[h=2]ASENKRON MOTORLAR[/h][h=3]1.1. Asenkron Motorun Yapısı ve Parçaları[/h]
[h=4]1.1.1. Stator[/h]
Alternatif gerilimle çalışan motorlarda döner manyetik alan oluşturmak için sargıların bulunduğu kısımdır. Stator, 0,350,8 mmlik silisyum katkılı birer tarafları yalıtılmış ve iç yüzeyine oluklar açılmış sacların pres edilerek paketlenmesiyle elde edilir.
[h=4]1.1.2. Rotor[/h]
Alternatif gerilimle çalışan motorlarda statorun meydana getirdiği döner manyetik alanın içinde dönen ve mekanik enerjinin alındığı kısımdır. İki şekilde üretilirler. Sincap Kafesine Benzeyen Kısa Devre Çubuklu RotorRotorun dış yüzeyine açılmış oluklara alüminyum veya bakır çubuklar yerleştirilerek çubukların her iki tarafı kısa devre edilir. Ayrıca soğutucu görevi için her iki tarafa kanatcıklar konmuştur.
Resim l.3: Sincap kafesli rotorun yapısı Sargılı (Bilezikli) RotorRotor dış yüzeyine açılan oluklara 1200 faz farklı üç fazlı alternatif akım sargısı yerleştirilen rotorlardır. Sargı uçları, yıldız ve üçgen bağlandıktan sonra üç uç rotor mili üzerinde bulunan milden yalıtılmış üç adet pirinç bronzdan yapılmış bileziklere bağlanır. Sargılara akım, bu bileziklere basan fırçalar ile sağlanır.[h=4]1.1.3. Gövde ve Kapaklar[/h]
Dış etkilere karşı alüminyum, demir ya da demir alaşımından üretilir. Rotorun stator içinde merkezi olarak yataklanması görevini kapaklar yapar.
Resim l.4: Asenkron motor gövde ve kapak[h=4]1.1.4. Yatak ve Rulmanlar[/h]
Rotorun kolayca dönmesini sağlayan mekanik yapılı parçalardır. Küçük güçlü motorlarda pirinç vb. madenler kullanılarak yapılmış bilezik biçimli, yağlanmış yataklar (burç) kullanılır. Büyük güçlü motor yatakları ise rulman kullanılır.[h=4]1.1.5. Soğutma Pervanesi[/h]
020 kW güce sahip motorlarda hava ile soğutulur. Motorun dönen miline bağlanan plastik ya da metal pervane gövdenin sıcaklığını kolayca atmasını sağlar.[h=4]1.1.6. Klemens Tablosu[/h]
Statora yerleştirilen sargıların bağlantı uçları, klemens tablosuna çıkarılır. Üç fazlı motorların klemens altı adet bağlantı noktası vardır. Giriş uçları U-V-W, çıkış uçları X-YZdır.
[h=4]1.1.7. Motor Etiketi[/h]
Motorların özelliklerini belirtmek amacıyla alüminyum etiketler, motorun üzerine monte edilir.
[h=3]1.2. Asenkron Motor Çeşitleri[/h][h=4]1.2.1. Faz Sayısına Göre[/h]
- Bir fazlı asenkron motorlar
- İki fazlı asenkron motorlar
- Üç fazlı asenkron motorlar
[h=4]1.2.2. Yapılarına Göre[/h]
- Kısa devre rotorlu ( sincap kafesli ) asenkron motorlar
- Rotoru sargılı asenkron motorlar
[h=4]1.2.3. Yapılış Tiplerine Göre[/h]
- Açık tip asenkron motorlar
- Kapalı tip asenkron motorlar
- Flanşlı tip asenkron motorlar
[h=4]1.2.4. Çalışma Şartlarına Göre[/h]
- Yatık çalışan asenkron motorlar
- Dik çalışan asenkron motorlar
[h=4]1.2.5. Rotor Yapılışına Göre[/h]
- Yüksek rezistanslı asenkron motorlar ( rotor omik direnci büyük )
- Alçak rezistanslı asenkron motorlar ( rotor omik direnci küçük )
- Yüksek rezistanslı asenkron motorlar ( rotor endüktif direnci büyük )
- Rotoru çift sincap kafesli motorlar
[h=3]1.3. Asenkron Motorun Çalışma Prensibi[/h]
Asenkron motorlar, transformatörler gibi indükleme esasına göre çalıştığından asenkron motorlara endüksiyon motorları da denir. Transformatörler statik (duran), motorlar ise (hareketli) dinamiktir. Sincap kafesli asenkron motorlar ile bilezikli asenkron motorların çalışma prensipleri aynıdır. Sadece rotorda indüklenen gerilimin kısa devre edilerek rotordan akım geçimi farklıdır.Sincap kafesli asenkron motorların rotorunda indüklenen gerilim, kısa devre çubuklarının bakır halkaları yardımıyla kısa devre edilmekte ve rotordan akım geçimi sağlanmaktadır. Sincap kafesli asenkron motorların stator sargılarışekil 1.2de görüldüğü gibi yıldız veya üçgen bağlanabilir.
(a) (b) Şekil 1.2: Sincap kafesli asenkron motorlarındevreye bağlantısı a) Yıldız bağlı b) Üçgen bağlı
Bilezikli asenkron motorların rotorunda ise indüklenen gerilim, bilezikler ve fırça yardımıyla kısa devre edilmekte ve rotordan akım geçişi sağlanmaktadır. Bilezikli asenkron motorların devreye bağlantısışekil 1.3te görüldüğü gibidir.Burada asenkron motorların genel çalışma prensibi anlatılacaktır.[h=4]1.3.1. İndüksiyon Prensiplerinin Hatırlatılması[/h]
Dönen bir manyetik alan içerisinde bulunan iletkenlerde gerilim indüklenir.Bir rotorun dönebilmesi için gerekli şartlar:1.Rotor iletkenlerinden bir akımın geçmesi2. Rotor iletkenlerinin dönen bir manyetik alan içerisinde bulunması gerekir.Normal olarak asenkron motorlarda stator ile rotor arasında herhangi bir elektriki bağ yoktur. Rotor, dışarıdan bir kaynak tarafından beslenmez. Stator da dışardan döndürülmez. Statorlar, daimi mıknatıslı yapılmaz. Asenkron motorlarda dönen daimi mıknatısın görevini, stator sargılarına uygulanan üç fazlı akımın meydana getirdiği döner alan yapar.[h=4]1.3.2. Manyetik Döner Alanın Oluşması[/h]
Döner alan: Asenkron motorlarda stator sargılarına uygulanan üç fazlı akımın meydana getirdiğini alana döner alan denir.Statordaki 6 oluğa, aralarında faz farkı bulunan üç bobin yerleştirilmiş ve üç fazlı Şebeke bağlı bir asenkron motorda üç fazlı döner alanın oluşumunu, şekil 1.4te görüldüğü gibi inceleyebiliriz.
a durumunda: (00 de) Üç fazlı akımın sinüs eğrilerinin I. faz ( + ) maksimum değerde, II. ve III. fazlar ( -) değerdedir. I. faz için akımın girişi Adan Eye doğru, II. faz için Eden Aya doğru ve III. faz için de yine Eden Aya doğrudur. Bu durumda üst bölgede akımlarının girişleri, alt bölgede de akımların çıkışları, dolayısıyla alan yönü sağdan sola doğru olacak ve sağda N kutbu, solda da S kutbu meydana gelecektir.b durumunda: (450 de)I. veII. fazlar (+) değerde, III. faz ( -) değerdedir. Akım girişleri a durumuna göre sağa doğru kaydığından, alan da buna uyarak, a durumuna göre biraz yukarıya doğru dönmüştür.c durumunda: (900de ) I. faz sıfır, II. faz ( + )veIII. Faz ( -) değerdedir. I. fazdan hiç akım geçmediğinden II. ve III. fazın girişleri sağda, çıkışları da solda olup alan yönü aşağıdan yukarıya doğrudur.d durumunda: ( 1800 de ) II. ve III. fazlar ( + ) I. faz ( -) değerdedir. Bu durumda akım çıkışları üst oluklarda, girişleri de alt oluklarda olması nedeni ile alan yönü, a durumunun tamamen aksi olup soldan sağa doğrudur.e durumunda: ( 2700 de ) I. faz yine sıfır, II. faz(-)III. faz(+)değerde olup alan yönü yukarıdan aşağıya doğrudur.Sonuç olarak statorda R,S,T fazlarının akımlarının dolaşması için birbirinden bağımsız üç sarım vardır. R, S, T uygulandığı zaman sargılara değişken ve sürekli olarak dönen bir manyetik alan oluşur. Bu alanın kuvvet çizgileri, sincap kafesli rotorun içinden yüksek akımların geçmesine neden olur.Rotorun içinde başlayan elektron akışı ( akım ), ikinci bir manyetik alanın oluşmasına neden olur. Bu durum, stator ve rotor manyetik alanlarının birbirini itip çekmesini sağlayarak dönüşü başlatır.1.3.3. Döner Alan İçerisindeki Rotorun Dönüşü
Şekil 1.5te stator sargılarından geçen üç fazlı alternatif akım, stator sargılarında döner bir manyetik alan oluşturduğunu ve dönen manyetik alan içerisinde bulunan iletkenlerde bir gerilim indüklendiğini, böylece kısa devre edilmiş rotordan bir akım geçeceğini biliyoruz. Rotordan geçen bu akımlar, rotor üzerinde N ve S kutuplarını meydana getirirler.Dönen stator kutupları, rotor kutuplarını etkileyecek ve aynı kutuplar birbirini iter, zıt kutuplar birbirini çeker prensibiyle rotoru saat ibresi yönünde döndürecektir.[h=3]1.4. Bir Fazlı Asenkron Motorun Yapısı ve Çalışması[/h]
AC 220 voltluk elektrik enerjisiyle çalışabilen motorlardır. Bunlar çamaşır makinesi, su pompası, buzdolabı, mini torna tezgâhlarında vb. kullanılır. Güçleri yaygın olarak 1/21 1,52 HP şeklindedir.(Not: 1 HP, 736 Wtır). Yardımcı sargılı motorların statorunda ana (AS) ve yardımcı sargı (YS) olmak üzere iki ayrı sargı vardır. Ana sargı U-X ile yardımcı sargı W-Z ile gösterilir. Statora yerleştirilmiş iki sargı öyle yerleştirilir ki bunların oluşturduğu manyetik alanlar arasında 90° lik elektriksel açı meydana gelir.Bu tip motorların ana sargısı, kalın kesitli telden az sipirli; yardımcı sargısı ise ince telden çok sipirli olarak sarılmıştır. Ana sargı, kalın kesitli az sarımlı olduğundan omik direnci (RAS) küçük, reaktif direnci (XAS ) büyüktür. Yardımcı sargı, ince kesitli ve çok sarımlı olduğundan omik direnci (RYS) büyük, reaktif direnci (XYS ) küçüktür. Bu sebeple ana sargıdan geçen akım gerilimden 90°ye yakın geri kalır. Ana sargı, motorun esas görev yapan kısmıdır. Yardımcı sargı ise sadece yol almayı kolaylaştırır. Yani 24 saniye çalıştıktan sonra devreden çıkar. Bazı modellerde ise yardımcı sargı, sürekli devrede kalmaktadır.
[h=3]1.5. Motor Etiketini İnceleme[/h]
Motorun etiketinde şu bilgiler bulunur.
- Motoru yapan firmanın adı ( GAMAK, SİEMENS
vb.)
- Motorun model tipi ( GM 9052
vb.)
- Motorun kullanıldığı akım( DC, AC )
- Motorun sargılarının bağlanış şekli ( ?, ? )
- Motorun normal çalışma akımı ( 3,5 / 6 A )
- Motorun güç kat sayısı ( cos?:0,89 )
- Motorun çalışma gerilimi ( 220/380 V )
- Motorun çalışma gücü ( 2 HP 1,5 kW )
- Motorun frekansı ( 50 Hz )
- Motorun devir sayısı ( 2840 d/d )
- Motorun imal tarihi ( 2003 )
- Motorun dayanabileceği sıcaklık ( 40-500 )
- Motorun ağırlığı ( 30 kg-185kg )
- Motor koruma tipi ( IP 39 )