Burçin ERİŞEN

Yönetici
Yönetici
Katılım
24 Eyl 2007
Mesajlar
719
Puanları
156
Yaş
44
II. Ulusal Hidrolik Pnomatik kongre ve sergisine konuşmacı olarak katılan Sn.Ahmet SARAÇ hocamızın ders notlarıdır.Kendisine teşekkürü bir borç bilirim.



Rar Şifresi:www.kontrolkalemi.com
 

Ekli dosyalar

  • Hidrolik sistemlerde arıza bulma.rar
    143.7 KB · Görüntüleme: 572
Moderatör tarafında düzenlendi:
Katılım
24 Ocak 2011
Mesajlar
1
Puanları
1
Merhabalar dosyaları açmak istediğimde şifre istiyor , şifre nedir acaba...

teşekkürler..
 

paryildiz

Üye
Katılım
27 Şub 2007
Mesajlar
8
Puanları
1
Yaş
37
Konum
Amasya
Geçmişte hazırlamış olduğum bir çalışmayı da ben paylaşmak istedim. Yararlı olması dileği ile.

HİDROLİK SİSTEMLERDE BAKIM VE ARIZA ARAMA
Genel bilgiler (Önemli Başlıklar)
  • Hidrolik sistemler
  • Pompa ve tahrik elemanları
  • Kontrol valfleri
  • Taşıyıcı ve bağlantı elemanları
  • Hidrolik akışkanlar
  • Akışkan depolama ve şartlandırma teçhizatı
Hidrolik sistemleri izlemek:

Hidrolik sistemlere doğrudan bakarak sistemin nasıl çalıştığı anlayamazsınız. Sistemin nasıl çalıştığını anlayabilmek için sisteme ait hidrolik devre diyagramına ihtiyaç duyulur. Birçok sisteme ait birçok diyagram çeşidi mevcuttur.
  • En çok kullanılanları;
  • Blok diyagram
  • Kesit Resimler
  • Resimli veya kesit diyagram
Blok diyagram: Sistem elamanlarının bloklarla ifade edildiği basit çizimlerdir.

upload_2014-10-12_12-54-15.png

Şekil 1. Blok Diyagram

Kesit resimler:

Ustaların işine yarayan, daha çok tamir bazlı Bakım işlerinde yararlı detaylı teknik çizimlerdir.
upload_2014-10-12_12-55-52.png

Şekil 2. Disk valf modeli kesit resmi

Şematik Diyagramlar.

Sistem elemanlarını şembolize edildiği diyagram çeşidir. Bu sembolizasyonda uluslararası standartlaşmış (JIC – Ulusal Endüstri Konferansı gibi…) semboller kullanılır.

Hidrolik sistemlerin sembolize edilmesi, ortak bir di kullanımı gibidir. Hidrolik sistemler spesifik tasarlanır. Sisteme müdahale edebilmek için ,şematik çizmelerinin okunması mecburidir.

upload_2014-10-12_13-6-7.png


Şekil 3.Örnek Sembolik Diyagram

Şematik diyagramlar okunurken ilk önce akış çeşitleri tespit edilir. Şematik çizimlerde
Yer alan kılavuz çizgilere çok dikkat edilir. Eğer sistem çok karışık ise sistem lokal olarak incelenip bütüne doğru gitmek iyi bir yöntemdir.

Hidrolik elemanların montajı:
Temizlik; Hidrolik sitemler toza kire karşı oldukça hassastır. Filtre edilmeyen toz parçacıkları tonlarca yükün altında elemanları üzerinde zımpara etkisi yaratmaktadır.

Emniyet; Hidrolik sitemlerde güvenliği göz ardı etmek rulet oynamak gibidir. Sistem çalıştırılmadan önce hareketli aktuatör vs elemanlara belli bir mesafede olunmadı üzerinde ve çevresinde anahtar gibi elemanlar bırakılmamalıdır. Eğer sök-tak işlemleri yapıldıysa açık port, ve boşta hortum olamamasına, gevşek rekorların sıkılmasına dikkat edilmelidir. Aksi taktirde sistem yağ kayıplarına uğrayabilir, ve çevreye ciddi zararlar da verebilir. Hidrolik yağın insan cildini cildini tahriş ettiği de göz önünde bulundurulmalıdır.

Pompa ve tahrik elemanlarının montajı; İlkönce Hidrolik motorun montajı yapılır.
Pompa montajına kaplin kullanılmasına çok dikkat edilmelidir. Pompa tahrik elmanı ile aynı seviyede olmalıdır. Eğer pompanın yanında kurulum bilgilerinin yer aldığı bir rehber kitapçık katalog gibi şeyler varsa bunlarda göz önünde bulundurulmalıdır. Bakımdan yeni gelen -sıfır bir pompa yada hidrolik motor geldiğinde çıkışlarının kapatılmış olarak gönderildiğine dikkat edilmediler. Yeni gelen elemanı milinden el ile rahatlıkla tur attırıldığına dikkat edilmeli, herhangi bir kasıntı göz ardı edilmemelidir. Döner eleman yerine takılırken dönüş yönü göz önünde bulundurulmalıdır.

Takılan eleman pompa veya hidrolik motor ise sistem çalıştıktan sonra depoda eksilen yağ tamamlanmalı, pompanın basınç ayarları gözden geçirilmelidir. Pompalarda basınç ayarı yapılırken motorun tam devrini alması beklenir. Ayar değeri sisteme bağlı bir manometreden okunarak ayarlanmalı. Çalışma basınç değerlerinin üstüne asla çıkılmamalıdır.

Pompa sistem üzerinde ilave yük oluşturursa;
  • Enerji israfı
  • Pompanın erken yıpranması
  • Aşırı ısınma problemi
  • Makine – Sistem geneli arızalar
  • Bazı durumlarda sistem elemanlarının tahribatı gibi problemlerle karşılaşılır.
Hidrolik sistemler en son tamir işlemi üzerinden 1 günlük çalışma(24 iş saati) geçtikten sonra tekrar kontrollere tabi tutulur.

Hidrolik hortum ve motorların montajı;

Hidrolik boru –hortumun tipine, et kalınlığına, bağlantı şekline dikkat edilmelidir. Takılan elaman hidrolik boruysa, boru ağızlarındaki havşaların kontrol edilmesinde yarar vardır. Rekorlar yerine takılırken eğer varsa oring gibi sızdırmasızlık elemanları tahrip edilmemelidir. Rekorlar sıkılırken hortum üzerinde kıvrılma olmamalıdır. Hidrolik hortumla çok gerdin olmamalı, yük altında kasılması için biraz serbestliği olmamalıdır. Çalışma esnasında basınç altında oluşan hortum kasılmalarında bir hortum diğerinin üstünde stres oluşturmamalıdır.

Hidrolik akışkan seçimi;
  • Yağlama özelliği
  • Viskozite
  • Korozyon
  • Düşük – yüksek çalışma sıcaklık özellikleri
  • Sudan arındırılabilirlik
  • Pas önleyici özelliği
  • Ateşe dayanıklılık.
  • Uyumluluk
  • Köpüklenme ve havalanma özelliği.
  • Isı iletim dayanıklılığı
  • Genleşme katsayısı
  • Işıma miktarı(Bazı özel uygulamalarda)

Sistem için doğru akışkan yağı seçilmesi çok önemlidir. Hidrolik yağlar yüksek basınç altında küçük boşluklardan geçmeye zorlanır, basınç altında yırtılma etkisine maruz kalırlar. Bir süre sonra yağ fiziksel olarak özelliğini kaybeder. Sıcaklık değerleri söz konusu olunca yağ seçerken 20 Cº fazladan tolerans gösterilmesinde yarar vardır.

Kullanılan yağ sistem elemanları ile uyum içinde çalışabilmeli, tepkimeye girmemelidir.

Hidrolik sitelerde periyodik bakımlar;

Hidrolik sitemlerin bakımı düzenli olarak yapılmaz ise, yağın filtrelenmesi yetersiz kalır ve aşınmanın kontrol altına alınması zorlaşır. Hidrolik sistemlerde arıza nedenlerinin %80 ni yağın kirlenmesi kaynaklıdır. Hidrolik yağ ve diğer elmanlar depolanırken, ortamın iyi havalandırıldığına dikkat edilmeli, parçalar uygun sıcaklıkta ve koruyucu madde ile kaplanmalıdır.

Periyodik kontroller;

Bakım - kontrol elemanın elinde sistem hakkında bilgi sahibi olabilmesi için bir debi ölçer ve sök tak manometre olmalıdır.

Genel bakım - kontrol kriterleri;
    • Depo akışkan seviyesi
    • Gözle görülür kaçaklar
    • Destekler sıkımı, aksamlar yerindemi
    • Filtre durumu
    • Depo akışkan sıcaklığı
  • Sistem anormal bir titreşim üretiyor mu?
  • Depo akışkan seviyesi kontrolü (haftada bir)
  • Havalandırmaların kontrolü(haftada bir)
  • Filtrenin açılması, temizlenmesi(6ayda bir, 1000 çalışma saati)
  • Hidrolik yağı laboratuar kontrolü (6ayda bir, 1000 çalışma saati)
  • Hidrolik yağın değiştirilmesi(2yılda bir, 4000 çalışma saati)
  • Dış temizlik( her zaman)
 

by lent

Yönetici
Yönetici
Yönetici
Katılım
21 Nis 2009
Mesajlar
11,836
Puanları
3,256
Ayrıca olası arızada basınç kendini ısı olarak ele verir, biz her ne kadar gözle göremesek de bunu belirgn olarak görebileceğimiz cihazlarımız var, youtupta termal kamera kullanımıyla saatler günler sürecek arıza tespiti dak. içinde gerçekleşmsini izledim, aynı vidyoyu izleyen hayır sahibi varsa ekler :) kestirimci bakımda bence termal izleme atlanmamalı unutulmamalı ;)!
 

paryildiz

Üye
Katılım
27 Şub 2007
Mesajlar
8
Puanları
1
Yaş
37
Konum
Amasya
Bahsettiğin uygulama ilginç geldi biraz araştırdım. Termal kamera kullanarak arıza bulma tekniği elektrik panolarında yaygın olarak kullanılıyor. İnternette uygulama videoları da mevcut fakat hidrolik sistemler için kullanımına dair uygulama videosu bulamadım. Paylaşan arkadaşlar olursa izlemek isterim :). Aşağıdaki linkte kızılötesi kamera kullanılarak yapılan uygulamalara dair bilgiler var.
http://www.gpmhydraulic.com/newsletter_archive/newsletter0113.htm#1

Diğer bir yandan aşağıdaki uygulamada sistemde oluşan iç kaçakları bulmak için benzer bir yöntem kullanılmış. Yararlı olabileceğini düşünüyorum.
 

by lent

Yönetici
Yönetici
Yönetici
Katılım
21 Nis 2009
Mesajlar
11,836
Puanları
3,256
Tam da bunu kast etmiştim :) Kaçak dediğin deforme olmuş iç parça, arızalı eleman sorun kaynağı.
 

Forum istatistikleri

Konular
119,325
Mesajlar
839,521
Kullanıcılar
432,605
Son üye
s.a.karacoban

Yeni konular

Üst