Asenkron motora kaçak akım

Daha öncede belirttiğim gibi kablo kalitesi, izolasyon problemi, motor güç artışı çekilen akım değerinin artması topraklama iletkenine manyetik indüksiyon yapması nedenleriyle topraklama kablosunu ayrı çekmekte fayda vardır.
Motor devrelerinde kaçak akım rölesi tutmaz boşuna uğraşma diyenlere kulak asmayın. Kaçak akım rölesi tutmuyorsa motorunuzda sargı izolasyon problemi var demektir bunun bir çok nedeni vardır.
Aşağıdaki bir motor üreticisinin kataloğunda sargı izolasyon direnci 2Megaohm altı kabul edilemez diyor.İzolasyon direncinin bu sınır değerinde dahi 30mA KAKR'ni açtırması mümkün değildir.
Örnek kullanım kılavuzu: http://www.wattest.com/Yuklemeler/watt_kullanma_kilavuzu.pdf
Daha geniş ifade ile sadece 3 faz 1 nötr ile k.a.r sağlıklı çalışırmi (gövdeye kaçagi engellermi ) gördüğüm tüm motorlarda sistem bu şekilde yaklaşık 20 motor var(meslekte yeni ve meraklıyım kusuruma bakmayın ben şimdiye kadar k.a.r iyi çalışması sistemin topraklamasinin iyi olmasına bağlıdır kuralına bakarak topraklamasiz k.a.r görünce biraz yadırgadım benimmi bilmediğim bir durum var yapılan yanlis ise bu kadar motora o kadar kablo yazık günah )
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Daha geniş ifade ile sadece 3 faz 1 nötr ile k.a.r sağlıklı çalışırmi (gövdeye kaçagi engellermi ) gördüğüm tüm motorlarda sistem bu şekilde yaklaşık 20 motor var(meslekte yeni ve meraklıyım kusuruma bakmayın ben şimdiye kadar k.a.r iyi çalışması sistemin topraklamasinin iyi olmasına bağlıdır kuralına bakarak topraklamasiz k.a.r görünce biraz yadırgadım benimmi bilmediğim bir durum var yapılan yanlis ise bu kadar motora o kadar kablo yazık günah )

Daha öncede belirttiğim gibi motor gövdesinin topraklanması, motor klemens kutusundaki topraklama terminalinden yapılır yine daha önceden belirttiğim gibi çoklu kablo yerine topraklama kablosunun ayrı çekilmesi iyi olur.
Topraklama yapılmamış sistemde motor gövdesine kaçak olduğunda kaçak akım toprağa ulaşmak ister motorun monte edildiği zemin metal ve çelik konstrüksiyon sistemine bağlı v.s. bir durum varsa kaçak akım toprağa ulaşmak için kendine yol bulmaya çalışır bu yolun direnci düşükse röleyi açtırır direnç yüksekse gövdeye bir insanın temas etmesini bekler yani kurbanın gelmesini bekler. Temas halinde röle açtırır ama temas eden insan için bu risktir. Elektrikte riske yer yoktur.
 
Sn.TeknisyenO63,4 kutuplu KAK rölesinin ister monofaze ister difaze bağlanması çalışmasına engel değildir.Aynı şekilde sadece üç fazın kullanılnasıda uygundur.Motora giden kablonun 4. ucunu nötr gerekiyorsa yani motorun yanında kumanda devresi vs. var işe nötüre bağlarsınız.Nötr lazım değilse toprağa bağlayabilirsiniz.Gelelim motorun topraklanması meselesine motor gövdesi zaten topraktan izole değildir.Yinede toprağa geçiş direncinin az olması için gövde topraklama hattına veya geçiş direnci yeterli olan metal donatıya iletken ile irtibatlandırılır.Bu irtibatın motor besleme kablosunun içinden olması gerekmez.Bulunduğu yerde kestirmeden irtibatlanması daha iyi olur.Velevki motor gövdeleri topraklanmamış olsa bile kaçak akım korumalar çalışır.Kaçak akımın kaçak olmasına rağmen çalışmadığı pozsyonda kaçak yolundaki direnç çok yüksektir ve rölenin çalışma eşiği altında bir akım geçmesine sebep oluyordur.Aynı kaçak yolu üzerinden insan da temas etse zarar görmez.Kaçak akım rölelerinin boşuna takılmamış olduğunu izah etmeye çalışıyorum.Yoksa motor gövdelerinin topraklanmamış olması kabul edilemez bir güvenlik sorunudur.
 
Sn.TeknisyenO63,4 kutuplu KAK rölesinin ister monofaze ister difaze bağlanması çalışmasına engel değildir.Aynı şekilde sadece üç fazın kullanılnasıda uygundur.Motora giden kablonun 4. ucunu nötr gerekiyorsa yani motorun yanında kumanda devresi vs. var işe nötüre bağlarsınız.Nötr lazım değilse toprağa bağlayabilirsiniz.Gelelim motorun topraklanması meselesine motor gövdesi zaten topraktan izole değildir.Yinede toprağa geçiş direncinin az olması için gövde topraklama hattına veya geçiş direnci yeterli olan metal donatıya iletken ile irtibatlandırılır.Bu irtibatın motor besleme kablosunun içinden olması gerekmez.Bulunduğu yerde kestirmeden irtibatlanması daha iyi olur.Velevki motor gövdeleri topraklanmamış olsa bile kaçak akım korumalar çalışır.Kaçak akımın kaçak olmasına rağmen çalışmadığı pozsyonda kaçak yolundaki direnç çok yüksektir ve rölenin çalışma eşiği altında bir akım geçmesine sebep oluyordur.Aynı kaçak yolu üzerinden insan da temas etse zarar görmez.Kaçak akım rölelerinin boşuna takılmamış olduğunu izah etmeye çalışıyorum.Yoksa motor gövdelerinin topraklanmamış olması kabul edilemez bir güvenlik sorunudur.

Evet bir motor grubu için yakınında bulunan bir yere eş potansiyel bara yapıp topraklama burdan sağlanabilir.
Topraklama yapılmayan motorda kaçak akım yüksek yol direnci ile karşılaşırsa kaçak akım rölesi eşik değeri altında bir kaçak akım oluşturursa röleyi açtırmaz ancak bu durumda motor gövdesine temas eden kişinin temas ve vücut direnci ve rölenin açma süresi kişiyi riske sokabilir kaçak akım rölesi olan sistemde çarılıp eli ödemden şişen ustaya şahit oldum. Yüksek toprak direncinde bile açma yapma lüksü olan bir kaçak akım rölemiz varken topraklama yapmamak ihmal etmek sizinde dediğiniz gibi kabul edilemez bir durumdur.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,179
Mesajlar
915,658
Kullanıcılar
449,942
Son üye
Nzmtekin

Yeni konular

Geri
Üst