Hibrit (hybrid) araç dönüşümü hakkında

rsimsek

Profesyonel Üye
Katılım
3 Haz 2010
Mesajlar
3,439
Puanları
731
Konum
Anadolu yakası
Merhabalar, yeri burası mı tam emin değilim. Hatalıysa adminler uygun yere taşıyabilir.;)

Bilindiği gibi fosil yakıtlı arabalar yerini yavaş yavaş elektriklilere bırakıyorlar. Ayrıca petrol fiyatlarının yükselmesi yakıt birim fiyatlarını da artırmaktadır. Bir de fosil yakıtların karbon dioksit salınımı ile sera etkisi düşünülmesi en önemli konu.

Bugüne kadar değişik projeler duydum. Derindere Motorlu Araçlar (DMA) gibi, Toyota Corolla'yı elektrikliye çevirmişlerdi. Bazı sorunlardan dolayı yaygın uygulamaya geçememiş başka firmalar da olmuş. Bu konuda ali'de bir ara kitler de satılıyordu diye hatırlıyorum.

Merakım, lpg dönüşüm kitleri gibi tamamen elektrikliye çevirme olmadan da en azından 80-100km menzilli hibrit hale getirmek mümkün mü? Malumunuz hibritlerde de birkaç tür var. Plug-in hybrid denen türünde benzin/motorin motoru ihtiyaçtan fazla ürettiği gücü ve frenlemedeki enerji geri kazanımı ile sürüş esnasında bataryasına yedeklerken, aynı zamanda da harici olarak elektrikli bir araç gibi şarj edilebiliyor. Böylece uzun yol için menzil sorunu ve endişesi azalmaktadır. Ayrıca şehir içi mesafeler için çok daha ekonomik tüketime ulaşılmış olur (dönüşüm maliyeti?).

Bu konuda bilgisi olan var mı? Önden çekişli arabamın arka tekerleklerine ya da kranka paralel (sanırım hibritler öyle) bir elektrik motoru ve gerekli donanımla hibrite çevirilebilir mi?
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Dün İstanbulda BYD nin tanıtımı yapıldı. Atto 3 videosu izliyordum acaba elektrikli araçlara geçme zamanı mı değil mi diye düşüyordum kendi kendime. Çok zor oluyor mu? Forumda @rsimsek kullanıyordu galiba ona bir soralım derken bir baktım konu açmışsınız :)

Şu sera etkisi konusu şimdilik işin şov kısmı diye düşünüyorum. Elektrikli araç üretimi esnasında ve elektrik üretimi esnasında da karbon salınımı oluyor. İleride yenilenebilir kaynaklardan üretilen enerji payı yükselirse şov yavaş yavaş gerçeğe döner.

Araçları dönüştürme işi yenisini üretmekten daha zor. Zorluğu dönüşüm yapılan araçların trafiğe çıkabilmesi için alınması gereken tip onaylarıyla alakalı. Dönüştürürsümüz ama trafiğe çıkamazsınız. Bunun örneğini @paskomya ustamış yaşamışdı galiba.​
 
12-13 önceydi daha bu elektrikliler piyasada yokken ilk önce kendi aracımı sonra da çalıştığım dağıtım şirketinin araçlarını elektrikliye çevirmeyi düşündüm. aliexpress ten aylarca yazıştım fizibilite raporu çıkardım gümrüğü ayarladım. her şey hazırdı. sadece bir maille tüm malzeme gelecekti. sonra aklıma trafikte nasıl bir sorun yaşarım diye biraz araştırayım dedim. avukat olan kızımın annesine sordum bana karayolları trafik kanununu okumamı söyledi. nerdeyse hatmettim. ama hiç bir şekilde araç üzerinde tadilat yapamıyordum. bulduğum tek açık yasal boşluk L7 yani üç tekerlekli triptör. idi şimdi bile o gördüğünüz ucuz küçük markalar L7 olarak trafiğe çıkıyorlar. yani güzel ülkemde yaptığınız hiç bir güzellik cezasız kalmıyor. sonra been milliyetçilik yaptığımda yerli milli dediğimde ırkçı oluyorum. ankara da birisi yapmıştı,spor bir otomobil, hala trafiğe elverişlilik belgesi alamadı. toyotayı duydum ama piyasaya çıkmaması için her şeyi yapıyorlar. çok uluslu şirketler bizim meclisten öyle bir kanunlar geçirtmişler ki sen çivi çakamıyorsun. kendi ülkelerindeki her türlü tadilatı onaylarken güzel ülkem üçüncü dünya ülkesi haberiniz olsun. merak eden karayolları kanunu okur. milyar doların olsa, mevcut hükümet izin verse bile yaptığın elektrikli araç trafiğe asla çıkamaz.
 
bu arada @rsimsek ustamın dediği sistem ön hibrit motor (elektrik üretme ve sürüş için içten yanmalı motor) arka tekerlekler tamamen elektrikli motor. frene bastığında ve iniş aşağı gittiğinde elektrik üretmesi yeni bir teknoloji değil F1 araçlarında zaten yıllardır kullanılıyor.
bir de karbon ayak izi yalanı var. insanları ne güzelde kandırıyorlar. otonom sürüş sahibi araçların karbon ayak izini bir araştırın. kaç tane işlemci gerekli? ve işlemciler için gerekli su miktarı? ya batarya gurubu için üretimden doluma ve kullanım ömrüne kadar kaç litre su gerekli? kaç kW enerji harcamak gerekiyor? elektrikli araçlar gerçekten karbon ayak izi az olan araçlar mı? yoksa bize gösterilene mi inanalım? yıllarca bizi üniversal motorlu çamaşır makinelerine mahkum ettiler, neden? çünkü ucuz ve kolay peki direkt draw motorun suçu ne? merak eden araştırsın. indüksiyon ocakları harika diye sunuyorlar karbon sıfır diyorlar, peki tüketilen elektriğin üretimi için gereken su miktarı? (sadece doğal gaz veya kömür değil) hani daha sayfalar dolusu yazarım. hibrit araç kolaylık değil, elektrikli araç sıfır karbon değil. sadece görünen yüze bakmamak lazım üretim aşaması, kullanım ve tüketilen elektrik enerjisinin karbon kayıplarını da görmek lazım. yani sonuçta ben alkolik, altı üstü lise mezunu biriyim. bilen mühendisler hesaplasınlar beni sonra dövsünler. bu arada ben öyle çok akıllı biri değilim. kaç kere IQ testine girdim 86 yı geçemedim.
 
@fgencal tevaffuk diyelim.:) Tabi sera gazı, en çok katkı verenlerin uymadığı bir sorun! Ama yaşla kuru bir yanıyor maalesef. Hatta bir ara günah keçisi olarak metan gazı kaynağı olarak inekleri göstermişlerdi. Tabi ineklerin bundan haberi yok! Belki de inekleri ortadan kaldırıp fabrikasyon ete geçme girişimiydi, bilemeyiz. Tabi ki her üretilen üründe karbon ayak izi mevcut. Çok da sevinilmesi gereken petrol çıkarılması ile nedense aklıma o kadar milyon ton karbon dioksit ve diğer azot oksit gazların atmosfere salınacağı gözümün önüne geliyor!

Evet, oğluma kurada TOGG çıktı. Arabasını sattı, yarısını kredi aldı kalanı da tamamladık, 3 aya yakındır 2K km sürebildik. İlk elektrikli aracımız. Normal arabalara göre biraz intibak/alışma süresi var. Teknolojik bir cihaz! O sebeple teknolojiye yatkın olanların alışma süresi kısa olacaktır. Alışınca sessiz sürüşü hoş. Allah isteyenlere de nasip etsin! Yalnız önceki mesajlarımda belirtmiştim. Evde şarj edemedikten sonra elektrikli çok avantajlı sayılmaz (1.2 TSI motor ile 2.5-3TL/km benzin tüketiyor), çünkü evde 2.26TL/kw'ken hızlı şarj istasyonların 9.5TL/kw!
Evde şarj için müsait garaj şart. Birçok benzin istasyonunda (Shell istasyonlarında TOGG'un kendi cihazı trugo var) ve AVM'lerde hızlı şarj istasyonları mevcut. Hatta birçok sitelerde de şarj istasyonlarının kurulduğunu etraftan duyuyorum. İstasyonlarda her cihazın kendi cep uygulaması var. Şarjı başlatma, durdurma ve ödeme uygulama ile yapılıyor.

Mevzu bahsı dönüştürme işleminde mevzuat uygun olmayabilir. Halkın talebine göre bu durum zamanla düzelecektir. Mevzuat harici dönüşüm altyapısı nasıl olur? Maliyet ne kadara çıkar? Yine de imkanları bilmek isterim. Bu arada zaten en büyük dar boğaz lityum tabanlı pil arzı!

Bu arada tabi ki imkan varken doğuştan elektrikli ilk tercih. Fakat fiyatlar ekonomik ortamda, biz lansman fiyatından alsak da, erişilebilir değil. 500-600k TL araba neyimize yetmiyor? Benim gibi yılda 5-6k km yol yapan biri bile 2.5x6000=15.000TL senelik yakıt ihtiyacı var. Tabi fosil yakıtlıların diğer bakımlarını da ilave etmek lazım. Bu şartlarda elektrikliler ekonomik görünse de ilk satın alma bütçeleri yüksek. O sebeple böyle bir hibrit dönüşümü araştırmak istedim.
@paskomya ustam yine de ekonomik tarafı düşünülürse ve dönüşüm lpg gibi (tesisat o kadar ekonomik olmayacağı kesin!) kolay olursa neden dönüştürmeyelim. Aslında dönüşüm demeyelim, lpg olayı gibi revizyon diyelim.;)
 
Son düzenleme:
dönüşüm lpg gibi
tamamen lpg sistemim ile çalışan motor yapmak çok zor değil. zaten var ama piyasaya sürmüyorlar. nedenini bana sormayın yada biz duymadık bilmiyoruz demeyin. çok ufak değişiklikler yaparak araç tamamen lpg uyumlu çalışıyor, ustalar anlar segman gömlek değişimi ve enjeksiyon sistemi değişikliği yetiyor+ değer ecu gerekiyor. maliyet olarak ta öyle ahım şahım bir fark yok. kapital izin vermiyor.
 
@paskomya ustam, bildiğim kadar Güney Amerika taraflarda alkolle de belli bir oranda çalışan arabalar var. Kandaki alkol oranından yüksek olabilir.;)

Tabi ki lpg kadar basit bir dönüşüm değil aradığımız. Zamanında D4 Direct Enjeksiyon motor araba vardı ona da lpg olmuyordu. Sonradan çıktı ama normal kitlere göre pahalı olunca yaptırmamıştım. TSI motorlara uyumlu lpg de LPdi diye geçiyor. O sistem sıralı lpg sistemlerine göre fiyatı uçuk. Mantığı, normal lpg bir kompresör ise sıkıştırılıp sıvı hale getiriliyor ve üç yollu bir vana ile benzin girişine bağlanıyor. Lpg'de %40-45 oranında tasarruf sağlanabiliyor.
 
@paskomya ustam, bildiğim kadar Güney Amerika taraflarda alkolle de belli bir oranda çalışan arabalar var. Kandaki alkol oranından yüksek olabilir.;)

Tabi ki lpg kadar basit bir dönüşüm değil aradığımız. Zamanında D4 Direct Enjeksiyon motor araba vardı ona da lpg olmuyordu. Sonradan çıktı ama normal kitlere göre pahalı olunca yaptırmamıştım. TSI motorlara uyumlu lpg de LPdi diye geçiyor. O sistem sıralı lpg sistemlerine göre fiyatı uçuk. Mantığı, normal lpg bir kompresör ise sıkıştırılıp sıvı hale getiriliyor ve üç yollu bir vana ile benzin girişine bağlanıyor. Lpg'de %40-45 oranında tasarruf sağlanabiliyor.
alkolümdeki kan miktarı yükseldiği için brezilya mı arjantin mi hatrlayamadım. ama arjantin deyince de zaten izmir tarafı biri 1A, çek bir arjantin derler. (dervişin fikri neyse, zikri de o dur)
 
Bu teneke parçalarına bizim verdiğimiz değeri hiçbir ülke vermiyordur sanırım. Adamlar aracı hurdaya çıkarmak için para veriyor biz hurdadan alıp binebilmek için veriyoruz. Elektrikli araçların sayısı arttıkça içten yanmalı araçların kıymeti harbiyesi pek kalmayacağından çekikler onları dönüştürmek için kit üretimiyle uğraşmazlar. Onlar uğraşmazsa bu iş bize çook pahalıya gelecektir. Şu teneke parçalarının bizim gözümüzde de teneke parçası olarak algılanacağı günler gelecek mi, görebilecek miyimiz acaba?​
 

Forum istatistikleri

Konular
128,191
Mesajlar
915,727
Kullanıcılar
449,964
Son üye
lelaxi

Yeni konular

Geri
Üst