Motor stator arası mesafe ne olmalı ?

deniz_efe5

Üye
Katılım
22 Nis 2009
Mesajlar
53
Puanları
1
Arkadaşlar merhaba.Benim sorum şu
3 fazlı asenkron bir motorda rotorla stator arası mesafe ne olmalı
Örneğin stator iç çapı 70 mm. ise rotor dış çapı ne kadar olmalı ?
Az ya da fazla olması nelere sebep olur ?
Bu ara mesafe motorun gücü arttıkça değişir mi ?
Statorun iç yüzeyinin düzgün olmamasının ne gibi sakıncaları vardır ?
Teşekkürler...
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Rotor stator arası çok az boşuk olmalı ortalandığı zaman saç ve stator arası 1 kağıt girabileceği kadar olmalı... yani ortalama 1mm (max 70 mm ye 68 mm olabilir)

fazla boşluk olması motorun zamanla kavrulmasına sebep olur. Amper yükselir.
1 mm den az boşluk zaten olmaz.

boyut arttıkça bu fark artar tabiki. ama 0.5 santime ulaşmaz.

saçlardaki dengesizlik bazı motorlarda bir sorun çıkartmazken bazılarında baş belası olabilir...
sargı birtürlü randıman vermez.
 
Rotor stator arası çok az boşuk olmalı ortalandığı zaman saç ve stator arası 1 kağıt girabileceği kadar olmalı... yani ortalama 1mm (max 70 mm ye 68 mm olabilir)

fazla boşluk olması motorun zamanla kavrulmasına sebep olur. Amper yükselir.
1 mm den az boşluk zaten olmaz.

boyut arttıkça bu fark artar tabiki. ama 0.5 santime ulaşmaz.

saçlardaki dengesizlik bazı motorlarda bir sorun çıkartmazken bazılarında baş belası olabilir...
sargı birtürlü randıman vermez.
Kulaktan dolma bilgilerle insanları yanlış bilgilendirmeyelim lütfen.
Asenkron motorlarda hava aralığı bugünki teknoloji ile 0.2 mm ile 0.3 mm aralığına inmiştir.
Motor gücü büyüdükçe, mekanik sınırlamalar sebebiyle bu aralık 0.5 mm'ye kadar çıkar.
Hava aralığının büyük olması motorun boşta çalışma akımını büyütür. Yani hava aralığının relüktansını yenebilmek için statora fazla amper-sarım koymak lazımdır.
Saclardaki dengesizlikten kasıt nedir? Sac ile sargının bağlantısı ne? Saclar dengesiz olunca sargı niye randıman vermez?
 
Rotor -Stator arası boşluk ne kadar azsa o kadar iyidir.Elbette mekanik yapının izin verdiği kadar.Boşluğun bir şekilde artması( en yaygın sebep kolay girsin diye tornalamaktır)motor akımında artışa sebep olur.Kaba bir örnek olacak ama 7,5kw motor 5,5 kw lık güç üretirken akım sınırına dayanır.Motorun etiket gücünden kaybedilir.7,5kw lık iş alacağım diye zorlarsanız yanması kaçınılmazdır.

Stator sargılarının özellikle rotor sürtmesi dolayısıyla aşınması veya aralanması küçük de olsa güç düşümüne sebep olur.
Malûm stator saclarının bir yüzü yalıtılmıştır.Yüzeydeki sürtünme dolayısıyla saçların birbirine teması kayıpları arttırır.Motor hesapları yapılırken-tıpkı trafolarda olduğu gibi-sacların gaus değeride hesaba katılır.Buradaki düşme motor veriminin de düşmesi anlamına gelir.Uygulamada bu sorun rotor tornalanmasına göre ihmâl edilebilir düzeyde kalır
 
Arkadaşlar verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim.
Şimdi size sorumun nedenini izah edeyim :
1 faz 220 volt 1.6 kw. bir pompa motorum var
sargılar tertemiz ve de omajları gayet iyi
Hatta motor hiç kullanılmamış diyebilirim
İlk kalkış kondansatörünün değeri 25 Mf 450 volt ve kapasitansmetre ile ölçtüğümde sağlam olduğunu görüyorum.
rulmanlar tertemiz
rotorda salınım var mı diye tornada kontrol ettik sıfır sapma var
toplayıp tekrar çalıştırdık sorun şu :
ampermetre ile çekilen akımı ölçüyorum
tam yük akımının % 60 ı.
kalkışta hiçbir sorun yok çalışmada sorun yok
ama 3-5 dakika sonra rotor kısmında bir ısınma başlıyor ve tüm motoru ısıtıyor
hatta soğutma pervanesini bile eritecek kadar ısınıyor.
Gözle görebildiğim tek sorun statorun iç kısmındaki bir işleme hatası şöyleki
Sanki statorun iç kısmına iki taraftan işlem yapmışlar ve orta noktaya yakın yerde 0.25 mm kadar bir set oluşmuş yani bir taraf diğer tarafa göre daha yüksek.
Acaba sorun bu mudur ?
 
motorun merkezlemesinde bir problem var sanırım. ön ve arka kapaklar kasıntı yapıyor olabilir. bahsettiğiniz set kapağın oturduğu yerde ise olabilir.
 
motorun merkezlemesinde bir problem var sanırım. ön ve arka kapaklar kasıntı yapıyor olabilir. bahsettiğiniz set kapağın oturduğu yerde ise olabilir.

Statorun iç yüzeyini bir silindir şeklinde düşünürseniz
bu silindirin taban ve tavanına eşit uzaklıkta bir noktada yani yanal yüzeyin orta noktasında bulunuyor bu set.
tahminim rotor sacları yerleştirilirken bir hata oluşmuş ya da sonradan yapılan bir düzeltme esnasında rotorun iki tarafından işlem yapılmış ve iki taraf eşit olmayınca bu problem oluşmuş.
 
rotor ile statorun merkezlemesini kontrol edin. kapakların oturma yüzeylerini ve rulman yuvalarını da kontrol edin. kasıntı yapıyor olması büyük ihtimal.
 
sayın uvwxyz sen öyle diyorsan...
ben özürdileyim o zaman....
hatta ve hatta cevabımı silinebilirse lütfen silinsin....
 
Problemin büyük kısmını çözdüğümü düşünüyorum.Şöyleki :
Gözle kontrolde rotor ve stator arasında herhangi bir sürtünme olmadığını yazmıştım fakat yanılmışım.
Kalıp boyasıyla rotorun tüm yüzeyini boyadım ve tekrar çalıştırdığımda toplam alanı 1mm. kareyi geçmeyen 8-10 birbirine yakın noktadan statorun rotora sürttüğünü gördüm.
Bu durumda yapacak başka birşey olmadığı için rotoru muntazaman merkezleyip
0.05 mm. tornada düzgünce yüzeyden aldım.
Tekrar motoru toplayıp çalıştırdığımda 15 dakikalık bir çalışmanın sonunda motorda önceki durumla kıyaslanmayacak bir ısınma olduğunu gözlemledim.
Bu durumda motor bir nevi artık rahatça kullanılabilir bir duruma geldi diyebilirim.
Yalnız yukarda arkadaşların belirttiği duruma şahit oldum :
Ben rotoru tornalamadan önce motorun boşta çektiği akım 3.6 amper civarı idi.
Şimdi tornaladıktan sonra ise 5.6 amper civarı bir akım çekiyor.
Motor etiketinde tam yükte 7.5 amper çektiği yazılı.
Şimdi bu durumda özellikle profesyonel arkadaşlara sormak istiyorum :
Rotoru tornalamak doğru bir yol muydu, başka ne yapabilirdim ?
Şu anda motoru tam yükte çalıştırma imkanım yok, acaba tam yükte çalıştırsam motorda herhangi bir problem olur mu ?
Motor bu haliyle tam yükte olmasa da daha düşük yüklerde çalıştırılabilir mi ?
Ve bu şekilde çalıştırsam randıman alabilir miyim ?
Cevaplarınızı bekliyorum...
 

Forum istatistikleri

Konular
128,197
Mesajlar
915,762
Kullanıcılar
449,977
Son üye
keskiyan

Yeni konular

Geri
Üst