Dinamo nasıl çalışır?

egamze

Üye
Katılım
27 Kas 2017
Mesajlar
139
Puanları
1
Konum
İstanbul
Merhaba arkadaşlar bir tanıdığımın evinin kuyusunda bir dinamo var. Dinamoya evin elektriğinden hat çekilmiş. Anahtar işlevi gören bir sigorta ile kapasitör bağlı devresine. Değişik bir durumu var ki anahtar açık olduğu halde (dinamoya elektrik gitmemeli) dinamo elektriği çekip toprağa veriyor. Nasıl olur bileniniz var mı? Nasıl korunaklı ve güvenilir hale getirilir?
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Yine üç fazlı asenkron motorun çalışma ilkesini düşündüğümüzde; üç fazdan geçen akım, döner manyetik alanı meydana getiriyordu. Ancak bir fazlı motorda bu durum söz konusu değildir. Çünkü sadece bir fazdan akım geçer ve tek bir manyetik alan oluşur. Bu oluşan manyetik alan alternatiftir. Manyetik alanı sinüs formunda düşündüğümüzde pozitif ve negatif alternanslarında birbirine zıt yönde dönen ve genlikleri eşit olan manyetik alanlar etkisinde kalan rotor, üretilen zıt kuvvetlerden ve momentlerden dolayı hareketsiz kalır. Rotoru döndürmek için var olan bu kuvvet dengesini bozmak gerekir. Örnek olarak motor miline manuel döndürsek (moment uygulasak) bu moment dengesini bozar. Manuel olarak bunu her daim gerçekleştiremeyeceğimize göre bu ilave momenti elde edecek şekilde bir sistem tasarlanır. Bunun için aralarında elektriksel olarak faz farkı bulunan en az iki manyetik alan oluşturarak ilk hareketi vermemiz gerekir.

Bir fazlı asenkron motorun dönmesini sağlamak için kuvvet dengesini bozmamız gerektiğini belirtmiştik. Şimdi ise bu kuvvet dengesini bozabilmek için uygulanan yöntemlerin neler olduğuna bir bakalım;

► Yardımcı sargı kullanmak
► Kondansatör kullanmak
► Yarık kutuplu stator kullanmak (Çok nadir kullanılır.)

► Kondansatör Kullanmak

Yardımcıya sargıya bir kondansatör eklediğimiz zaman ana ve yardımcı sargılardan akım geçirildiğinde iki sargının oluşturduğu manyetik alan vektörü arasında yine bir elektriksel açı meydana gelecektir. Böylece döner alan oluşur ve rotor döner.

► Yardımcı sargı devreden çıkarılırsa; kalkış kondansatörlü motor,
► Yardımcı sargı devreden çıkarılmazsa; daimi kondansatörlü motor,
► Yardımcı sargıda iki adet kondansatör varsa kalkış ve daimi devre kondansatörlü motor adı verilir.

Kalkış kondansatörlü motorlarda; motor kondansatör sayesinde bir döner alan oluşturup, yol aldıktan sonra yine bir santrifüj anahtar ile devre dışı bırakılırlar. Bu durumun en önemli avantajı, kalkış kondansatörlü yardımcı sargı devrede iken kalkış anında motorun şebekeden çektiği akımın azalmasıdır. İlk kalkınma momentleri yüksektir. Kondansatölerin kapasiteleri büyüktür ve çok fazla süre ile devrede kalmamalıdırlar. Yüksek kalkış momenti gerektiren yerlerde kullanılır. Örnek olarak büyük vantilatörler ve kompresörler, pompalar, buzdolabı, çamaşır makinesi vs. verilebilir.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
motorun kumanda panosu yok direk sigortadan besleniyor anladığıma göre
 
o zaman direk yolverme kumandası yapmak gerekiyor.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
elektrikçi çağırmışlar biri bir sigorta eklenmeli demiş birisi de pano yapılması gerekiyor demiş. Hangisi daha doğru ve güvenli olur diye öğrenmek istiyorlar.
Anahtar dediğiniz sigorta açıkken motora elektrik gelmesi imkansız . Bu noktada motor üzerinde temas geriliminin olması da imkansız . Bu noktada olması muhtemel tek durum motor gövdesine potansiyel sürüklenmesi ile başka bir noktadan voltaj gelmesidir ki anlattığınız düttürük sistemde böyle bir şeyin olması da saçma . Kusura bakmayın ama bu konunun trol olduğunu düşünüyorum.
 
Anahtar dediğiniz sigorta açıkken motora elektrik gelmesi imkansız . Bu noktada motor üzerinde temas geriliminin olması da imkansız . Bu noktada olması muhtemel tek durum motor gövdesine potansiyel sürüklenmesi ile başka bir noktadan voltaj gelmesidir ki anlattığınız düttürük sistemde böyle bir şeyin olması da saçma . Kusura bakmayın ama bu konunun trol olduğunu düşünüyorum.
Trol mü? İstediğinize inanabilirsiniz. Bence her şey düttürü sanki dört dörtlük iş mi yapılıyor. Elektrikçi gelip bağlantıyı yapmadı mı acaba insan gibi yapsaydı belki bugün bu sorun çıkmayacaktı. Kimin düttürü çalıştığı belli. Ayrıca soruma cevap vermek zorunda da değilsiniz.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,184
Mesajlar
915,689
Kullanıcılar
449,956
Son üye
CharmanDear

Yeni konular

Geri
Üst