ac-dc adaptörde okunan ve yazılı değer farklı

Konusu 'Güç Elektroniği' forumundadır ve bilal90 tarafından 13 Ocak 2018 başlatılmıştır.


  1. bilal90

    bilal90 Üye

    Katılım:
    13 Ocak 2018
    Mesajlar:
    4
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    Cinsiyet:
    Bay
    arkadaşlar merhabalar
    şarjlı matkapın içindeki 8 adet seri bağlı (Ni-Cd 1.2V 1200mAh) pilleri söküp, yerine 2 adet seri bağlanmış 4.2 volt Li-on pilleri taktım. normal şarj adaptörüyle şarj ettim ve her şey pratikte normaldi

    fakat daha sonra tesadüfen farkettiğim bir durumla karşılaştım:
    matkabın şarj adaptöründe çıkış voltajı 12volt yazmasına rağmen, voltmetre ile ölçtüğüm çıkış değeri: 19.36 Volt
    yani adaptör, 1.2V olan 8 adet seri bağlı (toplam:9.6V) pilleri nasıl olurda 19.36 volt ile şarj ediyor?
    bizim klasik hesabımıza göre 11.52 volt ile şarj etmesi gerekiyor

    adaptörün arızalı olabileceğini düşünüp başka bir adaptörü test ettiğimde ise üzerinde 24 Volt çıkış verdiğini söyleyen adaptörün voltmetredeki ölçtüğüm değeri 37.7 volt.

    bu durumun bir nedeni var mıdır? var ise tam olarak bilimsel açıklamasını ve hesabını paylaşabilirseniz çok sevinirim kolay gelsin..
     
  2. yurt7

    yurt7 Üye

    Katılım:
    1 Şubat 2011
    Mesajlar:
    4
    Beğenilen Mesajları:
    1
    Ödül Puanları:
    3
    Soruna cevap veremicem ama lityum pilleri direk adaptörle şarj etme.pil doldugunda şarjı kesmen gerek.kesmezsen piller patlayabilir.
     
    bilal90 bunu beğendi.
  3. bilal90

    bilal90 Üye

    Katılım:
    13 Ocak 2018
    Mesajlar:
    4
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    Cinsiyet:
    Bay
    arkadaşlar cevap verebilecek kimse yok mu? adaptörlerde neden üzerinde yazan değerden fazla bir değerle karşılaşıyorum?
     
  4. huh

    huh Üye

    Katılım:
    10 Şubat 2007
    Mesajlar:
    260
    Beğenilen Mesajları:
    48
    Ödül Puanları:
    3
    Meslek:
    Elektrik
    İmkan varsa adaptör çıkış gerilimini şarj sırasında ölçün. Klasik hesap dediğiniz değerlere yakın olmalı.

    Sonucu yazarsanız yorumlamaya çalışırız.
     
  5. bilal90

    bilal90 Üye

    Katılım:
    13 Ocak 2018
    Mesajlar:
    4
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    Cinsiyet:
    Bay
    Hocam teşekkürler. Ölçüm yaptım şarj sonuna doğru tam olarak beklediğimiz 11,52 civarında.
    Peki şarj sırasında gerimlerdeki düşmenin nedeni nedir
     
  6. huh

    huh Üye

    Katılım:
    10 Şubat 2007
    Mesajlar:
    260
    Beğenilen Mesajları:
    48
    Ödül Puanları:
    3
    Meslek:
    Elektrik
    İmalat stratejisi sanıyorum.

    Aynı gücü daha az maliyetle verme adına yapılan bir imalat oyunu gibi.

    Cihaz yüke yani pile bağlandığında gücü yeterli gelmiyor ve ihtiyaç duyulan gücü verebilmek için gerilimini düşürüyor.

    Gerilim düşümü olmadan aynı gücü karşılaması için gerekli hesap değerleri trafo boyutlarını büyütüyor olmalıki bu yola başvuruyorlar.
     
  7. Mr_YAMYAM

    Mr_YAMYAM Üye

    Katılım:
    6 Aralık 2017
    Mesajlar:
    96
    Beğenilen Mesajları:
    150
    Ödül Puanları:
    18
    Cinsiyet:
    Bay
    Bulunduğu Yer:
    ANGARA
    Klasik şarjlı piller (Ni-Cd ve Ni-Mh) sabit akımla şarj edilirler.
    Pillerin iç dirençlerinin davranışından dolayı, Li-iom pillerdeki gibi, uygulama gerilimi pillerin dolu olduğu gerilime eşit veya yakın değerde olamazlar. Eğer eşit olurlarsa daha şarj seviyesi %70 lerde iken bile normal şarj akımının çok çok altında akım akacaktır.
    Bu sebeple klasik pillerin uygulama gerilimleri, olduğundan daha yüksek olmak zorundadır.

    İdeal şarj adaptörleri sabit akım akıtan bir gerilim kaynağıdır. Pillerin boş olduğu durumdaki gerilim ile dolu olduğu gerilim arasındaki fark, sabit akım kaynağında düşecektir. Yani pillerin boş olduğu durumdan itibaren pillerin uçlarındaki gerilim yavaş yavaş artacaktır. Pillerin uçlarında ölçülen gerilim genelde pilllerin o andaki gerilimlerini ifade etmiş olsa da, pillerin iç dirençleri doğrultusunda, ölçülen bu gerilim farklı olabilecektir.
    İç direnci artmış ve artık deforme olmaya başlamış bir pil, şarj esnasında 1.2V civarı gerilim gösteriyor olsa da, şarj akımı kesildiği anda bu gerilim daha aşağılarda olabilmektedir. Özellikle yük altında bu gibi pillerin gerilimleri ani düşme göstermektedir.
     
    bilal90, serkan_48 ve huh bunu beğendi.
  8. huh

    huh Üye

    Katılım:
    10 Şubat 2007
    Mesajlar:
    260
    Beğenilen Mesajları:
    48
    Ödül Puanları:
    3
    Meslek:
    Elektrik
    Peki bahsedilen fark boştaki şarj gerilimi ile yükteki şarj gerilimi farkı mı?

    Yoksa şarj başlangıcından sonuna doğru olan süreçte yükteki kaynağın çıkışındaki gerilim düşmesi mi?

    Benim anladığım ilk haldi.

    İkinci durumdan bahsediliyorsa haklısınız.
     
  9. Mr_YAMYAM

    Mr_YAMYAM Üye

    Katılım:
    6 Aralık 2017
    Mesajlar:
    96
    Beğenilen Mesajları:
    150
    Ödül Puanları:
    18
    Cinsiyet:
    Bay
    Bulunduğu Yer:
    ANGARA
    Tamamen yanlış anlamışsın.
    Şarj adaptörünün çıkış gerilimi ile pillerin yükteki ve boştaki gerilimini anlamalısın.
    Şarj adaptörü 19.5V diyelim.
    Boş pillerin gerilimi boşta iken 10V diyelim. Bu haliyle piller şarj adaptörüne takılırsa, o anda pil gerilimleri 10V veya daha fazla ölçülebilir. Şarj devam ettikçe pil gerilimleri artar ve pillerin özellikleri doğrultusunda belli bir gerilim değerine ulaşırlar.
    Piller ilk şarja bağlandığında aradaki 9.5V luk gerilim şarj adaptörü içerisindeki sabit akım kaynağında düşecektir. Kalan 10V ise pillerin uçlarında ölçülecektir. Piller tam anlamıyla şarj edilince uçlarındaki gerilim 16V'a kadar bile çıkabilmektedir. Bu durumda her bir pilin voltajının 1.6V olması olağandır. Bu değer pilin yüksüz durumunu ifade etmektedir.
    Pile uygun bir yük bağlayıp ölçülürse geriliminin 1.2 ila 1.4V gibi bir değer görülebilir. Bu da normaldir.
    Pil deforme olmuşsa yani ömrünü bitirmişse.
    Şarj esnasında 1.6V gibi değer ölçülse bile, şarjdan çıkartıldığı andan itibaren bu değer düşmeye başlar ve bir yerde kalır. 1.3V ta kaldığını varsayalım.
    İşte bu pili normal gibi görsek te aslında normal değildir. Bu pile bir yük bağlarsak geriliminin anında 0.8-0.6V gibi görebiliriz. Çünkü pilin iç direnci yükselmiş olduğundan dolayı akım kabiliyetini kaybetmiştir.
    DOLAYISI İLE:
    Pillerin her birisinin 1.2V olduğunu bilsek te aslında bu değer bir pilin yükteki minumum gerilimidir. Taze ve sağlıklı bir pil tam şarj durumunda, boşta iken uçlarında 1.6V ve hatta pilin özellikleri doğrultusunda daha fazla bile ölçülebilmektedir.
    Şarj adaptörümüz 19.5V olduğuna göre 10 adet pilin sağlıklı bir şekilde şarj edilebilmesi için gerekli toleransı içeriyor demektir.
     
    huh, bilal90, by lent ve diğer 1 kişi bunu beğendiniz.
  10. huh

    huh Üye

    Katılım:
    10 Şubat 2007
    Mesajlar:
    260
    Beğenilen Mesajları:
    48
    Ödül Puanları:
    3
    Meslek:
    Elektrik
    Bi yaşıma daha girdim.

    Piller ayrı bir dünya...
     
Yüklüyor...
Benzer Konular
  1. Gn35
    Mesaj:
    16
    Görüntüleme:
    532
  2. cemil sivas
    Mesaj:
    15
    Görüntüleme:
    554
  3. darkonset
    Mesaj:
    4
    Görüntüleme:
    508
  4. arkaplan
    Mesaj:
    24
    Görüntüleme:
    1.288
  5. PYTHONXxx
    Mesaj:
    10
    Görüntüleme:
    885
  6. lepri
    Mesaj:
    1
    Görüntüleme:
    440
  7. bass_
    Mesaj:
    8
    Görüntüleme:
    747
  8. darjeling
    Mesaj:
    17
    Görüntüleme:
    2.298
  9. Maxim-1995
    Mesaj:
    4
    Görüntüleme:
    672
  10. ornella
    Mesaj:
    1
    Görüntüleme:
    977

Sayfayı Paylaş