Aküler, temel kavramlar ve dikkat edilmesi gereken hususlar ile ilgili makalem!!!

vehbib

Üye
Katılım
30 Eki 2009
Mesajlar
15
Puanları
1
Günümüzde çok yaygın kullanım alanı bulmuş olan aküler, çalışma prensipleri, dikkat edilmesi gereken hususlar ve temel kavramlar ile ilgili detaylı bilgilerin yer aldığı makaleme aşağıdaki linkten; soru, öneri ve yorumlarınız için ise www.vehbibolatdanismanlik.com adresindeki iletişim bilgilerinden bana ulaşabilirsiniz.


Aküler hakkında bilmeniz gerekenler! - Makaleler - CHIP Online
 
Son düzenleme:
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Günümüzde çok yaygın kullanım alanı bulmuş olan aküler, çalışma prensipleri, dikkat edilmesi gereken hususlar ve temel kavramlar ile ilgili detaylı bilgilerin yer aldığı makaleme aşağıdaki linkten; soru, öneri ve yorumlarınız için ise Dr. Vehbi BÖLAT Ölçüm, Danışmanlık ve Eğitim Hizmetleri adresindeki iletişim bilgilerinden bana ulaşabilirsiniz.


Aküler hakkında bilmeniz gerekenler! - Makaleler - CHIP Online

Merhaba.Değerli hocam;kurşun-asit akülerle ilgili verdiğiniz tabloda 12.70 değeri bana göre geçici olan ve ölçülemeyen değerdir.Burada mutlaka bir yanlışlık olması gerekiyor.Akülerin tam dolu olarak 12.42 volt değerine kadar kademeli olarak düştüğü,ama tam şarj başlangıcında (%100 dolulukta) sabit kaldığı voltaj değeri 12.60 volttur.Bu voltaj değeri kademesinin dışında kalan (Örneğin sizin 12.70 volt,1.270 yoğunluktaki) hücre voltaj değeriniz,bana göre normal bir akü değeri değildir,arızalı veya kısmen hücre tahribatı gerçekleşmiş,kapasitesi düşmüş bir akü hücresinin voltaj değeridir. Çok yeni,kapasitesi % 100 olan ve yeni satın alınıp ambalajından çıkan bir akü,ilk şarjında,şarjdan ayrıldığında şunlar gözlenecektir:

13.80 volttan hızla 13.20 volta kendiliğinden 10 dakikada inecektir.Kullanılmadığında,kendi kendine,yine 12.60 volta biraz daha uzun sürede inecektir.Daha sonra bu %100 dolu değer,12.42 volta gerilediğinde %75'e inmiş,12.18 volta gerilediğinde %50'ye inmiş,12.00 volta gerilediğinde ise %25 doluluk oranına gelmiş olarak kabul edilir.11.40 volta inen akü boşalmış olarak kabul edilir.10.80'in daha alt değerlerine (10.50 gibi) kadar inerse (Jel-kuru olanlar,bu şarjsız kalan sürelerde biraz daha dayanıklıdır.)akü sulfatlanır ve bir daha hiç kullanılamaz hale de gelebilir.

Tam şarjlı akü:1,260 kesafet ve 2,10 volt > 12.60 volt
Yüzde 75 şarjlı akü:1,225 kesafet ve 2,07 volt > 12.42 volt
Yarı şarjlı akü:1,190 kesafet ve 2,03 volt > 12.18 volt
Yüzde 25 şarjlı akü:1,155 kesafet ve 2,00 volt > 12.00 volt
Boşalmış akü: 1,110 kesafet ve 1,90 volt > 11.40 volt

Kaynak : MEGEP dökümanları / Elektro-teknik bölümü

Mutlu aküleri akü talimatnamesinden 3,4 cümleyi tam bir alıntı yaparak aşağıda yayınlıyorum:

"Sulu olarak araçta veya dışarıda uzun süre bekleyecek aküler bekleme başlangıcında tam şarjlı olmalıdır.Şarjı düşükse şarj edilerek serin ve kuru bir yerde beklemeye alınmalıdır.Bekleme sırasında suyu asla dökülmemeli ve üç ay sonra (Calcium-Calcium akülerde altı ay) akü gerilimi kontrol edilmelidir.Üç ayı (Calcium-Calcium'lularda 6 ayı) takiben voltaj kontrolü ayda bir yapılmalıdır.Eğer akü gerilimi,12.40 volttan az ise,yeniden şarj edilmelidir.Ortam sıcaklığının 30 derecenin üzerinde olması halinde bu süreler ısı derecesine göre azalır."

Burada kanaatimce kesin ölçüm değeri olarak hiçbir zaman 12.70 volt sabit bir değer olarak ölçülüp alınamaz,bu mümkün değildir diye düşünüyorum.Mümkün olabilmesi için bizim bilemediğimiz bir başka tip akü olması gerekiyor diye düşünüyorum.36 yıldır kurşun-asit akülerin voltajını hemen hemen her şarjdan sonra ölçen ve değerlendirebilen bir kişiyim,bu nedenle de,bu kadar emin ve kesin olarak söyleyebiliyorum size bunu.Tam şarj değeri 12.70 yerine 12.60 voltta sabit bir değer olarak da kalabilmelidir bence.Ama sizin ölçümleriniz kesin olarak bunu göstermiş de olabilir,buna da ayrıca saygı duyarım tabiki.Ancak akü konusunda diğer tüm verdiğiniz bilgiler de ayrıca çok değerlidir.Kolay gelsin diyorum.Saygılarımla.
 
Son düzenleme:
Öncelikle gösterdiğiniz ilgiye teşekkür ediyorum.
Benim alıntısını yaptığım tabloda verilen değerler geliştirilmiş otomotiv aküler, yada diğer bir deyişle modifiye edilmiş SLI tipi lead-antimony aküler için bu tip akülerin üreticilerinden alınarak oluşturulmuş bir tablodur. Daha kalın plakalara ve daha büyük asit haznelerine sahip olan bu akülerin Ah kapasiteleri, normal araç akülerine göre daha yüksektir. Sizin MEGEP dökümanında belirttiğiniz değerler bu tip aküler için mi geçerlidir?
 
Merhaba.Değerli hocam,mesajınızı ancak bugün yeni farkedebildim.Bugün akülerle ilgili çeşitli kaynakları gözden geçirdim.(Daha doğrusu bilgilerimi bu arada yeniden gözden geçirdim.)Değişik ayrıntılar da bu arada gözüme çarptı.Bunları size özet olarak ifade etmeye çalışayım isterseniz.

*Daha önceleri,uzunca bir süre,akülerde kurşun-antimon alaşımı,akülerde sadece kurşun ızgaralara bir sertlik kazandırabilmek amacıyla yaygın olarak da kullanılmıştır.Ancak daha sonraları da görülmüş ki,bu antimon elementi,akülere normal şarj akımında bir dezavantajı da beraberinde getiriyor,fazla gaz çıkışına neden olabilmesiyle,su kaybına da çok fazla neden olabilmesi olduğudur.Bunun üzerine kalsiyumla alaşımlanmış kurşun ızgaralar,%75 oranında elektrolitteki bu gaz çıkışını azaltarak,aküde oluşacak su kaybını kısmen de olsa önlemiş ve tam bakımsız nitelikteki aküler için de,asıl bu kalsiyum elementinin mükemmel bir sonuç ortaya koyduğu (Amerikan tabiriyle "iyi bir iş ortaya çıkardığı" net olarak da görülebilmiştir),hem de ömrü indirekt yoldan,yani bu su kaybının en asgaride tutulabilmesi açısından uzatabildiği de,ayrıca büyük bir avantaj olarak görülebilmiştir.

*Akülerin daha kalın olan kurşun plakalara sahip olarak üretilmesi,elektrolit haznelerinin daha geniş olabilmesi,bazı modifiyelerin üzerinde ayrıca gerçekleştirilmiş olmasının da,akü şarjındaki ölçüm kriterlerine direk bir etkisi olamayabileceğini düşünmekteyim.Ancak test ölçümü yapılan yerdeki ortam şartlarının,normal şartlar altında gerçekleşmemiş olabilmesinin (20 derece santigrat,1 atmosfer açık hava basıncı gibi) sıcaklık değerinin daha da yüksek olan seviyelerde olabilmesi ve elektrolit yoğunluğunun normal değerinde olmaması (Normal kuşakta 1.20-1.28,çok soğuk kuşaklarda ise,ikinci bu max.yoğunluk değerinin,1.32 de olabilmesi) gibi nedenlerle,normalde tam şarjda,normal şartlar altında ölçülmesi gereken ortalama değerin,12.70 volt olarak da ölçülebilmesine neden olabildiğini ben düşünüyorum.

*Ölçülen ortamda eğer şartlar çok farklıysa,bu ölçülen değer de çok normaldir.Çünkü yoğunluğun artmasında,pozitif ve negatif plakaların birbirlerine çok yakın olarak da durabilmesinde,sıcaklık değerinin fazla olabilmesinde,hem çekilecek akım şiddeti çok fazla olarak da artabilmekte,hem de akü hücre gerilimi,bu dış faktörlere de direkt bağlı kalınarak,otomatik olarak yükselebilmektedir.Yani söylemek istediğim ana konu,"Plaka kalınlığıyla-akü hücre gerilimi" arasında direkt bir bağın,kanımca hiçbir şekliyle de mümkün olamayacağı görüşüdür.Benim düşüncem ve kesin inanışım da sadece bu yöndedir.

*Ayrıca,bu akünün aşırı dolmuş durumda,bir alıcıyı hiç çalıştırmadan,hemen ertesi gün ölçülen en yüksek değeri de (Sağlam,tam kapasiteli,elektroliti normal,sıcaklık derecesi normal olan,1 atmosfer basınçtaki) değeri de her zaman sadece 13.20 volttur.Tablo değeri olan "Tam şarjlı=12.60=2.10 Hücre voltajı" göstergesi,MEGEP Dökümanı başta olmak üzere,çok çeşitli kaynaklarda da,hep ortak ve tek bir değer olarak,yine aşağıda yer alan kaynaklarda da bilgi olarak geçmektedir.

Alıntı Kaynakları:

http://www.cahilim.com/pdf/olta/akuler.pdf / Denizcilik, Aküler / Sayfa 29 / 2.4.Voltmetre İle Akü Şarjının Ölçülmesi

http://www.biraz.tk/elektrik-elektronik/akumulator-akumulatorler / Akümülatörler / Akümülatör Bakımı

http://www.belgeler.com/blg/98h/lme-ve-lme-aletleri / 7.Akümülatörler

Kolay gelsin.En derin saygılarımla.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
128,182
Mesajlar
915,684
Kullanıcılar
449,953
Son üye
bavenes

Yeni konular

Geri
Üst