Asenkron motor cosfi değişimi

Abi hakikaten buda kanayan bir yaramiz.Her meslekte işi ucuza tabiri caizse ölü eşek fiyatına yapan tipler var.Biz ise fiyat verince müşteri onu kandirdigimizi zannediyor.Kompanzasyon işlerinde 6-7 bin TL lik işi adam 2000 TL'ye yaparım diyor.Sadece malzemesi 5000 TL'nin üzeri tutan işe
 
Son düzenleme:
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Arkadaşlar bu soru nereden çıktı derseniz. Olayın hikayesi şu. Bir arkadaşın çalıştığı işletmede onlarca motor var. Bu motorlar tesis içine dağılmış durumda. Ana panoya 100-150 metre kabloyla bağlı olanlar var. Arkadaş bu motorlara lokal kondansatör bağlasak çektikleri akım azalır iyi kötü bir tasarruf olur dedi. Durum bana da makul geldi. Motorların etiketlerini kontrol ederken bir şeyi fark ettik. 10 tonluk bir yük asansörü vardı. Ve doğal olarak motoru 10 tonu taşıyabilecek güçteydi. Ama bu asansör hiç bir zaman 10 tonla çalışmıyordu. Hatta bazen boş inip çıkıyordu. Daha sonra dikkatlice incelediğimizde , üç beş tane fan motoru dışında bütün motorların yükü değişkendi.

Bu durumda cevaplayamadığımız bir soru çıktı ortaya. Motorların yükten bağımsız sabit bir reaktif gücümü vardır. Yoksa yüke göre aktif güç gibi reaktif güç te değişir mi.

Şimdi soru şu. Biz bu motorlara etiket gücüne göre sabit kondansatör bağlayalım mı bağlamayalım mı.

Kolay gelsin...
 
Arkadaşlar bu soru nereden çıktı derseniz. Olayın hikayesi şu. Bir arkadaşın çalıştığı işletmede onlarca motor var. Bu motorlar tesis içine dağılmış durumda. Ana panoya 100-150 metre kabloyla bağlı olanlar var. Arkadaş bu motorlara lokal kondansatör bağlasak çektikleri akım azalır iyi kötü bir tasarruf olur dedi. Durum bana da makul geldi. Motorların etiketlerini kontrol ederken bir şeyi fark ettik. 10 tonluk bir yük asansörü vardı. Ve doğal olarak motoru 10 tonu taşıyabilecek güçteydi. Ama bu asansör hiç bir zaman 10 tonla çalışmıyordu. Hatta bazen boş inip çıkıyordu. Daha sonra dikkatlice incelediğimizde , üç beş tane fan motoru dışında bütün motorların yükü değişkendi.

Bu durumda cevaplayamadığımız bir soru çıktı ortaya. Motorların yükten bağımsız sabit bir reaktif gücümü vardır. Yoksa yüke göre aktif güç gibi reaktif güç te değişir mi.

Şimdi soru şu. Biz bu motorlara etiket gücüne göre sabit kondansatör bağlayalım mı bağlamayalım mı.

Kolay gelsin...

Eğer yük değişken ise bağlamayın çözüm olmaz bu defa fazla gelirse kapasitif den eksik kalırsa endüktiften ceza yersiniz.En doğrusu normal otomatik işlem yapan kompanzasyon panosu kurmak yada varsa modernize etmek.Motorun tam yükte ki akımı ve reaktif akımı farklı olduğundan yük durumuna göre de reaktif farklılık gösterecektir.Sürekli aynı yükü çeken sabit sürekli aynı yükte çalışan motor varsa buna sabit kondansatör bağlanabilir.
 
Milli servet gidiyor üstad hele buna yanlış hesaplanan iletken kesitleri şalt malzemesi seçimi v.s katınca aklıma şu geliyor israfın önüne geçebilirsek parasal anlamda ikinci bir türkiye kurulur.
Bende hergün çöpte çeşit çeşit yemekler ve illaki ekmek görüyorum . Bu memleketten her türlü bereketin kalkmasını bir tarafa bırakalım tepemize iyiki taş yağmıyor . Yöneticilere ve siyasete hakaret yağdırmak çok kolay ama tencere kapak misali bu işler .
 
Etiketteki değerler tam yük değerleridir.Yani motor milinde ki yük tam yük değerinden daha düşük ise mevcut cosinüs daha düşük oluyor.Sanırım sn. @sami inci üstad bir döküman göndermişti bana orada yük durumuna göre nasıl değiştiğini anlatılıyordu.Bulabilirsem ekleyeyim dökümanı buraya


Sn.emodiyatör bulamadı gibi.
 

Ekli dosyalar

  • MOTOR YÜK-COSQ-VERİM.rar
    172.8 KB · Görüntüleme: 20
Arkadaşlar bu soru nereden çıktı derseniz. Olayın hikayesi şu. Bir arkadaşın çalıştığı işletmede onlarca motor var. Bu motorlar tesis içine dağılmış durumda. Ana panoya 100-150 metre kabloyla bağlı olanlar var. Arkadaş bu motorlara lokal kondansatör bağlasak çektikleri akım azalır iyi kötü bir tasarruf olur dedi. Durum bana da makul geldi. Motorların etiketlerini kontrol ederken bir şeyi fark ettik. 10 tonluk bir yük asansörü vardı. Ve doğal olarak motoru 10 tonu taşıyabilecek güçteydi. Ama bu asansör hiç bir zaman 10 tonla çalışmıyordu. Hatta bazen boş inip çıkıyordu. Daha sonra dikkatlice incelediğimizde , üç beş tane fan motoru dışında bütün motorların yükü değişkendi.

Bu durumda cevaplayamadığımız bir soru çıktı ortaya. Motorların yükten bağımsız sabit bir reaktif gücümü vardır. Yoksa yüke göre aktif güç gibi reaktif güç te değişir mi.

Şimdi soru şu. Biz bu motorlara etiket gücüne göre sabit kondansatör bağlayalım mı bağlamayalım mı.

Kolay gelsin...

Kalkınma anında ve Boşta cosfi değeri en düşük değerlerdedir, tam yükte max değere ulaşır. Asenkron motora lokal kompanzasyonda yüklenme sabitse ölçüm yapılarak kondansatör seçilmelidir.
Motor yükü değişken ise en yüksek yüklenme oranı referans alınarak kondansatör belirlenip takılabilir.
 
Asenkron motor üreticileri asenkron "motorun gücü/nominal yüklenme oranını" adeta bir terazinin kefesindeki yüklerin (motor watt, kW gücü ve nominal yük) hassas dengelenmesindeki gibi, bunu o kadar hassas olarak ayarlar ki, örneğin bu motor boşta çalıştığında rotor/stator arasında daha az kayma olup cos fi değerinin bozulup şebekeden fazla akımı çekemesin veya mili aşırı yükle yüklendiğinde de bu kaymanın fazla olup cos fi değerinin yine bozulmasıyla bu şebekeden yine fazla akımı çekemesin şeklindedir. Bu amaçla, kullanılan elektrik motorunun üzerinde yazan cos fi değerinin, ancak bu motor mili nominal yükle yüklendiğinde en istenilen cos fi değerini vereceğini özellikle belirtirler. Yani motor mili boşta (yüksüz) olarak da çalışsa veya aşırı yüklü (kW değerine göre) olarak da çalışsa her 2 durumda da şebekeden cos fi 'deki bozulmalar nedeniyle daha fazla amperi çeker.

Yani bu 3 fazlı asenkron motor ancak nominal (kataloğunda tavsiye edilen) bir yükle, bu yük miline bağlı çalıştığında istenilen (ideal) amperi şebekeden çekecektir. Bunun nedeni rotordaki kaymanın tam istenilen oranda olmasıyla aslında motor için bu cos fi'nin en istenilen değerinde kalmasıdır. Aksine olduğunda her 2 durumda da aşırı akımları bu şebekeden çeker. Diğer cos fi'yi değiştiren başka neden de voltajda + veya - yönden % 20'den daha fazla değişim olmasıdır. Bunun önlemi olarak da örneğin aşırı/düşük voltaj koruma röleleri, motor koruması (koruma rölesi) olarak bu motorlardan önce mutlaka yer alır. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Nominal yükte cosfi değeri 0,8 olan bir motor devresinde cosfi'yi 0,95 yapmanın hiç bir dezavantajı olmayıp çok büyük avantajları vardır.
Örneğin 100kw motor nominal yük cosfi=0,8 olsun bunu 0,95ê çıkarmak için 70kVAr kondansatör kullanalım. Şebekeden çekilen akım 57A ! düşer. Kaldıki gerçekte motorların %90'ı nominal gücün altında çalışır.
Yol verme ve boşta çalışmada cosfi oldukça düşüktür 70kVAr kondansatör yine bize her durumda kazanç sağlayacaktır.
Özellikle Yüksek güçlü bir Motoru kondansatör bağlamadan kendi haline bırakmak büyük bir kazanımdan vazgeçmek demektir.

Değişken yüklü motorlar için Hedef cosfi:0,95 ayarlayarak eski tip tek fazdan akım bilgisi alan reaktif güç kontrol rölelerinden kullanmak en uygun yöntemdir.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,956
Mesajlar
913,902
Kullanıcılar
449,606
Son üye
rasit.

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst