Elektrikli Araçlar mı? Pil Devrimi mi?

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,278
Puanları
3,256
Konum
BURSA
test
aPY75O.jpg


Yeni nesil benzinli araçlar her geçen gün daha az yakıt tüketiyorlar ve emisyonları daha düşük.Elektrikli araçların ticari başarı kazanabilmesi rakiplerinin üstünlükleriyle yarışabilecek çözümler sunabilmesine bağlı.İşin maliyeti de üzerinde düşünülmesi gereken bir konu.Bugün bataryada depolanan enerjinin kWh maliyeti 700-1000 Ş civarında.Ticai değeri olan ürünlerde,maliyetlerin 220-350 Ş/kWh aralığının altına inmesi gerekiyor.Şarjın daha uzun süre dayanması,şarj alt yapısının yaygınlaştırılması ve şebekelerin şarj sistemlerine göre analiz edilerek düzenlenmesi ihtiyacı da ayrı başlıklar olarak karşımıza çıkıyor.

Kullanıcıların elektrikli bir araçtan temel beklentileri bir dolumda en az 400-600 km menzil sağlaması, hızlı (mümkünse 10- 15 dk içinde) şarj olması, performansını yüksek hızlarda da koruması, fiyatının rekabetçi olması, şarj istasyonlarının yaygın olması, bozulma oranlarının az olması, kullanım sırasında ve kaza anında güvenlik riski yaratmamasıdır. Bu beklentiler göz önüne alındığında Li-iyon pil teknolojisi henüz müşteri beklentilerini tam olarak karşılayamıyor.

Mevcut durumun müşteri beklentilerini karşılayamadığını göstermek için şöyle bir örnek verilebilir: İçten yanmalı motorla çalışan bir araç bir depo yakıtla yaklaşık 1000 km yol gidebiliyor. Elektrikli bir aracın 1000 km menzile sahip olabilmesi için yaklaşık 180 kWh'lik bir bataryaya gereksinimi var. Bu batarya kurşun asitle yapıldığında yaklaşık 6000 kg, NiMH ile yapıldığında yaklaşık 2250 kg, lityum iyon kullanılarak yapıldığında ise yaklaşık 1200 kg oluyor. Li-iyonlu pil teknolojisi ile ilgili çalışmaların başarısına bağlı olarak bu ağırlığı 900 kg'a kadar düşürmek mümkün görünüyor. Bizim burdan çıkardığımız anlam şu: Teknolojilerin mevcut durumu bu günkü beklentilerimizi karşılamıyor (Fotoğraf 1)

BozjRj.jpg

Fotograf 1

Bu durumda bir açmazla karşı karşıyayız. Ya yeni bir süper pil teknolojisi bulunacak ya da müşterilerin beklentileri yani araç kullanıcılarının alışkanlıkları mevcut duruma göre yeniden şekillenecek. Yeni bir süper pil bulma umuduyla çalışmalar yoğun olarak devam ediyor. Kuramsal kapasiteleri süper pil olmaya uygun olduğu için Li-sülfür ve Li-hava piller araştırmacılar arasında hayli önemseniyor.

Her iki teknolojinin kuramsal kapasiteleri Lityum pillere göre on kat kadar daha fazla olsa da pra- tikte bu kapasitenin çok küçük bölümü gerçekleşiyor ve şarj/deşarj çevrim sayıları sınırlı kalıyor. Ayrıca her iki teknoloji de ilk çevrimlerden sonra çok hızlı kapasite kaybediyor ve henüz laboratuvar ölçeğini aşabilmiş değiller. Bununla birlikte sahip oldukları potansiyel, bu sorun giderildiğinde günlük hayatımızı derinden etkileyebilme gücünde olduklarını gösteriyor.

Elektrikli araçların menzili günümüzde yaklaşık 150 km ve bir süper pil geliştirilene kadar da bu durumda önemli bir değişiklik olması beklenmiyor. Bununla birlikte kullanıcı alışkanlıklarıyla ilgili araştırmalar, ortalama kullanıcıların çoğunluğunun şehir içinde ve 80 km'den daha düşük bir menzilde seyahat ettiğini gösteriyor.Bu veri,alışkanlıkların ve beklentilerin yeniden kurgulanması durumunda, elektrikli araçların yakın dönemde şehir içinde kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılayabileceğini gösteriyor.

Elektrikli araçların hayatımıza girebilmesi için ya pil teknolojisinde bir devrim yaşanacak ya da günlük alışkanlıklarımız, bakış açımız ve beklentilerimiz pillerin mevcut durumuna göre şekillenecek. Günümüzdekine benzer pil teknolojisine sahip bir elektrikli aracın var olacağı bir geleceğe dair şöyle tahminler yapabiliriz. Elektrikli araçlar genellikle küçük ve 2 kişilik olacak, şehir içinde kullanılacak Uzun menzillerde kullanmak üzere ikinci araca ihtiyaç duyulacak. Şarj istasyonları akıllı şebekelerle yenilenebilir kaynaklara yönlendirilecek. Böylece şarjda kullanılacak elektriğin üretiminden kaynaklanan emisyonlar da olmayacak ve şehirlerde gerçekten de sıfır emisyonlu araçlar dolaşacak. Özellikle kalabalık şehirlerde merkezi bölgelere sadece elektrikli araçlar girebilecek, kent içinde kısa mesafelerde elektrikli araç kiralanabilecek. Bu tahminler gösteriyor ki elektrikli araç kavramı şehir insanı için sadece ucuz ve çevre dostu bir çözümü değil yeni bir yaşam tarzını da müjdeliyor.

Alıntıdır.Kaynak:

Bilim ve Teknik,Aylık Popüler Bilim Dergisi, Ağustos 2014, Yıl 47, Sayı 561, Sayfa 74-75, Elektrikli Araçlar mı? Pil Devrimi mi?
 
Bizim için daha erken maalesef, yaşam şeklimiz kesinlikle elden geçirilmeli.
Şehir içi (istisnalar hariç) yük taşımayan pazarlama gibi firmalar elemanlarına araç olarak bisiklet vermeli, bu utanılacak küçümsenecek bir şey olmamalı aksine doğaya çevreye saygının ifadesi, şirketin vizyonunu gösterecektir. Yurt dışına bakarak kıyaslarsak resim daha iyi anlaşılır. Bisiklet için ayrılmış şeritler mevcut, halk bilinçli çoğunluk günlük seyahatini bisiklet üzerinde tamamlıyor, kiralık bisiklet *hatta elektrikli* noktaları var. Makam sahipleri dahi makam aracı olarak bisiklet kullanıyor, üstelik trafiğe ve sağlığa katkısı var!
 
aslında güzel olurda İstanbul gıbı yerde duşunuyorum mantıksız kıralık bisiklet verırsın adama işi bitince atar kaldırım kenarına çeker gıder bır başka yapacağı:) işini gorur uç ay sonra gerı getırır depozit alayım dersen onada yanaşmaz depozit verecek kişi taksi tutar bence:) yanı kısacası mantık gelıştırmek lazım vatandaşta önce pillere gelınce lityum polimer pillerle geçen yıl tanıştım bu pillerde gelecek var 5000 mA kapasıtelı pil ağırlık olarak 30 grm yok tahmınım tek dezavantajlı yanı çikişi 1 A kısıtlı ama oda sorun değıl bence adamlar powerbank yapmışlar 10 A saatlık sıgara paketı kadar fıyatta cazıp 100 tl
 

Forum istatistikleri

Konular
130,035
Mesajlar
932,415
Kullanıcılar
453,002
Son üye
demir 25

Yeni konular

Geri
Üst