Araba aküsü şarjı nasıl olmalıdır?

Ali Sever

Üye
Katılım
11 Mar 2016
Mesajlar
94
Puanları
1
Yaş
50
Selam. Corsa aracımız için varta D24 12V 60AH akü aldık.Akü üretim tarihini sorguladım yaklaşık 13-14 ay önce üretilmiş. Neyse voltajı ölçtüm 12.9 larda çıktı. Aldığım yere dedimki bu aküye ilk kullanım şarjı yapayımmı? Usta şimdi yapma 1-2 hafta sonra yaparsın dedi. Arabayı garajdan çıkartmıyoruz. 1 hafta geçti sonra araç çalışmaz oldu. Akünün voltajını ölçtüm. 10 volta indiğini gördüm.

Aldığım yerle görüştüm. Şarj edeyimmi yoksa değiştirirmisin dedim. Abi imkanın varsa bi şarj et bakalım düzelecek mi dedi. Kaç voltla şarj edeyim diye sordum.

12 voltla şarj et dedi iyimi? Halbuki varta, gerilimi 12 volt altına inen aküyü, 16.1 voltla 1/20 akımla şarj et diyor.


Neyse şarja başladım . Önce 11 volt sonra 12 volta çıktı ama şöyle oluyor. Mesela 11 voltla şarja başlayınca önce 5 amper çekiyor sonra voltaj artıyor ve amper 5te sabit kalıyor. Voltaj artışını sınırlayınca yani sabit voltaja getirince o voltaja doyunca akım düşüyor. Eğer voltajı arttırırsak tekrar çektiği akım da artıyor.

Neyse gece 2ye kadar bekledim. Voltaj 13.0 olunca voltajı sabitledim. Çünkü voltaj kontrolsüz olarak yükselmesin diye. CV ışığı yandığında voltajı sabitlemiş oluyorsunuz .13.0 volt 5 amperde bıraktım. Sabah kalktığımda 13.0 volt 2.5 ampere düşmüştü.

Sonra işe giderken 14.4 volta çıkarttım amper 5.0 oldu yine. Öğlen geldiğimde amper 2lere düşmüştü. Sonra voltajı 15.5 e çıkarttım amper yine 5e çıktı. Böyle böyle garanti kılavuzunda yazan 16.1 volta kadar çıkacağım. Tabi bunu yaparken amperi düşük tutacağım. Sonucu yazarım.

Bu süreç neden böyle gidiyor bilen varmı? Yani voltajı yükselttiğimde akünün çektiği akım artıyor acaba içinde kristalize olan sülfatların çözünmesiyle akünün kapasitesi arttığı içinmi böyle oluyor bilemedim.

Bu arada akünün sıcaklığını kontrol ediyorum aküde şuana kadar herhangi bir ısınma olmadı ancak 15.5 volta çıktıktan sonra akü ılıklaştı.

Saat: 13.14 ---------Volt: 15,6--amper 4.26
Saat 16.54 itibariyle voltaj 15.6 amper 3.74 idi ve akü soğuktan ılığa dönmüştü.

Asıl sormak istediğim. Garanti belgesinde yazdığı gibi 16.1 volta çıkayımmı yoksa 15.5 voltda amper 1 in altına düşünce şarjı burakayımmı?
 

Ekli dosyalar

  • 20201126_131415.jpg
    20201126_131415.jpg
    317.6 KB · Görüntüleme: 41
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Aleyküm selam. Şarj olayına az çok ilgili olduğunuz belli. Raf süresinin gereğinden fazla olması şansızlık veya alırken yapılan dikkatsizlik diyelim. O kadar süre beklemedeki aküyü almamak lazım diye düşünüyorum. Çünkü beklemede olsa bile belli bir süre akü kendi kendine deşarj olacaktır. Üretim esnasında hiç şarjlanmadan satışa sunulsa böyle bir sorun olmaz. O zaman da müşteriye anında tam çalıştır akü temin edilemez, ancak bir gün sonrasında şarj edilerek verilebilir. Yine de rafta beklemesindense (tabi bu arada kalite kontrol ve diğer testler de yapılıyor) satıcılara şarj edilmeden verilse ve diyelim elinde 30 adet akü var her amper aküden ikişer üçer adeti hazırda şarjlı bekletip sattıkça yenisini şarj ederek rafta beklemesinin önüne geçilebilir. Gerçi bir yıldan fazla beklemiş bir akünün bahsettiğiniz voltajda olması pek mantıklı değil. Ya arada şarj edilmiş ki, yeni şarj sonrası (24/48 saat dinlendikten sonra) bile o voltajı vermemesi lazım. Belki voltmetrenin kalibrasyonu doğru değildi.
Normalde 12 voltluk aküler 2.1V'luk 6 adet hücreden oluşur ve nominal voltajı/gerilim 12.60 volt'tur. Yeni şarj sonrası dinlenmiş yüksüz/boşta bir akü 12.65-12.80V gibi bir gerilime sahiptir. 12.40V altına düştüğünde ise plakalar üzerinde sülfatlaşmalar oluşur. Bu sülfatlaşmalar akü kapasitesini düşürür. Çözülmeleri için redresör şarjı denen 16.10v ile kapasitesinin 1/20 orandaki akımla belli süre şarj edilmesi gerekir.
 
12.9 volt full şarj demek. 1 hafta sonra 10 volta indiyse o akü gitmiş demektir. Muhtemelen siz almadan hemen önce göz boyamak için şarj edilmiş olabilir. Akünün sarj edilmeden raf ömrü 6 aydır.
 
Arabanın tesisatında da küçük bir kaçak yada başka bir durum olabilir. Aküyü bitiren neden bu kaçakta olabilir.
 
Merhaba. Cevaplar için hepinize çok teşekkür ederim. 15.6 volt 2 ampere geldikten sonra voltajı 16.1e çıkarttım . Aküyü elledim sıcak değil ılıktı. Ancak aküden foşur foşur sesler gelmeye başlayınca anladımki gaz yapmaya başladı.

Voltajı 15.6 volta düşürdüm. Yine ses geldi ben de akü zarar görmesin diye şarjı sonlandırdım. Corsanın gizli menüsünden akü voltajı görülüyor.
Arabayı 2-3 defa çalıştırdıktan sonra akü voltajı motor stop etmişken 13.3 ü gösteriyordu .marş basma sırasında akü voltajı 11,5a indi sonra tekrar çıktı. Videoyu mesaja ekledim kabul etmedi..Araç çalışırken 14.4 voltu gösteriyor. Akümülatör şarj ettiği için...


Aküyü alırken üretim tarihini öğrenme şansımız olmuyor çünkü seri numarası akünün içinde pakette bulunuyor . Satıcı, akü yeni 2-3 ay önce geldi diyor üretim tarihini söylemiyor. Bunu sadece varta distribitörünün internet sitesinden seri noyla görebiliyoruz.


Akü boşken marş basma voltajı 8-9 volta iniyordu ve araç marş almıyordu.

Şuanda voltaj düzelmiş gibi görünüyor ama 2-3 hafta geçmeden karar vermemek lazım.

Pens ampermetreyle aracın aküsü çalışmadığında ne kadar akım çekiyor yarın bakıp bilgi vereceğim. Bu şekilde kaçak olup olmadığını öğrenmiş olacağız.

Cevap yazan arkadaşlara çok teşekkür ederim..
 

Ekli dosyalar

  • 20201126_224003.jpg
    20201126_224003.jpg
    415.6 KB · Görüntüleme: 35
Arabayı kaputu açık halde kilitleyip bir kaç dakika uyku/bekleme durumuna geçtikten sonra pensampermetre ile ölçüm yapın. Araba çalışırken ya da hemen şarj sonrası voltaj okumak çok bir anlam ifade etmeyecektir. Önemli olan akünün boşta belli bir süre dinlendikten sonraki voltajdır.
 
Benim bildigim kadarı ile pens ampermetre ile dogru akım ölçülemez.Seri ampermetre baglamak gerekir diye biliyorum.
 
yanlış biliyon kaliteli ve dc akım ölçebilen pense ampermetre doğru ölçer ...
yani kabloyu kesip seri olarak araya baglamadan,sadece kabloyu pens ampermetrenin ortasından gecirerek ölçülebiliyormu?.
valla bana cok ilginç geldi,ölçebiliyorsa çalışma mantıgı nasıl.Hadi ac akımda endükleme yapıp trafo misali microvoltlar üretip bunu deger olarak gösterebiliniyorda dc akımda endüklenme nasıl saglanıyor.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,959
Mesajlar
913,914
Kullanıcılar
449,606
Son üye
rasit.

Yeni konular

Geri
Üst