Smps trafosunun çalışma akımı formu sorunsalı

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,205
Puanları
3,256
Konum
BURSA
Merhaba,değerli arkadaşlar;

Crt ve lcd tv’lerde tv besleme katında,psu,vb.smps içeren benzer tüm devrelerde, bu smps trafosu PWM’nin ac ile mi yoksa PWM‘nin dc hali ile mi tam olarak sürülüp çalıştırılır?


Sürücü entegre tda …serisi smps sürücü entegresi, UC 3843 ,TL494 gibi sürücülerin iç entegre yapısı iyi incelenirse eğer, geri besleme için optokuplör varsa ondan geçip gelen dc. hata voltajı içeride, bir referans gerilimiyle karşılaştırılır. Bu hata voltajı (Current Sense) yüksekse duty-cycle içten düşürülür,yüksekse azaltılır,çıkış ucundan önce entegre içindeki kontrol işlemlerinde PWM sinyalinin sadece x ekseninin üst kısımında (+’da) kalan kısmı iç regülasyonda tam devrededir. Ama örneğin UC3843 entegreresinin 6 nolu ucundan 3 adet transistorden sonraki çıkışındaki PWM, ancak + ve – alternansları da bulunan (Asenkron motorların PWM ac hız kontrolündeki gibi) yani duty-cycle’ı şebekenin voltaj durumuna göre içten değiştirilip smps trafosuyla,mosfetle anahtarlanmadan önce bu sürücü entegreden ac karekterinde çıkar. Ac karekterindeki PWM sinyali transistörlerin modülasyon özelliğiyle (Yani tetikleme akımı sinüs ise sinüs,kare dalga ise kare dalga) üstten dc olarak güç transistörü veya mosfete giren (emitter-kollektör veya drain-source dc akımı,güç transistörü veya mosfet çıkışında mod değiştirip girişteki (emitter-base veya gate-drain) tetikleyici akımın asıl formuna döner.(Transistörler,mosfetler bu tür anahtarlama devrelerinde hem anahtarlamayı, hem modülasyonu ayni anda yapmaktadır)

Diğer yandan boost (yükselten) ,buck (alçaltan) buck-bust (Alçaltan-yükselten) dc-dc konvertrererde, anahtarlama görevini yapan güç transistörünü,mosfeti tetikleyen entegrenin, bu transistörün anahtarlanmasında uyguladığı PWM dalga şekli de sadece dc kısmında kalan formda olmak zorundadır. Çünkü bu bobine uyguladığımız zıt e.m.kuvvetten dc. güç olarak istifade edebilmemiz için de dc ile tetiklenmesi çok daha uygun, ac PWM dalga şekliyle tetiklenmesi pek de uygun değildir. Dc giriş ve dc çıkış hattı ortak olduğu için, arada izolasyon görevli smps trafosu değil, smps’li ferrit torroidi bulunduğu için, dc. ile bu bobinin anahtarlanıp tek yönde yani akımı ayni yönde geçirip veren doğrultucu diyot konstrüksiyonuyla da bu yapının tamamlanması şartı vardır.

PWM ile dc. motorların hız kontrolünde ise dc. motorun sadece grafiğin üst kısmında kalan sadece dc. formuna ihtiyacı olacağından x ekseninin sadece bu üst kısımında (+ alternasta) kalan kısmının duty-cycle oranını elektronik sürücüyle degiştirip,bu dc motorun daha uzun veya daha kısa aralıklarla gelen daha uzun veya daha kısa şeklindeki akım şekilleriyle oluşan voltaj denetimiyle hızını azaltıp çoğaltmış oluruz.

PWM tekniğiyle ac motorların hız kontrolünde ise yine duty-cycle oranını değiştirebildiğimiz PWM sinyalinin x ekseninin hem artı ve hem eski kısmlarında kalan bu çift taraflı olan formuyla ac motorları sürüp devirlerini tam olarak etkin kontrol edebiliriz.

Araçların çok yüksek devirlerdeki en güvenli buji akımını sağlayan elektronik ateşleme sistemlerinde ise bir impuls (sinyal) jeneratörünün ürettiği ac akım formu, örneğin Bosch manyetik kumandalı elektronik ateşleme sisteminde öncelikle bu PWM sürücünün ilk kademesinde kare bir dalgaya (transistörü en verimli haliyle anahtarlayıp YG üretimesinde sürecek bir akım formu olduğundan) çevrilir. Daha sonra bu kare dalga ateşleme transformatörünün YG çıkışına tek yönde YG’li dc kıvılcımın üreteblmesi için x ekseninin sadece üst (+) kısmında kalan şekline çevrilip darlington transistörlerle,motorun çok yüksek devirlerinde daha uzun PWM dc akımı veren şekliyle duty cycle,düşük devirlerinde daha kısa PWM dc. akımı veren şekliyle bu duyt cycle ayarlanıp uygulanır. Böylece içten yanmalı bir motorun değişen her devrinde ateşleme trafosundan hep ayni voltajda üretilmiş YG’li akımın çok güvenli olarak bujilere gitmesi sağlanır. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
128,148
Mesajlar
915,463
Kullanıcılar
449,887
Son üye
ckiplano

Yeni konular

Geri
Üst