Sorun jeneratörle kompanzasyon kullanılması değil, toplam yük cos fisinin kapasitif olması tehlikesi sanırım. Aksa kullanma kılavuzunda geçen ibare:
Kapasitif yükler, alternatörün aşırı ikazlanmasına neden olurlar. Kapasitif yüklerin etkisi alternatörün manyetik doyumu vasıtası ile sınırlanmış yüksek terminal voltajı meydana getirir.
Esasen toplamda yük kapasitif olmadığı sürece kompanzasyonun mahsuru yok gibi görünüyor. Ancak, çoğu zaman bir faydası da yok, zira:
1. Sayaç devrede olmadığı için cezai bir durum söz konusu değil.
2. Yükün cos fisinin iyileştirilmesi jeneratörü kapasitesini arttırmıyor. Örneğin, 100 kVA'lık bir jeneratör 80 kW yük sürebiliyor, ama cos fi 1 iken bu değer 100 kW'a çıkmıyor, yine 80 kW olarak kalıyor. Tek istisna, yükün cos fisinin 0.8'den küçük olduğu durumlar. Bu durumda cos fi'yi 0.8'in üzerine çıkartmaya yetecek kadar kompanzasyon faydalı görünüyor.
3. Zahiri akımın düşmesi kablo kayıplarını azaltmıyor. Zira hepimizin bildiği gibi kayıpları belirleyen I2 x R formülündeki akım, rezistif akımdır. Hani, marjinal bir azalma olsa dahi kompanzasyonun kendisi de kayıpsız değil zaten.
Özetle benim vardığım sonuç, yükün cos fi'si 0.8'in altındaysa bunu 0.8'in az üzerine çekecek kadar kompanzasyon temkinle (ancak yük devreye girdikten sonra) kullanılabilir. Diğer yükler için lüzumsuz masraf ve potansiyel tehlikedir.