Asenkron Motorun boşta çalışması hakkında.

umutkchan

Üye
Katılım
14 Eki 2016
Mesajlar
1
Puanları
1
Yaş
32
1- Boşta çalışan asenkron motorlar, boşta çalışan transformatörlerden daha fazla mıknatıslanma akımı çeker . Nedeni nedir?
2-Asenkron motorun boşta çalışması durumunda rotor sargılarında indüklenen gerilimin küçük olmasının nedenini formülle izah ediniz.

Bu soruların cevabını bilen varsa ,cevaplarsa çok iyi olur. Teşekkürler.
 
Merhaba. Cevaplar;
1- Çünkü rotordaki kayma oranı boştakine göre daha fazladır, asenkron motor üreticisince veya motor proje dizayniyle motor mili normal yüklenmelere göre olan hesaplar üzerinden yapılır, üzerine basılan etiketteki nominal akım değeri (amper) tam buna göredir. Çok aşırı yükte de, boşta da kayma; ya daha geride ya da daha ileride olacak şekliyle, ama daha fazlasıyla olur ve daha fazla mıknatıslanma akımı çekilip şebekeden daha fazla amper de çekilir.

Transformatörlerde ise boşta da, yükte de, aşırı yükte de, kısa devrede de primer/sekonder arasındaki bu boşluk miktarı aynidir, hareketli ve kayma oluşturan bir parçaları hiç yoktur. Rotor-stator arasındaki kayma oranı dediğimiz özel bir durum transformatörlerde hiç yoktur.

Trafoların boşta sadece kendi kayıplarını karşılayacak kadar az bir akımı şebekeden çekmesinin asıl nedeni de, trafo primer sarımlarının,bu şebekeye tepki akımı dediğimiz akımlarının o anda en fazla olmasıdır.Trafo boştayken asenkron motordaki gibi yüklenme şartına göre oluşan bir kaymanın (kayma dolaylı olarak asenkron motorlardaki güç faktörünü kötüleştirir,rotor /stator arasında oluşan az ya da fazla oluşan bu kayma,yani her ikisinin birbirinden geride,ileride kalması şebekeden daha çok akımın (amperin) çekmesinin asıl sebebidir.) olmaması asenkron motor milinin boştaki haline göre daha az akımların çekilmesinin asıl nedenidir.

Ancak normal/aşırı/kısa devre durumlarında bir trafonun primer sarımıyla bu şebekeye karşı oluşan tepki akımı, boşta olduğundan farklı olarak ortadan kalkmaya başlar,primerinden boş devre haline göre daha fazla olan bu tepki akımlarını geçirmemeye de başlar. Bu da şebekeden asenkron motor milinin tam kilitlenmesinde veya giderek (kademeli) aşırı zorlanmasındaki haline çok benzer daha fazla akımların çekilmesine de neden olur.

Not: Elektriki çalışma prensibi olarak dönemeyen,mili kilitlenmiş bir asenkron motor, sekonder sarımı tam kısa devre edilmiş bir trafoya çok benzetilir,o andaki elektriki durumları ayni olarak farzedilir. Ancak motor miline farklı yüklenilmesi durumlarında, buna dönüşü sırasında da tam maruz kaldığında, bir trafoda oluşan mevcut şartlardan çok ayrılmış olur,bu durumu kendi içinde oluşan bir kayma olayı yüzündendir.

https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/transformatÖrlerİn-yÜklenme-durumllarina-gÖre-Şebekeye-verdİĞİ-tepkİ.82151/

2- Elektrik akımının değişken mağnetik ortamlarda oluşmasında; hareket eden bir iletken kesitte, ancak belirli bir açıdayken (Dik,90 derece gibi) ancak bu şartta bu iletken kesitte max. indüksiyon akımlarını oluşturabilir. Rotor dediğimiz dönen kısmı ise, sincap kafes de dediğimiz kapalı,dönen iletken bir kafesten oluştuğundan, kayma oranı motor boşta iken bu açı daha az olur. Çünkü daha dik bir açıyla da bu kapalı iletkeni tam kesemez. Bu nedenle kapalı iletken olan bu kafeste oluşan indüksiyon akımının gerilimi daha düşük olur. Formülünü şu anda veremiyorum,çünkü ders notlarımdan uzağım. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Merhaba. Cevaplar;
1- Çünkü rotordaki kayma oranı boştakine göre daha fazladır, asenkron motor üreticisince veya motor proje dizayniyle motor mili normal yüklenmelere göre olan hesaplar üzerinden yapılır, üzerine basılan etiketteki nominal akım değeri (amper) tam buna göredir. Çok aşırı yükte de, boşta da kayma; ya daha geride ya da daha ileride olacak şekliyle, ama daha fazlasıyla olur ve daha fazla mıknatıslanma akımı çekilip şebekeden daha fazla amper de çekilir.

Transformatörlerde ise boşta da, yükte de, aşırı yükte de, kısa devrede de primer/sekonder arasındaki bu boşluk miktarı aynidir, hareketli ve kayma oluşturan bir parçaları hiç yoktur. Rotor-stator arasındaki kayma oranı dediğimiz özel bir durum transformatörlerde hiç yoktur.

Trafoların boşta sadece kendi kayıplarını karşılayacak kadar az bir akımı şebekeden çekmesinin asıl nedeni de, trafo primer sarımlarının,bu şebekeye tepki akımı dediğimiz akımlarının o anda en fazla olmasıdır.Trafo boştayken asenkron motordaki gibi yüklenme şartına göre oluşan bir kaymanın (kayma dolaylı olarak asenkron motorlardaki güç faktörünü kötüleştirir,rotor /stator arasında oluşan az ya da fazla oluşan bu kayma,yani her ikisinin birbirinden geride,ileride kalması şebekeden daha çok akımın (amperin) çekmesinin asıl sebebidir.) olmaması asenkron motor milinin boştaki haline göre daha az akımların çekilmesinin asıl nedenidir.

Ancak normal/aşırı/kısa devre durumlarında bir trafonun primer sarımıyla bu şebekeye karşı oluşan tepki akımı, boşta olduğundan farklı olarak ortadan kalkmaya başlar,primerinden boş devre haline göre daha fazla olan bu tepki akımlarını geçirmemeye de başlar. Bu da şebekeden asenkron motor milinin tam kilitlenmesinde veya giderek (kademeli) aşırı zorlanmasındaki haline çok benzer daha fazla akımların çekilmesine de neden olur.

Not: Elektriki çalışma prensibi olarak dönemeyen,mili kilitlenmiş bir asenkron motor, sekonder sarımı tam kısa devre edilmiş bir trafoya çok benzetilir,o andaki elektriki durumları ayni olarak farzedilir. Ancak motor miline farklı yüklenilmesi durumlarında, buna dönüşü sırasında da tam maruz kaldığında, bir trafoda oluşan mevcut şartlardan çok ayrılmış olur,bu durumu kendi içinde oluşan bir kayma olayı yüzündendir.

https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/transformatÖrlerİn-yÜklenme-durumllarina-gÖre-Şebekeye-verdİĞİ-tepkİ.82151/

2- Elektrik akımının değişken mağnetik ortamlarda oluşmasında; hareket eden bir iletken kesitte, ancak belirli bir açıdayken (Dik,90 derece gibi) ancak bu şartta bu iletken kesitte max. indüksiyon akımlarını oluşturabilir. Rotor dediğimiz dönen kısmı ise, sincap kafes de dediğimiz kapalı,dönen iletken bir kafesten oluştuğundan, kayma oranı motor boşta iken bu açı daha az olur. Çünkü daha dik bir açıyla da bu kapalı iletkeni tam kesemez. Bu nedenle kapalı iletken olan bu kafeste oluşan indüksiyon akımının gerilimi daha düşük olur. Formülünü şu anda veremiyorum,çünkü ders notlarımdan uzağım. Kolay gelsin.

Asenkron motoru boşta çalışması durumunda rotor sargıların da indüklenen gerilimin küçük olmasının nedenini formüllerle nasıl yazabiliriz cevaplama imkanınız var mı, normal rotor kaybı olarak hesaplayabilir miyiz.
 
2) eind=(VxB)*l=(V.B.Sina)l.Cosb den göreceli hız küçük olduğundan eind'de küçük olur. Herhalde bu formülden başka formül bulamadım.
 
1- Boşta çalışan asenkron motorlar, boşta çalışan transformatörlerden daha fazla mıknatıslanma akımı çeker . Nedeni nedir?
2-Asenkron motorun boşta çalışması durumunda rotor sargılarında indüklenen gerilimin küçük olmasının nedenini formülle izah ediniz.

Bu soruların cevabını bilen varsa ,cevaplarsa çok iyi olur. Teşekkürler.
cevaplamassak dövecen mi
 

Forum istatistikleri

Konular
127,967
Mesajlar
913,971
Kullanıcılar
449,614
Son üye
Canipk

Yeni konular

Geri
Üst