Karavan güneş paneli jel akü sorunu

  • Konbuyu başlatan smtylmz67
  • Başlangıç tarihi

smtylmz67

Üye
Katılım
10 Haz 2021
Mesajlar
3
Puanları
3
Yaş
31
Karavan ve güneş panel sornu;
Merhaba saygı değer ustalar ve tecrübe sahibi teknik kişiler.Sizlere bir sorum olacak.
Olay 2 el karavan alan bir yakınımın bana ulaşmasıyla başladı. Karavanda solar panel sistemi var .Ve karavanı aldığında 2 ay kadar güneş panelini sorunsuz kullanmış.
Karavanın içince 1 adet mini buzdolabı ve led aydınlatmlar var. Bu sistem bir gün kamp dönüşü çöküyor. Elektrik işleirnden az çok anladığım için bana bakmam konusunda rica etti. Bende daha çok yüksek gerilim tecrubesine sahip olduğum için çözemediğim bazı konular.

Öncelikle gel bir bak dedikten sonra sistemi kontrol ettim. Avometre ile jel akünün kutup başlarını ölçtüm ve 13,8 volt gerlim okudurm. solar panel kontrol cihazıda güneş panelinin verilirii okuyor ve ölçüm yaptığımda avometre ile tutuyor.sistemde 12v 1200 waat invertör mevcut. Ölcümleri yaptıkdan invertörün fişi taktım ve (buzdolabı ayydınlartma tek fiş üzerinden bağlanmış) lambalar 5 saniye yanıyor ve invertör faulta giriyor.İnvertörün fanlarının çalışmadığını fark ettim ve sornun ilk başta invertörden kaynaklandığı düşündüm. Bir elektornikci arkadalı arayarak bir bakalım dedi.İnvertörü söktükden sonra dışarıda farklı bir aküde invertörü test ettiğimde invertör fişe hernagi bir cihaz bağladığım da yine arızaya geçiyordu.Elktornikci arkadaşa verdim ve durumu anlatım .1 gün sonra haber verdi ve sürücü trafosunun yanık olduğunu söyledi. Bunun üzerine arızalı cihazının invertör olduğunu ve tamir maliyeitnin yüksek olduğunu söylerek yeni bir invertör aldık.Asıl sorun yeni invertörün gelmesiyle başladı.
Ben ne olur ne olmaz karavan sisteminde hernagi bir kısa devre varsa tekrar invertörü bozmasınd iye dıraşıdan harici bir 220 v verek denedim ve sistem çalıştı .Sigrota falan atmadı. Tekrar akü ölçümü yaptım ve tekrar 13,8 volt olduğunu gördüm.Bunun üzeirne yeni invertörü bağladım ve sistemin fişini taktım. Ve ne gördüm dersiniz ? arızalı diye söktüğmüm inverün aynısı yaprı buda direk arızaya geçti ve büyük bir hayal kırıklığına uğradım .Bu arada yeni alınan invertör 1500w lık.Ve budurmdan dolayı yeni invertör aldırıdm diye mahcup oldum açıkcası. ama dışarıda kendimde test ettiğim için kendimi teselli edebiliyordum invertör arızalı diye.
Neyse aklıma buzdolabını ayırmak geldi fakat kabloları bulmak mümkün olmadığı için buzdolabnın termostatında kapatım ve sadece aydınlatmarı dendim.Sadece aydınlamalrı denediğimde herngai bir sorun olmadı invertör arızayada geçmedi. Sonra tekrar buzdolabnı vereye aldım ve yine aynı şekilde lambara bir yanıyor bir sönüyor.Bu şekilde olurken akünün ölçümünü yaptım ve bu kez voltjın 10 voltlra düşütğü sonra 12-13 voltra çıktığını gördüm. İnvertöre sadece 500 w lık avuç içi taşlama makinesi taktığımda da aynı şekilde bir çalışıyor bir duruyordu.
şimdi sizce sorun hangisinde dir.
Ben akün problemli olduğunu söylediğimde akünün sıfır olduğunu söyledi .Üzerinde de 2020 diye elle yazılmış bir yazı var.
İnvertörü aldığımız yerdeki kişi şarj kontrol cihazından olduğunu söyledi ve değiştirince sorunun kalmayacağını söyledi bu benim kafama yatmadı ,Çünkü akü voltajı 13,8 voltlarda ölçülüyor boş olsa veye şarj etmemiş olsa daha düşük olacka en azından 30 dk falan çalışır diye düşünüyorum.
En son şöyle bir fikir önerdim aküyü test cihazına bağlayp yük testi yaptıraım ve yük testinden geçmezse oto elektrikcide 24 saat bir şarj verelim ve bu şekil deneyelim.İnvertörü yine dışarıda deneyeceğim yarın.İnvertöründe çalışır durumda olduğunu görmek istiyorum. Neticede bir tane invertör aldırıdm ve oda arızalı denilen invertörün aynısı yaptı. Ama şöyle de bir şey var karavanı aldığında 2 ay falan kullanmış sistem çalışıyor muş. Okuyup zaman ayırdğınız için teşekkür eder teçrübelerini paylaşmasını rica ederim.
 

silvestir

Profesyonel Üye
Katılım
10 Ağu 2011
Mesajlar
2,770
Puanları
658
Jel akü uygun değil. . Kısa zamanda bozulabilir. Kaliteli şarj cihazı ve iyi boyutlandirilmiş sistem olursa problem çıkarmaz ama çoğunlukla bu yapilmiyor. Ayrıca piyasa kalitesiz jel akü çöplüğü gibi. Kısacası yüksek akımlar çekiliyorsa agm akü kullanmak gerekir.
 

serkan_48

Profesyonel Üye
Katılım
5 Ağu 2009
Mesajlar
10,784
Puanları
4,158
Yaş
40
Konum
Antalya
Akü yeterli akım vermiyor gibi görünüyor.

Buzdolabı devreye girmek istediğinde akü gerilimi düşüyor ve inverter sanki düşük voltaj uyarısı vererek çıkışı kesiyor gibi görünüyor.

Sorun akü gibi neden derseniz 13 volt üzeri görünen akü birden 10 voltlara düşmemesi lazım. ( doğru hesaplanmış bir uygun büyüklükteki akü ) Akü ömrünü tamamlamış gibi.

Şarj olmuyor olsa 13.8 volta kadar çıkmaz.

En güzeli dediğiniz gibi sanayide bir yük testi yaptırın. Testi geçeceğini düşünmüyorum. Ordaki cihazlarla şarj ne kadar sağlıklı olur onuda bilmiyorum. Sanayide üstünkörü şarj ediyorlar. Bir sorun bakalım.
 

rsimsek

Profesyonel Üye
Katılım
3 Haz 2010
Mesajlar
1,314
Puanları
283
Konum
Anadolu yakası
Muhtemel sorun arkadaşların dediği gibi aküdür. İki ay normal çalışması bir şey ifade etmez. Uygun şekilde şarj olmuyor ya da bir şekilde sürekli dibine kadar derin deşarja maruz kaldığından kapasitesi düşmüştür. Elektrikli motorlu cihazlar ilk kalkış anında yüksek demeraj akımı dolaysıyla akü beslemesi yetersiz kaldığından invertör devreyi kesiyor.

Ayrıca sorunu tespit etmeden şarj cihazını değiştirin diyenler bir sonraki adımda karavanı değiştirmeye kalkar, buna da dikkat edin!
 
Konu Sah

smtylmz67

Üye
Katılım
10 Haz 2021
Mesajlar
3
Puanları
3
Yaş
31
Arkadaşlar zaman ayırıp bilgilerinizi paylaştığınız için teşekürler.
Aküyü test için oto elektricise götürdüm yük testi yaptık ama direk 9 voltrada düştü. (oto elektriciksinin dediği içinden hüçre kesmiş . Bende düşünüyorum hüçre kesmiş olan akü 13,8 volt çıkış gösterir mi ? herneyse )
akü şunda 12 saat dir şarjda daha yerine takmadım.
Karavan guruplarında araştırma yaptım ve benim kine benzer bir konu buldum. oda şöyle;
Adamın karavanında bildiğimiz 72 amperlik araba aküsü varmış ve sistemi buzdolabı vs 48 saat kadar çalışıyormuş. Neyse akü ömrünü tamamlamış ve 100 amperlik jel akü almış.Bu akü tam dolu olduğunda sistem sadece 9 saat öalışıyormuş. Jel aküler hızlı akım çekişlerinde kapasitesi de düştüğünde invertör arızaya geçiyor muş. Bunun için araya amfilerde kullanılan 4 faratlık kapasitör koyarak ortalam 50 saatin üzerine çıkartmış. Bu yöntem denemk gerekir belki ama onalrın fiyatıda 500 tl civarı ölü aküye de bu masraf yapımaz diye düşünüyorum.
Jel aküler kapasitesin yüzde 80 kadar akım sağladığını bilgisini adin dim. Acaba benim akü gerçekten yüzde 20 falan mı dolu ama bu tezi yanıltanda ölçüm dereği 13,8 volt okuyamam lazım. Bu arada oto elektirikcide aynnı voltaj değerini akudum.
Akünü marakası sunlıght jel akü 200 amper yetkili servisi yada satış danışmanı gibi bilgilere ulşamadım akünün üretim trahini öğrenmek için arayaacaktım.
AGM akülerin de yüzde 50 kapasiteye kadar akım verdiğini akumuştum tam doğrumu bilmiyorum.Doğru olduğunu varsayarsak ozaman 100 amperlik bir akü almış olsam bunun sadece 50 amperine akdar mı kullanabilirim. Akım waat ve saat hesabı bu kapasiteye göremi yapılıyor.
Jel akülerin tamirini yapanlar var bu uygun mudur doğrudumur tavsiye edermisiniz ?
Yada yeni alacaksam AGM mi alayım yada tekrar jel mi alayım. Kapasite faktörü farkında ve güvenlik çısındna jel akü öne çıkıyor ama yük akımları anladığım kadarıyla promlem yada daha iyi markalı bir varta jel akü almak mı lazım.
Diğer aşamları sizlerle paylaşacağım teşekürler.
 

rsimsek

Profesyonel Üye
Katılım
3 Haz 2010
Mesajlar
1,314
Puanları
283
Konum
Anadolu yakası
Kaç amperle şarj ediyorsunuz? Kapasitenin onda biri akımla şarj ediyorsanız 18-20 saat kadar şarjda kalsın ve şarjdan ayırdıktan sonra da 24 saat kadar boşta dinlendirin. Ondan sonra voltajını ölçün. Şarj sonrası ölçüm sizi yanıltır. Hatta bundan sonra 10A saat ile bir yük bağlayıp kaç saat gittiğine bakabilirsiniz. Bu iş için DC güç metrelerden de yararlanılabilir. Hücrelerde sorun varsa o aküden bir verim alamazsınız. Böyle bir durumda üst kapağı açıp hücreleri tek tek ölçmek gerekiyor. Hatalı hücre varsa tamirini yapan var mı bilmiyorum.
 
Konu Sah

smtylmz67

Üye
Katılım
10 Haz 2021
Mesajlar
3
Puanları
3
Yaş
31
Merhabalar 2. aşamaya geldiğimizde sorun şöyle ilerliyor 10 amperlik otomatik şarj cihazılya 12 saat larja bağladım zaten şarjda bağladaman önce 5-8 saat arası boşta kamıştı ama yine 13,8 volt okuyordum. Son 12 saatlik şarşdan sonra aküyü sadce dışarıda invertör bağlarak denedim ama sonuç yine aynı aynı aküye araba aküsü aküsü bağladğımda buzdolabı çalıştı. Sonuç olarak sorun akü. Yüke binidğinde direk voltaj göçüyor. Ben sonuç olarak jel akü almak istiyorsan en iyisi almasını söyledim Varta bosch vs gibi. Ama karavancılar invertörcüler anladığım kadarıyla kalkınma akımları yüksek olan agm aküleri tercih ediyor .
Bunlarında avantajları ve dezavantajları var .Eğerki kaliteli bir jel akü almayacaksan kaliteli agm akü almak daha mantıklı. Çünkü kalitesiz jel akülerin ömrü de kısa oluyor anladığım kadarıyla.
 

rsimsek

Profesyonel Üye
Katılım
3 Haz 2010
Mesajlar
1,314
Puanları
283
Konum
Anadolu yakası
Akü cinsi her ne olursa olsun, kullanıcının şarj ve deşarj karakterini bilmesi gerekiyor. Buna dikkat etmedikçe en kaliteli akü bile hasar görecektir.
 

Benzer Konular

Forum istatistikleri

Konular
116,786
Mesajlar
822,405
Kullanıcılar
425,686
Son üye
Axell00

Yeni konular

Üst