ASENKRON MOTORLARA YOL VERME YÖNTEMLERİ

Katılım
18 Eyl 2014
Mesajlar
7
Puanları
1
Yaş
33
Asenkron Motorlara Yol Verme Yöntemleri
Asenkron motorlar ilk kalkış esnasında normal şebekeden çektiği akımın 3 ila 5 katını çekerler. Bu yüksek akım kısa sürelidir ama bu süre içinde şebekeye zarar verebilirler. Vereceği zararların başında ise gerilim düşümü gelmektedir. Bunu önlemek için aşağıdaki yöntemler kullanılmaktadır.
1.) Direkt Yol Verme
İsminden de anlaşıldığı gibi asenkron motorlara direkt yol verebiliriz. Bu işlemle; kontaktör, paket şalter veya termik şalter üzerinden motor doğrudan çalıştırılabilir.
2.) Düşük Gerilimle Yol Verme
Düşük gerilimle yol verme 3 farklı yolla yapılabilir. Bunlar;
Yıldız-Üçgen yol verme,
Oto trafosuyla yol verme ve
Dirençle yol vermedir.
Yıldız-Üçgen Yol Verme
Yıldız-Üçgen yol vermede amaç, ilk kalkış anında motoru yıldız çalıştırmak ve ardından motoru normal bağlantısında yani üçgen bağlı olarak çalıştırmaktır. Böylece, motor yıldız bağlantı ile çalıştığında şebekeden çekilen akım 1/3 oranında düşer. Yıldız bağlantıdan üçgen bağlantıya geçme süresi oldukça önemlidir. Motor yüksüz çalıştırıldığında, devir sayısı anma devir sayısına kadar artış gösterir. Devir sayısı anma devir sayısına yaklaştığında üçgen bağlantıya geçilir. Aksi halde devir sayısı anma devrine yaklaşmadan üçgen bağlantıya geçilirse, şebekeden yüksek akım çekilir. Genellikle güce göre değişiklik göstermekle birlikte minimum 10 saniyede geçiş işlemi tamamlanır. Yıldız bağlantıda X-Y-Z uçları köprülenir, U-V-W uçları şebekeye bağlanır. Üçgen bağlantıda ise X-Y-Z ile U-V-W uçları birleştirilir.
Oto Trafosuyla Yol Verme
Üçgen çalışma gerilimi Şebeke gerilimine eşit olmayan asenkron motorlara yıldız-üçgen yol verilmez.
Oto trafoları, gerilim ayarlaması yapabilen bir trafo çeşididir. Şebeke gerilimi oto trafosunun primerine uygulanır. Kademeli olarak sarılan oto trafosu sekonder uçlarından motora bağlanır. Bu şekilde kalkış akımı, normalden %65 kadar şebekeden düşük çekilerek, çeşitli arızalara yol açılmamış olur. Yıldız-üçgen yol vermede bu oran %35 civarındadır. Bilindiği gibi yıldız-üçgen yol vermede yaklaşık 10 saniye sonra yıldız bağlantıdan zaman rölesi aracılığıyla üçgen bağlantıya geçilmektedir. Oto trafoları pahalı olmaları nedeniyle pek ekonomik değildirler. Ama büyük güçlü, yük altında çalışan motorlara, iki kademeli oto tarfolarıyla yol verilir.
Dirençle Yol Verme
Dirençle yol vermede ise amaç; şebeke gerilimini düşürmektir. Burada temel bir direncin görevi söz konusudur. Böylece motor, şebekeden gereğinden düşük kalkış akımı çekmiş olur. Dirençler devreye seri bağlanırlar ve diğer yol verme yöntemlerinde olduğu gibi zaman rölesi kullanılmıştır.

3.) Mikroişlemciler ile Yol Verme
Mikroişlemciler ile yol verme yöntemleri;
Yumuşak yol vericiler ve
Sürücü ile yol verme olmak üzere 2 çeşittir.
Yumuşak Yol Vericiler
Yumuşak yol vericiler, diğer adıyla softstarter ile yol verme, mikroişlemci tabanlıdır. Motora uygulanan gerilim ve akım izlenerek, kontrol sistemi oluşturulmuştur. Yumuşak denilmesinin sebebi; darbelerin minimum düzeyde gerçekleşmesindendir. Softstarterler, genelde yürüyen merdivenlerde, asansörlerde, taşıyıcı bantlarda vb. yerlerde tercih edilmelidir ve motor ile şebeke arasına direkt bağlanırlar.
Sürücü ile Yol Verme

Frekans Değiştirerek Hız Ayarının Yapılması ve Yol Verme
Frekans değiştirerek hız ayarı invertör cihazı ile yapılmaktadır. Invert İngilizce'de evirmek, çevirmek anlamlarındadır.
Mesleğe yeni başlayanlar bu cihazı, mini elektrik yani rüzgâr, güneş paneli vb. santrallerinde kullanıldığını, doğru akımı alternatif akıma dönüştürdüğünü bilirler. Oysa ki sadece AC-DC dönüştürmesi değil, aynı zamanda frekansı ve gerilimi birbirinden bağımsız olarak ayarlayabilen cihazlara invertör denir.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Frekans Değiştirerek Hız Ayarının Yapılması ve Yol Verme
Frekans değiştirerek hız ayarı invertör cihazı ile yapılmaktadır. Invert İngilizce'de evirmek, çevirmek anlamlarındadır.
Mesleğe yeni başlayanlar bu cihazı, mini elektrik yani rüzgâr, güneş paneli vb. santrallerinde kullanıldığını, doğru akımı alternatif akıma dönüştürdüğünü bilirler. Oysa ki sadece AC-DC dönüştürmesi değil, aynı zamanda frekansı ve gerilimi birbirinden bağımsız olarak ayarlayabilen cihazlara invertör denir.

Genelde yapılan hatalardan birini sizde yapmışsınız. Hemen Düzeltelim;

Convert: Dönüşümdür örneğin bir dalga formunun dönüşümü frekans yada gerilim değişimi.
İnvert: Ters çevirmektir.

Bu nedenledir ki;
Yol vericiler frekansı dönüştürdükleri için frekans konvertörü adıyla anılırlar.
İnverter ise DC'yi AC'ye çeviren modüllere denir. Çünkü tersi olan AC'yi DC'ye çevirme Rectifier anlamına gelip Doğrultucular olarak adlandırılır.
 
hocam benim bu konu ile ilişkili bir sorum olacaktır;
elimizde 380V girişli ve 50 hz frekansla çalışan 35 hp gücünde asenkron motor bulunmaktadır
biz bu motoru 60 hz frekansta çalıştırmak için motorumıuzun spir sayısında değişikliğe gittik,firmamızda abb markalı 37kw değerinde kadar çalışan bir sürücü bulunmaktadır
motorumuzu 60 hz de çalıştırmak için spir sayısını değişrtirmek yeterli midir?yoksa başka noktalar gerekli midir?
Ayrıca 380V çalışan motoru 220V çalıştırmak istesek ne yapmamız gereklidir
SAYGILAR....
 
Elnızdekı sürücünün, maX. hZ. ayarını 60 Hz. ayarlarsanız, motorunuz 60 hz de çalışasacakdır. Sipirle oynamanıza gerek yokdur.
380 v. motoru neden 220 voltla çalıştırmak istiyorsunuz. Motor gücünüz nedir.
Yıne 3 faz 220 volt olarakmı çalışacak, yoksa tek faz 220 volt mu düşünüyorsunuz.
 
hırçın 41 başka siteden alıntı bunlar orda öyle yazıyordu
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,189
Mesajlar
915,718
Kullanıcılar
449,957
Son üye
sezercakmak

Yeni konular

Geri
Üst