Selamun Aleyküm
Konunun uzmanı olmayarak pek de ilgilenememiş olarak acizane yazalım.
Araçlarda kullanılan klima kapasitelerinden peltier vermliliği ile tahmin yapılabilir.
Peltier bir tarafı sıcak diğer tarafı soğuk cihazlar olarak aklımızdaki biçiminde, araç tavanı vb iç mekan havasına direk temas eder biçimde kullanılırsa, su devridaimiyle kullanılan (ve ara ekipman verimliliklerinden etkilenen) sistem elenebilir.
Diğer taraftan ısıtma ihtiyacı da düşünülürse (tabi araç radyatör suyu zaten bu ihtiyacı karşılayabilir ama durağan halde gerektiği düşünülürse) Peltier in iç mekanda ters döndürülmesi ile ısıtma kısmı iç mekan ile muhattap edilebilir.(Elektrik özellikleri değiştirilerek ısıtma/soğutma tarafları değiştirilebilir mi ve verimliliği ne olur incelenebilir.)
Suyun havaya göre daha yısı transferi katsayısı ile peltier den su devriaimi ile ısı transferi yapmak akla gelebilir ama Peltier in bir tarafı araç dışına bakarsa, aracın seyir halindeki hızı ile dış ortamda havanın konvektif ısı transferinin artmasıyla hava ısı transferi de uygun düzeyde olabilir.
Isıtma/soğutma sistemlerinde en yüksek ısı transfer bölgeleri incelenir. Güneş vb etkilerle soğutma ihtiyacında araç tavaının yüksek ısı girdisi düşünülüre (tabi saydam olan camlar da incelenmelidir.) belki Peltier in de tavana yerleştirilmesi düşünülebilir Peltier in bir tarafının direk açıkta olması güneşin ısıtmasından dolayı soğutma kapasitesini düşürdüğünden Peltier in dış kısmı tavanın altında olabilir ve aradan dış ortam havası geçirilebilir.
Aracın mekanik özellikleri de incelenerek Peltier tipi bir soğutmanın araç iç dizaynında nerelere yerleştirilebildiği, Peltier in ne tip gelişimlere ihtiyaç duyduğu da ayrı bir mesele. Örneğin kumaşlarda Peltier uygulaması olsa koltuk vb kısımlar Peltier ile yer değiştirilebilir, ve ya koltuk biçimleri değiştirilebilse..
Daha önce araçlarda adsorpsiyonlu soğutma sistemi de konuşulmuştu. Sadece tek bir yöntem ve olağan imkanlar değil; yöntemlerin kombinasyonu ve olması gerekenler ele alınabilir.
Daha yazamadığımız çok düşünce vardır ama Peltier refrigerantlı bir soğutmanın önüne geçeçek bir verimlilikte değildi. Refrigerantlı bir sistem pahalı değildir, özellikle de düşük verimlilikli sistemlerin ihtiyaca göre sayısının artması (ve
Bakım arıza-ömür gibi...) dezavantajı düşünülürse...
Ek :
http://forum.donanimhaber.com/m_17055755/tm.htm bilgileri de incelenebilir..
Başarılar dileriz...