Otomobil konjenktörünün(Elektro-mekanik tip) tadilatıyla evde otomatik akü şarjı.

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,197
Puanları
3,256
Konum
BURSA
Merhaba.

Üniversite yıllarında öğrenciyken yıllar önce yaptığım bir tadilatı(Evde akü şarj otomasyonunu) sizlerle paylaşmak istiyorum.Söz konusu olan 45 amperlik "mutlu" marka araba aküsünün evde otomatik şarjı idi.Tristör kontrollü bir şarjör yapmak en pratik ve en iyisi olduğu halde, o yıllarda basit ve ilkel olanını, yani araba(Renault 12)konjenktörünü bu amaç için seçmiştim.Bildiğiniz gibi konjenktörler şarj dinamosu(Alternatörü) çıkışını geri besleme prensibi ile mevcut akü voltajı üzerinden kontrol ederek,akünün aşırı şarjını,aşırı gerilim yükselmesini kompanse edip(Kaynamasını,su eksiltmesini)önlemek amaçlıdır.

Akü 45 amperlik,redresörlü çıkış kaynağım yaklaşık olarak 5 amper,15-16 voltluktu.Yarım amperlik kısmının renault 12 konjenktörünün direnç ve sargılarında şarj esnasında kaybolacağını(Böylece aküye,kapasitesinin 1/10'u kadar,yani 4.5 amperlik nizami siddetteki bir akımın kalması da sağlanmış olacaktı.),ancak doğru akımdaki puls dalgalanmalarının da minimuma ineceğini hesap ederek selenoidle bir direncin de çalışmasına,ancak konjenktörün alternatörün rotor kontrol sargılarını kontrol eden kısmını küçük bir selenoid kısmını, kullanılmayacağı için iptal ettim.Bana yalnızca akü dolumu sırasında hassaslık(12-15 volt aralığında) gösteren,konjenktörün selenoid kontakları arasındaki devre hassaslık sağlayacak olan bir kısmı lazımdı.Bir yan keski ile işe yaramayan kısımları kesip,yalnızca bu selenoidin çekme-bırakma durumunda bana faydalı olacak kontaklarına, ayrıca iki ayrı kablo lehimledim.Bu kablo redresör çıkışına (12 volt,5 amper)seri olarak bağlanacak,selenidin akünün başlangıçtaki 12 volt ve şarj sonundaki 15 voltluk voltaj geriliminde,armatürü tutan yay ayarıyla ilgili olarak,daha kuvvetli çekmeyle yay gücünü yenerek, devreyi açacaktı.Devreye seri olarak bağlı bulunduğu için de, akü şarjını otomatik olarak kesmiş olacaktı.Selenoidin besleme uçları da sürekli ve paralel olarak şarj sırasında güç kaynağından güç çekecek şekilde beslenecekti.Güç kaynağı kapandığında da akünün selenoid üzerinden geri boşalmaması için, aküye 5 amperi rahatça geçiren seri bağlı bir diyot bağlanmalıydı.Tüm bu bağlantılar yapılıp,selenidin yay kuvvetiyle,akü voltajının değişiminde(Akü 15 volta geldiğinde) selenoidli kontak güvenle açılacak şekilde ayarlandıktan sonra,kontaklar arasına da akünün dolduğunu gösteren kırmızı renkli bir led lamba bağlamalıydım.Normal şarj esnasında led sönük kalacak(Kısa devre),akü tam dolup da kontak açıldığında(Led üzerinden seri devre oluşuyor) led yanacaktı.Yapılacak şey de bu led ışığına bakıp eğer yanıyorsa,akünün dolduğunu anlayıp, redresörlü akü şarj cihazının düğmesine basıp kapatmaktı.

Bu devrenin mahsurlu bir tarafı da, güç anahtarını kapatana dek selenoid bobinin,kontaklar da açılsa ilave önemsiz bir güç harcaması yapmasıydı.Ama evde olup da yakın civarında iken bu o kadar da fazla önemsenmezdi.Bir diğer mahsuru da yay ayarı(Yani akü voltaj ayarının) yapmanın biraz hassas olmasıydı.Bu sistem, akü şarj otomasyonunu, ilkel yolla da olsa sağlamaktaydı.Ama o yıllarda neden üşenip de tristörlü ve daha hassas voltaj ayarlı,fonksiyonel olan devre bulup da yapmadığıma bir anlam veremiyorum.Şimdiki koşullarda böylesine ilkel bir otomasyonu yapmak istemezdim.Ancak zamanında ilkel sayılabilen bu devre, akünün evde hobi olarak araştırmalarda kullanılmasını 5 yıl süreyle aksaksız olarak sağlamış,şarjı otomatik olarak kontrol edip, akü ömrünü normal limitinde tutabilmiştir.
 
O zaman elektronik konjektör yapıp piyasaya sürsek ihya olurduk.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,952
Mesajlar
913,879
Kullanıcılar
449,599
Son üye
Gksn

Yeni konular

Geri
Üst