Mikroişlemci ile hız Kontrolü

  • Konbuyu başlatan elektronik67
  • Başlangıç tarihi
Katılım
20 Eyl 2006
Mesajlar
414
Puanları
3
Yaş
36
MİKRO İŞLEMCİLERLE ASENKRON
MOTOR HIZ KONTROLÜ
Doç.Dr. Nurettin ABUT (*)
Elk. Müh. Cemil ÖZ (**)
Abstract:
A production variablefrequency drive is described
which uses an asyncronous motor and a microproscesor
controlled current inverter. The control loops of the drive
have been arranged so that the performance of the drive
is extended to zero speed and to theoretical upper limit
speed. The method adaptively modulates the inverter
svvitching times so as to produce the maximum possible
torque in the attached motor for the minimum AC peak
current.
1 GİRİŞ
İçerisinde bulunulan yüzyılın sonlarına doğru büyük bir
ilerleme gösteren ve adeta takip edelimez bir hızla gelişen
elektronik, güç elektroniği ve bilgisayar teknolojisi;
kontrol teknolojisinde ve otomasyonda yeni ufuklar
açmıştır. Enerji, zaman ve hassasiyetin ön plana çıktığı
günümüz endüstrisinde; prosesde, iş makinalarında ve
çeşitli amaçlarla kurulmuş sayısız sistemlerde kullanılan
elektrik motorlarının ve bunların içerisinde birçok avantaj
ve sistem tasarımındaki uygunluğuyla özellikle AC mo
torların devirlerinin kontrolü önem kazanmıştır. AC mo
torların hızlarının kontrolü DC motor kontrolüne göre zor
olmaktadır. Ancak DC motorların üretim ve amortisman
giderleri çok büyüktür. Fırçalarından çıkan kıvılcımlardan
dolayı patlamalı ortamlarda kullanılamamaktadırlar.
Bunun yanında AC motorların üretim giderleri az ve amor
tisman giderleri ise ihmal edilebilir düzeydedir. Devirleri
ise gerilimden bağımsız olarak frekansla ayarlanabilmek
tedir.
Dolayısıyla bugün AC motorların devirlerinin kontrolü
cazip hale gelmiştir, özellikle üç fazlı asenkron motor
ların devirlerinin kontrolunda uluslararası düzeyde söz
sahibi olan büyük firmalar çalışmaktadırlar.
Daha önceleri sabit devirde çalıştırılıp mekanik olarak
sınırlı bir hız ayarı yaparak özellikle sanayi tesislerinde
kullanılan üç fazlı asenkron motorlar, bugün mikroişlemci
kontrollü güç elektroniği devreleriyle kumanda edilmek
tedir. Bilgisayar teknolojisindeki gelişmeler paralelinde
üç fazlı asenkron motor hız kontrol sistemleri de kar
maşıklıktan kurtulmaktadır. Artık piyasada mikroişlemci
kontrollü daha hassas kontrol sistemleri üretilmektedir.
2 DEVİR AY AR Y ÖNTEMLERİ
Üç fazlı asenkron motorların DC motorlardan daha üstün
özelliklere sahip olması hız kontrolünün sağlanması yö
nünde bir çok çalışmaların yapılmasına yol açmıştır.
Asenkron motorların hız ayarı temel olarak,
120f (1S)
2p
denkleminde görüldüğü gibi şu şekilde mümkün olmak
tadır:
(2p) kutup sayısının değiştirilmesiyle,
(f) frekansının değiştirilmesiyle.
21. (2p) Kutup Sayısının Değiştirilmesiyle
Hız Ayarı
Sabit gerilim ve frekanslı şebekede çalışan bazı kısa
devre rotorlu asenkron motorların kutup sayısını 1 ila 3
arasında azaltmak veya artırmak mümkündür. Motorun
dakikadaki devir sayısı ise denklem (1)'deki gibidir.
Görülmektedir ki, kutup sayısı devir sayısı ile ters
orantılıdır. Yani kısa devre rotorlu asenkron motorun
kutup sayısını değiştirerek hız ayarı yapılabilir. Bu hız
ayar yöntemi sürekli hız ayarı istenmeyen, yalnız birkaç
hız kademesi gereken sistemlerde kullanılabilir. Genelde
üretilen asenkron motorların kutup sayıları sabit olmak
tadır. Kutup sayısı değiştirilebilen motorlara dahlender
bağlantılı motorlar denir.' Bunların uygulama alanları ol
dukça sınırlıdır. Yarı iletken elemanlarla oluşturulan fre
kans dönüştürücülerin geliştirilmesiyle bu yöntem kul
lanılmamaktadır.
linte burada MİKRO İŞLEMCİLERLE ASENKRON
MOTOR HIZ KONTROLÜ
Doç.Dr. Nurettin ABUT (*)
Elk. Müh. Cemil ÖZ (**)
Abstract:
A production variablefrequency drive is described
which uses an asyncronous motor and a microproscesor
controlled current inverter. The control loops of the drive
have been arranged so that the performance of the drive
is extended to zero speed and to theoretical upper limit
speed. The method adaptively modulates the inverter
svvitching times so as to produce the maximum possible
torque in the attached motor for the minimum AC peak
current.
1 GİRİŞ
İçerisinde bulunulan yüzyılın sonlarına doğru büyük bir
ilerleme gösteren ve adeta takip edelimez bir hızla gelişen
elektronik, güç elektroniği ve bilgisayar teknolojisi;
kontrol teknolojisinde ve otomasyonda yeni ufuklar
açmıştır. Enerji, zaman ve hassasiyetin ön plana çıktığı
günümüz endüstrisinde; prosesde, iş makinalarında ve
çeşitli amaçlarla kurulmuş sayısız sistemlerde kullanılan
elektrik motorlarının ve bunların içerisinde birçok avantaj
ve sistem tasarımındaki uygunluğuyla özellikle AC mo
torların devirlerinin kontrolü önem kazanmıştır. AC mo
torların hızlarının kontrolü DC motor kontrolüne göre zor
olmaktadır. Ancak DC motorların üretim ve amortisman
giderleri çok büyüktür. Fırçalarından çıkan kıvılcımlardan
dolayı patlamalı ortamlarda kullanılamamaktadırlar.
Bunun yanında AC motorların üretim giderleri az ve amor
tisman giderleri ise ihmal edilebilir düzeydedir. Devirleri
ise gerilimden bağımsız olarak frekansla ayarlanabilmek
tedir.
Dolayısıyla bugün AC motorların devirlerinin kontrolü
cazip hale gelmiştir, özellikle üç fazlı asenkron motor
ların devirlerinin kontrolunda uluslararası düzeyde söz
sahibi olan büyük firmalar çalışmaktadırlar.
Daha önceleri sabit devirde çalıştırılıp mekanik olarak
sınırlı bir hız ayarı yaparak özellikle sanayi tesislerinde
kullanılan üç fazlı asenkron motorlar, bugün mikroişlemci
kontrollü güç elektroniği devreleriyle kumanda edilmek
tedir. Bilgisayar teknolojisindeki gelişmeler paralelinde
üç fazlı asenkron motor hız kontrol sistemleri de kar
maşıklıktan kurtulmaktadır. Artık piyasada mikroişlemci
kontrollü daha hassas kontrol sistemleri üretilmektedir.
2 DEVİR AY AR Y ÖNTEMLERİ
Üç fazlı asenkron motorların DC motorlardan daha üstün
özelliklere sahip olması hız kontrolünün sağlanması yö
nünde bir çok çalışmaların yapılmasına yol açmıştır.
Asenkron motorların hız ayarı temel olarak,
120f (1S)
2p
denkleminde görüldüğü gibi şu şekilde mümkün olmak
tadır:
(2p) kutup sayısının değiştirilmesiyle,
(f) frekansının değiştirilmesiyle.
21. (2p) Kutup Sayısının Değiştirilmesiyle
Hız Ayarı
Sabit gerilim ve frekanslı şebekede çalışan bazı kısa
devre rotorlu asenkron motorların kutup sayısını 1 ila 3
arasında azaltmak veya artırmak mümkündür. Motorun
dakikadaki devir sayısı ise denklem (1)'deki gibidir.
Görülmektedir ki, kutup sayısı devir sayısı ile ters
orantılıdır. Yani kısa devre rotorlu asenkron motorun
kutup sayısını değiştirerek hız ayarı yapılabilir. Bu hız
ayar yöntemi sürekli hız ayarı istenmeyen, yalnız birkaç
hız kademesi gereken sistemlerde kullanılabilir. Genelde
üretilen asenkron motorların kutup sayıları sabit olmak
tadır. Kutup sayısı değiştirilebilen motorlara dahlender
bağlantılı motorlar denir.' Bunların uygulama alanları ol
dukça sınırlıdır. Yarı iletken elemanlarla oluşturulan fre
kans dönüştürücülerin geliştirilmesiyle bu yöntem kul
lanılmamaktadır.


inşallah işinize yarar birşeydir
 

Ekli dosyalar

  • mikroi__351_lemcilerle_h__305_z_kontrolue.pdf
    367.4 KB · Görüntüleme: 20

yenilmez03

Üye
Katılım
16 Eki 2006
Mesajlar
60
Puanları
1
çok sağol eline sağlık allah (c.c) senden razı olsun
 
Konu Sah
Katılım
20 Eyl 2006
Mesajlar
414
Puanları
3
Yaş
36
amin kardeş allah senden de razı olsun

kardeş bir popülarite ver bari yav :)
 

erbab02

Üye
Katılım
13 Ara 2006
Mesajlar
2
Puanları
1
Yaş
36
omron marka 0.75 kw 3g3jv invertör baglantı şeması lazım yardımcı olursanız sevinirim
 

alponoz_43

Üye
Katılım
24 Ara 2006
Mesajlar
2
Puanları
1
Yaş
36
Omron J Serİsİn İnvertÖrlerİn Kilemens Gurubunun AÇiklamasini Bİlen Yokmuuu?????????
 

gezer77

Yönetici
Yönetici
Yönetici
Katılım
14 Kas 2006
Mesajlar
1,594
Puanları
75
Yaş
52
alponoz_43 ' Alıntı:
Omron J Serİsİn İnvertÖrlerİn Kilemens Gurubunun AÇiklamasini Bİlen Yokmuuu?????????
arkadasım konu ıle alakasız bır yerde soru soruyorsun.bu yuzden cevap alamazsın.bu sorunuzla ılgılı forumda konu bulunmakta onu ınceleyınız.sorunuzun cevabını bulacaksınız
 

cnrszr

Üye
Katılım
18 Ara 2006
Mesajlar
6
Puanları
1
Yaş
36
Nurettin Hoca güç elektroniğinde bir numaradır ya özellikle sürücüler tristörler ile ilgili. Tezi hazırlayan arkadaşa çok teşekkür....
 

cesur

Üye
Katılım
18 Eki 2007
Mesajlar
46
Puanları
3
Yaş
36
Nurettin Abut hoca geçen dönem bizim güç elektroniği dersine girdi kendisi çok bilgili aynı zamanda çok iyi bir eğitimci.Paylaşım için teşekkürler
 

YSFORL41

Üye
Katılım
19 Eki 2008
Mesajlar
29
Puanları
3
Yaş
36
projemi nurettin hocadan aldım.konumda bu(mikroişlemcilerle motor hız kontrolü).acaba bu dökümanın linki felan elinizde döküman içindeki resimlerde problem varda
 

Benzer Konular

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
115,607
Mesajlar
814,181
Kullanıcılar
422,355
Son üye
hakanelektrikmüh

Yeni konular

Üst