Frekans voltaj akım ilşkisi

ATESOGLU

Üye
Katılım
3 Tem 2007
Mesajlar
87
Puanları
1
Yaş
39
Arkadaşlar öncelikle herkeze kolay gelsin. benim görüşlerinizi beklediğim sorular şunlar
1 frekans voltaj ilişkisi sürücülerde doğru orantılı olarak mı artırılıp azaltılıyor ve buna bağlı olarakta motorun hızında değişimler oluyor
2 bu arada bu frekans değişkliklerinde akım nasıl etkileniyor

3 frekansın 50 hz üzerine çıkması ve motorun çalışması sonucunda sargılarda frekansa bağlı ısınma oluşurmu

4 bir asenkron motoru mesela 1500 d/dk bir sürücü ile frekansını değiştirerek en fazla kaç kat hızla çalıştırabiliriz.

5 ve bu durum motorda yanmalara sebeb olabilirimi ( devirin artması momentin azalması ve yükün sabit kalması durumu motorun yanmasını sağlarmı

değerli görüşleriniz için şimdidien hepinize saygılar
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
1. v/f oranı yüke göre ayarlanabilir. Konveyör gibi sabit momentli yüklerde v/f genelde sabittir. Fan, pompa gibi yüklerde v/f paraboliktir. Sürücüde bu ayarların yapılması enerji sarfiyatı açısından önemlidir.
2. Çok düşük frekanslar hariç, akım yüke bağlıdır. Sabit momentli yüklerde akım genelde sabittir. Mikser gibi yüklerde akım frekans arttıkça azalabilir. Fan, pompa gibi yüklerde ise artar. Çok düşük frekanslarda motorun mıknatıslanma akımı da önem kazanır.
3. Frekansı 50 Hz'in üstüne çıkardığımızda voltajı daha fazla arttıramadığımız için motordan o frekansta beklenen tam momenti alamayız. Motorun ısınmasından ziyade yükü kaldıramaması söz konusu olur. Fan, pompa tipi yüklerde bu çok daha belirgindir (2. maddedeki nedenle).
4. Bu sorunun cevabı, üzerindeki yükün oranına (Malum, bir motor illa %100 yüklü olacak diye bir kural yok) ve motorun mekanik dayanımına bağlıdır. Boştaki motoru mekanik yapısının izin verdiği maksimum hıza kadar çıkarabilirsiniz. 50 Hz'de %50 yüklü sabit momentli yükü süren motoru 100 Hz'e, fan süren motoru 75 Hz'e kadar çıkarabilirsiniz. Özetle, rulman gibi mekanik hız sınırlarının ve motor nominal akımının aşılmadığı duruma kadar çıkarabilirsiniz. %100 yüklü motorun hızını ise (nominal motor akımına ulaşılmış olduğundan) 50 Hz'den daha fazla arttıramazsınız.
5. İyi bir sürücü bu durumlara karşı motoru korur. Esas sorun hızın arttırılmasından değil, azaldıkça motorun kendini soğutamamasından kaynaklanabilir. Sürekli düşük hızlarda çalışacaksa cebri soğutma ve termistör koruması gerekir.
 
Son düzenleme:
hocam ilgine çok teşekkür ederim aydınlatıcı cevapların için peki fanda frekans artıkça akım artarken mikserde neden azalıyor ki acaba gerçi benim uygulama yapacağım yer fan motoru ama . birde motor sargılarında aşırı frekans ısıyı artıran bir sebep değil diye biliyorum mekanik ısıyı hesaba katmassak sizcede doğrumudur .
 
Her mikser için genelleme yapılamaz elbette. Sonuçta her yükün hız/moment ilişkisi farklıdır. Örneğin bal gibi kıvamlı bir sıvıyı düşük hızlarda döndürmek yüksek hızlarda döndürmekten daha zor olabilir. Bu tarz yükler özel inceleme gerektirebilir.

Frekans konusuna gelince: Sürücü çıkışı için iki tip frekans sözkonusu aslında. Birisi PWM'in taşıyıcı frekansı (tetikleme frekansı da deniyor), ikincisi bu PWM dalganın motor sargılarından geçerek dönüştüğü sinüsoidal dalganın frekansı (motorun hızını belirleyen frekans da bu). Çıkış transistorlarının sinüs dalgası oluşturmak için açılıp kapanma hızını gösteren tetikleme frekansı, kHz mertebesindedir. Yüksek olması kayıpları arttırır, ama duyulabilir gürültüyü azaltır. Fan, bina ortamında kullanılıyorsa hava kanallarıyla taşınıp uğultu yapmaması için yüksek frekansa ayarlarız (mesela 16 kHz'e). Sanayi ortamında ise olabildiğince düşük tutarız (örneğin 2 kHz).

Görüldüğü gibi motor aslında 50-100 Hz gibi düşük frakanslardan çok daha yükseğine maruz kalmaktadır. O frekans aralığındaki ek kayıpları ihmal edebilirsiniz :)
 
pwm frekansıyla IRF510 mosfetle dc motor sürebiliyorum yalnız bunun yerine opampla sürmem gerekiyor. Bu konuda yardım edebilir misiniz? hangi opamp'ı kullanmam gerekli tam olarak bilmiyorum.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,212
Mesajlar
915,856
Kullanıcılar
449,991
Son üye
multiroots

Yeni konular

Geri
Üst