Paralel çalışan alternatörlerde düşük ikaz hatası

fahrikem

Üye
Katılım
2 Tem 2009
Mesajlar
163
Puanları
3
Yaş
42
Gaz türbinleri vasıtasıyla sürülem 2 adet alternatör tam yükte şebekeye paralel çalışmada cos@ 0,98 olarak şebekeye basıyor.şebeke kublaj kesicisi açtığında ada modu geldiğinde şebekeden koptuğunda tüketicinin talep gücü oranında aktif güç üreterek aktif gücü paylaşıyor ve tüketiciyi besliyor fakat zaman zaman reaktif gücü paylaşamıyor üzerine yüksek reaktifi olan düşük ikazdan duruyor. Tüketicinin lokal kompanzasyon sistemleri sağlıklı çalışmıyor bu da ada modunda alternatörlerin reaktif güç üretiminde çok dalgalanma yaratıyor bu duruşların sebebi bu olabilir mi?
 

kral kobra

Profesyonel Üye
Katılım
15 Mar 2019
Mesajlar
1,490
Puanları
1,008
Konum
Kocaeli
Paralel bağlı olan Senkron jeneratörlerde yük paylaşımı olayını anlamanız için öncelikle elektrik konusunun temel bilgilerine hakim olmanız gerekir. Bu temel bilgileri edinmeden olayı anlamanız mümkün değildir.
Bazı temel bilgileri izah etmeye çalışayım.
Paralele girme kurallarındaki şartları hatırlayalım. 1)Gerilimler eşit olacak 2)Frekanslar eşit olacak 3)Faz sıraları eşit olacak.
3.madde devreye girme anı için olmazsa olmazdır, paralele girdikten sonra ise gerilim ve frekansın her iki alternatörde de eşit olması daimi olarak sürdürülmelidir.
Frekanslar eşit olmalı dedik frekans neyle orantılı? devir sayısı ile devir sayısı nasıl sağlanıyor? giriş gücüyle. Hidro elektrik santrallerde türbün kanat açısı ayarı ile dizel jeneratörde dizel yakıt girdisi arttırılarak, gaz türbininde gaz miktarı arttırılarak. Bu ne anlama gelir? aktif güç talebinin karşılanması demektir, talep artınca devir düşer devri tutturabilmek için giriş gücü arttırılır.
Gelelim gerilim mevzusuna. Bu konuda bir çok meslektaşım maalesef yanlış bilgiye sahip. Önemli bilgi-1- Reaktif güç üretilmez ! Reaktif güç dediğimiz olay yükten kaynaklanan akım ile gerilim arasında faz farkı oluşmasıdır. Oluşan bu faz farkı ekstra gerilim düşümüne neden olur. Bu faz farkından oluşan gerilim düşümünün alternatör tarafından karşılanabilmesi için ikaz akımının arttırılması gerekir. Yani ikaz akımı arttırılarak alternatör çıkış gerilimi yükseltilmiş olur.

Pekala bu şartlar yerine getirilemezse ne olur ?
okuz.jpg

Öküzlerin koşma hızını devir ve frekansa benzetelim, gerilimi de kafalarını aşağıda yada yukarıda tutmalarına benzetelim. Yakıt girdisi artan hızlı koşan siyah öküz yükü fazla alır sarı öküzün de yükü alması için siyah öküzle aynı hızda koşması gerekir.
Keza gerilimleride kafaları da aynı seviyede olmalıdır. Siyah öküz kafasını dik tutarken sarı öküz başını eğerse siyah öküze fazla yük binmiş olur. Sarı öküzün başını dik tutması için ikazın arttırılması gerekir ikazıda sahibin sopası kabul edelim :) ikazı fazla alan öküz yükü de fazla alır.

Herkesin anlayabileceği dilde olayı izah etmeye çalıştım. İnşallah faydalı olmuştur.
 

Ekli dosyalar

Son düzenleme:

Sponsor Bağlantı

Forum istatistikleri

Konular
105,970
Mesajlar
746,542
Kullanıcılar
393,836
Son üye
ahmet ongun

Yeni konular

Üst