Rüzgar Türbini için Alternatör Yapımı

Sayın by lent bu soru benimde ilk zamanlar kafama takılıyordu nasıl belirliyecegim diye. Sonra 2 tane mıknatısı yanyana getirdigimde birbirini itiyorsa birbirini iten taraflar ya SS dir yada NN dir . Aynı kutuplar birbirini iter. Bu mantıkla yola çıktığımız zaman bir adet mıknatısı yere veya masaya sabitliyoruz sol avucumuzda tutsakta olur yanına diger mıknatısımızıda getirince birbirini iten taraflara keçeli kalemle S yazıyoruz diger yüzüne N yazıyoruz rotora kaç adet yerleştiriceksek hepsine bu işlemi uygulayıp S yi iten yüzlerine S n'yi iten yüzlerinede N yazıyoruz . Şimdi rotora 24 adet mıknatıs yapıştırıcagımızı farz edelim kutup belirleme işini yanlış yapmıs olsak dahi elimizdeki mıknatısları rotora düzgünce yapıştırdıgımızda gayet doğru bir iş yapmış olacagız. Çünkü keçeli kalemle S yazdıgımız zaman mıknatıs S olmuş olmuyor. Sadece bizim için sıraya girmiş oluyorlar. S yazdgımız yüz N de olabilir bu işlemi rotora yapıştırıcagımız kadar mıknatısların hepsine uygulayınca olayı çözmıüş oluyoruz. Biraz uzun oldu ama umarım anlata bilmişimdir. Ben böyle yapmayı deniyecegim :) Sayın Şefiminde görüşlerini almak isterim.

Mıknatısları alternatör yapımında degilde başka bir işlemde kullanıcaksan bu yöntem işe yaramaya bilir.
 
Son düzenleme:
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Sayın Şefim bende geçen süre içerisinde 15 adet 40 25 10 ebadında neodyum mıknatıs aldım 10 tane daha lazım olucak tahminime göre. Böbinajcıya daha uğramadım en son şemayı getir demişti :) öyle kaldı. Aslında ben bu işi sürekli yapmak istiyorum 1 tane ile kalmıyacagım yani. O yüzden internet başında oldugum zamanlar bilgi topluyorum resimlere bakıyorum ve sizin gibi değerli insanların yorumlarını paylaşımlarını ders çalışır gibi takip ediyorum. En verimlisi ve en saglamını yapmanın peşindeyim.
Tornacıda rotoru işletirken mıknatıs yatakları açtırmak iyi bir fikirmi sizce ?

Mıknatısları işyerinde plastiklerin içinden demirleri yakalamak için sipariş etmiştim mayın dedektörü gibi kare veya dikdörtgen bir saca yapıstırıp 15 tanesinide öyle kullanmayı düşünüyorum. Daha hangi motoru söküp sarıdırıcagım konusunda kararsızım içimden bir ses 48 veya 54 oyuklu yap diyor :)
şöyle bir düşüncemde var düşey eksenli değilde yatay eksenli trübin yaparsam şayet ilk işyerimize kurucagım akşam eve giderken küçük bir hidrolik piston yardımıyla devre dışı bırakıcagım veya çok şiddetli rüzgarlarda koruma olarak kullanmayı düşünüyorum elle pompayı sıktıkça gökyüzüne bakıcak trübin.
Acaba mıknatıs için biraz acele mi ettiniz ? Keşke önce elektrik motorunu alsaydınız. 25 mm. biraz fazla gelebilir. 20 mm. ideal olurdu.
Tornada mıknatıs yuvası açtırabilirseniz çok iyi olur. Tornada değil de frezede yapılıyor galiba.
Önceden bahsettiğim gibi oyuk sayısı ne kadar çok olursa o kadar güzel olur.

Rüzgar türbinini korumak için hidrolik sistem nasıl yapılır doğrusu bilmiyorum. Ben genelde 3 fazlı şalter kullanıyorum. Şalterin girişlerine alternatörden gelen kabloları giriyorum. Çıkışlarını da kablo ile köprü yapıyorum. Şalteri kapalı konuma getirdiğimde alternatörü kısa devre etmiş oluyor ve frenleniyor.
 
Sn. Şef merhabalar söz mıknatıstan açılmışken aklımda olan bi soruyu soracağım müsadenizle, küp şeklinde neo mıknatısa sahibim, bunun kutuplarını nasıl tespit edebilirim, referans olarak ne tavsiye edersiniz. Elimin altında kutupları belli başka mıknatıs maalesef yok :(
Sayın by lent. ycs arkadaşımız biraz anlatmış, anlattıkları doğrudur. Bizim için önemli olan kutupların adlandırılması. Bir mıknatısa N dedikten sonra onu çeken diğer mıknatısın çeken yüzeyi S kutbu olur. Yalnız sizin elinizdeki mıknatısların küp biçiminde oluşu biraz farklı olur. Şayet dikdörtgen olsaydı geniş yüzeyler kutuplar olacaktı. Ama bu mıknatısların yan yüzeyleri de birbirini iter ve çekerler. Onun için küp mıknatısların gerçek kutupları yan yüzeye göre biraz daha kuvvetlidir.
 
Sayın ŞEF merhaba bu asenkron motorların oyuklarının birbirine olan uzaklığı standart ölçülerde midir ?
Mıknatıslar evet biraz aceleye geldi ama elimde kalma riski yok kırılmış plastiklerin içinden demir yakalamada kullanacağım.
Aslında elimde 2 adet 36 oyuklu motor var ikisi de sağlam olduğu için alternatör yapmaya kıyamadım bir tanesinin markası volt elektrik diğerininkini unuttum :)
Etiketlerine baktığımda volt elektriğin ürettiği motor 1 nokta küsür kw idi markasını unuttuğum motor ise 2 nokta küsür kw idi .
Boyutları birebir aynı sayılır ve volt elektrik üretimi olan motor digerine göre çok yeni bu kw farkı oyuklarlamı alakalıdır sizce ?


Şunu anladım rotoru görmeden mıknatıstan uzak durmak lazım mış :)
 
Sayın Şef Merhaba tekrardan. Buyrun resimler.Üzerinde nescafe bardagı olan motorun bobinleri yanık rulmanları saglam. Kırma makinasına çok yüklenince yandı 3 ay önce. Herhalde 100 kw lık bir alternatör olur o motordan :)
P140115001.jpgP140115002.jpgP140115003.jpgP140115004.jpgP140115005.jpg
Sayın by lent alimunyum profili dediğiniz gibi kestim resimdede görünüyor 12 adet 90 cm olarak düşey eksenli trübin yapıcagım
 
Motorlardaki oyuk uzaklığı ölçüleri motor boyutu değişince değişir. Ama öyle çok fazla değildir, 1-2 mm ancak farkeder.
Resimdeki motorlar aynı gövde büyüklüğünde olduğu için her ikisi de bizim için aynı demektir. Aynı gövdeye sahip motorların gücünü değiştiren etken bobin teli çapı ve sarım sayısıdır. Tam emin değilim ama 4 kw.dan sonrası motorların gövdesi biraz daha büyük oluyor.

Büyük motordan alternatör yapılabilirse en fazla 10 kw. güç alınabilir. Aynı motordan ben bir alternatör yaptım ve 335 devirde 6 kw. aldım.

Bugünlerde internete çok sık giremiyorum. Cevap yazmada gecikirsem kusura bakmayın. Benim laptop'un ana kartında sorun olduğu için ara sıra internet cafeden girmeye çalışıyorum.
 
Sn. YCS Küçük ölçekli çalışan bir model yapın veya elinizdeki 8 adet kanat yerine 3 kanattan oluşan küçük çaplı pevane yapın çıkacak sorunları görüp çözüm arayalım. Saygılar
 
arkadaşlar ben yerli bir rüzgar türbini şirketinde çalışıyorum, rüzgar türbini kontrol sistemleri, panoları, plc yazılımları konularında ihtiyacınız olduğunda yardımcı olabilirim....
 
Ustatlarim elimde 48 oyuklu camasir makinasi motoru var. Bu motoru asagidaki gibi 3 fazli 16 kutuplu sarsam verim alirmiyim?

Birde bu sarim semasini internette buldum FD haber de.

Sema:

1z1781g.png


Magnet yerlesimi:

2di0viw.png


Sema buyuk olmasi kendim buyuterek cizdim. Ins bir yanlislik yapmamisimdir. Birde yildiz baglanti icin hangi uclari birlestirmeliyim?
 
Bobin sarım şeması doğrudur. Başlangıç ve bitiş oyukları da doğru. Sadece yıldız bağlantı uçları farklı olmuş.
5-46-48 uçları birleştirip, 1-2-3 uçlardan enerji çıkışı yapacağız. Aslında en güzeli tüm uçları numara vererek dışarı çıkarmak. Kendi içinde uçları değiştirerek en verimli halini bulmak.

Mıknatıs yerleşimi de doğru, sadece küçük bir ayrıntı var. Bir mıknatıs genişliği 3 oyuğu birden kaplamaz. 2 oyuk genişliği kadar olmalı. Yani fazın bir tanesi her zaman için nötr durumda olması gerekiyor.

Şemayı bulduğunuz internet linkini verebilirmisiniz ?

Sayın yöneticilerimiz bu yazıyı " Alternatör Yapımı " başlıklı konuya taşıyabilirse sevinirim.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
128,316
Mesajlar
916,653
Kullanıcılar
450,150
Son üye
Sqnax

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst