Akü kapasitesi hakkında

Chnbrs

Üye
Katılım
12 Ocak 2021
Mesajlar
9
Puanları
1
Selamınaleyküm,
Arabada marş basmaz duruma gelen akünün kapasitesi tamamen bitmiyor diye biliyorum. Mesela 60Ah lik akü kaç marş basmaz duruma geldiği zaman kapasitesi 30Ah var mıdır?Ölçen var mı hiç ya da bilgisi olan?
Teşekkürler.
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
amper değil voltaj ve akünün iç direnci önemlidir, akünüz 11,9 volttan aşağıya düştü mü boş demektir. 13,8 ise doludur (araç için starter akü için) eğer akünüzün plakalarında sülfatlaşma başladıysa akünüz şarj tutmaz veya tutuyor görünür ama yeterli amper dayanma gücünü kaybeder. bunun için yenisini alınız lütfen
 
A. selam. Akü/ marş motoru dişlisi/ içten yanmalı motorun volan dişlisi arasındaki gerçek ilişki şu şekillerdedir;
1- Marş motorları 12 voltta oldukça yüksek amperleri (küçük araçlarda en az 130-140 A civarında) çeken seri, DC, fırçalı motorlardır. DC fırçalı motorların mili zorlanırken yani yükteyken şarjlı DC fırçalı matkap, vidalama motorlarının çektiğindeki gibi normalden daha yüksek (130-140 A'yı da mekanik olarak volan dişlisi, içten yanmalı motoru kompresyonla döndürdüğü anlarda zorlanarak döndürdüğünden dolayı çeker) amperleri çeker.
2- 12 volt, 60A'lık aküde 3. bir değer olarak 540A (EN) değeri de yazılıdır. 540A değeri 60 A'ilık bu akünün anlık olarak örneğin araçtaki bir marş motoruna max. olarak verebileceği en yüksek amper değeridir.
3- Akü kapasitesi (A-h) eğer yarı yarıya kadar düşmüşse bu EN değeri de yarı yarıya düşer, yani marş motoruna ancak 270A'yı anlık verebilir. Ama çok soğuk havalarda veya ciddi akü iç sıkıntılarında (fazla sulfatlanma gibi) bu değerin daha da az olabileceğini kuvvetle düşünmek gerekir.
4- Marşın basmaması veya çok kolay çevirip motoru ilk marşla çalıştıramamasında 1, 2 ve 3. maddelerde belirtilmiş gerekçelerle birlikte, araç içi DC kaçaklarıyla akü şarjının çok düşüp yetersiz olması, iç sulfatlanmanın daha fazla olmasıyla aküdeki ani voltaj düşümünün fazla olup, örneğin net 12 voltta verilen yüksek amperle verilen güç değerinin voltun 10.5-11'e düşmesiyle volt*amper=güç değeri olarak daha da az olabilmesidir. Yani aslında araç motorunun bir defada çalışamaması zincirle birbirine bağlı bu nedenlere bağlıdır.
5- Aracın çok eski olup mekanik zorlanmanın motor milini çevirirken daha da artması, marş motoru yük akımının 140 A'dan daha fazla olabilmesine, akü amper-h'nin çok çeşitli nedenlerle daha düşük kalmasıyla akü EN değerinin 540'Aya kadar (max.'da) bu aküden çekilememesi ayrıca bunlara eklenebilecektir. Kolay gelsin.
 
amper değil voltaj ve akünün iç direnci önemlidir, akünüz 11,9 volttan aşağıya düştü mü boş demektir. 13,8 ise doludur (araç için starter akü için) eğer akünüzün plakalarında sülfatlaşma başladıysa akünüz şarj tutmaz veya tutuyor görünür ama yeterli amper dayanma gücünü kaybeder. bunun için yenisini alınız lütfen
Standart 4-5 yıl kullanılmış akü kullanılmayacak kadar sülfatlaşma yapar mı peki?
 
normal olarak 2 yıl siz 4-5 yıl kullanmışsınız çok şanslısınız
 
A. selam. Akü/ marş motoru dişlisi/ içten yanmalı motorun volan dişlisi arasındaki gerçek ilişki şu şekillerdedir;
1- Marş motorları 12 voltta oldukça yüksek amperleri (küçük araçlarda en az 130-140 A civarında) çeken seri, DC, fırçalı motorlardır. DC fırçalı motorların mili zorlanırken yani yükteyken şarjlı DC fırçalı matkap, vidalama motorlarının çektiğindeki gibi normalden daha yüksek (130-140 A'yı da mekanik olarak volan dişlisi, içten yanmalı motoru kompresyonla döndürdüğü anlarda zorlanarak döndürdüğünden dolayı çeker) amperleri çeker.
2- 12 volt, 60A'lık aküde 3. bir değer olarak 540A (EN) değeri de yazılıdır. 540A değeri 60 A'ilık bu akünün anlık olarak örneğin araçtaki bir marş motoruna max. olarak verebileceği en yüksek amper değeridir.
3- Akü kapasitesi (A-h) eğer yarı yarıya kadar düşmüşse bu EN değeri de yarı yarıya düşer, yani marş motoruna ancak 270A'yı anlık verebilir. Ama çok soğuk havalarda veya ciddi akü iç sıkıntılarında (fazla sulfatlanma gibi) bu değerin daha da az olabileceğini kuvvetle düşünmek gerekir.
4- Marşın basmaması veya çok kolay çevirip motoru ilk marşla çalıştıramamasında 1, 2 ve 3. maddelerde belirtilmiş gerekçelerle birlikte, araç içi DC kaçaklarıyla akü şarjının çok düşüp yetersiz olması, iç sulfatlanmanın daha fazla olmasıyla aküdeki ani voltaj düşümünün fazla olup, örneğin net 12 voltta verilen yüksek amperle verilen güç değerinin voltun 10.5-11'e düşmesiyle volt*amper=güç değeri olarak daha da az olabilmesidir. Yani aslında araç motorunun bir defada çalışamaması zincirle birbirine bağlı bu nedenlere bağlıdır.
5- Aracın çok eski olup mekanik zorlanmanın motor milini çevirirken daha da artması, marş motoru yük akımının 140 A'dan daha fazla olabilmesine, akü amper-h'nin çok çeşitli nedenlerle daha düşük kalmasıyla akü EN değerinin 540'Aya kadar (max.'da) bu
Bu dedikleriniz tamam da,kapasitesi ortalama ne kadar düşer?zaten 140 amperi isteseniz de vermedeği için sabit15-30 amper altında kullanmayı düşünüyordum.
 
Standart 4-5 yıl kullanılmış akü kullanılmayacak kadar sülfatlaşma yapar mı peki?
Ezbere bilemeyiz. Bu akü kalitesinden çok kullanım alışkanlıklarına bağlıdır. Kritik sınır 12.40v'dur. Uzun süreler kullanım dışı kalmamışsa bu gerilimin altına düşmeyecek ve sülfatlaşma olmayacaktır. Garantili kullanım süresi dolsa da kardeşim 13 sene bir aküyü kullanmıştır. Sonuç alabilmeniz için ya bir sülfatlaşmayı giderici (redresör şarjı) yaptırarak kapasiteyi gösterip göstermediği izlenebilir.
 
boşa konuşuyoruz burada, akü test edilmen, yani sanayiye gitmeden konuştuğumuz her şey havada kalır. yada benim gibi meraklı olacaksın her türlü ölçü aletini, el aletini evinizde bulundurursunuz. (şey akü test cihazını yeni aldım da) benim akü de orta derecede iyi yani idare eder.
 
Ortalama araçlarda kullanım süresi 4-5 yıl olan starter aküler, örneğin akü iç köprülerinden birinde iç temas sıkıntıları olduğunda da yine kullanılamaz, atıl (pert) durumda kalırlar, akünün mutlaka yenisini almak gerekir. 2001 yılında yaşı 5 yıl olan Mutlu, 12 volt, 60 A'lık starter akü bir gün marşla birlikte kokpit ışıklarını iyice söndürüp iç sıkıntının köprüsünden olduğunu belli etmiş, kışın ortasında (şubatta) mecburen akücünün yolunu tutmuştuk. Bu sıkıntılı aküyü eve alıp tam şarj edince oto far ampülünü içindeki köprü hiç açılmadan, devresini açmadan kolayca (sıkıntısız) yakıyor, ancak araca koyup marşa basılınca bir "tısss" lama sesiyle sıkıntılı köprü bağlantısını içten açıp marşı hiç çalıştırmıyordu.

Yani sadece akünün şarj edilemeyecek kadar aşrı sulfatlanması (bazen desülfizör devreleri de % 100 olarak aküyü bu iç sulfatlanmadan tam olarak kurtaramıyor) değil, bazen bu türden akü köprü iç bağlantıları da bu akünün araçtaki marşı çalıştıramaz duruma getirdiğini kendimden bir örnekle vermeye çalıştım. Kolay gelsin.
 
Akü iç yapısı ve plakaların hasar görmesine en büyük sebeplerden biri yerine sabit oturmaması ve sürekli titreşim altında bulunması.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,135
Mesajlar
915,326
Kullanıcılar
449,856
Son üye
teslasarmali

Yeni konular

Geri
Üst