Akü Şarj Ölçümü

Aküler normalde gerilim kaynağıyla şarz edeilmez , akım kaynağıyla şarz edilir. gerilim kaynağıyla şarz ederseniz ve akünüz küçükse akü üzerinde gerilim kaynağı voltajını okursunuz.
mikrokontrolculu bir devre kullanırsanız ölçmeden önce şarzı kesip anlık olarak akü gerilimini ölçüp tekrar şarza devam edebilirsiniz.
Veya akım kaynağı ile şarz ederseniz devamlı yükselen (sabit olmayan) akü voltajı ölçersiniz.
eğer isterseniz sizin için bir akü şarz devresi tasarımı yapayım. güç kaynağı şarz akımı vs belirtirseniz yapayım.
 
Aküler normalde gerilim kaynağıyla şarz edeilmez , akım kaynağıyla şarz edilir. gerilim kaynağıyla şarz ederseniz ve akünüz küçükse akü üzerinde gerilim kaynağı voltajını okursunuz.
mikrokontrolculu bir devre kullanırsanız ölçmeden önce şarzı kesip anlık olarak akü gerilimini ölçüp tekrar şarza devam edebilirsiniz.
Veya akım kaynağı ile şarz ederseniz devamlı yükselen (sabit olmayan) akü voltajı ölçersiniz.
eğer isterseniz sizin için bir akü şarz devresi tasarımı yapayım. güç kaynağı şarz akımı vs belirtirseniz yapayım.
Kesmez Bey aslında bu devreyi rüzgar türbini için yapıyorum ama denemek için gerilim kaynağı kullanıyorum. çalışma bitince bir alternatör ile deneyeceğim (doğrultma ve regülatör devresi ayrı). Batarya için aşağıdaki devreyi kullanacağım. Akım kontrolünü PID ile yapıyorum. Şuan PID kısmı görülmüyor. Bataryanın doluluğuna göre devreyi keseceğim veya akım değerini kontrol edeceğim. Bidirectional konverter kullanarak yük çıkışını da kontrol ediyorum. Ancak gerilim ölçme kısmına takıldığım için devreyi kuramadım.
Devre beslemesi 14.4V
Şarj akımı 15A-10A
Batarya 12V 100Ah

Devreyi denemek için 12v 7Ah batarya kullanıyorum.

Cevabınız için teşekkür ederim.
Matlab_Batarya.JPG
 
dediğim gibi akü gerilimi ölçmek için bir kaç msn şarza ara verebilirsin.
resimde sağdaki 2 mosfet buck boost olarak çalışacak galiba.
bu mosfetleri pwm ile kontrol ederek şarz akımını ayarlayabilirsiniz.
akünün - ucu ile gnd arasına seri 10miliohm direnç bağlarsanız. bu direnç üzerindeki gerilime göre akü şarz akımınıda ölçebilirsiniz.
Bu şemayı başta koysaydın daha kolay olurdu.
 
dediğim gibi akü gerilimi ölçmek için bir kaç msn şarza ara verebilirsin.
resimde sağdaki 2 mosfet buck boost olarak çalışacak galiba.
bu mosfetleri pwm ile kontrol ederek şarz akımını ayarlayabilirsiniz.
akünün - ucu ile gnd arasına seri 10miliohm direnç bağlarsanız. bu direnç üzerindeki gerilime göre akü şarz akımınıda ölçebilirsiniz.
Bu şemayı başta koysaydın daha kolay olurdu.
Gerilim öçlmek için birkaç msn ara verilmeli demişsiniz mosfetlerin anahtarlama süresi yeterli olur mu peki ? bir de mikroişlemci kullanılmadan yapılan devrelerde şarj işlemini kesmeden ölçüm yapılıyor. Mesela https://www.rcpano.net/2019/10/09/o...-asit-aku-sarj-devresi-diy-pb-aku-sarj-aleti/ bu linkte. Bu işlem nasıl oluyor peki

Cevabınız için teşekkür ederim.
 
linkteki devreyi beğenmedim.
bu devrede giriş voltajı röle ile aküye bağlantı yapıyor.
giriş voltajı akünün çektiği akımdan dolayı düşükse röle devrede , akü voltajı yükselmişse röle açık devre şeklinde.
sağdaki 2 mosfeti sürmek için high and low side driver kullanmanız gerekecek.
2 driver girişinide low yaparsanız aküye akım akmaz.
 
Kesmez Bey, ben sorumu anlatamıyorum sanırım. Evet ledlerin hepsi yanar. Batarya şarj olurken bataryanın gerilimini nasıl ölçerim? Sürekli sabit olarak uyguladığım gerilim değerini görüyorum. Şarj devrelerinde genellikle röle kullanılmış bataryanın gerilimi röle gerilimine gelince kontağını açıyor. Ama ben değişmeyen artmayan bir gerilim ölçüyorum sürekli. Batarya şarj olurken bataryanın gerilimini nasıl ölçebilirim

Cevabınız için teşekkür ederim.
Sayın Akdeniz cevabını kendiniz vermişsiniz. Şu anki teknikle olmayacak birşeyi arıyorsunuz. En baştan cevapları da okuyabilirsiniz.
* Seri ampermetre ile akıma bakarak şarj durumunu d eğerlendireceksiniz.
* Ya da röle ile akü voltajını gözleyeceksiniz.
Şöyle düşünün ; atıyorum 15V luk güç kaynağı ile aküyü şarj edelim , ikiside birbirine paralel bağlı olduğu sürece uçlarına bağladığımız voltmetre söylediğiniz gibi hep aynı değeri gösterir. ( Kaynağın akım kapasitesinin kalitesiyle orantılı olarak.)
 
linkteki devreyi beğenmedim.
bu devrede giriş voltajı röle ile aküye bağlantı yapıyor.
giriş voltajı akünün çektiği akımdan dolayı düşükse röle devrede , akü voltajı yükselmişse röle açık devre şeklinde.
sağdaki 2 mosfeti sürmek için high and low side driver kullanmanız gerekecek.
2 driver girişinide low yaparsanız aküye akım akmaz.
Ölçüm için akü şarjını kesmelisiniz dediniz. Mosfetler anahtarlanırken akü şarjı kesime uğrayacak aslında. Bu kesim süresi yeterli olur mu ölçüm için
 
Merhaba. Sn. kesmez’in sözünü ettiğiniz solar akü şarjı (solar akü şarjörü) devresinde, solar panelin çıkışıyla lm7812 en fazla 12 volt DC’ yi bu aküden önce verebilir, daha yükseğini 12.60, 13.20 voltu kesin olarak veremez. Bu durumda akü şarjı (gerilim kontrollü olarak) kutup başlarında sadece 12’nin daha altında olduğunda, örneğin 12-11.80=0.20 volt olan küçük voltaj farkında bir şarj akımı aküden geçerek onu 12’ye çok yaklaştırır, ancak 12’yi geçmesi ise mümkün değildir. Bu solar devrenin özelliği, normalde akülerdeki tampon şarjı 13.60-13.80 voltta değil, 12 voltla sabitleyerek yapabilmektir.

Belirli gerilim değeri (örneğin 13.20-14.40 volt) uygulanan ve gerilim kontrollü olan şarjdaki akü kutupları, eğer akü gözleri içten kimyasal olarak çok sağlıklı değilse bir veya birkaç gözü sıkıntılı ise, 13.80 volt DC uygulandığında hızla bu voltaja kadar akü kutup başları kolayca yükselebilir, ancak arada yükselen kademe voltajları görülemez, çünkü tek gözündeki elektrolit yoğunluğu olası bir iç sıkıntıyla çok düşükse, direnci en düşük olandan en yüksek şarj akımın geçmesi (diğer 5 gözden) ilkesiyle bu gözden daha farklı olan şarj akımları öncelikle geçer, tüm gözlerden eşit şarj akımları da geçemez ve bu gözün voltajı şarj başlangıcında hızla yükselir, aküde kalan 5 göz çok sağlıklı olup sıkıntılı olmasa bile bu tek gözdeki sıkıntıyla ara voltaj kademelerindeki voltajlar bu akü şarjı sırasında kademeli olarak okunamadan ani yükselir, bu yüzden de ara kademe voltajlarını normal (sağlıklı) bir aküdeki şarj sırasındaki voltajı yükselen seyrindeki gibi okumak mümkün olamaz. Bu şekildeki bir gözü sıkıntılı 12 volt araç aküsünü örneğin araca alternatörüyle birlikte koyarsanız, araç farları gece seyir halinde hızla 14 voltlara çok kolay gelir biraz geçebilir, ama bu farlar normal bir aküye göre çok parlak yanar, ancak ayağınız gazdan çekildiğinde farların parlaklığı da aniden düşmüş olur. Bu tür aküler göz/gözleri sıkıntılı olan akülerdir, bu gözlerindeki sıkıntıyla ve gözlerindeki elektrolit yoğunluğu farkıyla akü ne doğru dürüst şarj olur, ne de belirli voltajlarda sabit kalır, yeri gelir marş bile hiç çalışmayabilir. (Bir zincir sadece bütün halkaları sağlam olduğu kadar sağlamdır, bozuk bir akü gözü her şeyi altüst edebilir)

Sizin elinizdeki akü de bu türden bir iç sıkıntıya sahip olabilir, yani bir gözü şarj tutmayıp tüm düzeni tümüyle altüst eden bir akü olabilir, desülfatörler belki bunu içten tamir edilebilir, kesin bir şey söylenemez, bunu bir deneyip görebilmek gerekir. Yani söyleyip belirtmek istediğim asıl durum, akünün şarjda azdan çoka doğru kademeli olarak artan bu şarj akımı voltajını gösterememesi kuvvetli muhtemel bununla direk ilgili olabilir. Akü şarjdan ayrılıp 24 saat bekletildikten sonra 12 voltun çok aşağısında 10.5-10.80 voltlarda kalıyorsa bir gözü mutlaka içten sıkıntılıdır ve bu sıkıntılı gözler nedenini anlatmaya çalıştığım sorunlar nedeniyle de şarja yeni bağladığınızda azdan çoğa doğru artan şarj voltajlarını kolay kolay da okuyamazsınız, bozuk olan bu göz yüzünden bir gözde aniden yükselen voltajla uygulanan şarjla, yani voltaj değeriyle ayni olan akü şarj değerini sürekli olarak okuyabilirsiniz. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
deneyin.
gerekirse süreyi uzatın.
Teşekkür ederim.
Merhaba. Sn. kesmez’in sözünü ettiğiniz solar akü şarjı (solar akü şarjörü) devresinde, solar panelin çıkışıyla lm7812 en fazla 12 volt DC’ yi bu aküden önce verebilir, daha yükseğini 12.60, 13.20 voltu kesin olarak veremez. Bu durumda akü şarjı (gerilim kontrollü olarak) kutup başlarında sadece 12’nin daha altında olduğunda, örneğin 12-11.80=0.20 volt olan küçük voltaj farkında bir şarj akımı aküden geçerek onu 12’ye çok yaklaştırır, ancak 12’yi geçmesi ise mümkün değildir. Bu solar devrenin özelliği, normalde akülerdeki tampon şarjı 13.60-13.80 voltta değil, 12 voltla sabitleyerek yapabilmektir.

Belirli gerilim değeri (örneğin 13.20-14.40 volt) uygulanan ve gerilim kontrollü olan şarjdaki akü kutupları, eğer akü gözleri içten kimyasal olarak çok sağlıklı değilse bir veya birkaç gözü sıkıntılı ise, 13.80 volt DC uygulandığında hızla bu voltaja kadar akü kutup başları kolayca yükselebilir, ancak arada yükselen kademe voltajları görülemez, çünkü tek gözündeki elektrolit yoğunluğu olası bir iç sıkıntıyla çok düşükse, direnci en düşük olandan en yüksek şarj akımın geçmesi (diğer 5 gözden) ilkesiyle bu gözden daha farklı olan şarj akımları öncelikle geçer, tüm gözlerden eşit şarj akımları da geçemez ve bu gözün voltajı şarj başlangıcında hızla yükselir, aküde kalan 5 göz çok sağlıklı olup sıkıntılı olmasa bile bu tek gözdeki sıkıntıyla ara voltaj kademelerindeki voltajlar bu akü şarjı sırasında kademeli olarak okunamadan ani yükselir, bu yüzden de ara kademe voltajlarını normal (sağlıklı) bir aküdeki şarj sırasındaki voltajı yükselen seyrindeki gibi okumak mümkün olamaz. Bu şekildeki bir gözü sıkıntılı 12 volt araç aküsünü örneğin araca alternatörüyle birlikte koyarsanız, araç farları gece seyir halinde hızla 14 voltlara çok kolay gelir biraz geçebilir, ama bu farlar normal bir aküye göre çok parlak yanar, ancak ayağınız gazdan çekildiğinde farların parlaklığı da aniden düşmüş olur. Bu tür aküler göz/gözleri sıkıntılı olan akülerdir, bu gözlerindeki sıkıntıyla ve gözlerindeki elektrolit yoğunluğu farkıyla akü ne doğru dürüst şarj olur, ne de belirli voltajlarda sabit kalır, yeri gelir marş bile hiç çalışmayabilir. (Bir zincir sadece bütün halkaları sağlam olduğu kadar sağlamdır, bozuk bir akü gözü her şeyi altüst edebilir)

Sizin elinizdeki akü de bu türden bir iç sıkıntıya sahip olabilir, yani bir gözü şarj tutmayıp tüm düzeni tümüyle altüst eden bir akü olabilir, desülfatörler belki bunu içten tamir edilebilir, kesin bir şey söylenemez, bunu bir deneyip görebilmek gerekir. Yani söyleyip belirtmek istediğim asıl durum, akünün şarjda azdan çoka doğru kademeli olarak artan bu şarj akımı voltajını gösterememesi kuvvetli muhtemel bununla direk ilgili olabilir. Akü şarjdan ayrılıp 24 saat bekletildikten sonra 12 voltun çok aşağısında 10.5-10.80 voltlarda kalıyorsa bir gözü mutlaka içten sıkıntılıdır ve bu sıkıntılı gözler nedenini anlatmaya çalıştığım sorunlar nedeniyle de şarja yeni bağladığınızda azdan çoğa doğru artan şarj voltajlarını kolay kolay da okuyamazsınız, bozuk olan bu göz yüzünden bir gözde aniden yükselen voltajla uygulanan şarjla, yani voltaj değeriyle ayni olan akü şarj değerini sürekli olarak okuyabilirsiniz. Kolay gelsin.
Birçok şarj devresini inceledim, birçok video izledim kimse benim yaptığımdan farklı bir şey yapmıyor. Herkesin gerilim değeri yavaş yavaş artıyor. Akümde dediğiniz gibi bir durum söz konusu olabilir. Bunun olup olmadığını farklı bir aküyle deneyip öğreneceğim. Teşekkür ederim bilgilendirdiğiniz için
Sayın Akdeniz cevabını kendiniz vermişsiniz. Şu anki teknikle olmayacak birşeyi arıyorsunuz. En baştan cevapları da okuyabilirsiniz.
* Seri ampermetre ile akıma bakarak şarj durumunu d eğerlendireceksiniz.
* Ya da röle ile akü voltajını gözleyeceksiniz.
Şöyle düşünün ; atıyorum 15V luk güç kaynağı ile aküyü şarj edelim , ikiside birbirine paralel bağlı olduğu sürece uçlarına bağladığımız voltmetre söylediğiniz gibi hep aynı değeri gösterir. ( Kaynağın akım kapasitesinin kalitesiyle orantılı olarak.)
Mehmetemin Bey, röle ile akü voltajını gözleyeceksiniz demişsiniz evet böyle devrelerde var ama rölesiz olarak direk paralel bağlanan devreler de var. Konunun devamında devre şemamı paylaştım bidirectional konverter devresi kullanıyorum bu devre ile şarj işlemini kontrol ediyorum. Bunun için akü gerilimini ölçmem lazım. Güç kaynağını aküye bağlayıp yine aynı uçlardan ölçülen gerilim bilgisiyle akü gerilim değeri ölçülen devreler gördüm. Ben yaptığımda olmuyor paralel bağlandığı için kaynak gerilim değerini okuyorum. Binbaşı Bey'in anlattığı durum olabilir

Cevabınız için teşekkür ederim.
 
Son düzenleme:

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,217
Mesajlar
915,876
Kullanıcılar
449,997
Son üye
Ali5534

Yeni konular

Geri
Üst