Harmonik Problemi

ATESOGLU

Üye
Katılım
3 Tem 2007
Mesajlar
87
Puanları
1
Yaş
39
Arkadaşlar öncelikle herkeze kolay gelsin. Harmonikle ilgili bilgisi olan arkadaşlar yardımcı olursa sevinirim

Bir tekstil fabrikasında çalışıyorum tampler marka bir makinamız var 22kw 1500 d/dk lık büyük bir fan motorumuz var ve buna sürücü ile kullanıyoruz. Makinanın yapısında daha fazla hava akımı elde etmek için sürücü ile motoru 2400 d/dk lara kadar sürerek kullanıyoruz buda 1500 d/dk dönmek için yapılmış bir motor paketinde farklı sorunları beraberınde getiriyor

Bizde 1500 d/dk lık bir motorun yerine 3000 d/dk bir motor takmaya karar verdik düşen torkuda kw artımına giderek aşmak istedik. şu anda aynı yerde 3000 d/dk lık 37 kw lık bir motorumuz var 55 kw lık sürücü monte ettik geliyorum soruma yaptığım ölçümler sırasında 3 ve 27 nolu harmonikleri oldukça yüksek olduğunu saptadım özellikle 3 nolu harmonik ve ölçümleri sürücünün çıkışından aldım bunun nedeni ne olabilir sizce sırasıyla ne yapmalayım ve en kolay ve maliyetsiz çözümü ne olur

değerli yorumlarını bekliyorum .
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
3 faz girişli sürücüler 6 pals olur ve 6 pals sürücüler 3. harmonik üretmezler. 27. harmonik ise zaten ölçülemeyecek kadar düşük olmalı. Harmonik ölçümünü cihazın girişinden okumalısınız, çıkışından değil.
Ayrıca tüm sistem içersinde 37-55kW sürücünün harmoniğini dert etmenize gerek olmaz; trafo gücünüz büyük olduğu sürece :)
 
benim bildiğim de sürücünün harmonik ürettiği ve bu harmoniğin şebekeye aktığıdır.
 
Sadece bu noktada harmonik problemi varsa sürücü girişine takacağınız harmonik filtre işinizi görür.
 
akttaki yazı tam sizin probleminize göre ;

MOTOR SÜRÜCÜ GİRİŞ REAKTÖRLERİ
Motor sürücüleri sağladıkları kontrol olanakları ve ek özellikler nedeni ile endüstriyel
uygulamalarda yaygın olarak kullanılmaktadırlar. Motor sürücü üreticileri sürücüler ile birlikte
kullanılabilecek reaktörleri de genellikle isteğe bağlı olarak sunmaktadırlar. Bu reaktörler piyasada şok ve
şok bobini olarak da bilinmektedirler.
Motor sürücü uygulamalarında reaktörler iki farklı konuma bağlanabilirler:
Şebeke ile motor sürücü arasına (Motor Sürücü Giriş Reaktörü)
• Motor sürücü ile motor arasına (Motor Sürücü Çıkış Reaktörü)
Bu yazıda şebeke ile motor sürücü arasına bağlanan motor sürücü giriş reaktörlerinin
sağladıkları ve bu tip reaktörlerin nasıl seçilip sipariş edilecekleri anlatılacaktır. Motor sürücü üreticileri
bu tip reaktörlere farklı isimler verebilmektedirler ancak söz edilen ürün aynı üründür.
Reaktörler görünüş ve yapı olarak transformatöre çok benzerler. Her faz için sarılmış bir sargı ve
nüveden oluşurlar. Motor sürücüleri genellikle üç fazlı elektrik şebekesi ile çalışırlar. Üç fazlı sürücüler ile
birlikte üç fazlı reaktörler kullanılırlar. Tek fazlı sürücüler için ise tek fazlı reaktörler mevcuttur.
Reaktör motor sürücü ile şebeke arasına seri olarak bağlanır. Bu tip reaktörlerin sisteme etkileri şı
şekildedir:
• Harmonikleri azaltırlar. Motor sürücülerin girişinde bulunan doğrultucu devreleri şebekeden
doğrusal olmayan (non-lineer) akım çekerler. Çekilen akım yüksek miktarda harmonik içerir. Bu
durum hem güç faktörünü düşürür hem de sistemdeki koruma elemanlarının hatalı çalışması,
hassas cihazlarda etkileşim ve hatalı çalışma, elektronik cihazlarda kart arızaları gibi birçok
probleme neden olur. Motor sürücünün girişine eklenecek giriş reaktörü sürücünün çektiği
akımdaki ani değişimleri ortadan kaldırarak oluşan harmonikleri azaltır.
• Sağladığı gerilim düşümü ile motor sürücüyü yüksek gerilimlerden korur. Güç elektroniği
devreleri ve diğer hassas elektronik elemanlardan oluşan motor sürücülerinde yüksek şebeke
gerilimleri arızalara ve sürücünün devre dışı kalarak iş kayıplarına neden olabilirler. Sürücünün
önüne eklenecek reaktör üzerinde oluşacak gerilim düşümü sürücüyü yüksek gerilimlerden korur.
• Ani akım değişimlerini engellerler.
• Sistem bileşenlerinin ömrünü uzatırlar.
Motor sürücü giriş reaktörü siparişi verilirken motor sürücü gücü veya akım değerinin
belirtilmesi gerekmektedir. Tasarımlar sürücülerin girişinde yaygın olarak kullanılan doğrultucu
devrelerin oluşturduğu harmonik değerlerine uygun olarak gerçekleştirilirler. Reaktörlerin gerilim düşümü
standart olarak %4 olup bu değer 9,2V’a (230Vx0,04=9,2V) karşılık gelmektedir.
Elektra istenilen değer ve özelliklerde, istenilen harmonik değerlerine uygun motor sürücü
giriş reaktörlerinin tasarım ve üretimi gerçekleştirmektedir.
Elektra motor sürücü giriş reaktörleri EN60289 ve EN61558 2-20 standartlarına uygun olup CE
sertifikalıdır. Bu konudaki her türlü bilgi ve teknik destek için firmamız ile bağlantı kurabilirsiniz.

alıntıdır: elektra.com
 
Desteğiniz için çok teşekkür ederim olayı tamamen anladım yalnız tek bir sorum kaldı harmonik değerini en sağlıklı olan ölçüm sürücünün girişindenmi olur . yani sürücünün girişine motor sürücü giriş reaktörü taksamda sürücünün çıkışından harmonik ölçümü aldığım zaman yine harmonik görürmüyüm



akttaki yazı tam sizin probleminize göre ;

MOTOR SÜRÜCÜ GİRİŞ REAKTÖRLERİ
Motor sürücüleri sağladıkları kontrol olanakları ve ek özellikler nedeni ile endüstriyel
uygulamalarda yaygın olarak kullanılmaktadırlar. Motor sürücü üreticileri sürücüler ile birlikte
kullanılabilecek reaktörleri de genellikle isteğe bağlı olarak sunmaktadırlar. Bu reaktörler piyasada şok ve
şok bobini olarak da bilinmektedirler.
Motor sürücü uygulamalarında reaktörler iki farklı konuma bağlanabilirler:
• Şebeke ile motor sürücü arasına (Motor Sürücü Giriş Reaktörü)
• Motor sürücü ile motor arasına (Motor Sürücü Çıkış Reaktörü)
Bu yazıda şebeke ile motor sürücü arasına bağlanan motor sürücü giriş reaktörlerinin
sağladıkları ve bu tip reaktörlerin nasıl seçilip sipariş edilecekleri anlatılacaktır. Motor sürücü üreticileri
bu tip reaktörlere farklı isimler verebilmektedirler ancak söz edilen ürün aynı üründür.
Reaktörler görünüş ve yapı olarak transformatöre çok benzerler. Her faz için sarılmış bir sargı ve
nüveden oluşurlar. Motor sürücüleri genellikle üç fazlı elektrik şebekesi ile çalışırlar. Üç fazlı sürücüler ile
birlikte üç fazlı reaktörler kullanılırlar. Tek fazlı sürücüler için ise tek fazlı reaktörler mevcuttur.
Reaktör motor sürücü ile şebeke arasına seri olarak bağlanır. Bu tip reaktörlerin sisteme etkileri şı
şekildedir:
• Harmonikleri azaltırlar. Motor sürücülerin girişinde bulunan doğrultucu devreleri şebekeden
doğrusal olmayan (non-lineer) akım çekerler. Çekilen akım yüksek miktarda harmonik içerir. Bu
durum hem güç faktörünü düşürür hem de sistemdeki koruma elemanlarının hatalı çalışması,
hassas cihazlarda etkileşim ve hatalı çalışma, elektronik cihazlarda kart arızaları gibi birçok
probleme neden olur. Motor sürücünün girişine eklenecek giriş reaktörü sürücünün çektiği
akımdaki ani değişimleri ortadan kaldırarak oluşan harmonikleri azaltır.
• Sağladığı gerilim düşümü ile motor sürücüyü yüksek gerilimlerden korur. Güç elektroniği
devreleri ve diğer hassas elektronik elemanlardan oluşan motor sürücülerinde yüksek şebeke
gerilimleri arızalara ve sürücünün devre dışı kalarak iş kayıplarına neden olabilirler. Sürücünün
önüne eklenecek reaktör üzerinde oluşacak gerilim düşümü sürücüyü yüksek gerilimlerden korur.
• Ani akım değişimlerini engellerler.
• Sistem bileşenlerinin ömrünü uzatırlar.
Motor sürücü giriş reaktörü siparişi verilirken motor sürücü gücü veya akım değerinin
belirtilmesi gerekmektedir. Tasarımlar sürücülerin girişinde yaygın olarak kullanılan doğrultucu
devrelerin oluşturduğu harmonik değerlerine uygun olarak gerçekleştirilirler. Reaktörlerin gerilim düşümü
standart olarak %4 olup bu değer 9,2V’a (230Vx0,04=9,2V) karşılık gelmektedir.
Elektra istenilen değer ve özelliklerde, istenilen harmonik değerlerine uygun motor sürücü
giriş reaktörlerinin tasarım ve üretimi gerçekleştirmektedir.
Elektra motor sürücü giriş reaktörleri EN60289 ve EN61558 2-20 standartlarına uygun olup CE
sertifikalıdır. Bu konudaki her türlü bilgi ve teknik destek için firmamız ile bağlantı kurabilirsiniz.

alıntıdır: elektra.com
 
Desteğiniz için çok teşekkür ederim olayı tamamen anladım yalnız tek bir sorum kaldı harmonik değerini en sağlıklı olan ölçüm sürücünün girişindenmi olur . yani sürücünün girişine motor sürücü giriş reaktörü taksamda sürücünün çıkışından harmonik ölçümü aldığım zaman yine harmonik görürmüyüm

Görürsünüz.
 
Sürücünün çıkışından okuma yaptığınızda yüksek tetikleme frekansı nedeniyle tuhaf değerler okursunuz. Harmonik denince şebeke tarafındaki sinyal bozulması kastedilir. Motor tarafındaki PWM gerilim sinyalinin bozuk olması zaten beklenen bir şeydir. Motor, bu PWM sinyali bir filtre gibi süzer ve bir nebze daha sinüse benzer bir akım çekilir. Özetle motor tarafında okuduğunuz harmonik değerinin pratik bir faydası yoktur.
 
Teşekkür ederim sayın hocam aydınlattığın için saol
 

Forum istatistikleri

Konular
128,212
Mesajlar
915,855
Kullanıcılar
449,990
Son üye
alpersirakaya

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst