Yüksek sıcaklıkta çalışan fan motoru

korsan86

Üye
Katılım
13 Nis 2010
Mesajlar
39
Puanları
1
Yaş
37
Konum
İstanbul
herkeze selam arkadaşlar



benim sorum şu ki; Elimizde bulunan fan modellerinden bazılarında 400.santigrat: sıcaklıkta 2 saat boyunca çalışan motorla çalışmaktadır. sorum şu şekilde bu motorların kontrol ve güç otomasyon devresinde kullanmak için nasıl bir sigorta seçmem gerek? Daha doğrusu bu motorlar normal çalışma sıcaklığının haricinde çalışırken (örneğin; 200.santigrat:-300 .santigrat:) motorun çekeceği akımda ne gibi bir değişiklik olur? yardımcı olacak arkadaşlarıma şimdiden teşekkürler.
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Aleyküm selam.Merhabalar.Sözünü ettiğiniz 400 veya +200 ile -300 santigrad derece değerleri oldukça da ekstrem sıcaklık değerleridir.Bu sıcaklıklarda (Motorunuzun direk sıcaklık değişimlerinde etkilendiğini,izolasyon ortamının olamdığını tam göz önüne alıyorum bu arada) çalışan bakır esaslı motor sargılarının iç direnci (Bakır iletkeninin) 3-5 derece gibi küçük sıcaklık değişimleri de olmayacağından bakır sargı direncinde de oldukça büyük değişimler olacaktır.Zaten siz eem .liği bölümü olarak okuldan bu bilgileri tam alarak da mezun olmuşsunuzdur mutlaka.Ama ndüstriyel uygulamalardaki asıl uygulanma durumunda tam olarak da ne olacağından tam emin olmak da istiyorsunuz sanırım.(Çok yanlış da anlamadıysam)

En bariz bir örneği ben size araç marş motoru-motor-akü üçleminin aşırı sıcaklıklardaki davranış durumundan da direk verebilirim.Bildiğiniz gibi Erzurum,Kars,vb. tam doğu illerimizde ekstrem,yani aşırı soğuk havalarda araçların ilk hareketi oldukça da zordur.Burada zorluk yalnızca bakır sargıaların iç direncindeki düşme yani omajın direk düşmesi şeklinde de olmayıp,motor içindeki yağın da kalınlaşması ve dişli düzenlerde de aşırı soğukta daha fazla kapilarite,yani fazla yapışma ve bu aşırı tolerans karşısında kalan iç büzülmeler (Sıcakta ise tersine aşırı genleşmelerin) ve zorlanmaların ortaklaşa olarak hep birlikte (Bir de akü elektrolitinin aşırı sıcaklıkta bu kurşun plakalardaki elektrik yükü/volt değeri de direk düşer biliyorsunuz) ortaya çıkmasıyla ilk hareketin (Starterle yani marşla bu motorun döndürülmesinde) oldukça güçleşmesi durumu da ortaya çıkmaktadır.

Aşağıdaki linkteki dökümanın '"Sıcaklığın Dirrenç üzerine Etkisi" konu başlığının,35-38. sayfalarında bakır telin çok değişik sıcaklık değerlerinde ayrıca hesaplanan direnç değerleri uygulaması da mevcuttur.Siz de çok ekstrem değerlerinizi buradaki formülde doğrudan da yerine yazarak sizin asıl çalışma aralığındaki fan motorlarının direk sıcaklıktan etkilendiği anlarda,bu bakır sargılarda ortaya çıkan direnç değişimini hesaplayarak,yani buradan kestirme bir hesapla bu otomasyon bahsinde sizin de üzerinde durmanız gereken sigorta veya diğer devre elemanlarının bu "sıcaklık değişimi/akım=amper değeri seçimi" olarak da seçilecek hassas tolerans aralıklarının seçiminde,bu hesapla çıkan bu değerler üzerinden bu seçimi yaparken da gözetirsiniz.Bu uygulamalarınızda kolaylıklar ve başarılar dileriz.

http://www.yildiz.edu.tr/~ayten/meslekiterminoloji_bolum3.pdf
 
binbaşım cevabın için teşekkür ederim fakat açıklamam gereken bir hususu atlamış bulunuyorum galiba, basit olarak sıcaklığın direnç üzerinde ki etkisini zaten PTC ve NTC gibi ısı sensörlerinde görmek mümkün fakat benim demek istediğimde şu gerçek var;

bahsetmiş olduğum sıcaklıklar +200, +300 ve +400 derece sıcaklıklardır. Ayrıca bu fan motorlar bu sıcaklıklar için özel olarak üretilmektedir. Bu fan modelleri de daha çok bizim projelerimizde yani kapalı otoparkların yangın havalandırmasında duman tahliye fanı olarak kullanılmaktadır. Biz bu projelerin otomasyonunu yapmak için bir çalışma başlattık ve bu işi neticelendirmem için bu sorunu da çözmem gerekiyor. başka şirketlere yaptırdığımız otomasyon sistemlerinde dikkatimi çeken husus oldu bu konu ve sanki normal bir motoru besliyormuş gibi ona göre sigorta seçimi yapıldığını gördüm. (örneğin 3kW. motora 10A. sigorta gibi). Böyle bir sistemde yangın çıktığını ve motorların çalıştığını varsayalım. D.T.F. havayı emmeye başladı ve kanal içerisinden geçen havanın sıcaklığını da yükseldiğini varsayalım.+100, +200.... işte önemli olan nokta burada başlıyor. eğer bu motorların bu sıcaklıklarda çalışması normal olup akım değeri sıcaklığa bağlı yükseliyorsa konulan sigortadan ötürü fan bahsedildiği gibi yüksek sıcaklıkta 2 saat çalışamadan yüksek akımdan dolayı işlevini yitirecektir. (sigorta engelleyecektir.) bunun için olması gereken sistem nasıl olmalıdır, yani bunun önüne nasıl geçilebilir?
 
İlk fırsatta elinizin altındaki çözüme bakın mutfaktaki fırının fanını inceleyin :)
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,190
Mesajlar
915,724
Kullanıcılar
449,960
Son üye
katzeimar

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst