Yüksek Gerilim Hatları Neden Vızıldar?

Valla ben yağışlı havaların bu kadar etkileyeceğini tahmin etmezdim. Geçen sene İzmir/Buca'dan geçen 154 kv çift devre hat yağmurdan yarım saat sonra 50 ila 100 metre arası mesafeden çok net duyulacak şekilde vızıldadı. Kuru havada hattın 10 metre yakınına gidince ancak duyuluyor aynı yerde.
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
vızıltı korona kayıplarından dolayıdır. gerilim o kadar yüksektir ki, havayı iyonlarına ayırıp ( iletkenleştirip ) havadan kendini topraklar.

sisli puslu yağışlı havalarda daha yoğun olmasının sebebi, havanın iletkenliğinin yağış nem sıcaklık basınç gibi faktörlerle doğrudan bağlantılı olmasıdır.

ayrıca mor halkalarda görülebilir =)
 
Vınlama sesi iletkenlerin piezoelectric yapıları nedeniyle alternatif akımın peak yaptığı yerlerde iletkenlerin gözle görülemeyecek kadar uzamalar ve kısalmalar olması sebebiyle oluşur diye biliyorum...Yani Şebeke 100 hz olursa daha ince bir vınlama 20hz olsaydı daha kalın bir vınlama sesi duyardık...
 
Bunun sebebi aslında çok basit bilindiği üzere yüksek gerilim hatlarında kullanılan akım ALTERNATİF AKIM'dır.Alternatif akımda hem + alternans hemde - alternans bulunmaktadır.Bu alternans geçişinden dolayı bir takım vızıldamalar yapmaktadır... :eek:
 
Bunun sebebi aslında çok basit bilindiği üzere yüksek gerilim hatlarında kullanılan akım ALTERNATİF AKIM'dır.Alternatif akımda hem + alternans hemde - alternans bulunmaktadır.Bu alternans geçişinden dolayı bir takım vızıldamalar yapmaktadır... :eek:
Dersine iyi çalışmamışsın :) otomatikman başka soru gelir bu cevap karşısında; evimizde de bu Alternatif akımı kullanıyoruz, peki evde niye vızıldamıyor?!?!?!
 
Dersine iyi çalışmamışsın :) otomatikman başka soru gelir bu cevap karşısında; evimizde de bu Alternatif akımı kullanıyoruz, peki evde niye vızıldamıyor?!?!?!

Sn. by lent

Evlerimizde de vızıldıyor.Dikkat ederseniz bir lambanın yanına yaklaşın ve çok azda olsa vızıldadığını göreceksiniz ve yüksek gerilim hatlarında kullanılan gerilim ile evlerimizde kullandığımız gerilimin değeri aynı değildir bu yüzden evlerimizde alçak gerilim yani 220 VAC kullanıldığından fazla bir vızıldama yapmaz... :eek:
 
Merhaba.Yüksek gerilim hatlarındaki vızıltıların sebebi corona deşarjıdır.Corona deşarjı, çok yüksek gerilime sahip akımların,bu iletkenler üzerinde de taşınırken, iletkenlerin en dışında yer alan elektronların, tıpkı bir hava iyonlaştırıcı cihazındaki sivri uçlara gelip de buradan hava molekülleri ile temas edip iyonize olabilmesinde de olduğu gibi, çok yakınların bulunan bu havayı iyonlaştırırlar, + ve – yüklü parçacıklar haline de dönüştürürler.Bu esnada elektrik telinden belirli bir miktarda elektrik yükü de havaya transfer edilmiş olur.Tüm bu olaylar olurken bizim duyduğumuz bu sesler de,havanın bu esnada aşırı ısınıp genleşerek,bir yıldırımın sesi kadar çok yüksek olmasa da cızırtılar şeklinde yine bu seslerin duyulmasıdır.

Şehir içinde alçak gerilim 220-240/380-400 volt ac’nin direkler üzerinde taşınmasında ise voltaj aşırı yüksek de olmadığından, yağışlı havalarda özellikle de belirgin olarak duyulan sesleri şu şekilde açıklayabiliriz.Elektrik direkleri üzerinde metal veya beton direğe karşı izolasyonu kuru havalarda tam sağlayan bu porselen fincanlar,üzerinde biriken kir,toz,kil,vb. yabancı maddeler ile yağmur suyu eşliğinde iletken durumuna kısmen de geçebildikleri için porselen fincanların bağlantı noktalarından,demirden veya betondan yapılı bir elektrik direğinin toprakla tam temasta olan yüzeylerinden toprağa kısmen akarak geçmiş olmaları sonucu çıkan seslerdir bunlar.Kısacası yağmurlu havalarda alçak gerilim hatlarında da duyduğumuz vızıldamalar,çıtırtılar bu toprağa geçen kaçak elektrik akımıdır,bir corona deşarjından çok farklı olarak.

Evlerde özellikle tasarruflu ampullerin çok yakınına kulağımızı tam dayayıp da veya çok yakınlarındayken de günün en sessiz saatlerinde duyduğumuz sesler,yüksek frekansla anahtarlama ilkesiyle çalışan flüoresan balastlarından,smps nüve veya toroidal bobinlerinden yüksek frekansta osilasyonla çalışan çift transistörlü olan flip-fop devrelerinin,yani astabil-multivibratör devresi olarak çalışan bu osilatörlü devrelerin,özellikle de nüve kısımlarında oluşan aşırı titreşimlerin ses olarak vızıldama şeklinde de duyulmasıdır.Bazen üretim hatası veya kalite kontrolden gözden kaçan bir dalgınlık sonucunda,yeni satın alıp avizeye taktığınız ve sizden oldukça da uzakta duran bir tasarruf lambası bile sizi çok da rahatsız edici şekilde,çok yakından duyabildiğinizden daha fazla ses de verebilir istisnai bir durum olarak.Bu durumda elektronik balastı açıp nüve,bobin kısmını biraz kurcalamanızla bu aşırı titreşimleri bir ölçüde de azaltmış olabilirsiniz.

Akkor flamanlı ampuller de (Birkaç kez ben 25-40 watt.lık olanlarında özellikle de şahit oldum) çift sarmal yapısında olan flamanlarından (iç içe 2 ayrı sarımda,yani bir sarım içindeki 2. sarımda olan bu özel yapısında) ,bu tunsten rezistans tellerinden, 220 vac, 50 Hz. tam olarak da geçerken,bobin etkisinin bazen daha belirgin olmasıyla, çok yakından dinlediğinizde, bazı aşırı titreşimlerle bir ses şeklinde kulağınızla bunu işitmenize bazı şartlarda neden olabilirler.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
İletkenlerin üzerindeki gerilim yükseltilirken belli bir voltaja gelince vızıltı şeklinde sesler duyulmaya başlar. Bu gerilime kritik korona gerilimi denir. Voltaj yükseltilmeye devam edilirse iletkenlerin etrafında mor korona halkaları görülmeye başlar. Bu olaya görünür korona denir. Yan yana giden iletkenlerde meydana gelen bu korona halkaları birbirine değerse enerji atlaması başlar. Kısa devre olur. Korona bir enerji kaybıdır. İletkenlerin çapları küçültülerek ve demetler halinde yapılarak ya da spacer adı verilen ara parçalarla aynı kesiti veren daha ince kesitli ikili veya üçlü demetler halinde hatlar yapılarak kayıplar azaltılmaya çalışılır.
Hatların rüzgarla yaptığı titreşimlerin alakası yoktur. Bu titreşimleri önlemek için izolatörlerin yanına monte edilen damper adı verilen karşı titreşim oluşturarak mekanik titreşimin etkilerini azaltan amortisörler kullanılır.
Yeri gelmişken yerden belirli bir yükseklikteki hatlarda gördüğümüz toplar ise alüminyumdan yapılmış kırmızı beyaz boyanmış elemanlar ise hatların uçak ve helikopterler tarafından fark edilmesi amacıyla kullanılmaktadır.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,220
Mesajlar
915,906
Kullanıcılar
450,007
Son üye
harunppp

Yeni konular

Geri
Üst