Cnc pano yardım

sw1678

Üye
Katılım
12 Şub 2018
Mesajlar
1
Puanları
1
Yaş
44
herkese merhaba, kendi imkanlarımla yapmaya çalıştığım cnc için yardımlarınıza ihtiyacım var. tezgah ölçüsü kabaca 100x120 cm ölçülerinde, 16mm alt destekli mil ve 1605 vidalı mil kullandım gövde lazer kesim 6mm sacdan geçme olarak tasarlandı. elektronik aksam 2 adet 86HS85 1 adet 57HS22 step motor, 2 adet dm542 1 adet jk1545 sürücü, 5 eksen kontrol kartı, 2 adet 250VA 35v toroid trafo, 1 adet 24v 8.2a smps trafo, 0.55kw hertz spindle motor, 0.75kw fuji fvr micro s2 hız kontrol. eksen kartını ufak bir 12v güç kaynağı ile bağlıyacam. takıldığım nokta her eksen için ayrı besleme yapıp çalıştırmayı planlamıştım fakat hem panodaki yer darlığı hemde smps trafonun 24 v olması sebebi ile elimdeki sürücüleri toroid trafo ile çalıştırmayı düşünüyorum. nema34 1 toroid tarfoya, nema 34 ve nema23 diğer toroid trafoya gelecek şekilde bağlasam sorun olurmu? bu konuda bilgim yok internetde forumlardan okuduğum kadar. nema34 motorları dm542, nema23 ü ise jk1545 ile sürmeyi düşünüyorum. şimdiden yardımlarınız için teşekkürler.
 

Ekli dosyalar

  • 27746745_10156067210917943_1221211823_o.jpg
    27746745_10156067210917943_1221211823_o.jpg
    101.5 KB · Görüntüleme: 82
  • 27846232_10156242137809309_1419483562_o.jpg
    27846232_10156242137809309_1419483562_o.jpg
    247.7 KB · Görüntüleme: 80
Sorun olmaması gerekir ancak akım değerlerini incelemeniz gerekir.
Sürücülere giden elektrik kablosunu sürücülere yakın noktadan değil güç kaynağının çıkışından ayrılması öneriliyor.

Motorlarınız sanırım bipolar paralel bağlıdır. Aşağıdaki mesajdaki RAR dosyasında motorlarınızın akım dahil, bağlantı şekline göre değerleri verilmiş.

https://www.kontrolkalemi.com/forum/posts/761258/

Trafolarınız 250/35=7.14A akım sağlayabiliyor. İki motor bağlayacağınız trafonun toplam akım kullanımı 7.14A (Peak) ile karşılanacak.

Motorlarınızın paralel bağlı iken akım ihtiyacı RMS olarak (siz de kontrol edersiniz);
86BHH80-Y420C-Y32B 6.93A
57BHH82-300E-21BE 4.24A
Toplam 6.93+4.24=11.17A RMS.
Sürücülerin üzerinde genellikle RMS ve Peak (en çok) akım değerleri verilir. Aralarında hesabını bilmediğim bir oranda fark var. Motorların yukarıdaki değerleri RMS ancak trafonun çıkışı Peak değer. RMS olarak verilen değer dalgalanmalar nedeni ile Peak değerlerine çıkabiliyor.

Fotoğraftan anladığım trafo çıkışına doğrultucu ve kapasitör ekleyerek regülesiz (unregulated) güç kaynağı oluşturmuşsunuz. SMPS (regüleli) güç kaynağı kullanımında, güç kaynağının çıkış akımının emniyet için belirli bir oranda (yaklaşık %30) fazla olması öneriliyor. Regülesiz güç kaynaklarında ise tam tersi, motorların akım gereksiniminden daha düşük güç kaynağının yeterli olabileceği söyleniyor. Bu çıkarımı Leadshine'ın kataloğuna dayanarak yapıyorum;

https://www.kontrolkalemi.com/forum/posts/682544/

Sürücüler üzerinden motora giden akımı sınırlama şansınız var. Güvenliği ve çıkışın Peak olduğunu da göz önüne alarak trafonuzun (güç kaynağınızın) çıkışının yetebileceği akım değerlerini seçebilirsiniz. Motora, gereksiniminin altında akım sağladığınızda karşılığı tork düşüklüğü olacaktır. Motordan ideal torku elde edemeseniz de bu tork size yeterli gelebilir.

Bir başka seçenek ise motorların birinin veya her ikisinin de seri bağlanması. Seri bağlandığında gereken akım paralele oranla yarıya düşüyor ancak gereken voltaj artıyor. Voltajı artırma şansınız yok. Seri bağlı iken motorların torku zaten yüksek devirlerde paralele oranla daha çok düşüyor. Paralel ve seri tork eğrileri karar vermenizde yardımcı olabilirdi ancak motorların tork eğrileri verilmemiş (sanırım Şahin Rulman'dan alındı). Benzer güçteki Leadshine motor tork eğrileri kısmen fikir verebilir, mesajınızdaki motor kodları zaten Leadshine'a ait.

Konu elektrik/elektronik bilgisi gerektiriyor, hata halinde sakıncaları veya tehlikeleri olabilir. Ben bildiğim kadarı ile konuyu size aktarmaya çalıştım. Örneğin Leadshine'ın kataloğundaki bilgi ne kadar güvenilir veya seçtiğiniz kapasitör yeterli mi? Konuya hakim birine danışmanız yararlı olabilir.

Not: Regülesiz güç kaynağınızın çıkışında 35VAC x 1.414 = 49.5 VDC elde ediyor (DC ölçüm ile belirlenebilir) olmalısınız. 49.5V çıkış, (bilemediğim) bir oranda, RMS/Peak yapısına benzer şekilde dalgalanacaktır. 49.5 voltun sürücüleriniz için uygun olup olmadığını kontrol etmenizde yarar var. Sürücü firmaları genelde peak değerleri ile sürücüleri adlandırıyorlar ve bu değer anlık bile aşılmaması gereken değer olabiliyor.
 
Son düzenleme:
2.2 nm motoru pekala 24 v dc güç kaynağı ile de rahatlıkla sürebilirsiniz ama bir miktar güç kaybı olur. ancak bu kayıpla bile sizin Z ekseniniz sorunsuz hareket edecektir. toroid trafo ile de besleyebilirsiniz ama 2,2 nm motorlar peak akımı 3 amper 8,5 nm olan motorun akımı 4,9 amper toplamı 7,9 amper eder ki bu değer iki motor aynı anda peak akımını çekecekse gerçekleşir. buda zor bir ihtimaldir. kısaca dediğiniz her iki şekilde bağlantı yapabilirsiniz sorun olmaz.
 
2,2 nm motorlar peak akımı 3 amper 8,5 nm olan motorun akımı 4,9 amper toplamı 7,9 amper eder ki bu değer iki motor aynı anda peak akımını çekecekse gerçekleşir

@askinaslan merhaba,
Aramızda amper hesabında farklar oluştu. Benden sonra ve farklı değerler içeren bir mesaj yazdığınıza göre yanlışlarımı gördünüz diye düşünüyorum.

* Şahin Rulman'ın sitesinde verilen amper değerleri unipolar bağlantı için. Motorların paralel bağlı olması halinde akım gereksinimi artıyor. Aşağıdaki Şahin Rulman'ın dosyasında bipolar paralel bağlantı için verdikleri değerleri görebilirsiniz;
https://www.kontrolkalemi.com/forum/posts/761258/
https://www.kontrolkalemi.com/forum/posts/761271/

* Motorların akım değeri RMS, yani ortalama tüketim olarak veriliyor. Peak değer ise her zaman daha yüksek. Bunu sürücülerin üzerindeki RMS ve Peak değerlerinden de anlayabiliriz. Bir örnek olarak M542/CWD556 sürücüyü ele alalım. Üzerinde "RMS 4A ve Peak 5.6A" için seçeneği görebilirsiniz. Bu sürücü 5.6A değil 4 amperlik (RMS) bir motor ile sağlıklı kullanılabilir. Paralel bağlı motor ise, 4A unipolar için değil paralel için verilen değer olmalı. Güç kaynağı hesabında ise Peak değerin göz önüne alınması veya emniyetli büyüklükte (SMPS ise) seçilmesi gerekir;
http://www.sahinrulman.com/site/ima...otorsurucu/step-motor-surucu-2-faz-CWD556.pdf

Konu forum kullanıcıları için önemli. Ben de önemsiyorum, bir şekilde forumda eskiden beri süregelen motor, sürücü ve güç kaynağı değerleri ile ilgili kısmen eksik veya yanlış bilgi aktarımı da var. Gördüğüm hataları düzeltebilmek için epeyce araştırdım ve sürekli emek harcıyorum. Anlam veremesem de karşılığında, yerleşmiş bilgiye sarılan kimi arkadaşların sadece hoşnutsuzluğu, tavrı ile karşılaşıyorum. Bu bilgiler ileride forumdan faydalanarak makine yapacakları bile etkileyecektir.

Sizden ricam tekrar bilgileri gözden geçirmeniz. Hatalarım varsa, bilgiye dayalı olarak beni düzeltmeniz. Forum kullanıcılarına hatalı bilgi aktarmıyor olmamız önemli.

Şimdiden teşekkür ederim.
 
Son düzenleme:
@askinaslan merhaba,
Aramızda amper hesabında farklar oluştu. Benden sonra ve farklı değerler içeren bir mesaj yazdığınıza göre yanlışlarımı gördünüz diye düşünüyorum.

* Şahin Rulman'ın sitesinde verilen amper değerleri unipolar bağlantı için. Motorların paralel bağlı olması halinde akım gereksinimi artıyor. Aşağıdaki Şahin Rulman'ın dosyasında bipolar paralel bağlantı için verdikleri değerleri görebilirsiniz;
https://www.kontrolkalemi.com/forum/posts/761258/
https://www.kontrolkalemi.com/forum/posts/761271/

* Motorların akım değeri RMS, yani ortalama tüketim olarak veriliyor. Peak değer ise her zaman daha yüksek. Bunu sürücülerin üzerindeki RMS ve Peak değerlerinden de anlayabiliriz. Bir örnek olarak M542/CWD556 sürücüyü ele alalım. Üzerinde "RMS 4A ve Peak 5.6A" için seçeneği görebilirsiniz. Bu sürücü 5.6A değil 4 amperlik (RMS) bir motor ile sağlıklı kullanılabilir. Paralel bağlı motor ise, 4A unipolar için değil paralel için verilen değer olmalı. Güç kaynağı hesabında ise Peak değerin göz önüne alınması veya emniyetli büyüklükte (SMPS ise) seçilmesi gerekir;
http://www.sahinrulman.com/site/ima...otorsurucu/step-motor-surucu-2-faz-CWD556.pdf

Konu forum kullanıcıları için önemli. Ben de önemsiyorum, bir şekilde forumda eskiden beri süregelen motor, sürücü ve güç kaynağı değerleri ile ilgili kısmen eksik veya yanlış bilgi aktarımı da var. Gördüğüm hataları düzeltebilmek için epeyce araştırdım ve sürekli emek harcıyorum. Anlam veremesem de karşılığında, yerleşmiş bilgiye sarılan kimi arkadaşların sadece hoşnutsuzluğu, tavrı ile karşılaşıyorum. Bu bilgiler ileride forumdan faydalanarak makine yapacakları bile etkileyecektir.

Sizden ricam tekrar bilgileri gözden geçirmeniz. Hatalarım varsa, bilgiye dayalı olarak beni düzeltmeniz. Forum kullanıcılarına hatalı bilgi aktarmıyor olmamız önemli.

Şimdiden teşekkür ederim.

Yusuf dediklerin doğru ama bende uygulamalara bakıyorum 2 metreye 4 metre routerda 2 tane toroid trafo var. Ve bu gördüklerim azımsanacak kadar değil. Şimdi burada bulunanların çoğu zaten küçük bütçeler ile birşeyler yapmaya uğraşıyoruz. Bütçe sıkıntısı yok ise dediklerin baştan sona doğru.
 
Bütçe sıkıntısı yok ise

Yanıtladığınız için teşekkür ederim.

Bütçe ile doğruları bir ölçüde ayırmak gerekir diye düşünüyorum. Bir örnekle açıklayayım. Varsayalım motora 100 birim akım sağlanması gerekiyor. Önce 120 verirsek fazla ve zararlı, 80 verirsek eksik kalacağını doğru olarak belirleyelim ve çalışmasına ne kadar etkisi olacağını bilelim. Sonra döner bütçemize bakar 100, 60 veya 30 birim artık neye gücümüz yetiyorsa onu temin ederiz, etkilerini de bilerek kabullenir ve kullanırız. Daha küçük ve düşük fiyatlı motor alarak daha verimli kullanmak da başka bir olasılık.

Bazı makineler çok dar bütçe ile yapılırken bazıları da bütçe sorunu olmamasına rağmen sadece eksik/hatalı bilgi nedeni düzgün tasarlanamıyor.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
128,179
Mesajlar
915,658
Kullanıcılar
449,940
Son üye
yavuzturan

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst