Herkese Merhaba
Elektrik motorlarında omik kayıplar olur mu ? Çünkü motorlarda bobin kullanılmaktadır. Bobinler ise endüktif kayıplara yol açar .
Diğer sorum ise transient (geçici hal) analiz ne demektir? Araştırmama göre devrenin başladıktan sonraki belli bir süre içinde yüke karşı verdiği tepki, umarım doğru bulmuşumdur.
Merhaba. Elektrikte indüktif, kapasitif ve omik yükler..
SGK’da ise SSK, Bağ-kur, Emekli Sandığı (memur) emeklilik (sosyal güvence) sistemleri..
Elektrikte de sosyal güvenlikte de 3 ayrı güzel..
Hocam, ne alaka bu, kel alaka! da diyebilirsiniz, çok haklı olarak..
Ama bu konu daha kolay anlaşılsın diye bu sadece bir benzetmedir..
2008 yılında SGK sisteminde yapılan köklü bir kanun değişikliğinin dışında (bu kanunun gerekçesine şartlarınız uygunsa örneğin bu engeli de kolayca aşıyordunuz yine) hangi kurumda daha çok hizmetiniz varsa 25 sene göz önüne alınıp siz o kurumdan emekli oluyordunuz..
Elektrikte saf omik, indüktif veya kapasitif direnç kavramı kesilikle yoktur..
O adı geçen yük toplamda hangi ayırt edici özelliği ağırlıklı olarak gösterebiliyorsa tamam arkadaş! sen omik yüsün, sen indüktif yüksün, sen de kapasitif yüksün diyoruz, ayni SGK sisteminde 2 veya 3 sistemden hangisinde ağırlıklı olarak çalışılıp o sistemden tam olarak da emekli olundu ise..
Ancak rezistanslar, elektronik dirençler, ampül, CRT TV flamanları omik yük, bobinler indüktik yük kondansatörler ise kapasitif yük olarak ağırlıklı olarak adı geçen bu yük özelliklerini gösterdiklerinden bu yük veya AC' de bu direnç özelliğiyle anılırlar. İçinde iletken olan tüm kabloların, kordonların da bakır iletken telleri dolayısıyle omik dirençlerinin yanında, eser oranda da bu kablonun bobin (karkas) veya yan yana çok yakın olarak iç iletkenlerinin bulunabilmesiyle indüktif veya kapasitif etkilenimlere maruz kalabilmesi de söz konusu olabilir.
Bobinlerin self (indüktans) yükü özelliğini gösterirken kendi omik dirençleriyle bu bobin iletkenlerinden iletkenlik akımı geçer. Omik direnç olarak, örneğin bu AC motor çalışmayıp dururken bir avometreyle, avometre içindeki 9 volt DC pil akımını sargılara prob uçlarıyla uygularken motorun sadece omik direncini ölçmüş oluruz..
Saf omik direnç, saf bobin ve saf (%100) kapasitör hiçbir zaman elektrikte tam olarak bulunamayıp hangi özelliği ağırlıkta olup tam olarak da o öne çıkmışsa "sen tam olarak değil ama ağırlıkta busun arkadaş!" diyoruz, tüm olay budur..
Bir hoparlörün sağlamlığını veya empedansını (AC’deki direncini) takriben ölçmek için de hoparlör bobinine ayni avometreyle DC akımı gönderip yine omik direncini biz ölçeriz aslında..
Ama gelgelelim ki bir AC motor bir AC şebekede çalışırken sargılarındaki bobinler hem indüktif hem omik dirençlerle karşı karşıya kalırlar. Biz karma dirençlere maruz kalan bu etkilenime empedans (toplam, bileşke direnç) diyoruz. Ayni motora sargılarını sadece biraz ısıtmak amaçlı DC akım uygulandığında sargılar sadece omik dirence maruz kalırlar, sizin en başta sadece omik dirençli motor sargıları düşünceniz işte bu salt uygulamayla bir gerçek olur..
Aslında geçici rejimden sürekli rejime geçişin en iyi örneği; yıldız/üçgen sistemi ile asenkron motorlara yol verilebilmesi örneğidir. Yıldız bağlantıda motor demerajla (kalkınmayla) ilk yol alırken bu bağlantı ile şebekeden daha az akımı çeker, şebekeyi daha az zorlar. Yol alınca da (normal rejime kavuşunca) üçgen sisteme geçilir ve motor sarımları 380 voltluk orijinal (özgün) sarım haliyle 380 voltta çalışır. Kolay gelsin.