asenkron motorlara yıldız üçgen yol verme şartı

Katılım
15 Ara 2009
Mesajlar
406
Puanları
16
Yaş
40
merhabalar arkadaşlar..Asenkron motorların yıldız üçgen yol verme işlemiyle ilgili birkaç sorum var;
-bilezikli yada rotoru sargılı olması bu yol verme durumu etkilermi
-5kw tan küçük motorlarada yıldız üçgen yol verme işlemi uygulanabilirmi?
-yol verme işleminde gerilim 1.73 katına çıkacağından çekeceğimiz akımda aynı şekildemi olur nasıl hesaplayabiliriz acaba..
-motorun üzerindeki 220v yıldız 380v üçgen işaretleri yıldız üçgen çalıştırılmaya uygun olduğunu gösterirmi?
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
1=rotoru sargılı motorlar reosta veya oto trafosu ile yol verilir.Sincap kafesli motorlar y/ü yol verilebilir.
2=Mekanik düzenek izin vermiyorsa çalıştırılamaz(kırıcı gibi yüksek güçlü alıcılar)
3=yol alma sırasında akımı yükselmesi olağandır.(makul sınırlar dahilinde)
4=Motor etiketinde Üçgen220 yıldız380 yazan motor y/ü çalıştırılamaz(üçgen380 veya üçgen 380 yıldız 660v yazmalı)
 
ilk 3 maddeyi çok iyi anladım teşekkürler.
4.maddede söylemek istediğim 220v yıldız/380v üçgen yazan bir etiket. bu arada üçgen 380 tamamda yıldız 660v anlayamadım.
şimdi motor sargılarından bir tanesinin iki ucuna;
-faz-notr ile sargı 220v gerilimle
-faz-faz(farklı fazlar) 380 v gerilimle endüklenmektedir.
660v olayı 34.5kv tan trafo ile indirgenerekmi kullanıyor.şahsen 660v luk bir motor görmedim.cevaplarınız için çok teşekkürler..
 
Hadi 4. maddeyi de ben açıklayayım.
Sayın pioneer5900 arkadaşım. Sizin yazdıklarınızı yer değiştirmek lazım. Doğrusu 220 v. üçgen, 380 v. yıldız olmalıydı. Motor etiketine bir daha dikkatlice bakarsanız benim yazdığım gibi olduğunu göreceksiniz. Bu da ne demektir.
Bu motor yıldız-üçgen sistemiyle çalıştırılamaz. Ya yıldız çalıştırılır ya da üçgen çalıştırılır ama üçgen çalıştırmak için yıldız-üçgen sistemine gerek yok. Direk üçgen çalıştırılabilir. Bu motorlar düşük güçlü motorlardır.

Peki neden 220 v. üçgen,380 v. yıldız denilmiş.
Bu motor Türkiye şebekesinde 380 v. yıldız çalıştırılır. Şebeke gerilimi 110 v. olan Amerika Birleşik Devletleri gibi ülkelerde ise 220 v. üçgen çalıştırılır.

Haaa bir zamanlar İstanbulda bazı semtlerde 110 v. idi. İnşaatlarda yük çekmekte kullanılan vinçlerin motorunu bulunduğu semte göre yıldız ya da üçgen bağlardık.

O zamanki deyimle yıldız - müselles idi. Bu bilgiyi de genç arkadaşlarla paylaşmak istedim.
Hey gidi günler heeey!!!!
 
Yeri gelmisken, belki meslek hayatinizda gormussunuzdur. Elektrik islerinde bazen yardimci oldugum bir yerde 380/660V bir motor bulmuslar hurdadan ve plastik hurda ogutme makinasina baglamislar, etiket degerleri duzgun okunmuyordu. Daha once yerinde Y/U yolverilen 55kW bir motor vardi. Neyse baglantilari kontrol etmem ve ilk kez calistiracaklari icin rica ettiler, gittim. Ilk basta etiketinden sadece gucunu okuyabildim, kontaktorleri baglantilari kontrol ettikten sonra calistirdim. Yildizda iken acayip bir gurultu cikardi hemen stop ettim. Etiketi tekrar kontrol ettigimde 380/660 oldugunu gordum ve yildizdan ucgene gecis suresini kisaltip bir deneme daha yaptim. Ucgene gectiginde gurultu biraz daha azaldi fakat yinede normal degildi. Son olarak bu motorun 380 ile direk calistirilabilecegini fakat gucunun dusuk olacagini ve makinayi calistirmayabilecegini soyleyip iade etmelerini onerdim.
Yorumlariniz nelerdir acaba?
 
400v ü/660y etiketinden kasıt motorun 400v şebekede üçgen bağlı çalışacağı ANCAK fazlar arası660v gerilim kullanan işletmelerin bu motoru yıldız bağlaması gerektiğini ifade eder.Türkiye dahil pek çok ülkede 400v(380V)fazlar arası gerilim standartken bazı firmalar fazlar arası660v kullanır.Amaç kablo kesitlerini daha küçük tutabilmek ve kayıpları en aza indirgemektir.660v beslemeli motor y bağlandığında sargılara yine 400v indüklenir.Akım düşüktür ama güç sabittir
Özellikle 4kw altı motorlar spirden kazanmak için 220/380 yöntemine göre sarılır.Daha yüksek güçlü olan motorlar(genel olarak) 380 e göre sarılır.
DAİMA motor etiketini okuyun.Elimde 4kw Gamak motor var ü380 yine 4kw siemens motor var ü220 y380 Etiketi okumadan bağlarsam birininyanacağı kesin
 
Yeri gelmisken, belki meslek hayatinizda gormussunuzdur. Elektrik islerinde bazen yardimci oldugum bir yerde 380/660V bir motor bulmuslar hurdadan ve plastik hurda ogutme makinasina baglamislar, etiket degerleri duzgun okunmuyordu. Daha once yerinde Y/U yolverilen 55kW bir motor vardi. Neyse baglantilari kontrol etmem ve ilk kez calistiracaklari icin rica ettiler, gittim. Ilk basta etiketinden sadece gucunu okuyabildim, kontaktorleri baglantilari kontrol ettikten sonra calistirdim. Yildizda iken acayip bir gurultu cikardi hemen stop ettim. Etiketi tekrar kontrol ettigimde 380/660 oldugunu gordum ve yildizdan ucgene gecis suresini kisaltip bir deneme daha yaptim. Ucgene gectiginde gurultu biraz daha azaldi fakat yinede normal degildi. Son olarak bu motorun 380 ile direk calistirilabilecegini fakat gucunun dusuk olacagini ve makinayi calistirmayabilecegini soyleyip iade etmelerini onerdim.
Yorumlariniz nelerdir acaba?

Sözkonusu motorda ayrıca bir hasar yoksa 380v şebekede normal çalışır.Aynı gücü verir.(660v'a kıyasla akım düşer güç sabit kalır)
 
haklısınız sayın ŞEF etikette dediğiniz gibi yazıyor.Yinede kafam hala tam yatmadı bu duruma;
-3 faz lı bir sistemde faz-notr 220v,faz-faz(farklı fazlar)380v iken
motorun kutusunda
u v w
(R) (S) (T) sabit olarak bağlıyken diğer sargı uçlarını kısa devre etmek herhangi bir sargıya 220v gerilim uygulamak(yıldız çalışma),yada diğer sargı uçlarını
x y z
(S) (T) (R) RST fazlarına bağlamakla sargıya 380 v gerilim uygulamak(üçgen çalışma) anlamına gelmiyormu arkadaşlar..
Şimdi şebekemiz sabit olduğuna göre yıldız 380 çalıştırma deyimi bana mantıklı gelmiyor ki faz-notr arası 380v olmadığı için.
aynı şekilde üçgen 220 çalıştırılması içinde faz-faz arası 220 olması gerekiyor.660v olayına girmiyorum hiç anlamadım..

Sorularımın cevapları belkide çok kolay ve takıldığım basit bir nokta olabilir ama bir kez işin aslını öğrenmek sonraki soruları ortadan kaldıracaktır..cevaplarınız için çok teşekkürler elinize sağlık..
 
Aslında ben olayı basit bir şekilde anlattığımı sanıyordum, biraz daha detaylı yazayım.
5 kw.dan küçük motorlar hem yıldız, hem de üçgen çalışabilir. Önce şunu unutmayalım.
Bu bahsettiğim 5 kw.dan küçük motorların her bir bobinine 220 v. veriyoruz.
Yıldız bağlı iken 2 bobin birbirine seri bağlı olmuştur. Bu iki bobine ( faz-faz) 380 v. verdiğimizde gene herbir bobine 220 v. (aslında buna 190 v. demek lazım) vermiş oluyoruz.
Bu dediklerimiz faz-nötr 220 v. olan şebeke için geçerli.

Peki faz-nötr 110 v. faz-faz 190 v. olan şebekede nasıl bağlamalı ?
Herbir bobine 220 v. verdiğimize göre burada da her bobine 190 v. faz-faz vermemiz gerekiyor. 110 v. şebekede faz-faz 190 v. olduğu için bağlantı üçgen olmalı.

Burada 5 kw.dan büyük motorların her bobinine 380 v. vermek gerektiği için yıldız çalıştırmak olmaz. Her bobine 380 v. vermeliyiz. Onun için de büyük motorlar üçgen çalışmak zorundadır.

Öyleyse neden büyük motorlar direk üçgen değilde yıldız-üçgen sistemiyle çalışır ?

Motorlar ilk kalkınma anında normal akımlarının 5-6 katı akım çektiklerini göz önünde tutarak, önce daha az akım çeken yıldızla kaldırıp, hızını aldıktan sonra üçgene geçirmeliyiz.
 
çok güzel anlattınız Sayın ŞEF şimdi sıkıntım kalmadı ama şunu çok iyi anladım çok basit bir uygulama dahi olsa uygulamada kullanılan bütün elemanların çalışma gerilimleri ,akımları güçleri kontaktör güçleri ,kontaktörün bobininin bile ne kadar akım çektiğine kadar hesaplanmalı bütün parametreler iyi bilinmeli.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,190
Mesajlar
915,724
Kullanıcılar
449,960
Son üye
katzeimar

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst