Tork ile moment arasındaki fark nedir?

Katılım
18 May 2007
Mesajlar
96
Puanları
1
Yaş
39
Tork ile moment arasındaki fark nedir?Bir bilen doğru bir şekilde anlatabilir mi?
 
GÜZEL BİR KONU AÇMIŞSINIZ...aşağıdaki yazı otomobiller üzerine aslında ama tork ve moment için anlaşılır bir yazı...

ALINTIDIR....İşte bu momente tork denir.


Tork(torque) deyince muhtemelen birçok kişinin aklına otomobillerle alakalı birşey gelir. Fakat bunun ne olduğunu tanımlamaya gelince birçoğumuz zorlanırız. Ne olduğunu çok iyi bilmeme rağmen tarif ederken nasıl anlatacağımı şaşırıyorum. Öncelikle tork ve beygir gücü birbirine yakın iki terimdir ve torkun ne olduğunu anlayabilmek için beygir gücünün de tam olarak ne olduğunu bilmek gerekir.

Beygir Gücü Nedir?
Bir otomobilin teknik özelliklerinde motoruna ait güç ve tork değerlerini görürüz. Buradaki güç, motorun beygir gücüdür ve Türkçesi BG olan HP(horsepower) birimiyle ifade edilir. 1 beygir: 75 kg’lık ağırlığı 1 sn’de 1 metre yukarı kaldırabilecek güç miktarı olarak tanımlanır. Bunun da yaklaşık 1 atın gücüne denk geldiği düşünülerek “beygir gücü” denilmiştir. Beygir gücü motora has değiştirilemez bir değerdir. Fakat otomobilin dynometer ile ölçülen beygir ve tork değerleri; aktarma organı, vites kutusu ve tekerlek çapı gibi etmenlere bağlı olarak farklılık göstermektedir. Yani beygir gücü yüksek, torku ise düşük olan bir motoru sadece dişli oranı ayarlarını değiştirerek bile tam ters karaktere büründürmek mümkündür. Bu nedenle beygir gücü ve tork çıplak bir motorda gerçek değerlerini ifade ediyor olsalar da, gücün yere iletilmesine kadar araya giren faktörler göz önüne alındığında sadece motora ait karakteristik bir veri olarak düşünülemez.
Tork Nedir?
Tork, motordan tekerleğe iletilen itme(dönme momenti) kuvvetidir. Birimi Nm (Newtonmetre)’dir. Halk ağzıyla otomobilin çekişi olarak da tarif edebileceğimiz tork, kamyon, otobüs, traktör gibi araçlarda çok yüksek değerler almaktadır. Bunun nedeni yük taşıyan araçlarda hız yapmaktan çok çekişe ihtiyaç duyulmasıdır.
torquea.jpg

Aslında bu kavram fizikte dönme momenti olarak bilinen kuvvet x kuvvet kolu formulünden başka birşey değildir. Yandaki resimde anahtarla somunun sıkılması gösterilmekte. Burada elle uygulanan kuvvet vida ile somun arasında vidaya paralel yönde bir gerilim ve dairesel yönde moment oluşturmakta. İşte bu momente tork denir. Anahtarın sapı ne kadar uzun olur ve ne kadar geriden tutulabilirse, somun o kadar kolay dönecektir. Otomobilin tekerleklerinde olan da bunu aynısıdır. Tekerleğin çapı küçültülürse tork yükselir ve daha ani tepki veren daha esnek bir sürüş karakteristiğine sahip olunabilir. Tabi bu durumda maksimum sürat düşecektir. Bir yerden kazanılırken bir yerden fire vermek gerekir, bu işin doğasında olan birşeydir.
Torku ifade eden bir diğer oto terimi de esnekliktir. Aynı devir bandında torku yüksek olan otomobiller ara hızlanmalarda yani sollamalarda örneğin 60km/h hızdan 120km/h hıza ulaşmada daha başarılıdır. Bu da otomobilin esnekliği olarak tanımlanır. Torku yüksek olan bir otomobil özellikle rampa çıkarken fazla devir çevirmeye ihtiyaç duymadan hızını koruyabilir fakat torku az olan otomobil ivmesini koruyabilmek için vites düşürerek hızını artırmak zorundadır.
 
erhangenc
Güzel paylaşım olmuş teşekkürler
 
Makina ve inşaat müh.liğinde "tork" ve "moment" farklı şeyleri ifade eder,ancak fizikte bunlar ayni anlamdadır.Wikipedia(İngilizce)kaynakta işin en doğrusu görülebilir.

(Note: In mechanical and civil engineering, "moment" and "torque" have different meanings, while in physics they are synonyms. See the discussion in the "torque" article, or the article couple (mechanics).)

Alıntıdır:http://en.wikipedia.org/wiki/Moment_(physics)

Wikipedi(Türkçe)ansiklopedide tork da,moment de yazsanız yine ayni bilgiye yönlendirme sağlanıyor,yani fizikteki ayni(Anlamdaş) olan durumu göz önüne alınarak.

Moment (fizik) - Vikipedi

Benim kendi yorumum da şu şekildedir:Fizik,matematik gibi teorik branşlarda,kağıt üzerindeki teorik olarak doğru karşılığı kesinlikle momenttir.Ancak;yabancı kaynakta da belirtildiği üzere,makina ve inşaat mühendisliğinde,yani uygulamalı olan bilim dallarındaki tam karşılığı da kesinlikle torktur.Yani ikisine de ayni diyen arkadaşlar hangi şartlarda bunu söyleyebildiklerini tam olarak açıklamadıkları için yazmış oldukları ifadeleri de tatmin edici bulunmamaktadır.Her iki kelime de, kuvvet çarpı kuvvet kolunu yani fiziksel bir büyüklüğü ifade etmektedir.Ancak uygulamada,örneğin otomobildeki durumunda(Vites büyütüp küçültürken,tekerleğin yani arabanın çekiş gücünü tam olarak ifade ederken de) mak. müh. dilindeki karşılığı olan" tork" kelimesi otomatik olarak devreye girmektedir.Lisedeki,ortaokuldaki fizik derslerinde bir tornavidayı,elektrik motorundaki N ve S stator kutuplarının rotora uyguladığı zıt itme kuvvetlerini,yani kuvvet çiftini,yine kağıt üzerinde(2 boyutta) ifade etmek istediğimizde zıt yönlere giden döndürme etkisi yapabilen kuvvet çiftini yani moment kelimesini kullanırız.(Teorikte,kağıt üzerinde kaldığından dolayı.)
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
ikiside aynı olayı ifade eder sonuca ikisininde birimi aynı...
 
benim bildigim tork uygulanan güç miktarı momet uygulanan bu gücün ortaya koydugu sonuçtur
 
Sayın Erhangenc,

Yazınız çok güzel olmuş.

Benimde bu kavramı tanımlamakta sıkıntılarım bulunuyordu. Açıklamalarınızdan sonra artık torku ''Dairesel bir döngü sayesinde üretilen güç, kuvvet.'' diye tanımlama imkanı buldum. Örneğin motor milindeki hareket.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,190
Mesajlar
915,724
Kullanıcılar
449,960
Son üye
katzeimar

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst