Jel aküler - neden memnun kalmiyoruz

silvestir

Uzman Üye
Katılım
10 Ağu 2011
Mesajlar
1,703
Puanları
208
Sorulara cevap veriyoruz ama arada kaynayabiliyor burada bildiklerimi aciklayayim.

Jel akü özellikle yer sıkıntısı olan uygulamalarda diğer akülerde tercih edilir çünkü aynı kapasitedeki diğer akülerden daha fazla kapasitesini kullandırmasına izin verir. Bazı modeller %100 kapasiteyi bozulmadan kullandirabilir. Örneğin 100Ah sulu akünüz varsa bunu 30-50ah ini kullanabilisiniz. Jel akude ise 70-80Ah ini kullanabilirsiniz.

Şimdi gelelim zurnanın problem çıkardığı yere. Çoğu insan yani %90 Pwm şarj kontrolörü kullanıyor. Pwm kabaca şöyle çalışıyor.
1 - Paneli aküye bağla
2 - Paneli aküden ayır
3 - Döngüyü tekrarla.

Akü panele direkt bağlandığı anda 12v panel için konuşursak 22v direkt aküye verilmiş oluyor ve anlık da olsa akü içerisinde yüksek akımlar noktasal yanıklara sebep oluyor. Ortamda ısıyı alabilecek su olmadığından ( jel var) bu yanmalarin önüne geçilmiyor. Yanık bölge sayısı hızla artıyor ve akü gittikçe kullanılmaz hale geliyor.

Jel akü kötü mü? Değil . Hata kullanıcı hatası. Ama bunu bize kimse söylemiyor çünkü güzel paralar dönüyor. O sebeple sisteminizde gerçek anlamda MPPT şarj yoksa Jel aküye bulaşmayin çünkü istedigi yumuşak şarj akımını veremezsiniz. PWM için En iyi çözüm bakım yapılabilir sulu aküdür. Yani kapakları olan eski tip aküler.

Bakımsız Kuru akulerdeki problem de şudur . Panel aküden büyük seçilmişse örneğin 5 amperle şarj edilecek aküye 10amper gelirse fazla miktarda çıkan gaz akünün kapalı valf sisteminin kapasitesini aşmakta ve valf açılarak gaz tahliyesi yapmaktadır. Kaçan gaz yani su, bir daha yerine konulamayacaği için su eksiltmesi olacak ve zamanla akü susuzluktan tükenecek. Ama sistem uygun seçilmişse sıkıntısız kullanılabilir.

SONUÇ olarak iyi bir sistemizin yoksa sisteminizin eksiğini kapatabilecek tek akü bakımlı sulu aküdür. Eksikleri tolere eder. 5 amper yerine 10 amper verirsen dayanır, mızmız etmez.

Jel akünün toleresi azdır, kısa zamanda su koyuverir ve yarı yolda bırakır
 
Son düzenleme:

paskomya

Üye
Katılım
10 Eki 2009
Mesajlar
574
Puanları
33
Yaş
55
Konum
bodrum
bu da demek oluyor ki, jel akülerimizi doğru biçimde şarz edersek sıkıntı yaşamayız. bilinçli ve doğru şarz sistemi lazım
 

arkaplan

Profesyonel Üye
Katılım
26 Şub 2011
Mesajlar
2,526
Puanları
558
bu da demek oluyor ki, jel akülerimizi doğru biçimde şarz edersek sıkıntı yaşamayız. bilinçli ve doğru şarz sistemi lazım
şarj şartları nasıl olmalıdır ?
 
Konu Sah
S

silvestir

Uzman Üye
Katılım
10 Ağu 2011
Mesajlar
1,703
Puanları
208
Solar sistemde mppt yöntemiyle çalışan şarj kontrolörü ile panel voltajı gerçekten şarj voltajını uydurulmuş biçimde. Pwm ler bunu sağlamıyor.

Devrilmeye çalışan bir cismi tutup kaldırmayı düşünelim. Sen elinle tutup yumuşak bir şekilde kaldırıyorsun, ben arka arkaya yumruklar vurarak kaldırıyorum ve devrilmemesini sağlıyorum. İkimiz de cismi dengede tutuyoruz ama yumruklarım sebebiyle benim cisim hasar aliyor. Pwm de bu şekilde tabir yerindeyse yumruklayarak akuyu dolduruyor
 

paskomya

Üye
Katılım
10 Eki 2009
Mesajlar
574
Puanları
33
Yaş
55
Konum
bodrum
silvestir usta, bize akıllı uslu yapımı kolay, tam işlevli bir jel akü şarz cihazını nasıl yaparız yada tavsiye edebileceğin bir marka hakkında neler söyleyebilirsin? ben deniz çocuğuyum, burada bir yığın yat var hepsi redresör ister jel akülü sistemim var der her sene bozuk bir çok şeyi tamir etmeye çalışırız, hiç değilse doğru yönlendirme veya doğru cihaz yapalım ki işe yarasın...
 
Konu Sah
S

silvestir

Uzman Üye
Katılım
10 Ağu 2011
Mesajlar
1,703
Puanları
208
Olayın profesyoneli değilim, Ne tür sistem kullanıyorlar bilmiyorum. Örnek verirseniz fikir yürütebilirim. Kışın aküler şarj alıyor mu bir yerden mesela yoksa yatıyorlar mi
 

paskomya

Üye
Katılım
10 Eki 2009
Mesajlar
574
Puanları
33
Yaş
55
Konum
bodrum
yazın 6 tane 200 amperlik akü ile inverterle teknenin 220 volt ihtiyacını karşılıyorlar, kimi jel kimi stasyoner kimi normal akü kullanıyor bazılarında güneş panelide var, herkes kafasına göre birşeyler yapıyor ve ellerinde patlıyor, bize getiriyor olan oluyor olmayan patlıyor, hatalı şarzdan dolayı hem redresörler gidiyor hem de aküler. alternatif jel akü için bir redresör işimizi kolaylaştırır
 
Konu Sah
S

silvestir

Uzman Üye
Katılım
10 Ağu 2011
Mesajlar
1,703
Puanları
208
İşte her sistem kendine göre farklı, hepsine uyacak birşey söylemek zor ama yapılan en büyük problemi söylüyorum.

AKÜLER SERİ SARJ EDİLMEMELİ.

Piyasadaki problemlerin %90i budur diye öngoruyorum.

Seri bağlı her akü tek tek şarj edilmeli. Her aküye ayrı şarj cihazı. Başka yolu yok. Ne yapılsa da seri akü eşit şarj almaz, biri yanar biri dolmaz.

Mesela 6 akü mü var. 3 paralel yapacaksın önce. Sonra diğer 3 paralel. ondan sonra bunları seri yapacaksın ve 2 şarj cihazıyla 2 seti ayrı ayrı şarj edeceksin. Bazı şarj cihazları tek cihaz ile 2 seti ayrı ayrı şarj edebiliyor.
 

paskomya

Üye
Katılım
10 Eki 2009
Mesajlar
574
Puanları
33
Yaş
55
Konum
bodrum
o kadar kaliteli gemici, kaptan, çarkçıyı ben nerede bulacağım ki? adamlar bas tuşuna olsun diyen tatlı su kaptanı hepsi, istediğin kadar anlat,söyle, uyar benin ona vaktim yok diyor hepsi
 

Sponsor Bağlantı

Forum istatistikleri

Konular
105,148
Mesajlar
740,476
Kullanıcılar
390,911
Son üye
Maenfexion
Üst