12V akü, boşta 10.55V, yükleyince 12.4V oluyor

mikado79

Üye
Katılım
16 Ocak 2014
Mesajlar
16
Puanları
1
Arkadaşlar selamlar, bir sorum olacak size; nominal akımına göre onda bir akım ve 15 volt verilerek 20 saat şarj edilmiş, saf su seviyesi ve ısınması sürekli kontrol edilmiş, şarj sırasında hiç ısınmamis, 12 volt 20 amper bir akü, şarjdan ayrılıp 10dk sonra açık devre voltajı ölcüldügünde voltaj değeri 11 volt civarına hızlıca düşüyorsa, bu akude nasıl bir sorun vardır? Satıcılar, aküde bir hücrede kısa devre var, akü kullanılamaz halde diyorlar. O kadar doküman okudum ama emin olamayınca size yazmak istedim. Akü 16 aylık bosch marka bir motosiklet aküsü olup, geçen hafta motosiklet marş basmayınca bu süreç yaşandı..

Aküde kısa devre olmadığını noco Genius markalı akü şarj ve kontrol cihazı ile tespit ettim. Cihaz bir hata verip şarjı durdurdu ancak verdiği hata kitapcigina göre kısa devre arızası değil.

Şuan akü bekletilip kutup başlarından voltaj olctugumde 10.6 volt iken, aküye bir tüketici örneğin bir 21W ampul bagladigimda kutup başı voltajı 12.3 volt ölçüyorum. Ampulu akuden ayırır ayırmaz voltaj olctugumde 12.7V ölçüyorum.

Bu akude nasıl birşey oluyor da yüke bağlanınca voltajı düzeliyor da yükten ayırıp örneğin 30dk sonra voltajı ölcüldügünde 10.6V ölçüyorum.

Cevaplar için şimdiden teşekkür ederim.

Hayirli cumalar, saygılar.
 
Son düzenleme:
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
İlginç sıra dışı bir durum, takipteyim...
 
Bende çok hayret ile bilen birisinin yorumunu bekliyorum. 3 gündür şarj et boşalt yine şarj et ama durum değişmedi.

Şuan 21W ampul aküye bağlı, 2 saatten beri parlak bir halde yanıyor. Voltaj ampul bağlı iken 11.8V, ampul bağlı değil iken 12.17V.

Yani herşey normal.

Fakat 30dk aküde yük bağlı olmasın, kutup başı voltajı 10.5V'ta kadar düşüyor. Hiç şarj yapmadan tekrar ampulü bağlıyorum ve ampul bağlı iken voltaj ölçüyorum, 12.15V civarı geliyor.

Ampulü sabaha kadar bağlı bırakacağım. Sabah ampul bağlı voltajı ölçeceğim, 10.5V civarına gelmiş ise bomemetre ile 6 hücrede yoğunluk ölçeceğim. Yoğunluklarda düşmüş ise tüm sıvıyı dışarı alacağım ve saf su ile tüm hücreleri doldurup şarj edeceğim. Bakalım durum ne olacak.

Tabi sabah bu işlemleri yapmadan önce forumda bir cevap varmı bakacağım. Mantıklı bir açıklama gelirse ona göre devam edeceğim. Aküyü gözden çıkardım fakat öğrenmek istediğim için peşini bırakmıyorum.
 
Okuduğum dokümanlara göre aslında aküde kısa devre yok fakat hücrelerden birisinde derin bir sülfatlaşma var. 1 saatlik dinlenme sonrası aküden enerji çekerken ilk 5s ampul çok az yanıyor ve akü içinden cız cız diye ses geliyor. Fakat sonra ses kesiliyor ve ampul tam gaz yanıyor. İşte bu ses sırasında plaka yüzeyindeki sülfatlaşma açılıyor ve akım rahatça akmaya başlıyor. Ancak 1 saat civari akım çekmeyince, plaka yüzeyinde sülfatlaşma başlıyor ve yoğurdun mayalanmasi gibi plaka yüzeylerini kaplayıp, kutup başı voltajinın 10.55V okunmasına sebep oluyor.

Yukarıdaki yazılanlar çok temel bilgiler ile yazılmıştır emin değilim ve bu durumun bilen bir arkadaş tarafından yorumlanmasını rica ediyorum..
 
Aküler için sülfat temizleyici solüsyonlar var, gerçekten işe yaradığını iddia edenler var(kaynak youtube)
Denemeye değer bence...
 
Düşük akımla (0,5 c) 14,4 volta çıkana kadar doldurun. 21 vat ampul ile 10,5 volta düşene kadar boşaltın. Bu işlemi en az üç kere tekrarlayın düzelme olmaz ise yapacak fazla bir şey kalmıyor. Birde desülfatör cihazlarını deneyebilirsiniz kullanmadığımdan sonuçlarını bilmiyorum ama düzelme sağlıyormuş.
 
Benim motorumun aküsünü 2 senede bir değiştiriyorum. Motosiklet akülerinin amperajı düşük olduğundan iç dirençleri çabuk artıyor ve marş basma sorunu meydana geliyor. 1 senelik aküm soğuk gecenin sabahında marş basmayınca motorcuya gittim asidi eksilmiş dedi. Asidi ekleyince düzeldi. Eğer akünüz 2 3 senelikse hiç uğraşmayın düzen tutmaz.
 
Arkadaşlar selamlar;

Aküyü yukarıda yazdığım gibi tamamen boşalttım. Sabaha kadar 21W ampul bağlı kaldı. Sabah ampul takılı iken 9.5V civarı, ampul takılı değil ve 10 dk dinlenmiş iken 10.1V civarı ölçüm aldım.

Aküyü bu hali ile şarja bağladım. Şarj cihazım NOCO Genius G1100 (1.1A), switch mode gelişkin olduğu söylenen bir cihaz.

Sabah 7 gibi bağladığım şarjı öğlen saat 1 gibi kontrol ettiğimde %25'i dolmuş %50 ışığı yanıp söner halde buldum. (%25 ile %50 arasını şarj ediyor.) Yaklaşık 15 dk bekletip voltaj ölçtüğümde günler sonra ilk kez 12.35V okudum. Ama daha fazla beklemeden tekrar şarja bağladım. (Yani bir ümit ışığı var diye düşünüyorum.) Akünün eksi kutuba en yakın gözü dün akşam neredeyse ayran renginde idi. Bu şarjdan sonra baktım, diğerlerinden çok az bulanık olduğunu gördüm. Diğer 5 hücre su kadar berrak sayılır.

Bomemetre ölçümlerimde beyaz olan hücrenin yoğunluğunu alet göstememişti ama şimdi yoğunluk artmış.

NOT: Bir önceki gün bu kadar boşaltmadan şarja bağladığımda, %25 ile %50 aralığını doldururken hata verip, şarjı kesmişti. Bakalım bu sefer ne olacak.

Gelişmeleri aktarmaya devam edeceğim. saygılar.
 
Akünüzün sözünü ettiğiniz tek gözünde kısmen sulfatlaşma sanılan durum, aslında akü iç bağlantısında kullanılan kurşun iç bağlantı köprülerinde bir bağlantı sıkıntısıyla direk ilgili olabilir. Boşta iken akım geçemediğinden köprü bağlantısı iç teması tam sağlanamıyor ve voltaj bu yüzden düşük çıkıyor, lamba bağlantısıyla bu köprü iç teması o anda sağlanıp akü normal kutup başı voltajına ( 6 göz için) geri dönmüş oluyor. Anlatımlarınızdan direk olarak bu sonuç çıkıyor. Bu tür sıkıntılarda bu gözün desülfizatörlerle tamir edilmesi bir çözüm olamaz malesef, aküyü içten sıkıntılı olan bu köprü bağlantısından tamir edebilmek gerekir.

Ancak sıkıntı bu köprü bağlantısıyla ilgili olmayıp sadece tek gözdeki şarj sorunu ise zamanla şarj olurken veya desülfizatör elektronik devresi yardımıyla bu sulfatlanma giderilip akü eski sağlığına geri dönebilir. İkinci şekilde olmasını umarım, çünkü köprülerde bir iç bağlantı zaafiyeti sıkıntısı varsa ya tamir ettirmek veya direk hurdaya ayırmak gerekecektir.Bu haliyle marş basması çok sıkıntılıdır. Çünkü tam marşı basma anında; bu köprü bağlantısındaki sorunlu köprülerin arası elektroliz yaparak ayrılacak ve amper çıkışı çok zayıf akıma dönüp mevcut çıkış akımını çok düşürecektir. Kolay gelsin. Saygılarımla.
 
Son düzenleme:
Akünüzün sözünü ettiğiniz tek gözünde kısmen sulfatlaşma sanılan durum, aslında akü iç bağlantısında kullanılan kurşun iç bağlantı köprülerinde bir bağlantı sıkıntısıyla direk ilgili olabilir. Boşta iken akım geçemediğinden köprü bağlantısı iç teması tam sağlanamıyor ve voltaj bu yüzden düşük çıkıyor, lamba bağlantısıyla bu köprü iç teması o anda sağlanıp akü normal kutup başı voltajına ( 6 göz için) geri dönmüş oluyor. Anlatımlarınızdan direk olarak bu sonuç çıkıyor. Bu tür sıkıntılarda bu gözün desülfizatörlerle tamir edilmesi bir çözüm olamaz malesef, aküyü içten sıkıntılı olan bu köprü bağlantısından tamir edebilmek gerekir.

Ancak sıkıntı bu köprü bağlantısıyla ilgili olmayıp sadece tek gözdeki şarj sorunu ise zamanla şarj olurken veya desülfizatör elektronik devresi yardımıyla bu sulfatlanma giderilip akü eski sağlığına geri dönebilir. İkinci şekilde olmasını umarım, çünkü köprülerde bir iç bağlantı zaafiyeti sıkıntısı varsa ya tamir ettirmek veya direk hurdaya ayırmak gerekecektir.Bu haliyle marş basması çok sıkıntılıdır. Çünkü tam marşı basma anında; bu köprü bağlantısındaki sorunlu köprülerin arası elektroliz yaparak ayrılacak ve amper çıkışı çok zayıf akıma dönüp mevcut çıkış akımını çok düşürecektir. Kolay gelsin. Saygılarımla.

Cevabınız için teşekkür ederim.

Akünün tek gözünde sorun olduğuna bende eminim. Bunun yola çıkıldığında alınacak risk olmadığını ve 230kg'lık bir motosiklet olduğu için vurdurarak çalıştırmakta, arka teker kilitlenmesi sebebi ile oldukça zor olduğundan, aküyü hobi işleri için kullanmaya karar verdim ve yeni bir akü satın aldım.

Bundan sonra aracımda, voltu gösteren küçük saatlerden kullanmaya karar verdim. Sürekli voltajı ve marş anındaki voltajı görebileceğim böylece ve akünün gidişatını daha iyi yorumlamış olacağım.

Bir anlamlandırma çabamız daha böylece amacına ulaştı. (Akünün bir hücresinde arıza var. Sülfatlaşma yada kısa devre, ben akım çekince akımın akış şiddeti sebebi ile bu durum düzeliyor ancak şarj anında böyle bir akış oluşamadığı için akü istenilen seviyede şarj olamıyor. Genelde sarj olmadan bekleyen (düzenli 1 hafta, bazen 15 gün marş yapmadan bekleyen) 1.5 yaşındaki akülerde bu durumun normal olduğu kanatindeyim. Bu sebeple kendime kaliteli bir şarj cihazı satın aldım. Yeni akümü en az haftada bir kez bu cihazım ile şarj edeceğim, yada cihaza sürekli bağlı olarak bırakacağım.

Destek olan arkadaşlara tekrar teşekkürler.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,173
Mesajlar
915,636
Kullanıcılar
449,936
Son üye
AsilOzgenc

Yeni konular

Geri
Üst