devresini yaptırırken kullanılan rölenin normalde kapalı kontağına 12 veya 24 v. (sistem kaç volt ise ona göre ) 2500 w. gücünde bir rezistans bağlayın. Böylece akü dolunca alternatör boşa çıkmamış olur.

Sayın saftilki. Bahsettiğiniz şarj devresini yapacak olan usta hangi semtte ? Onunla tanışmak isterdim. İsterseniz bu bilgiyi bana özel mesajla atabilirsiniz.
 
Son düzenleme:
Sayın:ŞEF'im siz beni bu yolda baya bir yol kat etmiş biri olarak düşünerek cevap yazmış yardımcı olmaya çalışmışsınız sağolun var olun, sizin cevabınız aslında karma karışık birşeyde değildi esasen benim kafam şişti deneme yanılma yöntemiyle çalıştığım için tamam bitirdim dediğimde birde bakmışım en başa dönmüşüm:confused: aaa bu neden böle oldu? halbuki burada siz değerli üstatlarımız neyin ne olacağını anlatmıştı. sn: Şef'im bu gece yarısı sizin verdiğiniz cevabı tekrar okudum ve sistemin başına vardığımda anlattıklarınızla sistem örtüşmüyordu ters giden şey aküdenmiş meğer aküyü bozmuşum değiştirdim ve normale döndü,nihayetinde anlattığnız durumu idrak ettim,ampul ve rezistansla denediğimde akünün bozuk olması nedeniyle multimetrede 10 ila 50 volt görüyormuşum:eek:. yanlış anlamayın anlatamayan siz değil anlamayan benim. Şarj kontrol cihazını korumak içinse değişik bir yöntem düşünüyorum nedeni rezistans bağladığımda 3/5 v.s 5/7 rüzgarda istenilen devir ve voltaja geç ulaşır diye düşünüyorum birde alternatör veriminin 3/2 ısraf olacağı kanatindeyim 3 faz'ın 3'ünüde tamamen depolamada kullanma niyetim var üst sınır voltaj devir (vb) frenleme düzeneğini kurduğumda paylaşırım sizlerle. öyle tahmin ediyorumki bazen haklı çıkmaktan bile yorulursunuzdur ama idare edin be ustam bir çeşit kara sevda işte. öte yandan zamlar birbirini..... neyse hepinize çok teşekkür ediyorum saygılar. Sinan ekici
 
Sayın Şef merhaba,
öncelikle tüm yardımların için teşekkür ederim..

benim akü şarj devresi ile ilgili 2 basit sorum olacak:

1. verdiğiniz bu çizimde kırmızı içindeki direnç değerlerinden emin olamadım. yazabilirmisiniz.(malzemeci bana 40k7'lik direnç olmaz dedi.)
2. bir de mavi içindeki dirençler seri bağlanmış. bunlarda bir hata yok değil mi? YAni biz istesek örneğin 10k + 1k yerine 11k koyabiliriz.
Ayrıca, devrede herhangi bir revizyon var mı?
 
Oto alternatör rotorunun benzer kapyası yapma peşindeyim

Şimdi oto alternatörü rotorundaki gibi üçgen lama kullanmasam lama kaynatsam nasıl olur bu rotordaki üçgen lamanın karaterist özelliği nedir illa bu şekilmi manyetik akı oluşur

amaç neodyum mıknatıs olyından kurtulmak bu seferki yeni hazırlanacak olan alternatör'e yaklaşık 2000 tl mıknatıs maliyeti tutar ve bir o kadarda ses+ uğultu yapar. Bu modifiye şekline ne dersiniz sıcak bakarsanız işe başlayacağım saygılar.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Oto alternatör rotorunun benzer kapyası yapma peşindeyim

Şimdi oto alternatörü rotorundaki gibi üçgen lama kullanmasam lama kaynatsam nasıl olur bu rotordaki üçgen lamanın karaterist özelliği nedir illa bu şekilmi manyetik akı oluşur

amaç neodyum mıknatıs olyından kurtulmak bu seferki yeni hazırlanacak olan alternatör'e yaklaşık 2000 tl mıknatıs maliyeti tutar ve bir o kadarda ses+ uğultu yapar. Bu modifiye şekline ne dersiniz sıcak bakarsanız işe başlayacağım saygılar.

Sn.saftilki,öncelikle resimde yer alan ve sorduğunuz üçgen lamanın fonksiyonu,karekteristik özelliğini kısaca açıklamaya çalışayım.Bildiğiniz gibi içinden akım geçen bir elektromıknatısın her iki tarafında(Başında ve sonunda),elektrik verildiği esnada,yapay olarak N ve S kutupları oluşur.Ama oluşan bu N ve S yapay mıknatıs kutupları,bir alternatörün(Örneğin araçlardaki uygulamasında) stator sarımlarındaki 3 fazlı sargılara karşılık gelen yerinde,mağnetik akı çizgilerinin ani ve verimli bir şekillerde kesilmesini sağlayarak bir indüksiyon akımının(3 fazlı ac. akımı)oluşmasını istediğimiz şekliyle sağlayamaz.Bunun sağlanması için,sizin yukarıda resmini yüklediğiniz tarzda,bir elin parmakları gibi,karşılıklı birbirine geçen bu şekildeki çıkıntılarla uzatılmış bir mıknatıs sisteminin(Bu sistemin çok verimli olduğu kanıtlanmış ve uygulamalarda da başarıyla kullanılmıştır biliyorsunuz) kullanılması yoluna,tabi yalnızca elektromıknatıslı rotor oluşumlarında kullanılma yoluna gidilmiştir.Bu uygulama ile elektromıknatısta, en başta ve en sondaki kısımlarda oluşturulmuş olan,ana N ve S kutupları,böylece dönme sırasında satatorda,birbirinin ardı ardına gelen N-S-N-S-N-.... şeklinde dizilmiş(Ayni küçük mıknatıslar gibi,farklı kutuplarda dizilen mıknatıs bölümlerine) ve değişken bir mağnetik akı değişiminin oluşturulması da kolaylaştırılmış olunur.

Neodyum mıknatısın uygulanması,çok kuvvetli bir mıknatıs türü olması nedeniyle de,yalnızca nispeten küçük alternatör sistemlerinde(Küçük rüzgar türbini gibi) hem daha verimli değişken bir mağnetik alanı,nispeten daha düşük devirlerde,devir düşürücü dişli sistemler olmadan da sağlayabilmesi ve hem de bu mıknatıs sisteminin ayni araçlardaki gibi regülatör(Konjenktör) sistemlerinin ilave olarak bulunmasından muaf tutulabilmesidir.Ama büyük ölçekli,elektrik üretimi yapabilen jeneratör sistemlerinde,neodyum mıknatıs türünün uygulanması,hem çok daha maliyetli,hem de çıkış geriliminin regülasyonu,stabilizasyonu,elektrik verimi,vb. gibi çeşitli nedenler yüzünden,elektromıknatıslı bileziklerle beslenen bir rotor sistemi uygulaması daha fazla da tercih edilir bildiğiniz gibi.Siz sonuç olarak benim anladığım kadarıyla,maliyeti ve belki uygulanma zorluğu nedeniyle,bundan sonraki sisteminizde,ayni bir otomobil şarj dinamosunun rotorundaki benzer bir sistemi,uygulamasını yapacağınız daha büyük bir alternatörde sistem olarak da uygulamak istiyorsunuz sanırım.Çalışmalarınızda başarılar dilerim.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
sayın: binbaşı hocam öncelikle ilgi ve yardımlarınızdan dolayı teşekkür ederim anlattıklarınızla hemfikir'im, hem araştırdım hem sizin daha önceki yazılarınızdan (yardımlarınızdan) oto alternatörü çalışma prensibini ve karakteristiğini çözmüş bulunuyorum.takıldığım şey şu 2. resimdeki tasarım tutarmı acaba verim derecesini şimdiden kestiremem o malüm. orjinal oto alt. rotoru neden üçgen lama? tüm merakım burada, siz zaten benim amacımı alnamışsınız. öte yandan uzun zamandır araştırıpta gördüğüm şey şudur, Oto alternatörü-asenkron motor modifiye sonrası (örn)80 amperlik bir oto alternatörü modifiye sonrası 10 amper anca alabiliyor ve artı step motor gibi çalışıyor uğultu titreşim gibi düşünsenize 80 amperlik bir daimi mıknatıslı bir alternatör kaputun altında;) ne kadar büyük yada ne kadar küçültülebilir yada uğultu sesi, en basit örneği eski model wolkswagen tosba ve anadolların alternatörü daimi mıknatıslıdır ve bayada güçlü mıknatısları var ne varki şarj yetiştiremiyor aküye.

Ben dıştan uyartım akımıda verme niyetim yok çift rotor ile içten uyartım yapacağım birinci rotor uyartım akımını üretecek

bu örnek 1. rotor 2. rotorda aynı mil üzerinde olacak asenkron motorun stator saclarından 2 cm söktüm yeniden sardım motorun arkasında 1. rotora ve dış kovanın iç kısmına yerleşecek olan mıknatıslara yer ayırdım. buraya kadarı tamam. 2. rotor modifiyesi hakkında öneriniz nedir 1.1 kw 36 oyuklu volt motordu bu,rotoru tornada 6mm incelttirmiştim 2. resmi dikkate alarak bir fikir verebilirmisiniz saygılar herkese kolay gelsin
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,212
Mesajlar
915,847
Kullanıcılar
449,990
Son üye
alpersirakaya

Yeni konular

Geri
Üst