Merhaba,
Bu konuya tam hakim değilim, ancak soru hoşuma gitti (
@M E H e teşekkürler), onun için biraz araştırdım çıkan sonuç:
3 fazlı bir motorda, stator (AC) voltaj ile beslenen üç ayrı sargıya sahiptir. Bu üç ayrı voltaj birbirinden 120 derece faz farklıdır. Bu faz farkı her bir hatta farklı bir akımın akmasına neden olur. Motorun rotorunun dönmesine neden olan şey budur.
Dengeli, iyi yapılmış üç fazlı motor, her fazı birbirine yakın ancak her zaman farklı akımlara sahip olacaktır. Besleme hattı, farklı yük koşullarına sahipse, üç fazın hepsinde farklı voltajlar ve akımlar olacaktır. Üç faz besleme hattını olabildiğince dengeli tutmaya çalışmak için çaba sarf edilmelidir, ancak yükler zaman zaman bazen öngörülemez bir şekilde değişecektir. Çoğu üç fazlı motor bir miktar aşama dengesizliğini tolere edebilir, ancak çok büyük hale gelirse, performans kaybı (tork) ile de aşırı ısıtma olur.
Mesela üç silindirli bir araba motoru düşünün. Her piston döngünün farklı bir aşamasında bulunur. Biri, krank şaftına her zaman güç uygularken, diğerleri geriye doğru hareket aşamasındadır.
Üç fazlı enerji de aynıdır. AC'nin yukarı ve aşağı doğası (alternans) nedeniyle, bir aşamayı her zaman yukarıda tutarak güç sabitlenir ve böylece daha fazla "iş" yapabilmektedir. Bu özellikle büyük ağır yük motorları için önemlidir.
Her fazın eşit olmayan akımlarının nedenleri::
1.Dengesiz üç fazlı voltaj besleme (Voltaj farkı az olsa bile yukarıdaki nedenlerde dolayı akım farkı fazla olabilir)
2. Faz kaybı
3. Yalıtım arızası nedeniyle tek faz sargısında kısa devre
4. Yalıtım arızası nedeniyle fazlar arası kısa devre
5. İndüklenmiş tork, akı yoğunluğu, sargılarda indüklenen EMF'de ve ( böylece akımlarda salınımlara yol açan) “eksantrik” dengesiz hava boşluğu.
6. Rotor devresi arızalarından kaynaklanan dengesiz rotor devresi ör. Sincap kafesi rotorda Rotor Çubuk Kırıklrı ve arızaları, faz açık devresi veya Bilezikli Motor rotorunda sarım kısa devresi