Tasarruflu ampul devresi

Ustam sağol bu bilgi yan cepte kalsın.Birde flamanı sağlam olupta devresi yanan tasarruflu lambaya starter ve balast bağlama konusu var balast biraz ağır ve hacmi geniş bunun yerine ne önerirsin devrenin yuvasına girecek tarzda bişey olmalı.

Merhaba.Elektronik devresi yanan tasarruflara normal (Mekanik,yani şok bobini yapısındaki) 20-32-40 watt.'lık klasik balast ve starterler de bağlanabilir, sn.veysel28.Ancak o zaman bu yapı tasarruf lambası olmaktan da çıkar.Nedeni de aslında şudur;

Siz elektronik devre olarak çok az elektrik çekerek ve cos fi değeri yüksek olan devre yerine,cosfi değeri çok daha düşük ve verimsiz balastı direk bağlamış olursunuz.Bu şekilde tam tasarruf elektrikten de sağlanamaz,çünkü bu,normal flüoresan lamba kullanmayla çekilen elektrikle eşdeğer olur.Çünkü flüoresan lambalarda da,örneğin 20 watt. güç değeri,sadece flüoresan lambasında harcanır,artı bir de balastta güç faktörünün düşük olmasıyla ekstra bir güç harcanır.İşte tasarruf lambalarını tasarruflu yapan en büyük etken de zaten bu elektronik balastlarındadır.En iyi çözüm sn.by lent'in de üzerinde durup kaynak da verebildiği gibi,bunları sağlam olup bir köşede hazır bekleyen sağlam elektronik balastlarla değiştirmektir.(Benim evde sürekli izlemiş olduğum bir yöntemdir.)

Girişteki 4 adet köprü diyot veya rezervuar elektrolitik kondansatörünün dışında,genelde özel bir seri olan bu anahtarlamalı özel transistörlerin eğer 2'si birden bozulmuşsa,yeni bir tasarruf lambası almak (Elde bu transistörlerin sağlamları da hiç bulunmuyorsa) maliyeti yüzünden (Transistörler belki balastın genel maliyetini de geçemez,ancak harcanan emek veya yanlışlıkla kısa devreye yol açıp diğer yanan parçalarla da maliyeti büsbütün arttırması durumunda) yapılan işlem pahalı bir hobi çalışmasına sadece dönüşmüş olur diye de düşünüyorum.(En kötü varsayımları da yine göz önüne alarak tabi)

Not:Bu arada diyotlardan biri bozulmuş veya içinden yanlışlıkla da bu devre içinde bir şekilde kısa devre olmuşsa,% 100 sigorta (FS) atar,hatta evin panodaki sigortasını dahi attırır,haberiniz olsun.Çünkü başıma gelip bunu gördüm çoğu kereler.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Hocam yanlış anlaşılma var orj devrelerde değil de son verdiğim devrelerden kastettim kutupsuz kond birikme yaoar ben dediğim gibi cihazın bağlantısını kesmen halinde dahi çarpılma titretme yapacak kadar elektrik yükü bulundurur Zaman zaman büyük tv lerin fiş uçları da benzer şekilde çarpar :)
Ölçü aleti o voltajı kaldırmaz o yüzden yine el altındaki aletlerle kısa devre yapmadan ilk önce biriken voltjı atalım bunun için havyamızın fiş uçlarını kondansatör uçlarına değdirmeye çalışın ondan sonra ölçü aletinin düdüğüyle uçlara değdirirp dolup boşalma sesini duyarız sonra uçları değiştirerek aynı işlemi yapıyoruz üzerindeki kapasite değerine göre düdük sesi az veya uzun olur sağlamlığı böyle ölçüyorum.
 
Ustalarım özür dileyerek kafama takılan birkaç soruyu sormak istiyorum. Gerçi bir tanesini bir önceki sayfada dile getirdim ama eklemeler yaparak sormak istiyorum.
1. Multimetre ile bozuk ampülde ölçüm yaparken kond. enerji olması diğer parçaları ölçerken cihazı etkiler mi? Örneğin seramik kond. enerji depolanmadığı için direkt olarak direnç kademesinde ölçülecek veya dirençlerin direnç kademesinde ölçülmesi veya giriş sigortasını buzzer kademesinde ölçmek gibi.
Bir de okudugum kadarıyla direnç kademesinde ölçülürken en az bir bacağının devreden çıkarılması lazım. O halde ölçeceğimiz her parçanın bir bacağını çıkarırsak işimiz Allaha kalır. Yanlışlarım varsa düzeltin ustalarım Saygılar...
 
Vallahi benim de en çok yapmak istediklerimden birisi bu bozuk tasarruflu ampülleri tamir etmek. Bozuk tasarruflu ampül çöpe atmaktan yorulduk. Sonar marka lehim tabancası aldım 35 TL'ye. Uyduruktan lehim teli ile pastam da var. Biraz yol aldım lehim işinde.
O halde enerji bulunan bu kondansitörün sağlam olup olmadıgını nasıl ölçebilirz ki kısa devre yapmadan kondansitör bacaklarını. Multimetreyi direnç kademesinde alıp kond. ölçersek cihaz zarar görür.
Şimdi by lent usta bu basit sorular yüzünden beni dövecek...:eek:
Hocam o tabanca havyalardan bende aldım pcb de entegrelere kullandım berbat oldu ( [MENTION=83845]by lent[/MENTION] şahit:))en iyisi ince işler için kalem havya kullanmak.
 
Son düzenleme:
Hocam o tabanca havyalardan bende aldım pcb de entegrelere kullandım berbat oldu (@by lent şahit:))en iyisi ince işler için kalem havya kullanmak.
Vallahi kalem havyayı da aldım kalitesizdi hoşuma gitmedi. Dedim tabanca alayım dedim. Galiba ampül devrelerinde işe yarar.:eek:
Vallahi her işe elimi atar oldum. Bir gün başıma bir şey gelecek. Hadi hayırlısı bakalım.:eek:
 
Vallahi kalem havyayı da aldım kalitesizdi hoşuma gitmedi. Dedim tabanca alayım dedim. Galiba ampül devrelerinde işe yarar.:eek:
Vallahi her işe elimi atar oldum. Bir gün başıma bir şey gelecek. Hadi hayırlısı bakalım.:eek:
Hocam köyün DELİ EMİN i olacaksınız bu gidişle:)
 
Deli mi olucam akıllı mı olucam bilmiyorum ama gidişat gidişat değil...:eek:
Başımıza bir olay gelse derler ki' İyi ki olmuş, öğretmen adamın ne işi olur bunlarla'. Adamlar haklı..:eek:
 
Sn.öğretmen27 hocam,hayırlı akşamlar.Söyledikleriniz doğrudur.Elektrolitik kondansatörlerin sağlam veya bozuk olduğu iki ucu devre içinde bağlı değilken,bu şekildeki ölçüm yaparak daha emin ve net olarak da kesin bir karara varılabilir.(Kısa devre,elektrolitiği kurumuş,kapasite kaybı olan veya içten kısa devre olup,kendi kendine deşarj olan durumları tespit için) İki uçtan birinin çıkarılması da ayni boşa çıkmış kondasatör ölçümü gibi olacağından kesin sonucu yine ayni şekilde verecektir.Çünkü elektronik devredeki bir direnç,transistör veya diğer bir eleman üzerinden şarjlı olan bu kondansatör,eğer yavaş yavaş boşalıyorsa multimetreyle yapılan bir ölçüm bizi çok yanıltabilir.

Kondansatörde elektrik yükü (220 volt ve üzerindeki dc.) varken ölçüm yapmak,bizim için ve cihazı direnç kademesinde ölçtüğümüz için (Özellikle de dijital mutimetreler için) içindeki devreler için risk teşkil edebilir veya 220 volt dc. akım,normalde devre içinden geçemeyeceği bölümlere,probun ölçmesi sırasında,iletken uçları nedeniyle sevkedilmiş,devre elemanlarının bozulma riski arttırılmış olur.En doğrusu kondansatörlerin tam deşarj olmasını da beklemek,voltmetre kısmı ile yapılan yüksek dc.voltaj ölçümünde de,tam deşarj olamadığı görülmüşse eğer,hemen de ölçme yapacaksak eğer,bir tornavidanın ucuyla veya düşük omajlı bir dirençle bu yükü hemen deşarj edebilmek en doğrusu olmalıdır.Üzerinde artık yük kalmış kondansatörler de zaten ölçümde hem riskli,hem de çok sağlıklı kararları vermemizi tam boşalıncaya kadar yine zorlaştıracaktır.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
O halde ölçümlere başlamadan önce ya kond. boşalmasını bekleyeceğiz ya da kond. enerjisini boşaltmak için bacakları kısa devre edip ölçüme başlayacağız.

Ayrıca Sayın [MENTION=221255]binbaşı[/MENTION] Hocam fotonu yüklersen mübarek yüzünü görme şerefine nail olacağız. Bizi bu zevkten mahrum etme..
 
Bir de bu var atlamışım uçları kopuk lambaları kullanmak tasarruf adına ;)
Electronic Choke for cut out tube.jpg
 

Ekli dosyalar

  • MCR100-8_SA30A_Sa170A_Electron.gif
    MCR100-8_SA30A_Sa170A_Electron.gif
    7.3 KB · Görüntüleme: 20

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,215
Mesajlar
915,870
Kullanıcılar
449,996
Son üye
Serhan10

Yeni konular

Geri
Üst