V/F kontrol nasıl çalışır?
M
otorun hızı ve gücünü ayarlamak için ya voltajı
yada frekansını değiştirmemiz gerekmektedir.
Sadece voltajını değiştirerek ayarlama yapmak şimdilerde ,
"
bir arabanın son gaz çalıştırılıp frenle hızının kontrol edilmesi" gibidir.
Yani hem aracın motoruna hem de mekanik aksamına eziyetten başka bişi değildir.
Sadece frekansını ayarlamak ise gereksiz enerji sarfiyatı ve ısı anlamına gelir.
Asenkron motorların en verimli çalıştırma yöntemlerinden biri "
V-F veya V/hz"
kontrol yönetimidir.
Motora ilk start verdiğimizde (bu oranlar değişik olabilir) 10volt gibi
bir voltaj ve 1hz gibi bir frekans uygulanır. Dolayısıyla ilk kalkınmada motor oldukca
güçsüzdür ve elinizle bile motoru durdurmanız mümkündür.
Fakat sözgelimi 15-20'li frekanslara geldiğinizde artık motora uygulanan gerilim
değeri 100 voltlara ulaşmış belli bir atalet kazanmıştır.
Bu şekilde motorunuzun
Base frekans değerini buluncaya kadar maximum
verime ulaşmış olmalısınız.
Unutulmaması gereken bir nokta da bu sürüş sırasında motorda belli
miktarda (yükede bağlı olarak) devir kayıpları yaşanmasıdır. Evet normal şartlarda
1000 rpm çalışması gereken motor, 950 rpm ye düşebilir ve inverter de korumaya
geçmez. Zaten motor fazla akımda çekemez.
Bu kontrol stratejisi ayrıca "V / Hz kontrol"veya "skaler kontrol olarakda anılır." V / Hz kontrol, basit ve nispeten kolay uygulamalara önerilir. Fiyatları diğer inverter sistemlerine göre daha " ekonomiktir".