CNC X EKSENİ MOTOR HAREKET KAYMASI

ankis

Katılımcı Üye
Katılım
15 Nis 2011
Mesajlar
376
Puanları
56
cnc de 15 mm lik alüminyuma yeni cnc'min köprü ayağını işliyorum;lakin her bir değişik çaplardaki delikleri deldiğimde x ekseni üzeinde 1 mm kadar sola yani motora doğru kayma oluyor.Bu kaymayı cnc nin koordinat sıfır noktasında alüminyuma açtığım 3 mm lik referans delik noktasına kesici ucu elle getirerek makinayı sıfırlama yapmak zorunda kalıyorum.Bu sorun varken pleksi de kestim kayma olmadı ama alüminyum keserken oluyor.Sorunu halletmek için step motorun mil şaftının bir yüzünü ve vidalı milin kapline giren ucunun bir yüzünü taşladım, kapline vida delikleri açtım buralardan traşlanmış yüzlere kaplinden vidalama yaparak kaplin ile şaftlar arasında tam temas sağlayarak motor hareketlerini eksene tam aktarması için çalıştım ama yine 1 mm kayma var.Motoru söktüğümde x eksenini elimle çok rahat hareket ettirebiliyorum herhangi bir zorlanmada yok aklımada sorunu çözme konusunda net bir çözüm gelmiyor. diğer eksenlerde sorun yok motorların yerlerini değiştirsem bile sorun devam ediyor nedir bu olayın çözümü acaba ?
Dairesel Delikleri delerken x ve y ekseni step motor hareket miktarları ve zorlanmaları aynı olmasına rağmen x ekseni motoru y ekseni motorundan daha fazla ısınıyor... Aklıma birde x ekseni kartını z eksenine z ekseni kartını da x eksenine bağlayıp birde öyle denemek geliyor ama sanki yine kayma olacakmiş gibi geliyor ..iyice kıl oldum bir türlü çözemedim olayı...vidalı mili taşlarken bir şey fark ettim x ekseni vidalı mili çok yumuşak geldi bana..nasıl anladın diyeceksiniz... step motoru vidalı milden daha zor taşladım vidalı mil dremelin taşlamasında peynir gibiydi sanki...
varmı bir çözüm önerisi olan arkadaş?
 
demekki Allah dağına göre kar veriyor .. :)
kimse bir çözüm dahi öneremedi :)
 
Şu anki köprü mekanizman esneme yapıyor olabilir.veya hala biryerlerde boşluk var olabilir.bunun çözümünü gene sen bulacaksın .Senin makinanla ilgili hiç bir şey bilmiyoruz ki öneride bulunalım.
 
Son düzenleme:
Kaç adet geri bildirim noktanız var ? (Enkoder).
Yoksa tüm mekaniği değiştireceksiniz 1-2 ay düzgün çalışacak sonra aynı hale gelecek.
istediğiniz çözünürlükteki enkoderler 1500-4000 £ arasında her eksene bir tane takmadan kaymanın motor redüktör yoksa köprü tarafında olduğunu asla bilemeyeceksiniz.
1 mm kayma ekranda gözüküyor mu ? çevrim oranınızın virgülden sonra kaç hanesini girdiniz ? 100mm ile 1000 mm de aynı hatayı yapıyormu ? Fren/kavrama kullanıyormusunuz ? Eksen kontrolü yaptınız mı ?
vs vs vs vs vs...
O kadar çok varyasyon varki sana ondan, bundan, şundandır desek zamanını harcamaktan öte gitmez...
 
makinayla ilgili bilinmesi gerekenleri zaten anlattım... sorun belli metal kesiminde bir miktar kayma var metal haricinde kayma olmuyor... bir ara bakır işlemede yaptım o zaman da kayma yapmadı....makinayı ebaydan almıştım
makinadaki kayma ekranda kaymıyor..kayma olduğunu işleme başlamadan evvel sıfır noktasında metale açtığım referans delikden anlıyorum, kesim işini durdurup makinayı sıfır noktasına gönderdiğimde referans deliğin üzerinde durmuyor.sürücülerim enkodersız.. Alüminyum kesim yaparken daldırma 0,05 mm feedrate 300 dolayısıyla 15 mm lik alüminyumda 17 dairesel delikli bir kesim işinde 15000 satırlık bir işlem yaptırıyorum ama her bir farklı delik deleceği sırada makinayı stoplamam ,referans noktasına göndermem ve orada sıfır koordinatına elle getirmem gerekiyor. sorunun çözümü için vidalı mili ve destek millerini değişmeyi ve raylı ,arabalı hale çevirmeyi düşünüyorum artık ama şu köprü ayaklarını ve spindle tutucu elemanları kestikden sonra yapacağım artık bunu... şu durumda aksak bir durum olsada elle sıfırlama yaptığım için işimi halledebiliyorum azcık ugraştırsa ve zaman kaybettirsede....
 
Son düzenleme:
Motor ve/veya sürücülerin gücü yetmiyor ADIM KAÇIRIYOR .
Takımın iş üstündeki hızlarını düşür..
Sonrada buralardaki yazıları üşenmeden oku.

----

Kendince çok ayrıntılı anlattığını sandığın satırlar yerine bir fotoğraf çok daha fazla şey anlatırdı...
 
makinamın resimleri ekte.. 2. resimde x ekseni elemanlarını çektim.z ekseni motorum orjinal aldığımdaki nema 17 motordur. x ve y ekseninlerindeki motor nema 23... 1,89 tork değerinde motorlardır.sürücüler tb6560 dir.orjinal sürücü bozuldu ..yani x ekseninde adımkaçırma yapıyordu.yeni sürücülerde adımkaçırma sesi duymuyorum yada bir bozukluk göze çarpmıyor en azından... 20150708_161655.jpg 20150708_161733.jpg 20150708_161757.jpg 20150708_161854.jpg
20150708_161655.jpg
20150708_161733.jpg
20150708_161757.jpg
20150708_161854.jpg
 
Nema = motor flanş bağlantısını temsil eder güç/tork belirtmez !
Nema 23-34-45 gibi.
Nm = Newton*metre ise tork belirtir .

Yazdığını doğru kabul edersek motorların 1.89Nm ise metal işlemek için çok küçük.

Adım kaçırma 2 türlü olur :
Yürü komutunu yerine getiremez
Yürü komutundan fazlasını yürür

Metal işlerken frezenin ( kesici uç ) vuruntusu hataya yol açar.

Kendi elinle yazıyorsun :
Ahşap işlerken doğru.. metal işlerken eğri...

Normal matkap da uygunsuz kullanımda hep görülür.
Matkaplar saat ibresi yönünde dönerler , kılavuz yoksa ve fazla hızlı /güçlü / sertçe malzemeye / uzun tip matkap ucuyla / ince çaplı uçla ..bastırılmışsa merkezden dışa doğru ve saat ibresi yönünde bir çember çizecek şekilde gezer.
Aynı şekilde düz ağızlı freze dalarken kalemin dönüşü yönünde tırmalar , tırlama denir.
Ne demek bu , kalem eksene tersi yönde vuruntu yapar .
Matkap gezerken bir şekilde az deldikten tutturduğu delikten ilerlerken eksenide kendine çeker, eksen tutma torku küçük ise.
Bir ihtimal boştaki tutma torkunu %100 yapmak az bir şey yardımcı olur problemine.

Yukarıda yazdığım geçerli : hızlarını düşür !

Her neyse öyle ve ya böyle :
ADIM KAÇIRIYORSUN !!!

Makine başladığı yere dönemiyorsa adım kaçırmıştır...
 
Son düzenleme:
Bilgi ve Öneriler için teşekkürler Kazım hocam, feed i 150 ye düşürerek de deneyeceğim .Kalan üç beş parçayı bu şekilde keseceğim mecburen ... 1,89nm tork a az dediniz ama benim daldırmam cok kucuk :) topu topu 0,05 mm ... en azından kac nm tork değerinde motor takmalıyım x eksenine... motorun y eksenine göre fazla ısınması en fazla zorlanmanın x ekseninde olduğunu gösteriyor. dolayısı ile x eksenindeki tüm bağlantıları rijit hale getirmem gerekecek.
 
Donanımını ellemeden önce buralardaki yazıları üşenme oku.
Acele etme atlama ilgisiz sanma oku.
Aralarda neler var neler.
Sonra kendin sormaya gerek görmeden TB6560 ın seri bağlı 4.5Nm motoru bile çalıştırabildiğini öğrenir ve ona göre karar verirsin.
Antalyalıların bir lafı vardır :
Olcek olak bokundan belli olur agam ( oğlayın - keçi yavrusu - büyüdüğünde ne olacağı bokundan belli olur demek istiyor şive ile )

---
0.05 mm dalma ?? neyse..
Sen hele bir oku belki tb6560 ayarlarında vardır bir şeyler..
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,189
Mesajlar
915,718
Kullanıcılar
449,957
Son üye
sezercakmak

Yeni konular

Geri
Üst