13.7V 3A Trafo akü şarjı

Malum havalar soğuk olduğu için arabada hep yatıyor o yüzden aküyü evde tutuyorum.. 13volttan 12.9v düştü kaç volta kadar düşünce tekrar şarj edeyim acaba...?
 
Malum havalar soğuk olduğu için arabada hep yatıyor o yüzden aküyü evde tutuyorum.. 13volttan 12.9v düştü kaç volta kadar düşünce tekrar şarj edeyim acaba...?


"MUTLU" akülerinin size imzalanarak verilen 2 yıllık(24 ay) garanti belgesinde,belki okuyup da dikkatinizden kaçmış olabilen bir talimatname maddesi mevcuttur.Bu talimatnamede akü voltajının,kutup başlarında 12.4 volta kadar indiğinde şarj gereksiniminin bulunduğuyla ilgilidir.Sizin akünüzün ideal halindan biraz uzak olarak, tam şarjda 13.0 volt(Normali 13.2 olup 0.2 volt eksiktir) diğer normal halinde 12.5(Normali 12.6 olup 0.1 volt eksiktir) volt değerlerini göz önüne alarak,sizin akünün 12.3 volta inmesi, aslında normal akülerdeki 12.4 volt değerine karşılık gelmektedir.Yani 12.3 volta kadar,evde şarj edilmeden de bekletilebilir anlamını taşımaktadır.(Şu anda talimata bakmış bulunuyorum,5 kalemde anlatılan talimattan 1 nolu olanında 12.40 volt kritik şarj eşiği olarak ayrıca belirtilmekte.)Kolay gelsin.
 
Malum havalar soğuk olduğu için arabada hep yatıyor o yüzden aküyü evde tutuyorum.. 13volttan 12.9v düştü kaç volta kadar düşünce tekrar şarj edeyim acaba...?
Akünün tam dolu halde araç üzerindeki bekleme gerilimi 12,60 Volttur. Motoru hemen kapattıktın sonra ölçerseniz yanlış gerilim görürsünüz. Araca bindikten bir iki gün sonra çalıştırmadan ölçtüğünüzde 12,60 Volt okuyorsanız sorun yoktur.
 
Malum havalar soğuk olduğu için arabada hep yatıyor o yüzden aküyü evde tutuyorum.. 13volttan 12.9v düştü kaç volta kadar düşünce tekrar şarj edeyim acaba...?

Sevgili eypde;Sn.alperbugra'nın önerdiği 12.60 volt değeriyle,"MUTLU" akü talimatnamesinin önerdiği 12.40 volt değeri de tamamıyle doğrudur.Nedeni de aslında şudur :

Tam şarjlı akü:1,260 kesafet ve 2,10 volt
Yüzde 75 şarjlı akü:1,225 kesafet ve 2,07 volt
Yarı şarjlı akü:1,190 kesafet ve 2,03 volt
Yüzde 25 şarjlı akü:1,155 kesafet ve 2,00 volt
Boşalmış akü: 1,110 kesafet ve 1,90 volt

Yukarıdaki yazılı olarak verlen tabloda, akü şarj ve yoğunluk
durumlarına göre ölçülen voltaj değerlerine göre;(Kaynak;kontrolkalemi forumunda verilen elektroteknik ders notlarında da mevcuttur.)tam şarjlı olan akünün 12.60 voltta,yüzde 75 şarjlı olan akünün ise hücre başına 2.07 volttan 6*2.07=12.42 voltta,yani "MUTLU" akü talimatının yazdığı ve akünün sahip bulunacağı en düşük şarj durumu(Çünkü neticede akü marşı çevirecek,ancak soğukta şarj kapasitesi düşeceğinden(Aşırı soğukta,yarı yarıya şarj kapasitesi düşebilir,1/2 veya 3/4 şarjlı aküde,motoru garantiyle çalıştırmama durumu da olabileceği göz önüne alınıp,akünün tam şarjlı veya fazla şarjlı olarak motoru çalıştırması en doğrusu ve garantilisi olacaktır.)havaların normal sıcaklık değeri gözetilerek bu talimatname hazırlanmıştır.

Firmanın önerdiği şarj değeri normal ve soğuk olmayan havalar içindir.Aşırı soğuk havalarda muhakkak suretle evde aküyü bekletecekseniz,acil,garantili çalıştırma durumu için ayrıca,voltajın hiçbir suretle 12.60 voltun altına inmemesine itina göstermeniz,ölçümle sürekli takip etmeniz önemlidir.

Sonuç: 12.60 volt'u referans alıp,12.50 volt değerinde ise,şarja bağlayıp bu değerde(Yani sürekli 12.60 voltta)aküyü arabadan sökülü olarak evde hazırda bekleteceksiniz.(Yüzde yüz şarjlı olarak)Bu durum,soğuk havalarda izlenecek en emin ve en güvenilir yol olacaktır.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Teşekkürederim sn binbaşı ve alpernbugra sayenizde bayabi bilgi sahibi oldum birde multimetre edindim çok işe yarayışlı bir aletmiş multimetre olmadan gerçektende akü şarjı yapmak imkansız.
Sonuç olarak hem akü şarjı konusunda baya bilgi sahibi oldum, hem multimetre kullanmayı öğrendim, hem bir multimetrem oldu, hemde devreler hakkında bişeyler öğrendim.. saolun
 
@everlasting arkadaşın resim isteği üzere bi kaç resim ekledim aşağıda bu trafoyu fi tarihte hurdacıdan almıştım üzerindeki devre paramparça olmuştu devreyi söküp atmıştım bir kenara trafodan direk diyotla çıkış alıp aküsü olmayan şarjlı matkabımı kullanıyordum.. Neysebi gün aküm bittti uzun süre şarj aleti aradım nette devre aradım birde baktımki netteki devrelere benzer bir devre benim elimdede varmış aslında o attığım devre buldum hurdaların arasında paramparça idi diyyotlarını değiştirdim triyakı değiştirdim kopuk yerleri ekledim lehimledim acemice :) tabi tüm bunları yapmam bayabi zaman ve bilgi araştırması ve sitedeki arkadaşların yardımı sonucu oldu..
Adaptörün üzerinde 12v 3a regüle yazmasına rağmen devrenin üzerinde küçük bir potansiyometre olduğunu farkettim buradan multimetre ile ölçerek 14.4 volt a ayarladım voltunu.. Maximum 16v a kadar yükseliyor, trafonun devreden önceki ac çıkışı 16v civarı, devrenin üzerinde 4 tane 3A diyot var köprü diyot vazifesi görüyor galiba
 
Bulup hayata geçirdiğiniz devre,tristörlü, gerilim kontrollü bir adaptör(Belki 3 ampere kadar olan gerilime hassas cihazlar için) olarak görünüyor.Ayarladığınız 14.4 voltta gerçekten 3 amper verdiğini, akü şarjı sırasında,yeni sahip olduğunuz multimetreyi 10 Amper ölçmeye ayarlayarak(Yalnızca kırmızı jakı "10A DC" kısmına takarak ve ortadaki ayar düğmesini da 10 A kısmına getirerek,çünkü normal takılı olan yerinde maximum 200 miliAmper değerini ölçebilirsiniz.)şarj girişinde,aküyle seri olarak bağlayarak geçen akımı dijital göstergeden de ayrıca okuyabilirsiniz.

Tristör oldukça büyük ve geniş bir alüminyum soğutucuya bağlı görünüyor.Eğer tristör ile soğutucu arasında vidalanarak sıkışan termal ped yıpranmış veya kopmuşsa yenisi ile değiştirip tristörü yeniden vidalayıp sıkıştırmanız,daha iyi ısı iletimiyle soğutmanın daha verimli olmasını sağlayacaktır.Şarj için 14.4 volt değeri yeterlidir,ancak şarj sırasında fazla ısınma olmuyorsa 15.0 volt da ayarlanıp yapılabilir.Bu değer,fazla ısınmamasına bağlı,eğer fazla ısınıyorsa ayarlanan 14.4 volt dc. değeri de şarj için iyidir.

Önemli Not:
Multimetreyi,10 ampere kadar akü dc.akımlarını ölçtükten sonra,yerini değiştirdiğiniz jakı, yine orijinal eski jak soket yerine geri takarak kullanmayı sakın unutmayın.Aksi halde,hem diğer ölçümleri yapamazsınız,hemde ayrıca cihaza bir zarar da verebilirsiniz.Buna lütfen dikkat edin.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Aküyü ilk şarja bağladığımda aynen dediğiniz gibi multimetreyi 10A konumuna getirip kırmızı jakıda üstteki yuvaya takıp , aküye paralel bağladığımda 2.3A yazıyordu ama aküm zaten doluya yakın olduğundan galiba , çünkü boş akünün çok fazla akım çekeceğini yazmıştınız. Ayrıca 2.3A çekerken trafoda ve triyakın soğutucusunda neredeyse hiç ısnma yok gibiydi sadece çok hafif bir ılıklık hissediyordum..
 
Zaten 3 A akım şiddetini görmenizi,akü tam boşaldığında yapmanız olarak kastetmiştim.Cihazın soğutucusu fazla ısınmadığına göre de,cihazla ilgili bir sorun yok demektir,rahatça kullanabilirsiniz.Yalnız,multimetreyle ampermetre kısmında ölçümde akü devresine seri,voltmetre kısmında paralel olarak bağlanarak ölçümü yapılır,"ampermetreyi aküye paralel bağladığımda" şeklinde yazmanız muhakkak,sıklıkla benim de yaptığım bir yazım hatası olsa gerek.Aksi takdirde doğru,net bir akü şarj akım(Amper) değerini de okuyamazdınız.

14.2-14.4 volt şarj değeri ayrıca akü üreticilerinin tavsiye ettiği bir şarj değeridir.Bu konuda da ayrıca içiniz rahat olsun.Kolay gelsin.

Orijinali:Typical (daily) charging: 14.2 V to 14.4 V (depending on temperature and manufacturer's recommendation!)

Kaynak: http://en.wikipedia.org/wiki/Lead-acid_battery
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
128,212
Mesajlar
915,856
Kullanıcılar
449,990
Son üye
alpersirakaya

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst