BLDC motorun sargılarını değiştirmek

0M42

Üye
Katılım
11 Eyl 2009
Mesajlar
461
Puanları
31
Merhaba kolay gelsin abiler ustalar. DC motorlar üzerinde tecrübeli ustalarımdan teknik bilgi rica edeceğim. 3 fazlı fırçasız (bldc) motorum var. Bu motorun gücünü arttırmanın yollarını arıyorum. Sargıları değiştirerek bu mümkün olabilir mi? Çalışma voltajı 24 volt ancak 45 volta kadar gerekiyorsa çıkartabilirim. Mevcut sargılar ile 45 volta çıktığımda istediğim gücü elde edebiliyorum ama ısınma problemi yaşıyorum.

Sargıları komple söküp daha kalın tel ile yeniden sarsam ısınma problemi bir nebze de olsa ortadan kalkarmı, faydası olur mu?

Yeniden sarım sırasında sargılardaki sipir sayılarını iki yada üç tur kadar azaltsam yada arttırsam nasıl bir etkisi olur?

Konu hakkında çok yüzeysel bilgim var bildiğim kadarıyla sipir sayısını azaltırsam devir artacaktır ancak güç te düşermi? Mesela 2 sipir daha az ve daha kalın tel ile yeniden sarılırsa ne gibi bir sonuç çıkar?

Eksik söylediğim yada atladığım bir şey varsa belirtirseniz söylerim. Bu hobi olarak ilgilendiğim bir proje. İstediğim güçte motorun yenisi de var tabi ancak yurt dışından getirtmek gerekiyor bu pahalı bir çözüm oluyor. Hobi amaçlı bir uğraş olduğu için bu alternatife de pek yakın düşemiyorum. Özellikle sargılar üzerinde yapılacak değişiklikler sonucu ne gibi sonuçlar alırım bu yönde beni aydınlatırsanız çok minnettar kalırım.

Elimdeki motor;
 

Ekli dosyalar

  • ddmotoropen.jpg
    ddmotoropen.jpg
    63.6 KB · Görüntüleme: 13
Son düzenleme:
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.

Bunalmis

Katılımcı Üye
Katılım
4 Şub 2007
Mesajlar
493
Puanları
56
Motorun gucunu, sac aksamin hacmi, miknatislar ve bobin birlikte belirler.

Eger o motor sac paket ve miknatislarla daha guclu motor uretilebilseydi zaten uretirlerdi.

Bu sartlarda sen sadece sarim sayisi ve tel capi ile oynayabilirsin. Bu da akimi ve cikabilecegin ust devir sayisini degistirir.

Sarim sayisini kalinlastirip (haliyle tur sayisi azalir) tur sayisini azaltirsan motorun yuksek devirde donebilme kaabiliyeti artsa da bunu da rulmanlar ve balans durumu limitler.

Eger devir sayisini artirabilirsen bu kez de tork duser. Neticede motor gucu ile oynayamazsin.

Sargilara bir bak. Eger bos hacim varsa sansin var. Yoksa bosuna motoru sokme.
 
Konu Sah
0M42

0M42

Üye
Katılım
11 Eyl 2009
Mesajlar
461
Puanları
31
Üstad değerli cevabın için teşekkür ederim. Bu durumda üç soru daha soracağım sana.

Elimdeki motor 10 adet 0.5mm tel ler birleştirilerek 9 sipir olarak sarılmış. Peki ben sipir sayısı ile oynamadan örnek veriyorum 15 adet 0.5mm teli birleştirerek yine aynı sipir olarak sarsam (sanıyorum sığar boşluk var) 48 voltta yaşadığım ısınma sorunu aşabilirmiyim?

Yada sargılara hiç dokunmadan sadece rotordaki mıknatısları kalınlaştırsam nasıl bir sonuç çıkar? Fotoda ok ile gösterdiğim mıknatıslar ile rotor arasında sac bir halka/parça koymuşlar. Mıknatısları söküp o halkayı oradan çıkarsam sonra daha kalın mıknatıslar eklesem mesela? Üzerindeki mıknatısların ölçüsü 10x30x3mm. aradaki parçayı alırsam sanıyorum mıknatıs kalınlığını 2-3 mm daha arttırabilirim (10x30x5mm yada 10x30x6mm gibi)

Orjinal sargı ama daha etli mıknatıslar kullanabileceğim alternatif mi,

Aynı sipir sayısı ancak biraz daha kalınlaştırılmış sargılar ve daha etli mıknatıslar kullanabileceğim alternatif mi,

Yoksa kalınlaştırılmış ve 2 sipir düşürülmüş yeni sargılar ve daha etli mıknatıslar kullanabileceğim son alternatif mi?

Tüm bu işlemlerin sonucunda motoru 48 volt ile çalıştırmayı düşünüyorum.


12.jpg
 

Bunalmis

Katılımcı Üye
Katılım
4 Şub 2007
Mesajlar
493
Puanları
56
Tel capini dusurup paralel kol sayisini artirarak toplam kesiti artirabiliyorsan omik direnc azalacagi icin isinma azalir.

Malesef gumus telle sarmadigin surece ciddi sicaklik dususu elde edemezsin.

Ote yandan isinma sadece bakir telden kaynaklanmaz. Kullanilan sacin magnetik ozellikleri de kayiplarda Yani sicaklikta etkili.

Miknatislari belli belirsiz cekme gucu olanlarla degisirirsen devir sayisi cok artar. Fakat Tork duser.
Tersine miknatislari cok daha guclu (B si yuksek) olanlarla degistirirsen bu kez devir sayisi azalir fakat tork artar.

Tork ve Hizin carpimi gucu belirler. Ilk mesajimda guc miknatisin ozelikleriyle de orantilidir derken sanirim hata yaptim. Miknatislar guc uzerinde etkili degil gibi gorunuyor.

Bahsettigin sac levhayi kaldirip atamazsin. O miknatislarin/bobinlerin magnetik aki yolunu tamamlamasina yariyor.

Yasadigin sorunlar canimi sikti. Ben de bu motorlarin benzerinden aldim ve baski devre delmek icin titresimi az matkap yapmayi dusunuyordum.
 
Konu Sah
0M42

0M42

Üye
Katılım
11 Eyl 2009
Mesajlar
461
Puanları
31
Üstadım teşekkür ederim o halde yapılabilecek bir şey yok bir de 36 volt ile deneme yapayım.

Yada son olarak bir de şunu sorayım. Mıknatıslar güçlendirildiğinde tork artıp devir düşüyorsa, devir kaybı sipir sayısı düşürülerek geri kazanılmaz mı yoksa aynı hesaba mı çıkar bir anlamı yine olmaz mı?
 

Bunalmis

Katılımcı Üye
Katılım
4 Şub 2007
Mesajlar
493
Puanları
56
Üstadım teşekkür ederim o halde yapılabilecek bir şey yok bir de 36 volt ile deneme yapayım.

Yada son olarak bir de şunu sorayım. Mıknatıslar güçlendirildiğinde tork artıp devir düşüyorsa, devir kaybı sipir sayısı düşürülerek geri kazanılmaz mı yoksa aynı hesaba mı çıkar bir anlamı yine olmaz mı?
Dogru diyorsun.

Gene miknatis konusunda yanildim.

Miknatislarin B sini yukselttik, Neticede devir sayisi dustu. Fakat Tork artti.
Simdi de sarim sayisini dusurduk ya da daha fazla voltaj verdik. Bu kez akim artacak ve hiz artacak. Neticede motorun daha guclu hale gelecek.

Fakat bu durumda hala seni sac paket degismedigi icin magnetik ozelliklerinden dolayi paket guce sinir getirecek.

Sac paketi de buyutmek sart.

Yalniz yorum yaptigimi unutma. Soylediklerimin teyid edilmesi lazim.
 
Konu Sah
0M42

0M42

Üye
Katılım
11 Eyl 2009
Mesajlar
461
Puanları
31
Tamamdır çok teşekkür ediyorum verdiğiniz bilgiler yol gösterici oldu artık bundan sonrasını deneyerek göreceğim. Bir tane arızalı motor buldum denememi onun üzerinde yapacağım 👍
sonucu burada paylaşacağım
 

el_emek

Katılımcı Üye
Katılım
19 Eki 2008
Mesajlar
523
Puanları
56
bence yanlış yoldan gidiyorsun usta. gerilimi 2 katına çıkarmak istiyorsan tel çapını yarıya düşürmeli sipir sayısını da 2 katına çıkarmalısın kabaca. en doğru cevabı bobinajcı verebilir. bu arada mekanık aksama dokunursan hesaplar iyice karışabilir.
 
Son düzenleme:

serkan_48

Profesyonel Üye
Katılım
5 Ağu 2009
Mesajlar
11,965
Puanları
4,156
Yaş
41
Konum
Antalya
Bu motorda optimum guc hesaplanmıştır. Gerilim arttırarak ve sarim sayılarını değiştirerek bir miktar guc yukseltilebilir ama bu konuda sizi limitleyecek olan sac nuvedir.

Hatta bu konuda çalışma yapan birileri vardı forumumuzda. Sıfırdan bldc motor üretimi yapmaya çalışan. Baya yol almışlardı diye hatirliyorum.
 
Konu Sah
0M42

0M42

Üye
Katılım
11 Eyl 2009
Mesajlar
461
Puanları
31
@el_emek Evet doğrudur zira konu hakkında bilgim de yok tecrübemde. Yakınımda bir bobinajcı var yaşlı bir amca. Konuştum anlattım sorularımı sordum ama pek hoşlanmadı bu işten yüzeysel konuşup gönderdi beni :) O yüzden işimi deneme yanılma yoluyla ve sağolsun bunalmış ustamın verdiği bilgiler doğrultusunda yapmaya çalışacağım. Bence olacak gibi.

Arızalı bir motor aldım ama henüz elime ulaşmadı. Gelince sargılarını söküp bakacağım ufak tefek tadilatlar ile sac paketide büyütebilirmiyim bakacağım. 1mm kalınlığında silisli sacım var orjinal saclara göre kestirip bir kaç yaprak ekleyebilirsem ne ala olmadı yeniden sararken sipir sayılarını bir iki tur düşürüp mıknatısları güçlendirmeye bakacağım. Zaten bir süredir iş te yok oturuyoruz uğraş olur.

@serkan_48 serkan ustam bahsettiğin kişi sanırım tubitak ile yürütüyordu o projeyi yani öyle birini hatırlıyorum ama kullanıcı adını bilemedim şimdi.
 

Forum istatistikleri

Konular
121,235
Mesajlar
853,619
Kullanıcılar
436,622
Son üye
Yiğitylmz

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Üst