Asenkron motor cosfi değişimi

emodiyator

Profesyonel Üye
Katılım
13 Kas 2008
Mesajlar
1,995
Puanları
1,005
Konum
BİTLİS
Abi hakikaten buda kanayan bir yaramiz.Her meslekte işi ucuza tabiri caizse ölü eşek fiyatına yapan tipler var.Biz ise fiyat verince müşteri onu kandirdigimizi zannediyor.Kompanzasyon işlerinde 6-7 bin TL lik işi adam 2000 TL'ye yaparım diyor.Sadece malzemesi 5000 TL'nin üzeri tutan işe
 
Son düzenleme:

sami inci

Profesyonel Üye
Katılım
24 Şub 2016
Mesajlar
3,338
Puanları
1,708
Konum
İstanbul
2000 i beğenmezsen,1500 e yapan var:mad:
 
Katılım
24 Mar 2010
Mesajlar
463
Puanları
33
Arkadaşlar bu soru nereden çıktı derseniz. Olayın hikayesi şu. Bir arkadaşın çalıştığı işletmede onlarca motor var. Bu motorlar tesis içine dağılmış durumda. Ana panoya 100-150 metre kabloyla bağlı olanlar var. Arkadaş bu motorlara lokal kondansatör bağlasak çektikleri akım azalır iyi kötü bir tasarruf olur dedi. Durum bana da makul geldi. Motorların etiketlerini kontrol ederken bir şeyi fark ettik. 10 tonluk bir yük asansörü vardı. Ve doğal olarak motoru 10 tonu taşıyabilecek güçteydi. Ama bu asansör hiç bir zaman 10 tonla çalışmıyordu. Hatta bazen boş inip çıkıyordu. Daha sonra dikkatlice incelediğimizde , üç beş tane fan motoru dışında bütün motorların yükü değişkendi.

Bu durumda cevaplayamadığımız bir soru çıktı ortaya. Motorların yükten bağımsız sabit bir reaktif gücümü vardır. Yoksa yüke göre aktif güç gibi reaktif güç te değişir mi.

Şimdi soru şu. Biz bu motorlara etiket gücüne göre sabit kondansatör bağlayalım mı bağlamayalım mı.

Kolay gelsin...
 

emodiyator

Profesyonel Üye
Katılım
13 Kas 2008
Mesajlar
1,995
Puanları
1,005
Konum
BİTLİS
Arkadaşlar bu soru nereden çıktı derseniz. Olayın hikayesi şu. Bir arkadaşın çalıştığı işletmede onlarca motor var. Bu motorlar tesis içine dağılmış durumda. Ana panoya 100-150 metre kabloyla bağlı olanlar var. Arkadaş bu motorlara lokal kondansatör bağlasak çektikleri akım azalır iyi kötü bir tasarruf olur dedi. Durum bana da makul geldi. Motorların etiketlerini kontrol ederken bir şeyi fark ettik. 10 tonluk bir yük asansörü vardı. Ve doğal olarak motoru 10 tonu taşıyabilecek güçteydi. Ama bu asansör hiç bir zaman 10 tonla çalışmıyordu. Hatta bazen boş inip çıkıyordu. Daha sonra dikkatlice incelediğimizde , üç beş tane fan motoru dışında bütün motorların yükü değişkendi.

Bu durumda cevaplayamadığımız bir soru çıktı ortaya. Motorların yükten bağımsız sabit bir reaktif gücümü vardır. Yoksa yüke göre aktif güç gibi reaktif güç te değişir mi.

Şimdi soru şu. Biz bu motorlara etiket gücüne göre sabit kondansatör bağlayalım mı bağlamayalım mı.

Kolay gelsin...
Eğer yük değişken ise bağlamayın çözüm olmaz bu defa fazla gelirse kapasitif den eksik kalırsa endüktiften ceza yersiniz.En doğrusu normal otomatik işlem yapan kompanzasyon panosu kurmak yada varsa modernize etmek.Motorun tam yükte ki akımı ve reaktif akımı farklı olduğundan yük durumuna göre de reaktif farklılık gösterecektir.Sürekli aynı yükü çeken sabit sürekli aynı yükte çalışan motor varsa buna sabit kondansatör bağlanabilir.
 

Under Ground

Profesyonel Üye
Katılım
25 Ocak 2016
Mesajlar
1,182
Puanları
558
Yaş
35
Milli servet gidiyor üstad hele buna yanlış hesaplanan iletken kesitleri şalt malzemesi seçimi v.s katınca aklıma şu geliyor israfın önüne geçebilirsek parasal anlamda ikinci bir türkiye kurulur.
Bende hergün çöpte çeşit çeşit yemekler ve illaki ekmek görüyorum . Bu memleketten her türlü bereketin kalkmasını bir tarafa bırakalım tepemize iyiki taş yağmıyor . Yöneticilere ve siyasete hakaret yağdırmak çok kolay ama tencere kapak misali bu işler .
 

sami inci

Profesyonel Üye
Katılım
24 Şub 2016
Mesajlar
3,338
Puanları
1,708
Konum
İstanbul
Etiketteki değerler tam yük değerleridir.Yani motor milinde ki yük tam yük değerinden daha düşük ise mevcut cosinüs daha düşük oluyor.Sanırım sn. @sami inci üstad bir döküman göndermişti bana orada yük durumuna göre nasıl değiştiğini anlatılıyordu.Bulabilirsem ekleyeyim dökümanı buraya

Sn.emodiyatör bulamadı gibi.
 

Ekli dosyalar

kral kobra

Profesyonel Üye
Katılım
15 Mar 2019
Mesajlar
667
Puanları
283
Konum
KOCAELİ
Arkadaşlar bu soru nereden çıktı derseniz. Olayın hikayesi şu. Bir arkadaşın çalıştığı işletmede onlarca motor var. Bu motorlar tesis içine dağılmış durumda. Ana panoya 100-150 metre kabloyla bağlı olanlar var. Arkadaş bu motorlara lokal kondansatör bağlasak çektikleri akım azalır iyi kötü bir tasarruf olur dedi. Durum bana da makul geldi. Motorların etiketlerini kontrol ederken bir şeyi fark ettik. 10 tonluk bir yük asansörü vardı. Ve doğal olarak motoru 10 tonu taşıyabilecek güçteydi. Ama bu asansör hiç bir zaman 10 tonla çalışmıyordu. Hatta bazen boş inip çıkıyordu. Daha sonra dikkatlice incelediğimizde , üç beş tane fan motoru dışında bütün motorların yükü değişkendi.

Bu durumda cevaplayamadığımız bir soru çıktı ortaya. Motorların yükten bağımsız sabit bir reaktif gücümü vardır. Yoksa yüke göre aktif güç gibi reaktif güç te değişir mi.

Şimdi soru şu. Biz bu motorlara etiket gücüne göre sabit kondansatör bağlayalım mı bağlamayalım mı.

Kolay gelsin...
Kalkınma anında ve Boşta cosfi değeri en düşük değerlerdedir, tam yükte max değere ulaşır. Asenkron motora lokal kompanzasyonda yüklenme sabitse ölçüm yapılarak kondansatör seçilmelidir.
Motor yükü değişken ise en yüksek yüklenme oranı referans alınarak kondansatör belirlenip takılabilir.
 

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
5,154
Puanları
2,508
Konum
BURSA
Asenkron motor üreticileri asenkron "motorun gücü/nominal yüklenme oranını" adeta bir terazinin kefesindeki yüklerin (motor watt, kW gücü ve nominal yük) hassas dengelenmesindeki gibi, bunu o kadar hassas olarak ayarlar ki, örneğin bu motor boşta çalıştığında rotor/stator arasında daha az kayma olup cos fi değerinin bozulup şebekeden fazla akımı çekemesin veya mili aşırı yükle yüklendiğinde de bu kaymanın fazla olup cos fi değerinin yine bozulmasıyla bu şebekeden yine fazla akımı çekemesin şeklindedir. Bu amaçla, kullanılan elektrik motorunun üzerinde yazan cos fi değerinin, ancak bu motor mili nominal yükle yüklendiğinde en istenilen cos fi değerini vereceğini özellikle belirtirler. Yani motor mili boşta (yüksüz) olarak da çalışsa veya aşırı yüklü (kW değerine göre) olarak da çalışsa her 2 durumda da şebekeden cos fi 'deki bozulmalar nedeniyle daha fazla amperi çeker.

Yani bu 3 fazlı asenkron motor ancak nominal (kataloğunda tavsiye edilen) bir yükle, bu yük miline bağlı çalıştığında istenilen (ideal) amperi şebekeden çekecektir. Bunun nedeni rotordaki kaymanın tam istenilen oranda olmasıyla aslında motor için bu cos fi'nin en istenilen değerinde kalmasıdır. Aksine olduğunda her 2 durumda da aşırı akımları bu şebekeden çeker. Diğer cos fi'yi değiştiren başka neden de voltajda + veya - yönden % 20'den daha fazla değişim olmasıdır. Bunun önlemi olarak da örneğin aşırı/düşük voltaj koruma röleleri, motor koruması (koruma rölesi) olarak bu motorlardan önce mutlaka yer alır. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:

kral kobra

Profesyonel Üye
Katılım
15 Mar 2019
Mesajlar
667
Puanları
283
Konum
KOCAELİ
Nominal yükte cosfi değeri 0,8 olan bir motor devresinde cosfi'yi 0,95 yapmanın hiç bir dezavantajı olmayıp çok büyük avantajları vardır.
Örneğin 100kw motor nominal yük cosfi=0,8 olsun bunu 0,95ê çıkarmak için 70kVAr kondansatör kullanalım. Şebekeden çekilen akım 57A ! düşer. Kaldıki gerçekte motorların %90'ı nominal gücün altında çalışır.
Yol verme ve boşta çalışmada cosfi oldukça düşüktür 70kVAr kondansatör yine bize her durumda kazanç sağlayacaktır.
Özellikle Yüksek güçlü bir Motoru kondansatör bağlamadan kendi haline bırakmak büyük bir kazanımdan vazgeçmek demektir.

Değişken yüklü motorlar için Hedef cosfi:0,95 ayarlayarak eski tip tek fazdan akım bilgisi alan reaktif güç kontrol rölelerinden kullanmak en uygun yöntemdir.
 

sami inci

Profesyonel Üye
Katılım
24 Şub 2016
Mesajlar
3,338
Puanları
1,708
Konum
İstanbul
Kondansatör beslemesi,motor beslemesin-
den ayrı olmak ! şartiyle.
 

Benzer konular


Sponsor Bağlantı

Forum istatistikleri

Konular
103,773
Mesajlar
729,809
Kullanıcılar
386,273
Son üye
zuco97

Yeni konular

Üst