Otomobilde Kuru akü kullanımı

Katılım
14 Mar 2012
Mesajlar
23
Puanları
1
Yaş
37
Arkadaşlar,

Sizin için fazla basit gelebilecek bir sorum var; ancak basit bir araştırma ile bir cevap bulamadım.

Aracımda voltaj dalgalanmasına karşı çok hassas ses sistemi ürünleri kullanmaktayım. Marş bastığımda voltaj anlık 8.5V'a kadar düşmekte. Bu da kullandığım elektroniğin kafayı yemesine sebep olmakta. Bu ürünlerden birini bir diyot, arkasına dizdiğim bir dizi kapasitör ile beslediğimde marş bastığımda aletin kafayı yememesini sağladım.

Ancak aynı işi 3-5 amper çeken bir üründe yapamıyorum. Ona çözüm olarak aklıma şöyle birşey geldi:

Aracın aküsüne büyük bir diyot ve bir röle ile paralellenmiş 4-7ah bir akü takayım. Bu akü ile hassas malzemeleri besleyeyim. Kontak kapalı iken iki aküyü röle ayıracak. Böylece birbirlerinin iç direnci birbirlerini bitirmeyecek. Kontağı çevirdiğimde röle iki aküyü birbirine bağlayacak. Marş bastığımda arada diyot olduğu için, küçük akünün voltajı düşmeyecek.

Buraya kadar mantık tamam. Ancak cevap bulamadığım konu şu:

Kuru tip akü araba aküsü gibi sürekli şarjda bırakılırsa bir zarar görür mü? Araç çalışır vaziyette iken voltaj 14.4V oluyor. Arada diyot olacağı için kuru aküye 13.9V veya 14V gelecek. Araç 5 saat çalışsa bu küçük akü 5 saat bu voltajı görecek. Bunun aküye bir zararı olur mu?

Kuru tip akü de, araba aküsü de kurşun asit olduğu için, zaten paralel bağlamakta bir sakınca yoktur sanırım.

Son olarak kuru tip akü yatık çalışır mı? Çalışmaz ise, jel akü yatık çalışır mı?
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Merhaba.Bir ara 12 volt,60 amperlik kuru tipte imal edilip çıkan Mutlu marka bu aküler,araçlarda birebir deneme (performans) yollu ilk çalıştırma (starter) aküsü olarak kullanılmış ve akünün kuru tipte olanlarının,mevcut alternatör amperiyle şarj sırasında patlama olaylarını yaşattığı,bu nedenle Mutlu akü firması bu kuru olanların yerine yine sulu olanlarını starter akü olarak dağıtıma devam edebilmiştir.(Birkaç yıl önce yetkili olan bir Mutlu Akü bayiinden aldığım kesin bilgidir,bu bilgi.) ilk ve çok önemli bir bilgi olarak bunu vereyim size.

Sizin kullanacağınız kuru akülerin,4-7 amperli takviye ve 2. akü olmasında,çok kısa zamanda, asıl 60 amperle,bir röleyle çok kısa süreliğine de paralel çalışsalar,kaynama ve iç elektrolitlerindeki kurumalar (Kuru kelimesi elektroliti yatay ve düşey konumdayken de akmadığı içindir,ama aslında seperatörlerine asitli su emdirilmiştir) su kaybı neticesinde bunlar aşırı ısınıp,bozulabilir ve bu akü tam şarj almamaya ve vermemeye başlayabilir,birlikte şarj edilmesi çok risklidir.

Bakın,55 amperli en düşük amper çıkışlı bir araç alternatörüne bile amperin 1/10'u uygulanması prensibinde bu mevcut alternatör akımı zaten yine çok fazla gelecektir.Yani ancak evdeyken prizden harici bir şarj cihazıyla bunlar şarj edilerek,harici olarak da bu araçlara elde taşınarak bu 4-7 amper,12 voltluk kuru tipte olanlarını ancak bu şartlar altında rahatça da kullanabilirsiniz.Aksini hiç düşünmeyin bile.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
normalde marşa basılırken araç içi elektrik sistemi (aydınlatma,teyp vs) geçici olarak devre dışı kalır. çünkü akü marj motorunu beslemekle meşguldür. marş anı zaten 1 2 saniye sürer.
 
normalde marşa basılırken araç içi elektrik sistemi (aydınlatma,teyp vs) geçici olarak devre dışı kalır. çünkü akü marj motorunu beslemekle meşguldür. marş anı zaten 1 2 saniye sürer.

İşte bu bir iki saniyelik olay araç içinde kullandığım elektroniğin kafayı yemesine sebep oluyor. Saatte 1 amper akım çeken bir elektroniği bir kapasitör gurubu ile beslediğimde kapasitör grubu bu aleti 2-3 saniye besleyebiliyor.

Ancak saatte 3 amper akım çeken başka bir malzeme daha var. Bunu 2-3 saniye besleyebilmek için çok fazla kapasitör kullanmam gerekli. Veya yurtdışından 2.7V 100 farad ultrakapasitörlerden almam ve bunlardan 6 tanesini seri bağlayıp, 14.4V'a dayanacak, 16.5 Faradlık bir grubu araya takmam gerekli. Bu da hem 60-70TL tutacak (ki çok sorun değil), hem de 1.5 ay beklememi gerektirecek.
 
Merhaba.Bir ara 12 volt,60 amperlik kuru tipte imal edilip çıkan Mutlu marka bu aküler,araçlarda birebir deneme (performans) yollu ilk çalıştırma (starter) aküsü olarak kullanılmış ve akünün kuru tipte olanlarının,mevcut alternatör amperiyle şarj sırasında patlama olaylarını yaşattığı,bu nedenle Mutlu akü firması bu kuru olanların yerine yine sulu olanlarını starter akü olarak dağıtıma devam edebilmiştir.(Birkaç yıl önce yetkili olan bir Mutlu Akü bayiinden aldığım kesin bilgidir,bu bilgi.) ilk ve çok önemli bir bilgi olarak bunu vereyim size.

Sizin kullanacağınız kuru akülerin,4-7 amperli takviye ve 2. akü olmasında,çok kısa zamanda, asıl 60 amperle,bir röleyle çok kısa süreliğine de paralel çalışsalar,kaynama ve iç elektrolitlerindeki kurumalar (Kuru kelimesi elektroliti yatay ve düşey konumdayken de akmadığı içindir,ama aslında seperatörlerine asitli su emdirilmiştir) su kaybı neticesinde bunlar aşırı ısınıp,bozulabilir ve bu akü tam şarj almamaya ve vermemeye başlayabilir,birlikte şarj edilmesi çok risklidir.

Bakın,55 amperli en düşük amper çıkışlı bir araç alternatörüne bile amperin 1/10'u uygulanması prensibinde bu mevcut alternatör akımı zaten yine çok fazla gelecektir.Yani ancak evdeyken prizden harici bir şarj cihazıyla bunlar şarj edilerek,harici olarak da bu araçlara elde taşınarak bu 4-7 amper,12 voltluk kuru tipte olanlarını ancak bu şartlar altında rahatça da kullanabilirsiniz.Aksini hiç düşünmeyin bile.Kolay gelsin.

Ayrıntılı cevabınız için çok teşekkür ederim. Ben kuru akülerdeki patlama riskinin şarj voltajı farkından ötürü olduğunu sanıyordum. O sorunu diyot zaten çözecek diyordum. Neticede bu küçük aküyü hiç boşaltmayacağım. Sadece 1-2 saniye kullanılacak, hep dolu olacak; ancak dediğinizde şu da çok doğru: Araba 5-6 gün çalışmasa kuru aküde şarj %10 azalmış olacak. O noktada marş basınca dinamo aküyü şarj olması gereken hızın 10 katı hızla şarj etmeye başlayacak. Bu büyük bir sorun. Üstelik bu sorunu kuru akü kullanmasam, küçük bir klasik akü kullansam da yaşayacağım. Bunu hiç düşünmemiştim. Sanırım ultrakapasitör sipariş etmem gerekecek.

Bilgilendirme için çok teşekkür ederim.
 
Efendim sadece aklima gelen bir öneride bulunmak istiyorum.
14.4v lityum pil ve 12v sarj aleti ile cakmakliktan beslense sorun olurmu acaba.
 
Son düzenleme:
araya 2 diyot koyun...

yada kuru akü önüne sarj kontrol devresi ekleyin.
 
Bir ters bir duz seklindemi

Bakın,+ uç + ya olacak şekilde tam olursa hiç akım geçemez,+ uç - ye olacak şekilde birbiri ardınca seri bağlanacak olmalı ki bu geçen dc. akımı iletebilsin.
2 seri bağlı silisyum diyot 0.65*2=1.30 volt gerilim düşümüne neden olur ve diyodun anma amper gücü nispetinde direnç görevi de görerek akımı bir ölçüde de kabaca sınırlamış olur,1 amperlikle 1 amper,3 amperlikle 3 ampere kadar kabaca bir sıınırlama yapılabilir .Ama lityum-iyon şarjlı pillerinde ise şarj ederken onlara özgü şarj karekteristiğinde, özel şarj kontrol devrelerini (3 aşamalı şarj voltajlı) mutlaka da kullanmalısınız, bu da belirli ve tehlikeli bir voltajdan sonraki şarj voltajlarında oluşabilecek olası patlama risklerinden dolayıdır.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Ayrıntılı cevabınız için çok teşekkür ederim. Ben kuru akülerdeki patlama riskinin şarj voltajı farkından ötürü olduğunu sanıyordum. O sorunu diyot zaten çözecek diyordum. Neticede bu küçük aküyü hiç boşaltmayacağım. Sadece 1-2 saniye kullanılacak, hep dolu olacak; ancak dediğinizde şu da çok doğru: Araba 5-6 gün çalışmasa kuru aküde şarj %10 azalmış olacak. O noktada marş basınca dinamo aküyü şarj olması gereken hızın 10 katı hızla şarj etmeye başlayacak. Bu büyük bir sorun. Üstelik bu sorunu kuru akü kullanmasam, küçük bir klasik akü kullansam da yaşayacağım. Bunu hiç düşünmemiştim. Sanırım ultrakapasitör sipariş etmem gerekecek.

Bilgilendirme için çok teşekkür ederim.

Ultra (süper) kapasitörler yüksek farad değerlerinde ve uygun sığada (1-4 farad gibi) araç içinde paralel çalışacak şekilde tam seçildiklerinde,mevcut oto elektrik sisteminin eskiliğinden kaynaklı aşırı voltaj düşmelerini,bu zaafiyeti (marşa basma anı gibi) kompanse ederek karşılayabilir ve bu amaçla da kullanılabilir,bunlar bu tür sorunu olan araçlarda denenip olumlu neticeleri alınmıştır,yani bu uygulama doğru olur,yanlış olmaz.

Araçlara marş hiç çalışmadığı zamanlarda takviye yapılırken bile amper-saat kapasite değerleri birbirine çok yakın,voltajı ayni akülerle takviye yapılması gerektiği otomobil kullanım kılavuzlarında özellikle belirtilir. Bu nedenle arada akım sınırlayıcı devreler veya şarj kontrol devreleri gibi bazı elektronik parçalar olmadan, örneğin 12 volt 60 amperlik akü ile 12 volt,7 amperlik jel akünün anlık ve kısa süreliğine rölelerle bağlı kalması bile çok doğru değildir. Çünkü şarj dinamosundan gelen şarj akımıyla voltaj 14-14.4 seviyesindedir, I=V/R'ye göre voltajın büyüklüğü,akünün az şarjlı olması oranında bu durumda aşırı şarj akımları jel aküye geçip onu aşırı ısıtabilecektir.

Ama evde destek süresini uzatmak amaçlı,ups'ye paralel akü desteğinde ise,daha farklı olarak şarj dinamosu gibi ek bir sorun olmadığı,ups çalışırken 7 amperlik ve 60 amperliği eşit oranlarda ve voltajlarını,ups çalışırken dengeleyeceği için,şarj (dolum) farkı az olduğunda bile,bir araçta çalışırken olduğu gibi büyük bir sorun olmayacaktır.İki kullanımdaki asıl fark budur.Kolay gelsin.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
127,966
Mesajlar
913,961
Kullanıcılar
449,611
Son üye
ramazansanli@

Yeni konular

Geri
Üst