3 fazlı asenkron motorun faz akımları ?

ATAŞ Mühendislik

Profesyonel Üye
Katılım
28 Eyl 2006
Mesajlar
1,311
Puanları
281
Konum
Konya
3 fazlı AS. motorun her fazına bağlı olan akımları 3 ayrı ampermetre veya pano tipi multimetre ile ölçülen faz akımlarının değerleri ikisi aynı olup 3.sü niçin diğer ikisinin değerlerinden farklı ölçülüyor ? Hesaplamayı değil, ölçülen değerlerin ikisi aynı 3.sü niçin farklı bunu soruyorum.
( Özellikle Sami İnci üstadımın cevaplamasını arz ederim.)
 
Son düzenleme:
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Orijinal sargılı motorlarda bile bu farklılık
( her güç için ) mutlaka vardır.Teorik sebe-
bini maalesef bilmiyorum.Bu gözlem,yak-
laşık 4000 adet motor içindir.
Haklısınız Hocam, ben de 10 civarı orijinal sarimli motorda ölçtüm, etrafımdakiler spir sayısı farkından olabilir dediler. Cevabını bilenler yazarsa sevinirim.
 
3 fazlı AS. motorun her fazına bağlı olan akımları 3 ayrı ampermetre veya pano tipi multimetre ile ölçülen faz akımlarının değerleri ikisi aynı olup 3.sü niçin diğer ikisinin değerlerinden farklı ölçülüyor ? Hesaplamayı değil, ölçülen değerlerin ikisi aynı 3.sü niçin farklı bunu soruyorum.
( Özellikle Sami İnci üstadımın cevaplamasını arz ederim.)

Bahsettiğiniz durum kablolar içinde geçerli, sıfır kontaktör kablo kesitleri aynı uzunlukları aynı paralel 3 fazlı iki hat yapmama rağmen fazlar hiç bir zaman eşit akım çekmedi çok yaklaşık olarak akım gördüm fakat hiç bir zaman eşit olmadı.Bu çok kısa kablo içinde geçerli (atlama tabir ettiğimiz) uzun kablolar içinde durum aynı. Ben ufak gözükse de kontak temas direnci veya farklı marka kabloların birbirine eklenmesi sonucu üretimden kaynaklı bakır oranının farklı olması gibi etkenlerin bu olaya neden olabileceğini düşünüyorum.
 
Son düzenleme:
Merhaba,
Bu konuya tam hakim değilim, ancak soru hoşuma gitti (@M E H e teşekkürler), onun için biraz araştırdım çıkan sonuç:

3 fazlı bir motorda, stator (AC) voltaj ile beslenen üç ayrı sargıya sahiptir. Bu üç ayrı voltaj birbirinden 120 derece faz farklıdır. Bu faz farkı her bir hatta farklı bir akımın akmasına neden olur. Motorun rotorunun dönmesine neden olan şey budur.

Dengeli, iyi yapılmış üç fazlı motor, her fazı birbirine yakın ancak her zaman farklı akımlara sahip olacaktır. Besleme hattı, farklı yük koşullarına sahipse, üç fazın hepsinde farklı voltajlar ve akımlar olacaktır. Üç faz besleme hattını olabildiğince dengeli tutmaya çalışmak için çaba sarf edilmelidir, ancak yükler zaman zaman bazen öngörülemez bir şekilde değişecektir. Çoğu üç fazlı motor bir miktar aşama dengesizliğini tolere edebilir, ancak çok büyük hale gelirse, performans kaybı (tork) ile de aşırı ısıtma olur.

Mesela üç silindirli bir araba motoru düşünün. Her piston döngünün farklı bir aşamasında bulunur. Biri, krank şaftına her zaman güç uygularken, diğerleri geriye doğru hareket aşamasındadır.

Üç fazlı enerji de aynıdır. AC'nin yukarı ve aşağı doğası (alternans) nedeniyle, bir aşamayı her zaman yukarıda tutarak güç sabitlenir ve böylece daha fazla "iş" yapabilmektedir. Bu özellikle büyük ağır yük motorları için önemlidir.

Her fazın eşit olmayan akımlarının nedenleri::

1.Dengesiz üç fazlı voltaj besleme (Voltaj farkı az olsa bile yukarıdaki nedenlerde dolayı akım farkı fazla olabilir)

2. Faz kaybı

3. Yalıtım arızası nedeniyle tek faz sargısında kısa devre

4. Yalıtım arızası nedeniyle fazlar arası kısa devre

5. İndüklenmiş tork, akı yoğunluğu, sargılarda indüklenen EMF'de ve ( böylece akımlarda salınımlara yol açan) “eksantrik” dengesiz hava boşluğu.

6. Rotor devresi arızalarından kaynaklanan dengesiz rotor devresi ör. Sincap kafesi rotorda Rotor Çubuk Kırıklrı ve arızaları, faz açık devresi veya Bilezikli Motor rotorunda sarım kısa devresi
 
Haklısınız Hocam, ben de 10 civarı orijinal sarimli motorda ölçtüm, etrafımdakiler spir sayısı farkından olabilir dediler. Cevabını bilenler yazarsa sevinirim.

aynı işletmeye ait motorlarlardan mı ölçüm aldınız?
akım ölçümü aldığınız motorlara sürücü bağlımıy dı?
farklı olan akım hep aynı faza mı aitti?
 
aynı işletmeye ait motorlarlardan mı ölçüm aldınız?
akım ölçümü aldığınız motorlara sürücü bağlımıy dı?
farklı olan akım hep aynı faza mı aitti?
Farkli markaların motorları ve motorların hiç birinde sürücü yok, ayrıca farklı olan akim hep ayni faza ait değil.
 
Farkli markaların motorları ve motorların hiç birinde sürücü yok, ayrıca farklı olan akim hep ayni faza ait değil.

arkadaşlar akım farkının bi çok değişkene bağlı olduğunu yazdılar. fakat besleme gerilimi bakılacak ilk yer olduğunu düşünüyorum. akım farkını görebilmemiz adına bi kaç ölçümü paylaşmanız iyi olurdu.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,182
Mesajlar
915,683
Kullanıcılar
449,952
Son üye
alihan özkan

Yeni konular

Geri
Üst