Optimum tu2605 cnc torna çevrim projesi

Katılım
9 Ocak 2019
Mesajlar
61
Puanları
1
Yaş
31
Değerli dostlar;
Elimde optimum tu2605 manuel tornam var. Cnc çevriminde z eksende 1605 vidalı mil x eksende ise 1205 vidalı mil kullanacağım. Kızakların sıfıra yakın olması ve sürtünme kızakları linear kızağa göre daha sağlam bulduğum için kızak ile ilgili bir dönüşüm yapmayacağım.
Motor olarak iki eksende de nema34 4.5 nm motorları kasnaksız doğrudan bağladığım zaman bana yeten kabiliyet sağlanmış olacak. (Belki z ekseni 8nm nema kullanabilirim.
Mach3 kartı olarak xhc 3 eksen usb kart kullanacağım.
Motor ve kart seçiminde bir senedir sürekli çalışan router da kullandığım için eğilim gösterdim.
Mekanik kısmında çok fazla problem yaşamayacağımı düşünüyorum. Zira miller yataklamalı cnc tornada işlenecek. 6 senedir her gün solidworks kullanan birisi olarak çizim konusunda da sorun yaşamayacağımı düşünüyorum. Birçok parçayı kendi router ımda işleyebilirim.
Belki yataklamaları ve motor flanşlarını makineye bağlama konusunda delik delme hususunda biraz zorluk yaşayabilirim.
Sürücü olarak dc m542 kullanacağım. 48v 7.3a dc güç kaynakları kullanacağım.
X eksen üzerindeki katerliği söküp x eksen üzerine 500mm uzunluğunda ve 200mm genişliğinde bir tabla yapacağım. Bu tabla üzerine gang tipi dene şekilde kanal kateri, 3 ader er20 pens borusu, alın kateri, iç delik kateri ve dış kater yerleştirme niyetim var.(zaten sökülür takılır olacak ve maksimum çap30 mm pirinç işleyeceği için takım aralıkları aynaya çarpmayacak şekilde dar olabilir.
Tüm bunların yanısıra ilerleyen zamanlarda x eksen üzerine bir 1.5kw bir spindle yerleştirip canlı takım olarak çalıştırabilirim.
Aklımdaki bir diğer iş ise 0.750kw lık asenkron motoru çıkarıp yerine 2kw bir frenli servo yerleştirmek olacak.
Yapılan işleri buradan yayınlayacağım.
Konuya vakıf olan forumdaşlarımız yardımcı olursa sevinirim.
şu an için önümdeki tek engel mekaniği bitirdikten sonra gang tipi bu tornanın takım ofsetleri, giriş düzeyinde kod yazımı olayı. Zaten mach3 turn değil mach3 mill ile süreceğim bir torna çevrimi olacak. Ofsetler konusunda master takkım seçilip ardından diğer takımların boy ofsetlerinin yapıldığını biliyorum. Ancak mach3 bilgim çok da iyi değil. (Solidcam kullanarak kendi routerımı bir senedir hemen her gün çalıştırıp çeşitli parçalar işlemekle beraber, fanuc mitsubishi gibi ünitelere torna ve dik işlem g code yazmaktayım. Ama gel gelelim bu mach3 ün ofsetlerini anlamadım gitti.
Yardımları için herkese teşekkürler
 
c ve y eksenli olarak zamanında yapmıştık garajda ama x ekseninde lineer kutu rulman öneririm. çap hassasiyetini ne istiyorsunuz bilmiyorum ama mevcut kızaklarda hassasiyet %3-5 arasında değişiyor hatta 7leri bulduğu oluyor.
 
c ve y eksenli olarak zamanında yapmıştık garajda ama x ekseninde lineer kutu rulman öneririm. çap hassasiyetini ne istiyorsunuz bilmiyorum ama mevcut kızaklarda hassasiyet %3-5 arasında değişiyor hatta 7leri bulduğu oluyor.

Yorum işin teşekkürler. Aslında z ve x eksende 20 lik linear kızak kullansak gayet hassas olacak. Ancak yapacağı işlerde çok hassasiyet aramadığım için böyle bir girişimde bulunmadım. Ayrıca üzerindeki sürtünme kızaklar henüz çok temiz olduğu için linear çevrimden önce onları biraz kullanmak istiyorum. Boşluk yapmaya başladığı zaman linear kızak koyarım üzerine.

Benim öncelik sorunum mach3 ile kullanmak için takım boy ve koordinat ofsetleri konusu.

Gang tipi yapacağım için x eksen üzerinde çoklu takım çalışacak. Bu takımların yerlerini ve boy telafisini mach3 üzerinde nasıl tanımlayacağımı hala öğrenemedim.

Bana esasen bu konu üzerinde yardımcı olursanız sevinirim. Yabancı forumlarda taretli takım macroları falan mevcut ama gang tipi ile ilgili bilgi yok.
 
Uzun bir aradan sonra tornamıza başladık. Öncelikle panomuzu düzerek başladık işe. Nema34 4.5 nm x ve z eksen motorları kullandık. Ayna için 1.5kw servo kullandık.
İşe öncelikle manuel tornanın dişli sistemi ve diş çekme norton kutusunu sökerek başladık. Asenkron motorunu ve x eksen arabasını da komple söktük.
Ayna boğaz kısmını da alıp sadece z eksen gövdesini bıraktık.
kendi router ımızda %1 hata ile z eksen üzerine delikler deldik. Tabi ki linear kızak kullanmak için. Z eksen gövdesini router a yükleyip sıfırlamak baya bi zaman aldı tabi.
Z eksen raylarını yine yüzde 1 hassasiyet ile montajladık. Sonrasında x eksen alt tablasını ve üst tablasını işledik. Bu arada kızaklar 20 lik miller 1605.
Tornamız gang tipi çalışacak. Üzerinde bir kanal kateri ve 3 tane er25 silindirik şaft rahat rahat çalışabilecek. Zira x eksen hareketi yaklaşık 300mm geliyor. Motoru x eksen tabla altında yatakladık. Üstteki tabla hareketli olduğu için motor bağlamayı doğru bulmuyorum. Hele hele kayış kasnak işini hiç sevmiyorm. Motoru mile doğrudan bağlamak çok daha sağlıklı. En azından 10 hatve step per 320/ 5 hatve step per 160 geliyor. O yönden çok çok hassas hareket alıyoruz.

3 adet er25 pens ile 16mm e kadar kanal kateri ve matkap türlerini kullnabiliriz. Ayrıca kılavuz vb işleri de yaparız.
Tüm bunların yanısıra aynaya servo bağlamak diş çekme açısından çok çok iyi oldu. 1.5kw servo ile 0.75 kw asenkron motor kıyaslanamaz bile. Son ölçümlerde aldığımız değerler yüzde 1.5 hassasiyet idi. Şimdi son iş olarak yarın servo ve aynayı 1:1 oranında çalıştıracak olan triger kasnakları hazırlamak olacak. Sonra start vereceğiz

ha bu arada eklemek gerekirse z ekseni sürmek için standart çevrimler gibi vidalı mili yanda yataklamadık. Z eksen kızaklarının tam ortasında çalışan bir milimiz var
0F1081A2-1CA0-458F-AE2F-0C1CC6C71153.jpeg
260CB855-C703-4F57-8766-A1B01C03145D.jpeg
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Herkese tekrar merhaba;
Son durumda Z eksenin nema34 ünü yatakladık. Z eksen milini z eksen kızakları arasında çalıştırmak için epey bir uğraş verdik. Ama sonunda rahat dönen bir mil elde ettik.
X eksen için aldığım vidalı mil somun her zamanki gibi dağıldı. Dağıttığım yirminci somun oldu belki de. Artık toplamayı da öğrendik. :)
Şu ana kadar makineye yaptığım her yüklemede yüzde 1 hata payı ile çalıştım. O yüzden zamanın büyük kısmı komparatöre gidiyor.
Son olarak ayna bloğunu ana gövde üzerine yerleştirdik. (Tadilatta sökmüştük). Ayna bloğunu eksenlere dik bağlamak epey bir vaktimizi aldı ama onda da yüzde 1 tolerans elde edebildik çok şükür.
Aynaya bağlayacağımız servo motor ve ayna için 2 adet 100mm çapında T10 kasnak aldık ve göbekleri ayarlayıp kama kanalı açtık.
Yarınki işimiz inşallah servo flanşını lazerde kestirip servoyu montajlamak olacak. Sonrasında start verip G00 dan başlamak için bir engel kalmıyor zira panoyu zaten en başta düzmüştük.
Makinemizin x ekseninde ilk etapta katerlik-kalemlik ve 3 adet ER25 silindir şaftlı pens çalışacak. Bu sayede aynı anda 4 takım çalışacak. -ha büyük bir tutucu kütük işleyip daha fazla takım da çalıştırabilirim. Engel yok-

Şimdilik bir ay kadar bir süre makinemiz gang tipi çalışacak. İlerleyen zamanlarda alüminyum x eksen yerine 4140 ıslahlı malzemeden x eksen arabası yapılacak
Bunlara ek olarak x eksen arabası üzerine alından delik delmek için 1 adet canlı takım(belki 2) 1.5kw olarak eklenebilir.
Bir diğer projem ise yine x eksen arabası üzerinde çalışacak bir freze olacak( bunu dik işleme merkezinin Z ekseni gibi düşünebiliriz) yukarıdan aşağı delik veya frezeleme işlerini bu eksenle çok rahat görürüz. Hatta fantezi yapıp bu eklenecek eksen üzerinde 2 canlı takım çalıştırılabilir. Tabi bu kadar yapıp 3. Ekseni de eklemişken şöyle bir proje daha doğar: yeni eksenin bir yerine alt alta 3 kater yerleştirilip kullanılabilir. Ya da 4. Bir eksen ekleyerek buna alt alta 3 kater bağlayıp farklı kater işlerini tek seferde çıkarabilirim. Aslına bakarsanız şu an 25 lik pensler 16 lık delik katerini tutar. Uzun bir delik kateri ile yandan tornalama da gayet tabi yapılabilir. Bunların hepsi gelecek ayki projemiz olacak inşallah.
İşte son halinden birkaç resim

tornamız optimum tu2605 modeli idi.
 

Ekli dosyalar

  • D8FB64EB-D2B2-4AE4-A16A-361C3E853D3C.jpeg
    D8FB64EB-D2B2-4AE4-A16A-361C3E853D3C.jpeg
    365.2 KB · Görüntüleme: 86
  • 11AC88D4-2983-46A9-A610-234EF6154ED0.jpeg
    11AC88D4-2983-46A9-A610-234EF6154ED0.jpeg
    391.5 KB · Görüntüleme: 73
  • 96C13640-1783-481A-A76B-BD4C9B8F1805.jpeg
    96C13640-1783-481A-A76B-BD4C9B8F1805.jpeg
    321 KB · Görüntüleme: 64
  • 3F114FC4-66A2-40A7-BFBA-43B77F276E76.jpeg
    3F114FC4-66A2-40A7-BFBA-43B77F276E76.jpeg
    316.7 KB · Görüntüleme: 65
  • 1C92677F-9310-4C65-8A87-DC1075265FF9.jpeg
    1C92677F-9310-4C65-8A87-DC1075265FF9.jpeg
    339.7 KB · Görüntüleme: 67
  • 8A5A3BFA-552D-40D8-87C9-403017E7FFD9.jpeg
    8A5A3BFA-552D-40D8-87C9-403017E7FFD9.jpeg
    391.8 KB · Görüntüleme: 65
  • 9A467D0E-8EE7-4A50-B9DD-802ABCF976E6.jpeg
    9A467D0E-8EE7-4A50-B9DD-802ABCF976E6.jpeg
    333.8 KB · Görüntüleme: 62
  • FD630681-60B7-4E56-9593-2AD174B682C1.jpeg
    FD630681-60B7-4E56-9593-2AD174B682C1.jpeg
    338.7 KB · Görüntüleme: 65
  • A5CC09F4-FF94-48F7-8269-F31CBA264A85.jpeg
    A5CC09F4-FF94-48F7-8269-F31CBA264A85.jpeg
    288.7 KB · Görüntüleme: 61
Herkese merhaba;
Hafta sonu çalıştık. Z eksenin motor flanşını ve yataklamalarını routerda işledik. Montajını ve merkezlemesini yaptık. Şu an gayet yüksüz çalışıyor. Servo motor flanşımızı ve servo-ayna kasnaklarını işletip kama açtırdık. Kasnaklar triger tipi t10 kasnak. Takım tutucu için kütükleri aldık ve işleyeceğiz. 3 kütükte 1 er tane ER25 pens olacak. Bu sayede istediğimiz matkap takımını ve 16 çapa kadar kater takımını kullanacağız.
Ayna bloğunu ana gövdeye montaj etmek aslında zor olmasına rağmen şansım yaver gitti kolayca montajladım. Tabi montajlarken komparatörle ölçüm yaparak arabaya dik gelmesini sağlamak lazım. O da yüzde 1 hata ile bitti. Zaten döküm malzeme ve masaüstü bir torna aynasında yüzde 1 hata mutlaka olur İşte birkaç resim.

B6F8E75F-7083-44A6-9DC7-358B86C6EA01.jpeg274DF373-FAF7-42AA-8360-5B9039F0B930.jpegD2808990-0DBE-49E5-9086-10C46C201C4F.jpeg00399AD6-3A77-495C-9F0E-97735834B9FA.jpeg0E11F4E2-DF73-45D1-A722-EA61DE32442E.jpeg4262B5C3-6346-4100-B58C-AC4FB971EA2B.jpeg3BCC3678-6084-4AA2-9A0F-15FEFA5D13D6.jpeg570A6C4D-8B80-44E0-A3B6-76F2141E1D43.jpeg

İlerleyen zamanlarda tornamıza c eksen ekleyip bir freze mantığında çalıştırma niyetimiz var. Bu durumda çubuktan işlemelerde malzemeyi sökmeden hex, altıköşe, dörtköşe gibi işlemleri yapmanın yanısıra yandan delik delme vb işlemleri de yapabileceğiz. Hatta düşey hareketli katerlik de eklenebilir. Aslına bakarsanız etli çelik profilden ve 4140 malzemeden dik bankolu, 3 canlı takımlı, 6 katerli, üç dik frezeli bir torna yapılabilir. Tabi ufak yollu bir de sürücü ekleyebilirsek aslına bakarsanız gayet de güzel bir otomat elde etmiş oluruz. Gönül ister ki öyle bir proje yapalım. Komple 25 lik kızak ve 25 lik miller ile eksen ve ayna servolu, pens aynalı otomat hiç fena olmaz.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Servo motorumuza özel flanş çizdik. 8mm malzemeden lazer kesim yaptırıp motorumuzu bağladık. T10 triger kasnakları motor miline ve ayna miline uygun genişletip kama açtık. Şu an aynamız sorunsuz çalışmakta. Sırada takım tutucular var
 

Ekli dosyalar

  • FFC96F0A-1C2C-448E-8A72-47B3398A695A.png
    FFC96F0A-1C2C-448E-8A72-47B3398A695A.png
    1.7 MB · Görüntüleme: 76
Servo motorumuza özel flanş çizdik. 8mm malzemeden lazer kesim yaptırıp motorumuzu bağladık. T10 triger kasnakları motor miline ve ayna miline uygun genişletip kama açtık. Şu an aynamız sorunsuz çalışmakta. Sırada takım tutucular var

Kayış gergisi yaylı mı yoksa sabit sıkmalı mı? Bunu niçin sordum derseniz hesabı nasıl yaptınız onu öğrenmek isterim...Özellikle yaylı mekanizmalarda yay tansiyonu nasıl hesaplanıyor bu durumlarda ?
 
Kayış gergisi yaylı mı yoksa sabit sıkmalı mı? Bunu niçin sordum derseniz hesabı nasıl yaptınız onu öğrenmek isterim...Özellikle yaylı mekanizmalarda yay tansiyonu nasıl hesaplanıyor bu durumlarda ?
Manuel gergili kayış. Ayarı nasıl yaptın dersen: gergiyi kurduğunda ufaktan bi esneklik kaksa yeter. Hesaba kitaba çok girmem ben bu işlerde. Ustamdan gördüğümü yaparım
 
Hayirli olsun. Bu yapi ziril ziril zirlayacak gibime geliyor.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,134
Mesajlar
915,322
Kullanıcılar
449,853
Son üye
Megaronn

Yeni konular

Geri
Üst