motor sürücüleri hakkında

talebe34

Üye
Katılım
31 Ocak 2008
Mesajlar
59
Puanları
1
Yaş
39
ustalarım sizce çok basit olabilir ancak ben bir türlü anlayamıyorum. iki sorum olacak yardımcı olabilirmisiniz. 1.) motor sürücülerinin manuelinedeki bir dünya ayarın hepsini kullanıyormuyuz. yoksa ihtiyaca göre biz aradan seçiyormuyuz. en çok kullanılanları hangileridir. 2.) çalıştığım yerdeki makinelerin sürücüleri projesinde mesela sıemens ancak ben buna başka bir marka sürücü takmak istesem yeni sürücünün parametrelerini ayarlamam nasıl olacak. çünkü eski sürücünün manueli ile yeni sürücünün manueli marka farklı olduğundan nasıl yapacağımı bilemiyorum. yoksa manuelden bakıp deneme yanılma yöntemiyle gideceğim. şu motor sürücülerinin kolay bir yöntemi yokmu? kafayı yiyeceğim. yardımlarınız için şimdiden teşekkür ederim.
 
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Kardeş gözün korkmasın eğer çok özel bir proje değilse, Kullanılan motor bilgilerini(Güç,Devir,Akım vs.) ve 3-5 paremetreyi kullanarak devreye alırsın.
En çok kullanılan parametreler:
-Minimum frekans
-Maximum frekans
-Hızlanma süresi (Kalkış rampası)
-Yavaşlama süresi (duruş rampası)
-Kumanda kaynağı
-Duruş şekli (frenli, rampalı, serbest)
 
Kafayı yeme bence güzel şeyler bunlar ; mantar kavurma yapar gibi motor kavurma yapmakdan iyidir bu set değerlerine biraz kafa yorup ayarlarını yapmak ; internet de zilyon tane kullanım rehber var ; indir kendi cihazlarınınkini ; zaten en aptala anlatır gibi yazıyorlar sağolsunlar ; bencileyin kafası yavaş çalışan elektrikçiler için bire bir :)
 
Son düzenleme:
Kardeş gözün korkmasın eğer çok özel bir proje değilse, Kullanılan motor bilgilerini(Güç,Devir,Akım vs.) ve 3-5 paremetreyi kullanarak devreye alırsın.
En çok kullanılan parametreler:
-Minimum frekans
-Maximum frekans
-Hızlanma süresi (Kalkış rampası)
-Yavaşlama süresi (duruş rampası)
-Kumanda kaynağı
-Duruş şekli (frenli, rampalı, serbest)

sayın ustam verdiğin bilgiler için teşekkür ederim. mesela yazdığınız rampada durmak ne demek. sürücü manuellerinin içindeki bazı terimler aklımı iyice karıştırıyor biride bu rampa. başka aklıma gelen lojik input, analog input tamam input giriş demek lojik giriş ne demek ben bunu nasıl bağlayacağım buna bağladığım parçayı sürücüye tanımlamam lazımmıdır. yardımlarınız için tekrar teşekkür ederim.
 
Dijital ve analog input giriş terimleri genelde PLC için yaygın olarak kullanılır ama bu girişlerin bağlanabildiği yumuşak yolverici ve inverter devreleride vardır .Djital input girişler 1 ve 0 komutu veren anahtar ; sensör ; siviç türü giriş üniteleridir. Analog inputlar ise 4-20 mA ya da 0-10 V değer üreten sensör ; encoder ; vb cihazlardır . Eğer soft starter üzerindeki HMİ panelinden üniteye yol vermeyi düşünmüyorsan ki öyle değildir herhalde; bunların bir şekilde bağlantısını çözmen lazım kumanda şeması için ama analog inputlara büyük ihtimal gerek duymayabilirsin . Cihaza motoru tanımlamak diye bir kavram yokdur soft starterlerde ; yapman gereken motora göre aşırı akım değerlerini ve yavaşlama ve hızlanma rampa sürelerini ayarlamakdır. Rampa dediğimiz olayda set edilen düşük değerden yüzde yüz işletme süresine ulaşma süresi ve bu aradaki adımlardır . Kocaman kocaman adımlarla ve uzun bir süreylemi ; yoksa tavşan adımlarıyla ve kısa bir süreylemi tam işletme gerilimine ulaşacaksın bunu kendin set edebilir ; motora yav ne oluyor felleğimi sapıttım dedirtebilirsin :)
 
Kardeş aslında zor olan bir şey yok... Uygulama yaparak sorular sorsan çok daha çabuk öğrenirdin.
RAMPA: Kalkış ve duruş rampalarını müsade edilen sınırlar içinde istediğin gibi ayarlayabilirsin.
Şöyle ki; Diyelim ki 30 kW 1500 d/dak. bir fan motorun var. Bu motoru sürücü ile çalıştıracaksın(süreceksin :) ) Biliyorsun klasik kumandada Yıldız-Üçgen yol veriliyordu. Şimdi sürücüye start verdiğimizde. Motorun sıfır devirden (0 Hz. frekanstan) 1500 devire (50 Hz. frekansa) kaç saniyede ulaşmasını istiyorsan Sürücü parametrelerinden hızlanma süresine (kalkış rampası) o değeri girersin. Sürücü hızını yavaş yavaş artırarak senin istediğin sürede motoru maksimum hıza ulaştırır
(Senin istediğin süre derken motorun gücüne ve yüküne göre mantıklı bir süre girmelisin. Yoksa kısa bir süre yazarsan sürücü arızaya geçer). Duruş rampasıda tam tersi şekildedir. (Frenli duruş ve Motorun kendi ataletiyle serbest duruş seçmişsen o başka)...
Aslında rampa olayı bununla bitmiyor ama ilk etapta bu kadarını öğrenmen yeterli. Yoksa sadece duruş ve kalkışta değil uygulamana göre çalışma esnasında bazı kriterlere bağlı olarak aşağı/yukarı sürekli hız değiştirme durumlarıda söz konusu olabilir. O tür bir uygulamayla karşılaşırsan buradan sorduğunda rahatlıkla cevap bulursun.
LOJİK GİRİŞ: Bütün sürücülerin dijital giriş çıkışları vardır. Lojik giriş demek; Girişte elektrik var yada yok şeklinde algılayan giriş demektir. Yani ya "0" dır yada "1" (Elektrik geliyordur yada gelmiyordur). Dahası evde lambayı yakmak için kullandığın anahtar bir lojik anahtardır. Lojik 1 ise lamba yanar "0" ise yanmaz. Bu kadar basit terimler gözünü korkutmasın.
ANALOG GİRİŞ: Günümüzde sanırım bütün sürücülerin analog girişleride vardır... Analog giriş dijital giriş gibi var yada yok şeklinde değildir. 0-20 mA, 4-20 mA veya 0-10 V. gibi değerler analog giriş değerleridir.
Diyelimki Bir motorumuz var ve biz onun hızını elle istediğimiz şekilde kontrol etmek istiyoruz. Kullanmış olduğumuz sürücünün analog girişine 0 ile 10 volt arasında gerilim vererek
(sürücü bunu destekliyor olmalı ki genelde böyledir) daha önceden ayarlamış olduğumuz minumum ve maksimum hızlar arasında istediğimiz devirde çalıştırabiliriz.
Örneğin; 1000 d/dak bir motorumuz var. Sürücüden minimum çalışma frekansını 0 (sıfır), maksimum çalışma frekansını 50 Hz. ayarlarsak bu motorun minumum hızı 0, maksimum hızı 1000 d/dak olur. Şimdi sürücünün kontrol kaynağını analog giriş seçip, analog girişine 8 volt verirsek bu motor 800 d/dak. ile döner. 3 volt verirsek 300 d/dak
(Buradaki 3-8 Volt verme işini bir potansiyometre ile manuel olarak yapabileceğimiz gibi başka değişkenlere bağlı olarak otomatik olarakta yapabiliriz)... Yukarda bahsettiğim maksimum çalışma frekansını 50 değilde 70 yaptığımızı düşünelim bu durumda sürücü analog girişine 8 volt verdiğimizde motor 1120 d/dak ile dönecektir.
NOT: Yukardaki örnekler motor etiket değerlerinde çalışma frekansı 50 Hz. olduğu düşünülerek verilmiştir.

Biliyorum uzun oldu ama mümkün olduğunca sade anlatmaya çalıştım. Öğrendiğinde hiçte zor olmadığını göreceksin. Hatta bu anlattıklarımdan çok daha fazlasını özellikle analog kontrollü uygulamalarda yapabileceksin...
 
Dijital ve analog input giriş terimleri genelde PLC için yaygın olarak kullanılır ama bu girişlerin bağlanabildiği yumuşak yolverici ve inverter devreleride vardır .Djital input girişler 1 ve 0 komutu veren anahtar ; sensör ; siviç türü giriş üniteleridir. Analog inputlar ise 4-20 mA ya da 0-10 V değer üreten sensör ; encoder ; vb cihazlardır . Eğer soft starter üzerindeki HMİ panelinden üniteye yol vermeyi düşünmüyorsan ki öyle değildir herhalde; bunların bir şekilde bağlantısını çözmen lazım kumanda şeması için ama analog inputlara büyük ihtimal gerek duymayabilirsin . Cihaza motoru tanımlamak diye bir kavram yokdur soft starterlerde ; yapman gereken motora göre aşırı akım değerlerini ve yavaşlama ve hızlanma rampa sürelerini ayarlamakdır. Rampa dediğimiz olayda set edilen düşük değerden yüzde yüz işletme süresine ulaşma süresi ve bu aradaki adımlardır . Kocaman kocaman adımlarla ve uzun bir süreylemi ; yoksa tavşan adımlarıyla ve kısa bir süreylemi tam işletme gerilimine ulaşacaksın bunu kendin set edebilir ; motora yav ne oluyor felleğimi sapıttım dedirtebilirsin :)
Değerli kardeşim konuda bahsedilen sürücülerdir. Softstarterler değil sanırım yanlışlıkla yazdınız. Soran arkadaşın kafası karışmasın diye açıklama gereği duydum. Diğer bir konu ise altı çizili kısımda işletme gerilimine ulaşmadan bahsetmişsiniz. Sürücüler işletme gerilimini düşürüp yükseltmezler. Çıkışı frekanslarını değiştirerek devir kontrolü yaparlar.... Saygılar...
 
Değerli kardeşim konuda bahsedilen sürücülerdir. Softstarterler değil sanırım yanlışlıkla yazdınız. Soran arkadaşın kafası karışmasın diye açıklama gereği duydum. Diğer bir konu ise altı çizili kısımda işletme gerilimine ulaşmadan bahsetmişsiniz. Sürücüler işletme gerilimini düşürüp yükseltmezler. Çıkışı frekanslarını değiştirerek devir kontrolü yaparlar.... Saygılar...
Bu söylediklerimin hepsini ben ABB soft starter la yapdım ; afaki konuşmuyorum değerli kardeşim :) Ama arkadaş sürücü demiş bende yeni farkettim :)
 
benımde bır sorum olacak elimde 110 kw motor ve akuple hm 105 m olan pompalar mevcut makınalar sureklı sabit devir ve debide 24 saat calısıyorlar bu cıhazlarla mevcut sıstemıme enerjı tasarrufu hemde %40 varan saglayacanını ıdda eden bir fırmayla kurum olarak görüşme halıneyız ben ıkna olmus deyılim bu cıhazlarla ( sürücü. Softstarterler ) adı her neyse benm belırtıgım kullanımda bize enerjı tasarrufu yonunden bır faydası olabılırmı bır fıkrınız varmı
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,190
Mesajlar
915,722
Kullanıcılar
449,959
Son üye
çor-man

Yeni konular

Geri
Üst