motorlar ilk kalkınma anında 1.73a fazla akım çekerler oda formülün içindedir slm
Lütfen sorulara yanlış bilgi vermeyelim.
Formüldeki 1,73 değeri asenkron motorun demeraj (kalkınma) akım katsayısı
kesinlikle değildir. 3 fazlı sistem formüllerinde 1,73'ün (kök 3'ün) neden yazıldığını, doğrusunu araştırın, öğrenin, sonra başkasına öğretin.
Motor kalkınma akımına gelince, bu motorun yüküne, yol alma süresine ve tam devire ulaşma süresine göre değişir, bu 2 ila 5 katı kadar olabilir. Motora ilk enerji verdiğimizde çok düşük iç direncinden dolayı çok yüksek akım çeker, motorun rotoru dönmeye başlayınca oluşan manyetik alandan dolayı zıt EMK (elektro motor kuvvet) doğar, motor devrini aldıkça Zıt EMK artar, sonucunda motor empedansı da (sargıların omik ve indüktif direnci, R-L direnci) artar, motor normal devrine ulaşınca çektiği akım da nominal seviyesine düşer.
Milinde ağır bir yük bağlı olan, volanlı, kayış kasnak düzeneği ile ağır bir şeyi çevirmeye çalışan, normal devrine hemen değilde belli bir süre (5-30 saniye) sonra ulaşan motorlar gerçek devrine ulaşıncaya kadar geçen sürede yüksek akım çekerler. Buna yol alma (demeraj) akımı diyoruz.
Bir de pratik olarak motor güç değerinin 2 katı çektiği akım, güç değerinin yarısı da kablo kesitidir. Pratik olarak dedim, değerler yaklaşıktır. Örn. (4 kutuplu, 1500 d/dak.) 22 kW'lık bir motor 42,5 A. akım çeker, uygun besleme kablo kesiti de (22/2=11) çıkan değer 10 mm2'den büyük olduğu için (yaklaşık bir üst değer olan)16 mm2 seçilmelidir. 30 kW için yaklaşık iki katı akım (58 A.), yarısı da (16 mm2) kablo kesiti gibi... Değerler yaklaşık çıkar.