Trafoda hata sarımdan mı izolasyondan mı?

omer_4646

Üye
Katılım
11 Eyl 2012
Mesajlar
77
Puanları
1
Merhaba arkadaşlar;
Bizim fabrikada 2000 kva alstom marka yağlı genleşme tanklı bir trafomuz var, bu trafo 12.05.2015 tarihinde rutin Bakım için enerjisi kesilip tekrar verildiğinde bir fazı çıkarmadığı görüldü. Ne bir aşırı yük ne bir ısınma olmuyordu trafoda. Bu trafo sarıma gitti 20.06.2015 tarihinde sarımdan geldi. yaklaşık olarak 50 gün sonra 08.08.2015 tarihinde bucholz açma verdi. gazı çakmakla yaktığımda açık mavi bir alev ile güzel güzel yandı. havayı alıp tekrar enerji verdim bu kez 8 saat sonra açma verdi bende trafoyu saran firmanın isteği ile bucholz korumayı iptal ettim ve o günden beri böyle çalışıyor. ilk başta sarımda hata olduğunu ilk fırsatta tekrar saracaklarını söylediler ama hala türlü türlü bahane ile geçiştirmekteler. şimdi ise fırınlarken içinde nem kaldığını 6 aya kadar bu nemi çalışarak atacağını korkmamam gerektiğini ve yeniden sarmaya gerek olmaığını söylüyorlar. sarım yapılırken trafo 6 ay garantili olarak sarıldı. şimdi sorum sarımdan gelen bu güçte bir trafo için bu açmalar normal mi? izolasyon problemi mi, nem mi yoksa sarım hatası mı bu gazın sebebi?
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Normal değil.Bukoz,çok önemli bir ihbardır ve devre dışı yapılması düşünülemez.Trafo yangını ile karşılaşabilirsiniz.Vermiş oldukları garantiye ! yangından kaynaklanacak hasarı ve işletme inkıtaını da ilave edebilirler ise,mesele yok !Hata,nem değil,izolasyon hatasıdır.Ucuz etin yah-
nisi hikayesi ! olmuş gibi .
 
Son düzenleme:
Sn @omer_4646 trafo sarima gittiğinde nereye gonderdiniz.yani alstom a mi yoksa siradan bir yere mi gitti.alstom gibi bir firmanin bulchoz rolesini devre dışı birakmanizi tavsiye etmesi bana cok garip geliyor bu nedenle sordum
 
alstom küçük güçteki trafoları sarmayı bıraktığı için başka bir trafo üreticisine gönderdik. yerli bir şirket.
 
Sn @fahri yetiş peki bu nasıl bir izolasyon hatası tekrar sarılması mı gerekir? trafo neredeyse 2 aydır bu şekilde çalışmakta. ilk başlarda tedirgin olduğum için iki günde bir enerjiyi kesip gazı alıyordum gaz 6-8 saat içinde çoğalıyor ve yağ 300 cm3 ün altına iniyor, ve gaz çakmak gazı gibi yanıyor. şimdi ise alamıyorum havayı bu şekilde çalışıyor.firma ilk başlarda sarımın tekrarlanması gerektiğini şimdi ise gerek olmadığını nemden dolayı olduğunu zamanla geçeceğini iddaa ediyor. bu bana hiç inandırıcı ve de mantıklı gelmedi. diğer yandan izolasyon hatası olsa kesicini açması gerektiğini düşünüyorum. kesici açmayacak şekilde sürekli izolasyonda problem olupda trafonun normal çalışmaya devam etmesi mümkün mü?şimdiden teşekkür ederim.
not: trafo sarıma gittiğinde emanet gelen etitaş marka 1984 marka trafoda da aynı sorun 15 gün sonra ortaya çıkmıştı. ve 30 gün boyunca yine bucholz iptal bir şekilde çalışmıştı geçici olarak.
 
BUCHOLZ RÖLESİ ÇALIŞIRSA NE YAPMAK GEREKİR?

TM işletme teknisyeni tarafından

a. Bucholz alarm sinyali gelirse ; hemen ilgili yerlere bilgi verilecek gelecek talimata göre hareket edilecektir.
b. Bucholz açma sinyali gelirse ; Trafonun beslemiş olduğu OG fiderler açılacak, YTM, EDAŞ ve ilgili birimlere bilgi verilecek ve verilecek talimatlara göre hareket edilecektir.

Bucholz rölesi çalıştığında rölede biriken gaz balon vb. ile röleden alınır ve toplanan gazın yakılmasıyla;

Gaz yanmıyorsa havadır. Elektriği ve kimyasal testlerde normal limit değerleri bulunmalıdır.

1- Genleşme tankında yağ yoktur.
2- Genleşme tankı botu delinmiştir. Yağ seviye camının genleşme botunun arızalandığına dair sıfır veya max seviyede olması lazım gelir.
3- Sirkülasyon pompası ile soğutuluyorsa pompalardan biri veya bir kaçı hava yapmış olmalıdır.
4- Genleşme tankı trafo tankına irtibat vanası bozuktur.
5- Trafo yeni servise alınmıştır. Trafo tankı içindeki hava Buşinglerden, peteklerden ve hava alma cıvatalarından yeteri kadar alınmamıştır.
6- Bucholz çalıştığı anda deprem veya trafo dış darbelerden sarsıntı geçirmiştir.
7- Zayıf bir ihtimal olsa da dış arızalardan biri uzun süre devam etmiş koruma rölesi çalışmamış trafo sarsıntı geçirmiştir.

Yukarıda sayılan maddelerin birinin oluşmaması halinde trafo bucholz haznesinde yanıcı olmayan renksiz gaz oluşmayacağı aşikârdır yağda erimiş gaz analizi sonuçlarında O-O-O kodu yakalanmalı veya bir önceki testlerimizdeki gaz miktarları yakalanmalıdır.

b- Beyaz renkli yanan gazın oluşması kağıt izolasyonunun yandığını veya kavrulduğunu gösterir.
1- Elektriki testlerde %PF testlerinin bir önceki testlerden yüksek ve megger izolasyonunun bir önceki testlerden düşük veya limitlerinin altında olması gerekir. Yağdan mı arızanın katı izolasyon maddelerinden mi kaynaklandığını tespit için magger testleri 1000 ve 5000 VDC de yapılmak şartıyla değer farklılığının %25 ten fazla olmadığı görülerek izolasyon yağında nem olması ihtimaline karşı delinme gerilimi ölçülmelidir. İzolasyon yağı usulüne uygun sürküle edilip trafo izolasyon değeri normal limitlere getirilmeli. Kağıt izolasyon maddesi izolasyon yağının deformasyonu sonucu oluşmuş ve dış yüzeyde deşarzlar şeklinde dış yüzeyi yalayarak geçmişse trafo sargılarıda nemli olduğundan sargılar kurutulup elektriki testler yenilenmeli ve ideal izolasyon değerleri elde edilmelidir. İzolasyon yağı kimyasal testleri de limitlerde olmalıdır. Gazda erimiş gaz analizlerinde de Elektriki testleri teyit edici 0-1-0 veya 1-1-0kodu yakalanmalıdır. Farklı kodların yakalanması durumunda arızanın şekli değişiktir. Alınan gaz beyaz renkli olarak görülmüşse de
trafoda tespit edilen arızadan başka arızalarda mevcuttur elektriki, testlerde fark edilmeyen arızaların varlığı kabul edilmeli ve elektiriki testler yenilenmelidir.

SİYAH VE GRİ RENKLİ GAZ
Siyah ve gri renkli yanan gazın tespiti halinde izolasyon yağının delinme sonucu yandığını bakır sargılardan üzerine sarılmış katı maddelerin delinmesi sonucu tanka veya sipirler kendi arasında delindiğini elektriki testlerde arızanın sipir kısa devresi veya sargı-nüve, sargı tank arızası şeklinde oluştuğu teyidini vermelidir. TTR ve DC direnç testleri titizlikle yapılmalı arıza noktası bulunmalı gaz analizi testlerinde 1–0–2 veya 1–2–0–1 - 2kodu bulunmalı trafo tamire gönderilmelidir.

MAVİ ALEV BULUNMASI

Bucholzdan alınan birikmiş gaz numunesinin yakılması sırasında mavi alev oluşursa trafo bağlantı noktalarının birinde buşing merkez iletkeni sargı iletkenine bağlantı noktasında-kademe sargı uçlarının bağlantı noktasında-varsa 34,5–31,5 kv sekonder değiştirici bağlantı lamalarında - sekonder sargı buşing iletkenlerinin lehim veya bağlantı cıvalarında gevşeklik - kopma veya zayıf temas vardır. Elektriki testlerde görülür. Arıza yeri mahallinde giderilebilir. Ve tekrar testler yenilenip limit değerler yakalanır. Yağda erimiş gaz testlerinden 1–1–0 veya 2–0–2 kodu yakalanmalıdır.

SARI ALEV
Bucholz haznesinden alınan gazın yakılmasıyla sarı alev bulunması halinde bakır iletkenlerin yandığı veya ark geçirdiği söylenebilir. Nüveden sargılara bir atlama sonucu oluşa bilen bu tip arızalarda sekonder veya pirimer hat iletkeninin kopup tanka değmesi anında oluşan yüksek voltajın tankı delip özellikle izolasyonu zayıf bölgelerden (buşing dibi-sargı başlangıç noktaları) atlaması veya montaj sırasında darbelere uğrayarak bükülmüş bakır sargı üzerinde bulunan katı izolasyon maddesinin deforma olması sonucu deşarzlara maruz kalmış bakır iletken kısımların erimesi veya kopması-çekirdek levhalarının kısa devre olması ve bu sebeple çekirdekte oluşan girdap akımlarının izolasyonu zayıf noktalardaki bakır sargıları eritmesi sonucu bu şekilde gazlar oluşur. Özellikle ikaz akımı ve DC direnç testlerinde bu tip arızalar görülür. Ayrıca yağda erimiş gaz testinde 0-2-0 veya 0-2-1 kodu yakalanarak elektriki testler teyit edilir.
.https://www.facebook.com/permalink.php?id=866731863350747&story_fbid=925609517462981
 
Son düzenleme:
Trafoyu,Alstom dışında ! yaptırdığınız anlaşılıyor.Yapan firmanın,Bukoz rölenin çalışma prensibinden haberi yok.Ayrıca,özrü kabahatinden büyük.Rurubet demek rezalet.Rutubeti,sargıyı yaparken tesbit edip,çözümünü neden önermemiş ? Bu güçteki trafoların,böyle sorunlu ! şekilde ,tedirginlikle çalıştırılması göze alınamaz.Bu riski,kim göze alıyorsa,belgelemenizde yarar var.Bukozun devre dışı yapılması,cinayete azmettirmeye girer.
Ucuz etin yahnisi ! durumu var gibi.
 
Son düzenleme:
bende sizinle aynı görüşteyim sn @fahri yetiş. trafonun bu şekilde çalıştırılmasının çok büyük risk olduğunu defalarca firma yetkililerine hatta genel müdürüne kadar ilettim. ama firma tam aksine hala bir sorun olmadığı bu şekilde çalışmaya devam edebileceğini iddaa edip hatasını ört bas etmeye çalışıyor. bu firma ile daha öncede bir kaç iş yapmıştık ama bu sorun ile ilk defa karşılaşıyoruz. şimdi işi mahkemeye taşımayı düşünüyorum. benim tedirgin oluğum arızanın neyden kaynaklanmış olabileceği. ayrıca hiçte ucuz bir firma değil aksine yüksek fiyat teklifi veren iki firmadan birisi idi ama şimdi anlıyorum ki hata etmişiz.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,349
Mesajlar
916,907
Kullanıcılar
450,198
Son üye
emrahsahan4646

Yeni konular

Geri
Üst