Senkron Asenkron Motor farkı

Sayn cemkose, konu asenkron motorun jeneratör veya motor modunda çalışması, enerji üretmesi veya tüketmesi değil ki. Stator hızı rotor hızına eşit olunca motor döner mi dönmez mi? Veya şöyle sorayım: Rotor hızı stator hızına eşit olan dönen bir motor görür müyüz görmez miyiz?
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Dikkat ederseniz asenkron makine diyorum.Motor ya da generator kelimeleri farklı çalışma modları için kullanılır."Asenkron motorun generator olarak çalışması.." doğru bir tabir değil.

"Stator hızı rotor hızına eşit olunca motor döner mi dönmez mi? Veya şöyle sorayım: Rotor hızı stator hızına eşit olan dönen bir motor görür müyüz görmez miyiz?"

Hayır böyle bir ASENKRON MOTOR göremezsiniz.Bir asenkron motor yüksüz dahi olsa senkron hızda dönemez.Dönmesi için dışarıdan mekanik olarak mile enerji verilmesi lazım.Milin dışarıdan mekanik olarak tahrik edilmesi durumunda asenkron makine motor olarak değil, asenkron generator olarak çalışır.Tabi ki asenkron makinenin generator uygulamasını pratikte gören var mıdır, çok nadir.
 
Demek istediğinizi galiba anladım. Diyorsunuz ki söz konusu asenkron "makina"nın rotor hızı stator hızına eşit olursa ona motor değil, jeneratör denir. Doğru mu anlamışım?

Terminolojiye önem verdiğiniz anlaşılıyor, ama biz pratikte "motor" deyince örneğin Gamak marka 1450 d/d 15 kW motor gibi bir şeyi anlıyoruz. Rotor hızı stator hızına eşit olunca ismini değiştirip "Gamak jeneratör" demiyoruz.

Pratikte de söz konusu asenkron "makine"lerin hem motor, hem jeneratör gibi çalıştığı durumlar olabiliyor. Örneğin bir asansöre bağlı asenkron motoru düşünelim. Asansör aşağı doğru inerken yük, motoru sürebiliyor. Bu esnada rotor hızı stator hızına eşit oluyor, hatta aşıyor da (ve "motor" dönmeye devam ediyor). Bu durumda da "asansör motoru" demeyi bırakıp "asansör jeneratörü" demiyoruz.

seskaljin'in iletisinde "eğer bu fark olmaz (kayma olmaz) ise motor dönmez" pratikte "motor hiç hareket etmez, böyle dönen bir motor göremeyiz" anlamına geldiği için itiraz ettim. Çünkü gerçek hayatta görüyoruz, en azından ben çok gördüm.

Yoksa siz deseydiniz ki:
"Hareket halindeki bir motoru yükle tahrik ederek rotor hızı stator hızına eşit oluncaya kadar hızlandırabilirsiniz, hatta daha da arttırabilirsiniz, ama artık o makineye akademik bakış açısıyla motor değil, jeneratör denir" itiraz etmezdim :)
 
Son düzenleme:
Generator ve motor terimleri makinedeki enerji akış yönünü belirtir.

Motor çalışmada enerji akışı şebekeden(elektriksel enerji diyelim) mekanik enerjiye, yani mile doğru yönlenmiştir.Generator çalışmada ise, enerji yönü milden(mekanik enerjiden) elektriksel enerjiye(şebekeye) doğrudur.

Eğer siz makinenin milinden enerji alıyorsanız yani bir yükü hareket ettiriyorsanız bu motor çalışmadır.Burada yük motorun milini kasar, mile moment uygular.Bu kuvvet motor dönüş yönüne zıttır, motoru durdurmaya çalışır.

Generator çalışma için mile uygulanan tahriğin motor dönüş yönünü desteklemesi gerekir.Asenkron makine için motor mili yani rotorun senkron hız ve üzerine çıkartılıp(bir dış tahrik makinesi ile), kayma negatif değer aldığı durumda, makinede endüklenen gerilim Şebeke geriliminden büyük olur.Bu durumda akım 180 derece yön değiştirerek şebekeye doğru akar.

Saygılar...
 
biraz daha açsak fark nedir :)

arkadaşlar senkron makınada ..statora ac , rotora dc gerilim veriliyor .. ve kayma meydana gelmiyor...

asenkron motorda nasıl ? niye kayma oluyor ... bıldıgım seyleri unutuyorum ...:)
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Arkadaşlar senkronve asenkron motor arasındaki farklar tam olarak nedir?
Saygılar

arkadaşlar çok basit ve açık bir soru sorulmuş cevaplar ise çoğu yanlış ve dağıtılmış net bir cevap verilmemiş.

Senkron elektrik motorları yük altında devri değişmeyen motorlardır.
Asankron elektrik motorları ise yük oranına göre deviri az değişen motorlardır
 

Forum istatistikleri

Konular
128,225
Mesajlar
915,939
Kullanıcılar
450,017
Son üye
melike.gkck1

Yeni konular

Geri
Üst